2026-05-05, 19:50
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Hoppades fan att det inte skulle bli tråd av detta...

En gymnastiklärare vars jobb är att få ungar i rörelse tar bort en sport och ersätter med en annan för att hålla dom små rultingarna att inte stå still - och jävlar, det är fan bara i Sverige 2026 som det blir ett ramaskri med krigsrubriker och klagokörer om hur KUL dom tyckte det var med brännboll.

Men spela brännboll själva då?

Vad fan har vi med hur karln lägger upp sina lektioner, det är hans jobb och tydligen tyckte han detta funkade bättre - men neej neeej Sverige 2026 är Karens förlovade land och man ser skolan som en serviceinrättning där alla ska få komma till tals. Är det inte käket som det ska gråtas om (för gud benåds att dom små inte får äta mat dom älskar!) så är det betygen som ska förhandlas om - och i brist på annat ska ett gäng medelålders lättingar skälla ut läraren med rosendoftande barndomsminnen där brännbollsträn träffar tennisbollar.

Låt han göra sitt satans jobb. Sluta bry er så enormt mycket om minsta lilla påhittad kränkning ni kan gräva upp och "känna kring".

Fast en idrottslärare får väl inte göra vad dom vill? Vet att barnen har haft dans några lektioner senaste åren och då blir det som förväntat att killarna antingen flamsar då de tycker det är pinsamt eller skiter i helt. När det är skridskor så är det så att tjejerna oftast backar ur men även en del killar. Är det bättre att ha idrotter där hälften inte ens deltar om målet är att få in rörelse i vardagen. Det enda rätta är att lära barnen olika idrotter nu är det mer att de säger att de ska göra si eller så men undervisar inte. Då är det elevernas egna kunskaper som avgör om de är bra eller mindre bra. Barn som håller på med hockey kommer så klart åka i cirklar runt de andra
Citera
2026-05-05, 19:53
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Jag känner inte att skolgångens obligatoriska brännbollsundervisning har varit till någon särskild nytta för mig senare i livet. Snarare förvånande att den här sporten har hängt kvar så länge. Min bild av brännboll är att det är en sport som många barn ogillar eftersom att det upplevs som förnedrande eller sårande när man inte träffar bollen eller inte kan springa snabbt. Man placeras i rampljuset och exponeras på ett sätt som många barn tycker är obehagligt. Vidare är det en ganska passiv aktivitet, där man ägnar merparten åt att stå och vänta på sin tur att slå eller på att bollen kommer i närheten av en.

På det viset skiljer sig brännboll från dina exempel. Friidrott är inte en lagsport och grenarna är varierade, så där finns ofta möjlighet för barn som annars inte presterar så bra att hitta en gren där de gör bättre ifrån sig. Fokus ligger också mer på den egna utvecklingen än att tävla mot andra. Volleyboll liknar kanske brännboll lite mer, men är en mycket mer aktiv sport än brännboll och handlar mer om samordning i laget.

Man får väl anta att idrottsläraren känner sina elever och har en tydlig bild av vad han vill att de ska få ut av hans undervisning. Om han då uppdattar brännbollen som dåligt investerad lektionstid låter det väl klokt att ta bort det.

Jag känner inte att någon av idrotterna från skolidrotten gett mig så mycket mer värde än vad brännbollen gav. Det är en chans att prova lite olika idrotter helt enkelt. Skridskor är väl ännu värre då någon som aldrig åkt kommer få det väldigt svårt. Att slå med ett tennisracket eller en planka är betydligt enklare
Citera
2026-05-05, 19:58
Medlem
Merwinnas avatar
Det är dags att brännbollen försvinner från den obligatoriska skolan. Det är så många barn som lider av det, och sedan ältar de hela livet (ja faktiskt!) vem som blev vald först respektive sist, vem som använde det runda respektive det platta slagträt, vem som jämt sprang frivarv och vem som aldrig gjorde det, vem som slog lyrbollar och vem som inte gjorde det, vem som tog lyror och... ja.

Hur kan denna tradition vara så viktig att den är värd allt lidande..? Brännbollen är en av många dumheter (skolresor, insamlingar till skolresor, grupp- och pararbeten, pardanser, skobaler, uppsjungning för skolkören, skoldiscon, Luciaval...) som borde ha kasserats för ett halvt sekel sedan. Men allting går så sakta i skolans värld.
Senast redigerad av Merwinna 2026-05-05 kl. 20:21.
Citera
2026-05-05, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag känner inte att någon av idrotterna från skolidrotten gett mig så mycket mer värde än vad brännbollen gav. Det är en chans att prova lite olika idrotter helt enkelt. Skridskor är väl ännu värre då någon som aldrig åkt kommer få det väldigt svårt. Att slå med ett tennisracket eller en planka är betydligt enklare
Jag menade förstås inte att inget skolbarn någonsin har fått ut något positivt av brännboll. Om det förgyllde din skolgång är det förstås toppen, jag hade inte heller något emot det.

Ska man lyfta något positivt med sporten är det väl just att det är ganska demokratiskt. Dvs. att man sällan har ett försprång genom sin uppväxt på samma sätt som tex. i skridskosport och dylikt, där ungar från hem som haft råd och tid att engagera sig i sådana aktiviteter med tiden kommer att överglänsa övriga ungar.

Brännboll kräver ju också ganska bra öga-hand-koordination, vilket det säkert kan vara meningsfullt för unga att träna upp.
Citera
2026-05-05, 20:36
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Om brännbollen ska bort med motiveringen att barnen blir stressade och pressade, så ska alla prov bort, betygen bort, rasterna (för vissa blir utfrysta under dessa) samt skolmåltiderna (för vissa känner sig uttittade om de äter för lite/mycket.

Nej, förbered barnen så mycket det bara går på vuxenlivet. Livet är orättvist och tungt och deprimerande många gånger. Än mer så om det daltas med barn hela uppväxten. Chocken blir allt för stor senare nämligen.
Citera
2026-05-06, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Om brännbollen ska bort med motiveringen att barnen blir stressade och pressade, så ska alla prov bort, betygen bort, rasterna (för vissa blir utfrysta under dessa) samt skolmåltiderna (för vissa känner sig uttittade om de äter för lite/mycket.

Nej, förbered barnen så mycket det bara går på vuxenlivet. Livet är orättvist och tungt och deprimerande många gånger. Än mer så om det daltas med barn hela uppväxten. Chocken blir allt för stor senare nämligen.
Hur har ditt eget vuxenliv gagnats av brännbollen?
Citera
2026-05-06, 10:51
Medlem
I mitt fall, liksom för alla klasskamrater, gjorde allt som övade mig att klara av motgångar, allt som gjorde mig mera uthållig, allt som gjorde att jag upptäckte att övning ger färdighet, allt som lärde mig och övade mig i att utföra en lyckad leverans, allt sådant har gagnat mig i hela livet och övat mig inför arbete och allt som hör vuxenlivet till.
Jag är övertygad att också brännbollen och andra liknande aktiviteter gagnade mig, liksom det också skulle gagna minst 99% av ungdomar i dag.
Arbetsgivare och människor som jobbar med rekrytering brukar samstämmig hävda att ungdomar i dag har mycket låg uthållighet och mycket låg förmåga att lösa problem. Det rapporteras samstämmigt att många nyutbildade och högt utbildade ungdomar ger upp mycket lätt och blir passiva inför att t ex lösa problem för den betalande kunden, eller för den betalande skattebetalaren.

Uthålligheten och förmågan att lösa problem har minskat tydligt på 10 års sikt och minskat dramatiskt på 25 års sikt.
Samtidigt som psykisk ohälsa och s k "utbrändhet" har ökat lika dramatiskt.
Och ett samband mellan dessa saker är högst sannolikt.

Citat:
Citera
2026-05-06, 11:53
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:

Haha. Vad är det för fråga?

Samma fråga kan ställas för varenda ämne i skolan nästan. Historia, religion och naturkunskap för att nämna några.

Men för att ge dig ett svar; brännboll och idrott är viktiga för att stärka immunförsvaret, främja kampandan och samarbetsförmågan. Den sistnämnda efterfrågas efter i princip alla anställningsintervjuer.
Citera
2026-05-06, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenL79
I mitt fall, liksom för alla klasskamrater, gjorde allt som övade mig att klara av motgångar, allt som gjorde mig mera uthållig, allt som gjorde att jag upptäckte att övning ger färdighet, allt som lärde mig och övade mig i att utföra en lyckad leverans, allt sådant har gagnat mig i hela livet och övat mig inför arbete och allt som hör vuxenlivet till.
Jag är övertygad att också brännbollen och andra liknande aktiviteter gagnade mig, liksom det också skulle gagna minst 99% av ungdomar i dag.
Arbetsgivare och människor som jobbar med rekrytering brukar samstämmig hävda att ungdomar i dag har mycket låg uthållighet och mycket låg förmåga att lösa problem. Det rapporteras samstämmigt att många nyutbildade och högt utbildade ungdomar ger upp mycket lätt och blir passiva inför att t ex lösa problem för den betalande kunden, eller för den betalande skattebetalaren.

Uthålligheten och förmågan att lösa problem har minskat tydligt på 10 års sikt och minskat dramatiskt på 25 års sikt.
Samtidigt som psykisk ohälsa och s k "utbrändhet" har ökat lika dramatiskt.
Och ett samband mellan dessa saker är högst sannolikt.

Jösses. Det låter som att du gick i skolan i antikens Sparta? Det är väl bara att gratulera över att ni hade så peppig och karaktärsdanande stämning i din klass. Du behöver inte förklara sambandet mellan ungdomars ökande ohälsa och dalande fysiska aktivitet, jag håller helt med om det.

Som du ser i mitt svar nedan så menar jag inte alls att idrottsämnet är oviktigt, jag har bara svårt att se varför man inte kan byta ut brännboll mot en annan aktivitet som ökar aktiviteten och engagemanget i gruppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Haha. Vad är det för fråga?

Samma fråga kan ställas för varenda ämne i skolan nästan. Historia, religion och naturkunskap för att nämna några.

Men för att ge dig ett svar; brännboll och idrott är viktiga för att stärka immunförsvaret, främja kampandan och samarbetsförmågan. Den sistnämnda efterfrågas efter i princip alla anställningsintervjuer.
Brännboll är ju dock inte ett ämne, utan ett delmoment. I alla ämnen du räknar upp ändras läroplanen över tid för att anpassas till såväl elevernas behov som ett föränderligt samhälle. Jag tycker att skolidrott är mer motiverat att satsa på än någonsin, så jag förespråkar ingen minskning av undervisningstid eller att läroplanen ska skrivas om så att ingen kan tycka att det är obehagligt.

Jag ser bara inte varför det skulle vara en så stor förlust att byta ut brännbollen mot något annat som får eleverna att engagera sig och aktivera sig mer. Du måste väl också hålla med om att det finns många andra idrotter som bättre uppfyller de fördelarna du radade upp med brännboll? Merparten av speltiden i brännboll kan för en oengagerad elev bara bestå i att stå och vänta i evigheter.
Senast redigerad av BrotherClark 2026-05-06 kl. 13:32.
Citera
2026-05-06, 13:38
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Brännboll är ju dock inte ett ämne, utan ett delmoment. I alla ämnen du räknar upp ändras läroplanen över tid för att anpassas till såväl elevernas behov som ett föränderligt samhälle. Jag tycker att skolidrott är mer motiverat att satsa på än någonsin, så jag förespråkar ingen minskning av undervisningstid eller att läroplanen ska skrivas om så att ingen kan tycka att det är obehagligt. Jag ser bara inte varför det skulle vara en så stor förlust att byta ut brännbollen mot något annat som får eleverna att engagera sig och aktivera sig mer.

Klart ingen vill engagera sig mer i idrott när så få duschar. Jag hade heller inte velat svettas ihjäl mig på idrotten om jag inte duschade.
Mycket underligt fenomen för övrigt det där med att så få duschar.

Många elever klagar dock på de allt mer teoretiska kraven i fysiska ämnen som idrott och slöjd. Varför de finns i slöjd är förståeligt då det alltid varit viktigt med att man gör ritningar på rätt sätt osv.

Men i idrott är det enligt mig inte försvarbart att teori ska spela så stor roll för betyget.

Visst kan brännboll bytas ut mot andra delmoment, men det kommer alltid finnas de elever som sitter vid sidan av på en träbänk som tycker att just det delmomentet som t ex innefattar bollar, ja det vill minsann inte jag vara med i. Minns själv vilka i klassen som nästan aldrig fick en passning i innebandyn, volleybollen eller basket eftersom de var så tafatta.

I en perfekt värld skulle alla elever få precis som de vill. Känner man för mycket press av att göra nationella prov, ja då slipper man det. Vill man inte hålla föredrag inför hela klassen, ja då slipper man det. Denna eleven kommer ju ändå inte ha den befattningen senare i livet, där hålla föredrag inför en folkmassa är en stor del av arbetsdagen.

Men nu ser inte världen ut på det sättet. Det är bra att utsättas för saker man inte tycker om. För 10 år sedan var t ex min araknofobi så allvarlig att folk i min omgivning fick ta tag i en slags intervention för mig. Det hade blivit ett problem att jag t ex var tvungen att gå och lägga mig i sovrummet och avsluta kvällen om jag såg en spindel krypa under soffan när jag satt och såg på dumburken och jag inte kunde hitta spindeln när jag letade efter den.
Men efter stor påverkan av vänner och bekanta samt egen viljestyrka har jag allt mer utsatt mig för djuret och kryper idag t.o.m. i torpargrunden.

Vad vill jag ha sagt med denna, kanske illa valda jämförelsen när vi pratar om brännboll som delmoment i idrotten? Jo, ju mer man utsätts för något man ogillar eller har en fobi mot, ju mer blir just detta en vardaglig slentrian. Eleverna som tidigare ogillade brännboll kommer troligtvis inte gilla det speciellt mycket i framtiden heller, men det blir tolerabelt. Till syvende och sist är det upp till idrottsläraren att välja vilka delmoment som ska innefattas i dennes undervisning, men att helt ta bort brännboll tycker i alla fall jag är synd då det har en så lång tradition bakom sig. På samma sätt tycker jag det är tråkigt att det t ex snackas om att klassiska sporter som brottning och boxning eventuellt ska bort från OS-programmet. Brottning pga regeltolkningssvårigheter och ambiguitet gällande poängsättning. Boxning pga könsdefinieringsfrågor.

Men saker går oftast att fixa. Om vissa elever känner att det är för pressande att spela brännboll för att de missar bollen hela tiden och att andra då skrattar åt dem? Om plats finns, dela i så fall upp de som är säkra på delmomentet brännboll i två lag samt de som är osäkra i två lag. Låt de spela på varsitt håll i olika matcher. Det vara bara ett exempel, och kanske inte genomförbart pga platsbrist eller brist på elever.
Citera
2026-05-06, 13:41
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är dags att brännbollen försvinner från den obligatoriska skolan. Det är så många barn som lider av det, och sedan ältar de hela livet (ja faktiskt!) vem som blev vald först respektive sist, vem som använde det runda respektive det platta slagträt, vem som jämt sprang frivarv och vem som aldrig gjorde det, vem som slog lyrbollar och vem som inte gjorde det, vem som tog lyror och... ja.

Hur kan denna tradition vara så viktig att den är värd allt lidande..? Brännbollen är en av många dumheter (skolresor, insamlingar till skolresor, grupp- och pararbeten, pardanser, skobaler, uppsjungning för skolkören, skoldiscon, Luciaval...) som borde ha kasserats för ett halvt sekel sedan. Men allting går så sakta i skolans värld.
Wow. Någon var uppenbarligen en panelhöna.
Citera
2026-05-06, 13:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Wow. Någon var uppenbarligen en panelhöna.

Nä. Man kan känna empati för andra också, och särskilt då barn och unga som far illa. Men du kanske aldrig har upplevt det - att känna empati för någon, menar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in