2026-05-05, 17:51
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Det är ju därför det inte finns några som helst ensamstående föräldrar i världen
Vem säger att det inte finns både i allmänhet dåliga människor och svaga människor i precis alla grupper? Och grejen med dessa människor är att de är i allmänhet dåliga eller svaga vad de än gör.
Citera
2026-05-05, 17:58
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
När allt du gör är att se den mest negativa synvinkeln och riktigt letar fel så är det definitivt gnälligt.

Jag ser ingen förälder som inte accepterar att andra inte vill ha barn. Jag ser däremot folk som bemöter felaktiga argument. Att sedan inte vilja ha barn är en sak helt för sig och ett val för var och en.

1. Jag ser påmdetnur den synvinkel som passar mitt liv. Det är bara ni som kallar den negativ.

2. Jag har sett flera som kallar oss barnlösa för både psykopater och tycker att vi inte vet vad vi egentligen vill.

3. Mina åsikter är inte att jämställa med argument. Jag berättar för TS om hur jag ser på att ha barn, att någon annan ser det annorlunda är inte detsamma som att jag har fel.
Citera
2026-05-05, 18:03
Medlem
Jag lever rätt städat liv med jobb/karriär egen bostad etc. Men jag är samtidigt som hur jag var i tonåren i mitt tänk om livet trots att jag är 30 plus.

För mig har bilden av ett perfekt liv ej ändrats sedan jag var tonåring.
Jag drömmer fortfarande om frihet från jobb/ansvar kunna vara vid varmare breddgrader mer än den där semesterveckan en snittfamiöj åker på etc etc.

En brud jag dejtade tyckte jag var en Peter Pan då hon ansåg att jag var rädd för att ta nästa steg i vuxenlivet så som att skaffa villa med henne samt barn. Jag sa att jag trivs bra i min lilla lägenhet och gärna undviker ta lån då det innebär mer jobb = mindre fritid. Barn sa jag skulle ankra fast mig för mycket och skulle ej kunna planera min f.i.r.e lika lätt och skulle på ett sätt vara "fast" i ekkorhjulet tills barnet blir vuxet och mitt hår grått.

Kanske jag på dödsbädden kommer ångra mitt liv men den risken är jag villig att ta.
Citera
2026-05-05, 18:11
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
1. Jag ser påmdetnur den synvinkel som passar mitt liv. Det är bara ni som kallar den negativ.

2. Jag har sett flera som kallar oss barnlösa för både psykopater och tycker att vi inte vet vad vi egentligen vill.

3. Mina åsikter är inte att jämställa med argument. Jag berättar för TS om hur jag ser på att ha barn, att någon annan ser det annorlunda är inte detsamma som att jag har fel.

Det är en negativ synvinkel när den bara är mörk, mörk ,mörk hur du än vänder dig. Att du sedan bara inte vill ha barn är som sagt okej, men är ändå en sak för sig.

Jaha, det var väl barnsligt av dem att jämföra frivillig barnlöshet med psykopati. Det har jag missat, men tittar du igenom denna och liknande trådar så ser du att majoriteten av föräldrar inte tycker ens i närheten så.

Men saken är att det blir ett argument när du säger "jag vill inte ha barn pga X" är "X" inte stämmer och det vet föräldrar. Säger du istället "jag föreställer mig X", så framkommer det tydligt att det är en idé i dott huvud som inte behöver stämma med verkligheten för att gälla för dig.
Citera
2026-05-05, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Hur gammal är du?
Många börjar "frivilligt", men slutar sedan bittra, du har inte bara nått dit än.

Kalla mig gärna korkad, dig kallar jag framtida ångerfull.

Snarare är det så att vi som börjar frivilligt gör det av väldigt goda orsaker. Då blir man inte ångerfull eller bitter. Borde inte vara så svårt att kunna lista ut.
Citera
2026-05-05, 18:38
Medlem
Studspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerflykting
Jag är 45 och har en ettåring. Här är mitt perspektiv:

Jag har aldrig velat ha barn. Jag har till och med ogillat barn, men lät mig i en svag stund till sist övertalas av sambon.

Det var ett misstag.

Sambon är deprimerad, sjukskriven och har aggressionsproblematik. Jag tvingas tacka nej till jobb och helt försaka min tidskrävande hobby. Jag spelar gitarr och försöker bli någon slags musicerande poet, men det är bara att glömma, finns inte tid till det över huvud taget, utan jag måste ta hand om ettåringen, som bara skriker och skriker. Det var sambon som helt plötsligt ville ha barn, men visst, jag får skylla mig själv som lät mig luras av allt snack om att hon skulle ta hand om allt och jag skulle få fortsätta mitt liv som vanligt. "Du behöver bara ta hand om mig", sa hon. Jo tjena. Just nu har barnet somnat. Jag har tio minuter för mig själv. Sambon sitter instängd i sitt sovrum och äter cornflakes och skrollar på telefonen. Glöm att hon är kapabel att göra ett dyft.

Dessutom har ingen av mina vänner barn och alla har tröttnat på att jag inte längre har tid att ses. Så de är helt försvunna nu. Skrev ett långt sms till en av dem för att förklara situationen, men han svarade aldrig. Förstår honom.

Jag hatar mitt liv. Naturligtvis ska jag ta mitt ansvar och ta hand om ungen. Jag ska aldrig visa att jag hatar varje sekund. Men mitt råd är: Skaffa aldrig barn.

Nu vaknar han och skriker. Det var den här dagen.

Håll ut, det kommer bli lättare med tiden!
Citera
2026-05-05, 19:09
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Nej ingen säger det direkt, men att tillbakavisa en velande persons argument med; "Du har ju inte barn, så hur kan du veta hur det är?" är ju att defacto säga; "Skaffa barn och hoppas på att du blir nöjd, jag blev då det". Det är liksom helt meningslöst då många barnlösa är rädda för just den risken att de inte tycker om föräldraskap, och när man inser det så är det ju försent liksom. Därav varför jag tycker argumentet är värdelöst.

Det som i princip alla försöker säga är att den rädslan är helt irrationell. Du kommer inte kliva ur det på andra sidan som samma människa så det är helt ovidkommande vad du tycker i frågan, samma du existerar inte i den framtiden.

Citat:
Och vad är det för idéer egentligen som barnlösa har fel om? Givetvis så ser jag folk med helt överdrivna negativa fantasier om barn men tvärtom så är många föräldrar rena rama kulten, som inte bara förmildrar konsekvenserna men även rent av ljuger. För att inte tala om att förlöjliga den barnlösa genom att hävda att alla deras intressen är "barnsliga", "egoistiska", "narcissistiska", osv.

Det är för att konsekvenserna inte spelar roll. Kan du tänka dig det? Något så starkt positivt att du inte ens bryr dig om konsekvenserna det medför.

Citat:
Otaliga gånger har jag sett en förälder förlöjliga en barnlös för att han drar upp argumentet att; "Skaffar man barn så kommer man inte kunna göra Y och X längre, pga tidsbrist/ansvar/uppvaktning". Som svar till det är det nästan 99% av gångerna ett påhopp på den barnlösa istället för att erkänna att; "Ja, skaffar man barn så blir det en rejäl livsomställning och många saker som man har kunnat göra, kommer inte längre funka". Föga förvånande så är det flertalet sådana exempel i just den här tråden.

Ja för det är ingen jävel som ens vill göra samma saker före som efter. Någonstans här måste ju polletten ramla ner.
Citera
2026-05-05, 19:24
Medlem
Citat:
Jag behöver inte veta skillnaden för att veta att jag inte vill.
Du behöver inte berätta för mig hur mitt liv ska levas. Jag klarar det helt på egen hand och känner inte att barn fattas i den ekvationen.
Jag är en bra bit över 20 och har ganska klart för mig hur min "ålders höst" kommer se ut

Jag säger inte hur du ska leva, jag informerar dig bara att du kommer ångra dig djup. Om du är normalt funtad dvs.
Citera
2026-05-05, 19:58
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Det är en negativ synvinkel när den bara är mörk, mörk ,mörk hur du än vänder dig. Att du sedan bara inte vill ha barn är som sagt okej, men är ändå en sak för sig.

Jaha, det var väl barnsligt av dem att jämföra frivillig barnlöshet med psykopati. Det har jag missat, men tittar du igenom denna och liknande trådar så ser du att majoriteten av föräldrar inte tycker ens i närheten så.

Men saken är att det blir ett argument när du säger "jag vill inte ha barn pga X" är "X" inte stämmer och det vet föräldrar. Säger du istället "jag föreställer mig X", så framkommer det tydligt att det är en idé i dott huvud som inte behöver stämma med verkligheten för att gälla för dig.

Jag har en bild av det som. ag bygger på andra föräldrars utsagor.
Det kanske inte stämmer för just de föräldrar som hoppat på mig, men det finns föräldrar det stämmer för.
Summa summarum, det är inte "fel", det är bara "fel" för de som återkopplade på mitt svar.
Citera
2026-05-05, 19:59
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Jag säger inte hur du ska leva, jag informerar dig bara att du kommer ångra dig djup. Om du är normalt funtad dvs.

Märklig inställning. Jag "vet inte" hur det är att ha barn för jag har aldrig haft något. Du däremot vet med säkerhet hur jag kommer uppleva framtiden utan att ens veta vem jag är.
Låter rimligt...
Citera
2026-05-05, 20:22
Medlem
Citat:
Märklig inställning. Jag "vet inte" hur det är att ha barn för jag har aldrig haft något. Du däremot vet med säkerhet hur jag kommer uppleva framtiden utan att ens veta vem jag är.
Låter rimligt...

Nej du har ingen aning, men är du normalt funtad så kommer du ångra dig när du blir äldre och ensam. Det är helt normalt. Ingen vil leva och dö ensam som gammal utan familj och barnbarn. Det finns inga normala som skulle dö nöjda för att de är ensamma. Du försöker bara intala dig själv.
Citera
2026-05-05, 20:28
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Nej du har ingen aning, men är du normalt funtad så kommer du ångra dig när du blir äldre och ensam. Det är helt normalt. Ingen vil leva och dö ensam som gammal utan familj och barnbarn. Det finns inga normala som skulle dö nöjda för att de är ensamma. Du försöker bara intala dig själv.

Du har fel, men det är okej. Jag har inga planer på att följa dina livsråd iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in