2026-05-06, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det smakar väl skit?

Skit vet jag inte men åt det när jag var på Malta för cirka 15-20 år sedan då det skulle vara någon form av nationalrätt eller liknande. Ingen höjdare i alla fall, lämnade tallriken efter några tuggor.
Citera
2026-05-06, 08:39
Medlem
James-bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Låter nice. Jag strävar efter detsamma, men har inte höns än. Skulle vilja ha kötthöns då också. Odlar potatis för hela året, men inte tillräckligt med grönsaker. Kaffe, godis och whiskey klarar man sig utan om man måste. Finns ju ört-te, sylt/frukt och så kan du ju göra vodka på potatisen.
Så är det. Inget måste vid kris. Men bättre kanske nämna basvaror som salt, socker, mjöl. Blir ju alltid något man måste ha. Fiskar mycket oxå, lägger nät så fisk ett par gånger i veckan försöker jag få in.
Lite tillfredsställande att lösa kostförsörjningen så långt som möjligt. Ger livet mer möjlighet till att jobba mindre, en fot ur ekorrhjulet.
Citera
2026-05-06, 08:43
Medlem
James-bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det smakar väl skit?
Påminner om kyckling, så gillar du inte kyckling gillar du inte kanin.
Lite söt smak. Gör ofta recept de använder i Sydeuropa. Rödvin, vitlök och mycket kryddor. Jag gillar det!
Citera
2026-05-06, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-b
Så är det. Inget måste vid kris. Men bättre kanske nämna basvaror som salt, socker, mjöl. Blir ju alltid något man måste ha. Fiskar mycket oxå, lägger nät så fisk ett par gånger i veckan försöker jag få in.
Lite tillfredsställande att lösa kostförsörjningen så långt som möjligt. Ger livet mer möjlighet till att jobba mindre, en fot ur ekorrhjulet.
Eller hur. Det låter klokt. Fiskar också mycket med nät.

Driver ett eget företag som i kombination med att ta hand om barnen som tar mycket tid från odling. Men trädgården är förberedd och redo att ställas om vid behov. Gudskelov så har jag tagit mig ur ekorrhjulet iaf.

Ja, salt socker och mjöl kan man ju bunkra upp i viss mån, men sen blir det svårt att konservera om man inte får tag i mer. Som tur är håller ju salt och socker för evigt om man förvarar det bra. Jag har en bra bit över 100 kilo mjöl hemma dock, då jag använder det i mitt företag.
Citera
2026-05-06, 09:05
Medlem
Berhets avatar
Ny på ämnet, men borde det inte vara ganska lätt att odla fisk? Varför gör man inte det för överlevnad?
Citera
2026-05-06, 09:07
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Varför är inte kanin uppfödning för självhushåll större?
Har man tre kaninhonor så ger det enligt mina beräkningar.
126 kg kött!
Detta till en mycket låg kostnad då 90 % av intaget är hö.
Så här ser kalkylen ut
3 honor kan man rimligen ta 3 kullar per år på blir således 9 kullar per år.
Ett snitt på 7 ungar i varje kull ger således 63 kaniner.
Slaktvikt ca 2 kg. Blir 126 kg kött!

Kör själv just nu med två kaniner, men tänker bara två kullar per år nu i början. Mem målet är min kalkyl.

Är det för att vi ser det som sällskapsdjur?
Slaktvikt innehåller också ben, inte bara kött. Du får nog räkna bort 20% för benen.
Citera
2026-05-06, 09:10
Medlem
James-bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Eller hur. Det låter klokt. Fiskar också mycket med nät.

Driver ett eget företag som i kombination med att ta hand om barnen som tar mycket tid från odling. Men trädgården är förberedd och redo att ställas om vid behov. Gudskelov så har jag tagit mig ur ekorrhjulet iaf.

Ja, salt socker och mjöl kan man ju bunkra upp i viss mån, men sen blir det svårt att konservera om man inte får tag i mer. Som tur är håller ju salt och socker för evigt om man förvarar det bra. Jag har en bra bit över 100 kilo mjöl hemma dock, då jag använder det i mitt företag.
Jag är i en annan fas i livet än dig. Vuxna barn.
Så förutsättningarna med tid skiljer ljusår från när man har barn hemma.
Men nyckeln är ändå att inte låsa fast sig med för stora utgifter, det ger större möjligher att välja hur man vill leva. Tacksam att jag inte gick in i konsumtionsfällan i yngre år.
Det är det som ger mig möjligheter idag att inte behöva jobba varje dag. Utan kan lägga min tid på det jag värderar mer. Priset är då inga flotta bilar på min tomt......
Citera
2026-05-06, 09:11
Avstängd
DetEBaraJagSomEOnds avatar
När man börjar snacka om kilo kött per capita har man tappat den väna rollen som ledare
Citera
2026-05-06, 09:17
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Läs på länken jag postade. Äter man bara kaninkött så dör man av näringsbrist.

Nja, det är väl att ta i, men visst du har helt rätt i att kosten behöver vara mer varierad.
Citera
2026-05-06, 09:24
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Varför är inte kanin uppfödning för självhushåll större?
Har man tre kaninhonor så ger det enligt mina beräkningar.
126 kg kött!
Detta till en mycket låg kostnad då 90 % av intaget är hö.
Så här ser kalkylen ut
3 honor kan man rimligen ta 3 kullar per år på blir således 9 kullar per år.
Ett snitt på 7 ungar i varje kull ger således 63 kaniner.
Slaktvikt ca 2 kg. Blir 126 kg kött!

Kör själv just nu med två kaniner, men tänker bara två kullar per år nu i början. Mem målet är min kalkyl.

Är det för att vi ser det som sällskapsdjur?

Skulle säga att det är en kombination av kultur, tradition och minnen.

Kaninen som föda har aldrig haft så stark tradition i Sverige, skulle gissa att hönsen historiskt prioriterats då de även ger ägg samt är allätare. Kaninen konkurrerade ju med kossan, hästen och geten om det lilla vinterfoder som fanns.

Kanin blev dock populärare i slutet av 1800-talet men fick väldigt dåligt rykte under andra världskriget då det var ett av de få oransonerade kötten. Mormor beskrev det som att hon åt höna och kanin under kriget så det stod ur öronen på henne. Så många var nog väldigt glada över att slippa kaninköttet på 50-talet.

Sen har vi ju grejen att flådd kanin ser ut som ett spädbarn, vilket är lite av ett hinder för vissa.
Citera
2026-05-06, 09:31
Medlem
Citat:
Jag är i en annan fas i livet än dig. Vuxna barn.
Så förutsättningarna med tid skiljer ljusår från när man har barn hemma.
Men nyckeln är ändå att inte låsa fast sig med för stora utgifter, det ger större möjligher att välja hur man vill leva. Tacksam att jag inte gick in i konsumtionsfällan i yngre år.
Det är det som ger mig möjligheter idag att inte behöva jobba varje dag. Utan kan lägga min tid på det jag värderar mer. Priset är då inga flotta bilar på min tomt......
Jag förstår.

Jag har aldrig haft några större utgifter heller. Huslån och el är nog de enda löpande kostnaderna. Har aldrig haft skulder eller pengar att tala om, och aldrig riktigt fäst mig vid pengar. Så länge jag har mat och tak över huvudet så är jag nöjd. Behöver inte så mycket annat. Köper aldrig prylar som jag inte verkligen behöver och som håller livet ut.

Har aldrig förstått mig på löneslaveriet där man jobbar för att betala sitt dyra hus och flotta bilar. Bättre att skapa sig ett liv som man inte behöver åka på semester för att komma ifrån. Jag har redan rest så det räcker och blir över.

Just nu fokuserar jag på att barnen får en sån fin, fri och kärleksfull uppväxt på landet som jag kan. Resten av tiden lägger jag på företaget. Där kan jag jobba hur mycket eller lite jag vill. Jag älskar att kunna vara fri att styra över min egen tid och kunna prioritera barnen.

Så småningom blir det nog höns, och mer odling. Är fortfarande i småbarnsåren och njuter av det fullt ut. Men preppar också alltid vid sidan om på många olika sätt för olika scenarion. Känns som hela mitt liv har kretsat kring självförsörjning på ett eller annat sätt.
Citera
2026-05-06, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berhet
Ny på ämnet, men borde det inte vara ganska lätt att odla fisk? Varför gör man inte det för överlevnad?
Det är ingen dum idé. Finns dem som gjort imponerande hydroponiska odlingar där höns går på galler och bajsar ner i fiskvattnet som äter det, sen går vattnet till växterna i den hydroponiska odlingen.

Fiskodlingar i Norge och Kina är dock väldigt smutsiga och fulla av sjuka fiskar och parasiter som säljs. Vet inte hur det blir om man gjorde det själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in