Citat:
Ursprungligen postat av
James-b
Jag är i en annan fas i livet än dig. Vuxna barn.
Så förutsättningarna med tid skiljer ljusår från när man har barn hemma.
Men nyckeln är ändå att inte låsa fast sig med för stora utgifter, det ger större möjligher att välja hur man vill leva. Tacksam att jag inte gick in i konsumtionsfällan i yngre år.
Det är det som ger mig möjligheter idag att inte behöva jobba varje dag. Utan kan lägga min tid på det jag värderar mer. Priset är då inga flotta bilar på min tomt......
Jag förstår.
Jag har aldrig haft några större utgifter heller. Huslån och el är nog de enda löpande kostnaderna. Har aldrig haft skulder eller pengar att tala om, och aldrig riktigt fäst mig vid pengar. Så länge jag har mat och tak över huvudet så är jag nöjd. Behöver inte så mycket annat. Köper aldrig prylar som jag inte verkligen behöver och som håller livet ut.
Har aldrig förstått mig på löneslaveriet där man jobbar för att betala sitt dyra hus och flotta bilar. Bättre att skapa sig ett liv som man inte behöver åka på semester för att komma ifrån. Jag har redan rest så det räcker och blir över.
Just nu fokuserar jag på att barnen får en sån fin, fri och kärleksfull uppväxt på landet som jag kan. Resten av tiden lägger jag på företaget. Där kan jag jobba hur mycket eller lite jag vill. Jag älskar att kunna vara fri att styra över min egen tid och kunna prioritera barnen.
Så småningom blir det nog höns, och mer odling. Är fortfarande i småbarnsåren och njuter av det fullt ut. Men preppar också alltid vid sidan om på många olika sätt för olika scenarion. Känns som hela mitt liv har kretsat kring självförsörjning på ett eller annat sätt.