2026-05-05, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Du har fel, men det är okej. Jag har inga planer på att följa dina livsråd iaf.

Nej, lycka till vidare i livet utan familj och barn.
Citera
2026-05-05, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppilandkalle
Jag börjar närma mig en ålder då det är lite "sista chansen" att skaffa barn med min sambo.
Dock har jag ingen direkt längtan efter barn och har aldrig haft, hade jag vetat att man kan skaffa barn i 20år till så hade jag utan tvekan ha velat vänta.
Vad jag är rädd för är att jag plötsligt ska vakna upp i övre medelåldern, ensam och deprimerad med en otrolig saknad efter barn medans mina vänner lever på sina familjeliv.

Så ni som är där eller kanske i samma läge som mig, hur känner ni? Behöver vidga mina perspektiv
Det går naturligtvis inte veta hur det känns att älska sitt eget barn om man inte har egna. Men man måste vara galen om man inte skaffar barn om man kan.
Spritt språngande galen.
Det känns som om hjärtat skall brista av kärlek.
Det finns inget bättre.
Kan inte annat än att känns lite sorg över dom som av olika anledningar inte kan skaffa barn.
Men man är en ovetande idiot om man frivilligt låter bli.
Citera
2026-05-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Jag lever rätt städat liv med jobb/karriär egen bostad etc. Men jag är samtidigt som hur jag var i tonåren i mitt tänk om livet trots att jag är 30 plus.

För mig har bilden av ett perfekt liv ej ändrats sedan jag var tonåring.
Jag drömmer fortfarande om frihet från jobb/ansvar kunna vara vid varmare breddgrader mer än den där semesterveckan en snittfamiöj åker på etc etc.

En brud jag dejtade tyckte jag var en Peter Pan då hon ansåg att jag var rädd för att ta nästa steg i vuxenlivet så som att skaffa villa med henne samt barn. Jag sa att jag trivs bra i min lilla lägenhet och gärna undviker ta lån då det innebär mer jobb = mindre fritid. Barn sa jag skulle ankra fast mig för mycket och skulle ej kunna planera min f.i.r.e lika lätt och skulle på ett sätt vara "fast" i ekkorhjulet tills barnet blir vuxet och mitt hår grått.

Kanske jag på dödsbädden kommer ångra mitt liv men den risken är jag villig att ta.
Peter pan är mest läskig när han är 55.
Citera
2026-05-05, 20:39
Medlem
Fyfan ungjävlar vill man ju inte ha.
Skönt att slippa det.
Citera
2026-05-05, 21:21
Avslutad
Jag är 34, och märker att jag oftare än förr funderar på barn. Får en dålig känsla när jag föreställer mig själv som runt 40-45 och singel och barnlös. Får kanske jobba lite hårdare på den fronten medan man har tid.
Citera
2026-05-05, 21:51
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Snarare är det så att vi som börjar frivilligt gör det av väldigt goda orsaker. Då blir man inte ångerfull eller bitter. Borde inte vara så svårt att kunna lista ut.

Jag tycker fortfarande att din ålder är relevant.
Citera
2026-05-05, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Hur gammal är du?
Många börjar "frivilligt", men slutar sedan bittra, du har inte bara nått dit än.

Kalla mig gärna korkad, dig kallar jag framtida ångerfull.

Passerat 60.
Citera
2026-05-05, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Peter pan är mest läskig när han är 55.

Ja haha förstår att jag som 30 plus inte sticker ut med min livstil. Eller jo börjar ju märka att många i min närhet börjar få "vanliga liv" villa/volvo/barn etc men rätt många i min närhet som lever som mig ändå bor i Stockholm kanske därför jag inte direkt heller känmer att jag sticker ut kan tänka mig att man blir mer utav ett "original" om man bor ensam i en etta ute i någon liten byhåla som en man som.börjar bli äldre.
Mitt höghus är fullt att ensamma män och kvinnor mellan 20-60 års åldern inget man tänker på
Citera
2026-05-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Nej du har ingen aning, men är du normalt funtad så kommer du ångra dig när du blir äldre och ensam. Det är helt normalt. Ingen vil leva och dö ensam som gammal utan familj och barnbarn. Det finns inga normala som skulle dö nöjda för att de är ensamma. Du försöker bara intala dig själv.

Rätt många med barn i Sverige lever och dör ensamma på ålderns höst.
Barn är ingen garanti på att man har sällskap när man blir äldre.
De FLESTA jag känner hälsar på sina föräldrar typ vid högtider men aldrig mer än så och knappt det då man kanske är hos fruns familj etc.
De äldre jag känner har har mest umgänge är.de som.byggt upp en stor krets av egna vänner.
Citera
2026-05-06, 00:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Mannens Y-kromosom och kvinnans mitokondrie-DNA går ju vidare i alla fall! Oförändrade förutom ytterst få mutationer under lång tid. Men det tror jag att du visste.

Fast säg y-kromosomen, kommer från min farfar och hans far osv. Så min fars bröder för den också vidare, bara för att en person i släkten inte får barn betyder inte att den dör. Om man inte har en superliten släkt.
Citera
2026-05-06, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Ändå magstarkt att kalla min inställning för "gnäll" tycker jag.... Jag ser på ämnet från en annan synvinkel än dig, det är inte samma som att "gnälla".

Många föräldrar i tråden som inte tycks acceptera andra människors val i livet, utan bara förutsätter att alla har valt fel baserat på att de "inte vet bättre".

Ta inte åt dig. En hel del föräldrar vill ju för fan att dagis och förskolor ska ta hand om deras barn allt mer. Det säger mycket om vår samtid. Antingen skaffar folk mer barn än vad dom klarar av/orkar. Eller så jobbar man så pass mycket att man egentligen inte har tid för barn. Jobba mer får man ju garanterat göra om man skaffar barn. Om man inte tjänar snuskigt bra eller är rik från början.

Barn är dessutom allmänt jobbiga och ökar stress. Fy fan vad en del av mina tidigare grannars ungar skrek och sprang runt hela tiden i lägenheten. Totalt kaos, lät ibland som om dom renovera hela lägenheten. Det enda jag kunde tänka, tack gode gud att det inte är jag. Skulle aldrig palla att ha en sådan tillvaro.

Dessutom körs argumentet " outsider" om man inte gör som alla andra. Barn Volvo hela köret. Helt ärligt, vem fan bryr sig? Det är inte som att jag umgås eller känner dessa människor i alla fall. Vi lever helt olika liv. Det börjar dessutom bli en allt vanligare livsstil. Framför allt färre kvinnor vill ha barn, visade en undersökning gjord av Uppsala universitet förra året.
Citera
2026-05-06, 01:09
Medlem
löls avatar
Jag är nöjd över att inte ha barn.

Alldeles för många runt mig som är gråhåriga, feta och sexlösa. Deprimerade och har inget annat att göra än………. Barn

Skiljer sig någon, blir de på bättre humör och slipper ungarna varje vecka 😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in