2025-10-25, 12:50
Medlem
Gaspodins avatar
Förlåt om jag lånar tråden.
Vet någon hur böckerna om Frank Wagner förhåller sig tidsmässigt till Johan Falk böckerna?
Citera
2025-11-02, 14:46
Medlem
Skulle gissa på att en av dom många spin offsen dom pratat om kommer vara en Seth Rydell bok. Rätt mycke snack om hans förflutna och uppväxt i Vägen In.
Citera
2025-11-03, 18:18
Medlem
Onekligen inte särskilt vassa böcker. Ett himla fokus på en massa militärdravel för att, gissar jag, göra det intressant och ge en bild av hur "duktig" Falk är men blir mest störande.

Fokus om hur man håller pistolen i ett halvt kapitel typ eller hur man ser att det är super specialmilitärer på hur de går på 50 m avstånd..
Citera
2025-12-14, 18:33
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Förlåt om jag lånar tråden.
Vet någon hur böckerna om Frank Wagner förhåller sig tidsmässigt till Johan Falk böckerna?
Vägen In utspelar sig 2005, alltså tre år innan Johan flyttar hem till Göteborg och börjar på GSI.

EDIT: Ser att du frågar om böckerna specifikt och då utspelar sig boken om Frank Wagner 19 år innan händelserna tar vid i Slutet var bara början.
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Onekligen inte särskilt vassa böcker. Ett himla fokus på en massa militärdravel för att, gissar jag, göra det intressant och ge en bild av hur "duktig" Falk är men blir mest störande.

Fokus om hur man håller pistolen i ett halvt kapitel typ eller hur man ser att det är super specialmilitärer på hur de går på 50 m avstånd..
Jaså? Jag tycker precis tvärtom att böckerna är klass och jag läste precis klart Dit lagen inte når.

Får återkomma med betyg och reflektioner senare.
Senast redigerad av ZlatanMania 2025-12-14 kl. 18:38.
Citera
2025-12-15, 20:39
Medlem
ZlatanManias avatar
Som tidigare nämnt tycker jag senaste boken Dit lagen inte når var klass och skulle ge den 9/10.

Något trögstartad men
Citera
2026-02-11, 18:28
Medlem
Cineastens avatar
Enligt Anders Nilsson himself kommer Noll Tolerans ges ut som roman 6e juli.

Det blir en rejält uppdaterad version där man får veta mer om Leo Gaut, Seth Rydell mfl. Boken ska få flera uppföljare men det finns inga detaljer offentliggjorda om det än.

Dessutom avslöjade Christian "Tok-Conny" Brandin att nya filmer är mycket nära nu. Skådespelarnas intresse är genuint, det finns pengar (om det räcker eller inte för hela finansieringen har jag ingen aning om) och manus tycks vara skrivet sen länge men det är en del detaljer som måste klaffa enligt Anders Nilsson. Exakt vad det innebär vet jag inte men han har nämnt att prducenterna, Tv4 mfl inte fattar exakt vad som krävs för att göra de här filmerna rättvisa.

Hur som helst är det ju något att se fram emot för oss Falk-fans.
Citera
2026-02-23, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Som tidigare nämnt tycker jag senaste boken Dit lagen inte når var klass och skulle ge den 9/10.

Något trögstartad men

1 Maximilian berättar för seth att Frank befinner sig i Göteborg.

2 förstår inte jag heller. Det är ju helt ologiskt.
Citera
2026-02-24, 07:42
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Enligt Anders Nilsson himself kommer Noll Tolerans ges ut som roman 6e juli.

Det blir en rejält uppdaterad version där man får veta mer om Leo Gaut, Seth Rydell mfl. Boken ska få flera uppföljare men det finns inga detaljer offentliggjorda om det än.

Dessutom avslöjade Christian "Tok-Conny" Brandin att nya filmer är mycket nära nu. Skådespelarnas intresse är genuint, det finns pengar (om det räcker eller inte för hela finansieringen har jag ingen aning om) och manus tycks vara skrivet sen länge men det är en del detaljer som måste klaffa enligt Anders Nilsson. Exakt vad det innebär vet jag inte men han har nämnt att prducenterna, Tv4 mfl inte fattar exakt vad som krävs för att göra de här filmerna rättvisa.

Hur som helst är det ju något att se fram emot för oss Falk-fans.
Ett stort problem rent storymässigt är ju
Citera
2026-02-24, 16:23
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Ett stort problem rent storymässigt är ju
Tja säg inte det. Det var ju Johan Falk och Snabba cash som var hans riktiga genombrott. Han kanske är tacksam över chansen han fick i rollen som Wagner?
Citera
2026-04-22, 19:22
Medlem
Cineastens avatar
Någon som hunnit läsa Frank Wagner 2: Ingen väg tillbaka än och vad har ni isåfall att säga om den?
Citera
2026-05-06, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Någon som hunnit läsa Frank Wagner 2: Ingen väg tillbaka än och vad har ni isåfall att säga om den?
Två tankar jag har är två kanske continuity errors

1. Har för mig att Marie säger i nån av filmerna att hon har vart med på noterna hela tiden och Frank och hon ville ändra systemet inifrån eller nåt sånt.

Det finna de inget snack om än iaf.

2. Lasse har en informatör i den här boken, men var inte hon polskan som dog hans första infiltratör? Eller minns ja fel
Citera
2026-05-06, 00:40
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrimsonLawn
Två tankar jag har är två kanske continuity errors

1. Har för mig att Marie säger i nån av filmerna att hon har vart med på noterna hela tiden och Frank och hon ville ändra systemet inifrån eller nåt sånt.

Det finna de inget snack om än iaf.

2. Lasse har en informatör i den här boken, men var inte hon polskan som dog hans första infiltratör? Eller minns ja fel
Lasse blev polskans hanterare därför att Falk bröt mot Sophies order. Han hade ju mer förtroende för Lasse än för Dick och Lasse hade fördelen att förstå polska. Det kan vara ett omedvetet misstag. Lite klumpigt eftersom de varit väldigt noggranna med det mesta i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in