2026-05-07, 05:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Kanin låter smart. Alla borde försöka bli självförsörjande. Vad tros om minigris? Är målet billigast möjligt eller?

Du förlorar rätt mycket på vad som går in i grisen. Den kan heller inte bara bo ute. Bättre chans med herbivorer.
Citera
2026-05-07, 05:33
Medlem
mlon.eusks avatar
Är det inte effektivare med hönor?

De kan föröka sig snabbare, ger mer kött per kg foder och massproducerar samtidigt ägg för daglig konsumtion utan behov av slakt.
Citera
2026-05-07, 12:04
Medlem
Berhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Det görs, men är kanske inte så jättevanligt. Finns en del grupper för detta om du vill söka likasinnade!

Häftigt senapsillen, vet du var man hittar andra vattenbönder för att lära sig mer?
Citera
2026-05-07, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berhet
Häftigt senapsillen, vet du var man hittar andra vattenbönder för att lära sig mer?
Ska se om jag kommer ihåg, men det finns att söka på om du har Facebook.
Senast redigerad av senapsillen 2026-05-07 kl. 12:19.
Citera
2026-05-07, 19:25
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-b
Jag jagar älg oxå och vår köttkonsumtion ligger på ca 100 kg per år för min familj. Så teoretiskt Jag jag ersätta hela min köttkonsumtion till kanin.
Nä, inavel är inget problem egentligen
Har nu ett två honor, och en hane som inte alls är släkt med honorna. Således ingen inavel så länge jag slaktar ut ungarna. Sen när det är dax för nya gener. Så är det ju hanen som ryker. Nen nu snackar vi vart 6 år kanske.
Köttet är gott magert och påminner mest om kyckling.
Sen huvudfrågan min varför det inte är mer i Sverige har jag ju fått svar på redan i de två första.
Okunskap.
Finns det någon tråd om självhushåll där kunskapen är större än här? Letat men trodde detta var ett passande forum.men tydligen inte.
Självhushållning i trädgården av John Seymore tar upp odling av kaniner, och en massa annat matnyttigt.
Råkade visa den för en vegetarian, som jag inte visste var vegetarian, för mååånga år sedan.
Det blev parning ändå några år.

Inser nu att den gamla boken tydligen har ett visst värde idag...
https://www.bokborsen.se/?f=1&qt=Sj%C3%A4lvhush%C3%A5llning%2520i%2520tr%C3 %A4dg%C3%A5rden&srsltid=AfmBOooSH0wdTJoNoGgVAv0j34 f0ASQHhrdzs3vKn8c9bbJ4mN7UYNln
Citera
2026-05-07, 19:34
Avstängd
James-bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Självhushållning i trädgården av John Seymore tar upp odling av kaniner, och en massa annat matnyttigt.
Råkade visa den för en vegetarian, som jag inte visste var vegetarian, för mååånga år sedan.
Det blev parning ändå några år.

Inser nu att den gamla boken tydligen har ett visst värde idag...
https://www.bokborsen.se/?f=1&qt=Sj%C3%A4lvhush%C3%A5llning%2520i%2520tr%C3 %A4dg%C3%A5rden&srsltid=AfmBOooSH0wdTJoNoGgVAv0j34 f0ASQHhrdzs3vKn8c9bbJ4mN7UYNln
Men allvarligt! 1000 spänn för en begagnad bok! Synd jag blev intresserad av boken.....
Citera
2026-05-07, 19:53
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-b
Men allvarligt! 1000 spänn för en begagnad bok! Synd jag blev intresserad av boken.....
Med lite tur går det kanske hitta den på loppis eller i någon lokal Facebook-grupp, där folk inte specifikt är ute efter maxvärde eller håller koll på priser på allt.
Citera
2026-05-07, 21:02
Medlem
erikp121s avatar
Alltså vi sitter på internettet och diskuterar huruvida "preppers" ska föda upp kaniner i sin Alabamahåla?

Jag äter gåslever med vilt (snökaniner, se) och sippar kristall (eller bombar mefedron, samma) i urban lifestyle. Skogen är nära till hands med bössan? Prat om undergång hör hemma underjord.

Med bössan kan man hitta kaniner, miljontals därute (antagligen). Tralla vidare på den så ser vi om någon Facebook-grupp (också internetadjacent) nappar på fiskbetet. Gädda, krabba, nej tack till att slabba. Kaninuppgödare langar bra föda, bre.

// Tjack the Ripper
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in