Citat:
Ursprungligen postat av
Joe88
Jag råkade visst utelämna en del i mitt förra inlägg. Det skulle stå att om du nu är emot att inskränka människors frihet i syfte att skapa lika utfall mellan könen så är du antifeminist.
Ditt exempel ovan har för övrigt inget med feminism att göra.
Jo, mitt exempel enligt ovan har med feminism att göra! Feminister vill inte se
kvinnor förslavade och förtryckta.
Jag är humanist och vill inte se en enda människa (oavsett könstillhörighet) förslavad och förtryckt. Och jag vill inte se en människas frihet förtrycka en annan människas mänskliga rättigheter.
Exempel 1:
A. Män åker till Thailand och köper sex av prostituerade barn/fattiga kvinnor som plågas av sexet, men som måste sälja för brödfödan. I detta fallet kommer männens frihet att slippa fängelse, förtrycka barnens/kvinnornas mänskliga rättigheter att slippa bli köpta. Därav är jag
mot detta. Starkt emot detta. Precis som feminister är.
B. Om samma män istället stannar i Sverige och köper sex av svenska eskorter, som valt yrket själva (finns några få sådana här på FB) och som mår bra av det. Så ser jag inget direkt fel i det.
C. Om samma män köper sex i Sverige av kvinnor som egentligen inte vill. Så är det grovt fel! Och detta är även feminister mot. Och det var därav sexköpslagen kom till. Den är inte till för att inskränka mäns frihet att köpa sex. Den är till för att skydda de prostituerades mänskliga rättigheter. Och där är jag helt med.
Men blir fel i exempel "1.B", då både den prostituerade och kunden är frivilliga... Då är det mer lagen som inskränker deras frihet. Där har jag min tanke kring certifikat.
Exempel 2:
A. Man tar sig en fattig fru från annat land. Behandlar henne som skit. Hon är förslavad och förtryckt. Och han tar sig friheter och våldtar henne etc. Detta är jag starkt emot. Då han låter sina friheter gå före hennes mänskliga rättigheter. Även feminister är mot detta.
B. Men en man som tar hit en fru från fattigt land och behandlar henne väl och skyddar henens mänskliga rättigheter och hon mår bra. Där ser jag faktiskt inga problem.
----
Blev det tydligare så?
Den enes bröd får
inte vara den andres död.
Man behöver dela på brödet, broderligt och systerligt.
Den enes frihet att få ha sex/gott liv, får inte förtrycka och förslava en annan människa/får inte inkräkta på dennas mänskliga rättigheter.