2026-05-06, 10:50
Medlem
Nuts

Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Händig är vad du är. Du kanske inte har mycket att komma med, vad vet jag, men du är ändå en händig man.

Din sambo vet om att du är en händig man. Hon förnedrade dig medvetet offentligt genom att söka rivaliserande händiga mäns hjälp. Ditt motdrag måste snabbt och kraftfullt. I samma grupp som hon postade i erbjuder du dig gratis hjälp med lägenhetsrenoveringar till kvinnorna. Specificera allt av vikt såsom ålder, vikt, längd, hårfärg, e.t.c., förutom civilstånd.
Citera
2026-05-06, 10:51
Medlem
Stämmer men denna punka är lätt
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag tror:

Du får aldrig tummen ur
Överskattar din förmåga
Hon behöver den snabbt

Min lokala cykelreparatör lagar inga punkor på elsparkar för att det är krångligt.
Citera
2026-05-06, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Sista är ju vad hon skyller på, men vi försöker vanligtvis lösa problem själva innan vi drar in andra, det är ju alltid snabbast.

jag har skrivit lite mer om allt i diverse svar så har inte fått med alla möjliga aspekter i trådstarten

Ja, alltså det där hur man verkligen gillar att pyssla med saker och ting är ju helt personligt.
Jag var mer sådan när jag var yngre att jag tyckte massa saker och ting var bara jobbigt, men nu går det mer av bara farten, där jag inte alls liksom tänker till om det är jobbigt eller inte.
Det måste ju göras ändå oavsett och negativa tankar gör att det blir ännu mer jobbigt att faktiskt fixa.
Men sedan kommer nästan alltid en punka jäkligt olägligt i allt annat.
Just punkor är ju det vanligast man kan råka ut för och ska du fixa både till dig och henne, så lägg undan just det du behöver för att fixa det när det väl händer, så att du inte varje gång behöver dyka ner i verktygslådan och rota bland allt annat som inte behövs.
2 st 14-15 nycklor för att ta av hjulet, passande slangar väl synligt så du hittar dem direkt, och 4-5 däckavtagare.
Citera
2026-05-06, 10:54
Medlem
detta är dock det enklaste av lagningar
både däck å slang kommer av fälg utan att hjulet tas bort, för hjulet sitter bara fast på en sida.
skivbroms sitter på axeln och inga växlar så super-enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, alltså det där hur man verkligen gillar att pyssla med saker och ting är ju helt personligt.
Jag var mer sådan när jag var yngre att jag tyckte massa saker och ting var bara jobbigt, men nu går det mer av bara farten, där jag inte alls liksom tänker till om det är jobbigt eller inte.
Det måste ju göras ändå oavsett och negativa tankar gör att det blir ännu mer jobbigt att faktiskt fixa.
Men sedan kommer nästan alltid en punka jäkligt olägligt i allt annat.
Just punkor är ju det vanligast man kan råka ut för och ska du fixa både till dig och henne, så lägg undan just det du behöver för att fixa det när det väl händer, så att du inte varje gång behöver dyka ner i verktygslådan och rota bland allt annat som inte behövs.
2 st 14-15 nycklor för att ta av hjulet, passande slangar väl synligt så du hittar dem direkt, och 4-5 däckavtagare.
Citera
2026-05-06, 10:57
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Fast varför försöka dela information genom liknande handlingar?

Det är religiöst.

Citat:
Sker skada, skall du ge liv för liv, öga för öga, tand för tand, hand för hand, fot för fot, bränt för bränt, sår för sår, skråma för skråma.

Å andra sidan varkar ju frun blivit utsatt för TS hantverk tidigare och baserat på det dragit slutsatsen att det är bättre att fråga någon annan om hjälp. Varför kan bara TS fru svara på.
Citera
2026-05-06, 11:01
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
jag drog ett exempel att jag hypotetiskt hade ett par arbetsbyxor som hon då var å varannan helg fick se till (hon kan sy). hon höll dem vid liv å jag använde dem minst mån-fre. en dag blir det en reva i dem, å då skriver jag i lokala fb-gruppen att jag behöver hjälp att lappa ett hål, utan att hon ens sett på det.

detta exempel förstod hon inte alls kunde vara förolämpande, och sa det inte alls spelade nån roll om gick tre hus bort till en kvinna å fick dem sydda.

nåt är ju helt annorlunda mellan oss

även om man bortser från oss två i exemplet kommer ju den jag använder mig av till slut kanske undra hur fan det kunde behövas när min sambo kan sy
Du har problem med din självbild och är svartsjuk skulle jag säga. Hon verkar vara den vuxna i ert hus.
OM hon skämmer ut någon så är det möjligen sig själv, men att någon som jobbar med cyklar fixar den verkar vara en helt OK idé tycker jag.

Tacka och ta emot, du skriver att du har för mycket att göra så använd tiden du skulle ha fixat punkan till att hinna med något annat.
Och sträck lite på dig, du uppför dig som en mes och inte som en man.
Citera
2026-05-06, 11:04
Medlem
svartsjuk är jag inte varje fall

personen skulle fixat det kl.18 på kvällen
vid den tiden småfixar vi lite hemma sen sitter vi i soffan med barnen lite innan de ska sova, hur hade det sett ut?
och ja, vi SKA sitta i soffan där för vi vill vara med barnen innan de ska sova och det mesta av tiden de inte sover eller är på fs

sen var det ingen som jobbar med cyklar hon frågade efter, hon frågade efter någon som kan laga en punka, vilket typ alla män kan..

Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du har problem med din självbild och är svartsjuk skulle jag säga. Hon verkar vara den vuxna i ert hus.
OM hon skämmer ut någon så är det möjligen sig själv, men att någon som jobbar med cyklar fixar den verkar vara en helt OK idé tycker jag.

Tacka och ta emot, du skriver att du har för mycket att göra så använd tiden du skulle ha fixat punkan till att hinna med något annat.
Och sträck lite på dig, du uppför dig som en mes och inte som en man.
Senast redigerad av gniknus2 2026-05-06 kl. 11:10.
Citera
2026-05-06, 11:21
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag hade blivit jävligt, jävligt arg om min fru bad en annan man om hjälp med något jag definitivt klarar av.

Sen finns det säkert omständigheter som kan påverka, kanske anser hon att du har mycket på ditt bord och tror att du behöver avlastning eller något sådant, kan vara tänkbart.

Det är för övrigt ganska typiskt kvinnor att inte förstå när de har gjort mannen arg/ledsen. Kvinnor är ofta emotionellt omogna och oförmögna att ta ansvar för hur deras beteende påverkar andra.
Citera
2026-05-06, 11:23
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
svartsjuk är jag inte varje fall

personen skulle fixat det kl.18 på kvällen
vid den tiden småfixar vi lite hemma sen sitter vi i soffan med barnen lite innan de ska sova, hur hade det sett ut?
och ja, vi SKA sitta i soffan där för vi vill vara med barnen innan de ska sova och det mesta av tiden de inte sover eller är på fs

sen var det ingen som jobbar med cyklar hon frågade efter, hon frågade efter någon som kan laga en punka, vilket typ alla män kan..
Du uppför dig i alla fall inte som en man. Utan du skapar en helt onödig konflikt som på sikt kan skada ert förhållande.

Det är helt OK att du lugnt berättar för henne hur du känner inför det här.
Men att skapa en situation där du förväntar dig att hon ska förstå, och därmed agera annorlunda i framtiden, det kommer bara att göra livet jobbigare för er båda två. För jag förutsätter att du kommer att göra om detta i andra liknande situationer i framtiden.

Så tacka och ta emot som jag skrev tidigare, det är viktigare att ni är sams och mår bra än vad du "tror" att grannarna tycker om dig/er.
Det är tillräckligt krävande för ett förhållande att ha små barn, så sånt här trams bör du lösa lite enklare innan du ens kommer på tanken att ta upp det med okända på nätet.
Hur tänker du lösa riktiga problem, när en sån här sak blir så stor för dig?
Citera
2026-05-06, 11:25
Medlem
Citat:
ja, nu kanske hon förstår varför det är förolämpande men det behövdes fan 3 olika förklaringssätt, och hon fortsatte processen fast att jag sa det var förolämpande, för att hon inte förstod varför det var så
Där reagerar jag faktiskt lite, för man behöver faktiskt inte förstå för att respektera. Jag kommer aldrig förstå varför det är så otroligt viktigt att fälla ned ringen, men jag kan göra det ändå för min partners skull. Så du kan ju försöka ta den vägen, att be henne respektera det även om hon inte förstår.

Men å andra sidan kan det ju vara så att hon faktiskt har ett skäl att göra som hon gjorde, och till varför hon inte tycker att det är rimligt att behöva respektera din önskan. Har du frågat om det?
Citera
2026-05-06, 11:27
Medlem
slagskotts avatar
Var tacksam för att du slapp, hon ville säkert ordna det utan att behöva besvära dig
Citera
2026-05-06, 11:34
Medlem
Citat:
Sambon har en el-cykel till jobbet som jag tagit på mig att ta hand om åt henne för att jag är tekniskt lagd, hon är inte.
Då vi bara har carport och hennes parkering på jobbet är under bar himmel behöver den tas väl om hand; var helg om vintern, nu kanske varannan helg.

Häromdagen fick hon punka på den och innan jag ens hunnit kolla på det har hon skrivit efter hjälp på områdets fb-grupp och har en snubbe vi inte mött som bor tre hus bort planerad att hjälpa oss. Han jobbar tydligen med cyklar.

Jag vet dock inte hur jag ska reagera för det är en enkel punktering som nästan vem som helst kan fixa (jag definitivt) och jag upplever det som rentav förolämpande att hon inte vänder sig till mig. Jag är old school och tycker en man ska kunna fixa vissa saker i ett hem även om jag inte skulle ge mig på tätskikt på wc eller dra om el å vvs etc. Och kan man inte så är det nästan mer manligt att försöka först ändå, imo.

Hon förstår inte problemet alls.

Vad tycker ni?
Är genuint nyfiken.
Påhopp möts med påhopp.

Du verkar ha en väldigt gammalmodig syn på vad en "man" ska vara och det sätter käppar i hjulet för att du ska kunna hantera enkla konflikter eller ens eklare känslor. Du får känna precis vad du vill och det är inte fel i sig, men hur man hanterar dessa är av vikt. Att din initiala reaktion direkt är att det är "förolämpande" är bara sorgligt, utifrån sett.

Jag kan till viss grad förstå att du som person (oavsett kön) vill vara en som kan ta hand om sitt hem. Fine. Man får tänka så om man vill och det finns väl en viss charm i det för vissa men att direkt bli förolämpad av yttre hjälp är inte rätt väg att gå. Som äldre boomers som blir arga så fort ngt inte är till deras tycke.

Sakta in, tänk efter, andas. Vad är egentligen problemet? Varför reagerar du som du gör? Har ni haft problem med otrohet? Om inte, har du fått en bild av att så fort "din" kvinna pratar med en annan man så är det risker? Eller är det porrskadan som tittar fram att när en annan "händig" man kommer in i bilden kanske hon flörtas med och det blir åka av?

Dessa är bara exempel på gammalmodiga och tråkiga tankesätt kring saker och ting.

Sen till andra sidan; Varför vände hon sig inte till dig och till fbgruppen? Du verkar ju ha tagit hand om cykeln bra länge och hon vet ju om din besatthet av att vara egen fixare för att din manlighet är så skör så varför skulle hon inte vilja be dig om hjälp då? Har det hänt ngt? Känner hon att hon är jobbig att det händer ofta? Visste hon att du var upptagen och behövde akut hjälp?

Svårt det där men av det lilla du berättat så känner jag spontant att du borde se över lite vad för influenser du har/haft i livet och varför du reagerar som du gör på något som utifrån sett är helt harmlöst.

Sist men absolut inte minst; kommunikation. Det är det viktigaste i alla förhållanden och varför de flesta ryker. Varför frågar du på ett manosfäriskt forum som FB? Prata med din sambo istället. Berätta hur det känns och varför. Prata om saker, ni kanske lär er mer om varandra och hur ni reagerar på olika saker i livet. Vet inte hur långt förhållanet är men bor man ihop bör man kunna vara i ett skede där man kan (och bör) vara sårbar med sin partner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in