2026-05-05, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Nasaline

Efter covid var örontrumpeten tydligen svullen, vilket orsakade nedsättningen.

LL

Okej tack för informationen.
Citera
2026-05-05, 19:31
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90321
Tack.

Vad ska jag göra åt det ständiga kliandet?

Otinova. Och disciplinen att inte klia, Det blir bättre.
Citera
2026-05-05, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Dom gör definitivt rent snabbare och bättre med minimal ansträngning. fattar inte ens att revaxör skiten finns kvar. typ 2 min.
Men i ditt fall kanske det inte är just en vaxpropp som är problemet. En läkare kan glo dig i örat på 2 min.

Tack för informationen. Ja du har rätt i att läkare borde kolla.
Citera
2026-05-05, 20:13
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
H-ade extrema vaproppar i båda öronen. Spolade bort öronvax igår. Fick EXTREM yrsel och illamående när jag spolade öronen. Nu, dagen efter, känner jag mig fortfarande yr och jag har fortfarande hörselnedsättning. Varför? Fick ut rejält med vax igår.
Extrema vaxproppar kan trycka in trumhinnan och när de försvinner så förändras trycket i hörselgången. Tänk på att det är en mycken liten volym vi talar om. Alla tryckförändringar kan påverka balansen och medföra yrsel och illamående. Men det går över.
Citera
2026-05-05, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Extrema vaxproppar kan trycka in trumhinnan och när de försvinner så förändras trycket i hörselgången. Tänk på att det är en mycken liten volym vi talar om. Alla tryckförändringar kan påverka balansen och medföra yrsel och illamående. Men det går över.

Det har gått ett dygn och jag har fortfarande yrsel och illamående.
Citera
2026-05-05, 20:22
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Jag har självt gått igenom något liknande. Det kan ta lite tid men det går över. Det brukar ta hårdare på dem som har lättare att bli åksjuka eller sjösjuka.
Citera
2026-05-05, 20:47
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ok. Ja det var iofs smärtsamt som tusan med sugen också, det är nog enda gången som det har svartnat för ögonen av smärta ärligt talat. Men jag hade ändå en känsla av att det gjordes på ett skonsamt sätt, för det hela var över på typ tre sekunder, och typ 90% av smärtan försvann när trycket släppte.

Men eftersom jag inte har nåt att jämföra med, och i ärlighetens namn inte har en susning om hur man "brukar göra", så var det såklart dumt av mig att uttala mig om hur öron bör rensas.

Jag kommer inte ihåg, men jag har för mig att gubben så nåt om varför han valde sug istälet för spolning. Tror du att en "förbehandlad" (= geggig, dvs inte hård) vaxpropp går lättare att suga rent möjligtvis, eller är det andra faktorer som påverkar kanske? (Mina frågor och tankar kommer f ö från en lekmans perspektiv, men det framgick förhoppningsvis från början.)

Och en sista fråga, om man skulle råka ut för samma sak igen. När man spolar ut en vaxpropp, görs detta då "manuellt" med typ en injektionsspruta (och alltså med handkraft), eller använder man någon form av elektrisk pump där man kan finjustera vattentrycket lite bättre?

Tack på förhand,
mvh busy

Vanligtvis görs det med en spruta manuellt och då är det svårt att styra tryck och temperatur. Det finns ett munstycke som går att koppla till kran så att temperatur och tryck blir rimligt men hör inte till vanlighet att det finns. Om man gör det hemma själv görs det med en gummiballong man fyller med vatten som medföljer revaxöret. Det kan vara bra att förbehandla i minst 3 dagar med revaxör till natten och fetvadd i örat så det inte rinner ut.
Citera
2026-05-05, 20:47
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Du bör då söka vård så att man kan titta i ditt öra.
Citera
2026-05-05, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutofyllarN
Jag killgissar att du åkt på någon extremförkylning:
Bihåleinflammation som följd, då kan du förlora hörseln i öronen då örontrumpeten trycks igen när bihålorna är svullna/infekterade - är du säker på att det var vaxpropp?

I alla fall skall man vara försiktig med att spola ut vaxproppar själv (finns lösningsmedel som löser upp vaxproppar som är skonsammare). Illamåendet och yrseln kan ju bero på att du tagit sönder trumhinnan och skadat något i örat (kristallsjuka).

Blåmärket fick mig dock att bli orolig, du har ju någon inre blödning då. Jag uppmanar dig att söka hjälp, på riktigt, och det kommer från någon som alltid söker läkarhjälp i sista stund

Sluta uppmuntra manshat tack, du gissar, helt enkelt, enligt ordets rätta bemärkelse, inte "killgissar".
Citera
2026-05-05, 23:49
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Tack för tipset. Jag har tidigare köpt diverse droppar som är till för öronvax, men jag tycker inte det hjälp. Har känts som att det förvärrar istället. Att det blir mer gegga i öronen som är svårt att få bort. Vad är det för skillnad mellan den nu nämner och dom övriga som finns på apoteket?

Är du säker på att du gör på rätt sätt?

Jag brukade ha återkommande problem med vaxproppar men sedan jag lärde mig rätt teknik för att spola ur så har jag inte haft problem på flera år.
Har testat både spray och droppar, jag tycker att droppar är det bästa alternativet. (Revaxör)

Lägg huvudet ner horisontelt, droppa hela örongången full med revaxör och täck för med fetvadd/bomull så att revaxören inte rinner ut. Ha det så minst en timme, men helst över t ex natten. Skölj sedan med den blåsan som medföljer Revaxör.
Det är relativt viktigt att vinkla den rätt så strålen kan ta sig hela vägen in och att applicera ett relativt högt tryck på blåsan. Fingervarmt vatten.
Om det inte hjälper så får man upprepa processen ett par dagar i rad. Det är viktigt att skölja tills vattnet inte är grumligt längre.

Blev väldigt förvånad när jag besökte VC en gång för detta besvär när de valde att skölja örongången, sköterskan tog verkligen i och det gjorde underverk. Man ska inte ta i för kung och fosterland, men rejält.

Om du blir yr och mår illa så är det inte normalt, gå till VC. Vad menar du med "hör ingenting", är ljudet inte ens dovt? Utan verkligen INGENTING hörs som i att vara döv? Om det är en vaxpropp så är det ungefär som att hålla ett finger över örongången eller om man täcker för med öronsnibben.
Senast redigerad av Hampr 2026-05-05 kl. 23:54.
Citera
2026-05-06, 09:16
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Citat:
Vad tror du att min kvarvarande yrsel, illamående och hörselnedsättning beror på? Spolningen gjorde jag igår och mår fortfarande dåligt.
Yrsel och illamående kan komma av att du upplever spolningen som ett misslyckande. Undvik nätläkare vars distans-diagnoser är osäkra. Jag skulle rek. dig Akut-intaget på närmaste av dig betrodda sjukhus. Olika sjukhus har olika kompetens på sina akuter. I Stockholm är Capio S:t Göran före Södersjukan och Danderyd.
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Jag har varit på premium-status-mottagningen på Sophiahemmet, och kan berätta att den inte ligger på Östermalm utan i stadsdelen Norra djurgården.

Dom var snälla och trevliga, men inte väldigt duktiga. / ... /

Efter något år tipsade en advokat jag känner mig att köpa en nässköljare på aporeket, efter ett tiotal sköljningar försvann nedsättningen, och jag klarar alla hörseltester på jobber.
Norra Djurgården, är en intressant benämning. Sofia är beläget Valhallavägens norra sida, granne med Stadion.

Benämner aporeket denna tingest som just näs-sköljare? Gott tips, hur som haver, av juristen.
Citera
2026-05-06, 10:56
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation
Yrsel och illamående kan komma av att du upplever spolningen som ett misslyckande. Undvik nätläkare vars distans-diagnoser är osäkra. Jag skulle rek. dig Akut-intaget på närmaste av dig betrodda sjukhus. Olika sjukhus har olika kompetens på sina akuter. I Stockholm är Capio S:t Göran före Södersjukan och Danderyd. Norra Djurgården, är en intressant benämning. Sofia är beläget Valhallavägens norra sida, granne med Stadion.

Benämner aporeket denna tingest som just näs-sköljare? Gott tips, hur som haver, av juristen.

Stadsdelen har hetat "Norra djurgården" sedan 1933

https://sv.wikipedia.org/wiki/Norra_Djurg%C3%A5rden

Observera att "Norra Djurgårdsstaden" inte ligger öht i ovan nämbda stadsdel.

Ja apoteket säljer dessa som "nässköljare" fruktansvärd upplevelse första gången, men man vänjer dig.

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in