Citat:
Ursprungligen postat av
Incendio
Fast är det någon som menar "du kan ångra dig" då? Det tror inte jag(och jag gör det i varje fall inte). Man menar det som det är - en barnlös människa vet inte hur det är att ha barn. En förälder kan tala om för en barnlös att deras idéer kring hur det är att ha barn intr stämmer. Det betyder ju dock intr att man per automatik uppmuntrar någon att faktisk skaffa barn. Man måste inte det och det är okej att inte vilja utan någon särskild anledning alls.
Nej ingen säger det direkt, men att tillbakavisa en velande persons argument med; "Du har ju inte barn, så hur kan du veta hur det är?" är ju att defacto säga; "Skaffa barn och hoppas på att du blir nöjd, jag blev då det". Det är liksom helt meningslöst då många barnlösa är rädda för just den risken att de inte tycker om föräldraskap, och när man inser det så är det ju försent liksom. Därav varför jag tycker argumentet är värdelöst.
Och vad är det för idéer egentligen som barnlösa har fel om? Givetvis så ser jag folk med helt överdrivna negativa fantasier om barn men tvärtom så är många föräldrar rena rama kulten, som inte bara förmildrar konsekvenserna men även rent av ljuger. För att inte tala om att förlöjliga den barnlösa genom att hävda att alla deras intressen är "barnsliga", "egoistiska", "narcissistiska", osv.
Otaliga gånger har jag sett en förälder förlöjliga en barnlös för att han drar upp argumentet att; "Skaffar man barn så kommer man inte kunna göra Y och X längre, pga tidsbrist/ansvar/uppvaktning". Som svar till det är det nästan 99% av gångerna ett påhopp på den barnlösa istället för att erkänna att; "Ja, skaffar man barn så blir det en rejäl livsomställning och många saker som man har kunnat göra, kommer inte längre funka". Föga förvånande så är det flertalet sådana exempel i just den här tråden.