2026-05-05, 09:36
Medlem
H-ade extrema vaproppar i båda öronen. Spolade bort öronvax igår. Fick EXTREM yrsel och illamående när jag spolade öronen. Nu, dagen efter, känner jag mig fortfarande yr och jag har fortfarande hörselnedsättning. Varför? Fick ut rejält med vax igår.
Senast redigerad av 90321 2026-05-05 kl. 09:41.
Citera
2026-05-05, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90321
H-ade extrema vaproppar i båda öronen. Spolade bort öronvax igår. Fick EXTREM yrsel och illamående när jag spolade öronen. Nu, dagen efter, känner jag mig fortfarande yr och jag har fortfarande hörselnedsättning. Varför? Fick ut rejält med vax igår.
Infektion i sinus? Ring 1177
Citera
2026-05-05, 09:51
Medlem
triptykens avatar
Snacka direkt med 1177 är ju viktigt nu. Överlag när man rensar ut vaxproppar så kan man få yrsel, illamående eller andra effekter men bara ett kort kort tag.

Om du inte har vatten i örat så kan nåt ha gått kasst på spolningen. Det är inte farligt men du ska uppsöka sjukvård vid just ihållande hörselnedsättning (typ en eller flera dagar efter spolningen). Man kan få infektioner, eller små skador på trumhinnan. Så ring 1177.

Sen så säger du "extrema vaxproppar"... är det typ subjektivt (för vaxproppar är en rätt fucked up upplevelse överlag) eller var det nåt du fick höra när du spolade ur örat? Att dom sa att det här var genuint abnormt?
Citera
2026-05-05, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Snacka direkt med 1177 är ju viktigt nu. Överlag när man rensar ut vaxproppar så kan man få yrsel, illamående eller andra effekter men bara ett kort kort tag.

Om du inte har vatten i örat så kan nåt ha gått kasst på spolningen. Det är inte farligt men du ska uppsöka sjukvård vid just ihållande hörselnedsättning (typ en eller flera dagar efter spolningen). Man kan få infektioner, eller små skador på trumhinnan. Så ring 1177.

Sen så säger du "extrema vaxproppar"... är det typ subjektivt (för vaxproppar är en rätt fucked up upplevelse överlag) eller var det nåt du fick höra när du spolade ur örat? Att dom sa att det här var genuint abnormt?

Det var jag själv som spolade öronen hemma. Med en grej man köper från apoteket.

Extremt på så sätt att jag hörde INGENTING på öronen och det kom ut mycket vax.

Mår fortfarande dåligt dagen efter.
Citera
2026-05-05, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Infektion i sinus? Ring 1177

Möjligt. Har ett enormt tryck i näsa och bihålor. Även blåmärke under ena kindbenet.
Citera
2026-05-05, 10:23
Medlem
Citat:
Möjligt. Har ett enormt tryck i näsa och bihålor. Även blåmärke under ena kindbenet.
Jesus det där låter inte bra blåmärken är väl interna blödningar? Nåt har gått galet ring innan infektionen sprider sig den är farligt nära hjärnan
Citera
2026-05-05, 11:15
Medlem
litenbokstavs avatar
Citat:

blåmärke också? du måste söka vård asap
Citera
2026-05-05, 11:20
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Det är ju inte meningen att du ska dunka ansiktet i badkarskanten för att tvinga ut proppen. Inte undra på att du har fått hjärnskakning.

Jag har ständigt återkommande vaxproppar. Men det är för att jag alltid har hörlurar på mig i jobbet.
Det som har fungerat bäst för mig är OtoWax - Väte/Hydrogenperoksid 3%. Finns på apoteket.

Ett par spray i varje öra och det bubblar härligt skönt. Sedan sköljer jag ur med ljummet vatten från duschslangen. Jag brukar använda det varannan vecka ungefär och har inte haft en enda propp sedan dess.
Citera
2026-05-05, 11:25
Medlem
AutofyllarNs avatar
Jag killgissar att du åkt på någon extremförkylning:
Bihåleinflammation som följd, då kan du förlora hörseln i öronen då örontrumpeten trycks igen när bihålorna är svullna/infekterade - är du säker på att det var vaxpropp?

I alla fall skall man vara försiktig med att spola ut vaxproppar själv (finns lösningsmedel som löser upp vaxproppar som är skonsammare). Illamåendet och yrseln kan ju bero på att du tagit sönder trumhinnan och skadat något i örat (kristallsjuka).

Blåmärket fick mig dock att bli orolig, du har ju någon inre blödning då. Jag uppmanar dig att söka hjälp, på riktigt, och det kommer från någon som alltid söker läkarhjälp i sista stund
Citera
2026-05-05, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Jesus det där låter inte bra blåmärken är väl interna blödningar? Nåt har gått galet ring innan infektionen sprider sig den är farligt nära hjärnan

Jag känner mig riktigt illa.
Citera
2026-05-05, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
blåmärke också? du måste söka vård asap

Ja tyvärr. Jag får kommentarer om detta blåmärke i ansiktet.
Citera
2026-05-05, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Det är ju inte meningen att du ska dunka ansiktet i badkarskanten för att tvinga ut proppen. Inte undra på att du har fått hjärnskakning.

Jag har ständigt återkommande vaxproppar. Men det är för att jag alltid har hörlurar på mig i jobbet.
Det som har fungerat bäst för mig är OtoWax - Väte/Hydrogenperoksid 3%. Finns på apoteket.

Ett par spray i varje öra och det bubblar härligt skönt. Sedan sköljer jag ur med ljummet vatten från duschslangen. Jag brukar använda det varannan vecka ungefär och har inte haft en enda propp sedan dess.

Tack för tipset. Jag har tidigare köpt diverse droppar som är till för öronvax, men jag tycker inte det hjälp. Har känts som att det förvärrar istället. Att det blir mer gegga i öronen som är svårt att få bort. Vad är det för skillnad mellan den nu nämner och dom övriga som finns på apoteket?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in