2026-05-05, 15:33
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Nej, vi vet skillnaden, det gör inte du.

Du kommer inte bli någon annan bara för att du blir förälder. Du kommer däremot uppleva det största som hänt dig utan konkurrens om du får barn.

Men du vill tydligen inte, eftersom du har narcissistiska drag och bara vill leva efter dina egna premisser som en rotlös 20-åring resten av livet.

Men jag kan garantera dig att på ålderns höst kommer du ångra dig djupt.

Jag behöver inte veta skillnaden för att veta att jag inte vill.
Du behöver inte berätta för mig hur mitt liv ska levas. Jag klarar det helt på egen hand och känner inte att barn fattas i den ekvationen.
Jag är en bra bit över 20 och har ganska klart för mig hur min "ålders höst" kommer se ut
Citera
2026-05-05, 15:37
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Nej ingen säger det direkt, men att tillbakavisa en velande persons argument med; "Du har ju inte barn, så hur kan du veta hur det är?" är ju att defacto säga; "Skaffa barn och hoppas på att du blir nöjd, jag blev då det". Det är liksom helt meningslöst då många barnlösa är rädda för just den risken att de inte tycker om föräldraskap, och när man inser det så är det ju försent liksom. Därav varför jag tycker argumentet är värdelöst.

Och vad är det för idéer egentligen som barnlösa har fel om? Givetvis så ser jag folk med helt överdrivna negativa fantasier om barn men tvärtom så är många föräldrar rena rama kulten, som inte bara förmildrar konsekvenserna men även rent av ljuger. För att inte tala om att förlöjliga den barnlösa genom att hävda att alla deras intressen är "barnsliga", "egoistiska", "narcissistiska", osv.

Otaliga gånger har jag sett en förälder förlöjliga en barnlös för att han drar upp argumentet att; "Skaffar man barn så kommer man inte kunna göra Y och X längre, pga tidsbrist/ansvar/uppvaktning". Som svar till det är det nästan 99% av gångerna ett påhopp på den barnlösa istället för att erkänna att; "Ja, skaffar man barn så blir det en rejäl livsomställning och många saker som man har kunnat göra, kommer inte längre funka". Föga förvånande så är det flertalet sådana exempel i just den här tråden.
Det är din tolkning. Jag tolkar det inte alls så. Möjligtvis "vill du innerst inne ha barn, men avstår av X anledning, som inte stämmer, så go ahead". Men absolut inte mer än så.

Att inte tycka om föräldraskap är ett argument som inte riktigt håller, och det vet ju föräldrar. Det finns en hel massa sätt att vara förälder på och kärleken till barnet smular sönder något man eventuellt inte gillar med föräldraskapet. Samt att barnen växer fort och behoven ändras.

Du kan läsa mitt första inlägg i tråden för att se idéer kring barn och föräldraskap som inte stämmer. Jag upplever inte att någon förälder "förmildrar" föräldraskapet. Vi om några vet ju vad det tar och idag är det accepterat att prata om det som är svårt eller jobbigt.

Att inte skaffa barn är inte egoistiskt eller lättsinnigt. Att inte kunna tänka sig att, för en tid, intr sätta sig själv främst är däremot egoistiskt och lättsinnigt. Det är skillnad.
Citera
2026-05-05, 15:39
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Ändå magstarkt att kalla min inställning för "gnäll" tycker jag.... Jag ser på ämnet från en annan synvinkel än dig, det är inte samma som att "gnälla".

Många föräldrar i tråden som inte tycks acceptera andra människors val i livet, utan bara förutsätter att alla har valt fel baserat på att de "inte vet bättre".
När allt du gör är att se den mest negativa synvinkeln och riktigt letar fel så är det definitivt gnälligt.

Jag ser ingen förälder som inte accepterar att andra inte vill ha barn. Jag ser däremot folk som bemöter felaktiga argument. Att sedan inte vilja ha barn är en sak helt för sig och ett val för var och en.
Citera
2026-05-05, 16:00
Medlem
Wayaheads avatar
När man betraktar vad statsfeminismen har ställt till med och den politiska våldtäkten av Sverige, dessutom samtiden, så tackar jag Gud att jag inte har några barn i detta vanstyrets tid!
Citera
2026-05-05, 16:02
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Att inte tycka om föräldraskap är ett argument som inte riktigt håller, och det vet ju föräldrar. Det finns en hel massa sätt att vara förälder på och kärleken till barnet smular sönder något man eventuellt inte gillar med föräldraskapet. Samt att barnen växer fort och behoven ändras.

Du kan läsa mitt första inlägg i tråden för att se idéer kring barn och föräldraskap som inte stämmer. Jag upplever inte att någon förälder "förmildrar" föräldraskapet. Vi om några vet ju vad det tar och idag är det accepterat att prata om det som är svårt eller jobbigt.

Att inte skaffa barn är inte egoistiskt eller lättsinnigt. Att inte kunna tänka sig att, för en tid, intr sätta sig själv främst är däremot egoistiskt och lättsinnigt. Det är skillnad.
Du verkar ju inte ens själv vara medveten om att du sysslar med exakt de sakerna jag drog up. Att säga att man bara "för en tid" inte sätter sig själv först är ju helt otroligt förmildrande, prova åtminstone 14 år om inte resten av livet. Det är inte som att du bemödar dig att hjälpa någon flyttstäda.

Och att säga att "kärleken smular sönder allt man eventuellt inte gillar" är ju också exakt det jag menar med helt innehållslösa argument. Igen säger du ju; "Skaffa barn, det finns ingenting man ogillar och ogillar man det så kommer man inte bry sig". Hur menar du att detta ska övertyga någon?
Att påstå att det inte finns någon förälder som ogillar föräldraskap är ju givetvis en lögn som du själv förstår.
Senast redigerad av Bogandoff 2026-05-05 kl. 16:06.
Citera
2026-05-05, 16:23
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Du verkar ju inte ens själv vara medveten om att du sysslar med exakt de sakerna jag drog up. Att säga att man bara "för en tid" inte sätter sig själv först är ju helt otroligt förmildrande, prova åtminstone 14 år om inte resten av livet. Det är inte som att du bemödar dig att hjälpa någon flyttstäda.

Och att säga att "kärleken smular sönder allt man eventuellt inte gillar" är ju också exakt det jag menar med helt innehållslösa argument. Igen säger du ju; "Skaffa barn, det finns ingenting man ogillar och ogillar man det så kommer man inte bry sig". Hur menar du att detta ska övertyga någon?
Att påstå att det inte finns någon förälder som ogillar föräldraskap är ju givetvis en lögn som du själv förstår.
Nej, det gör jag inte. Jag talar om hur det är.

Till och med hela barnets barndom är en kort tid av ens eget liv. Tycker man som vuxen inte det, så är det absolut lättsinnigt och att bara kunna se det som är precis framför en. Men grejen är att man får lov att vara det. Sedan är det ju heller inte så att barnlösa automatiskt sätter sig själva först bara för att de är barnlösa. De kan leva fantastiska liv och ge mycket till andra människor, vara vettiga, smarta, mogna osv.

Du visar tydligt på just det här att barnlösa inte kan förstå hur det är att ha barn. Den kärleken och anknytning är en så stark instinkt i oss, hade det inte varit så hade mänskligheten inte överlevt fram till idag. Så det är inte ett tomt argument. Det är så.
Här visar du också upp just egoism, lathet osv när du håller på att det som för med sig jobbiga saker inte kan vara så fantastiskt och så värt det att det jobbiga inte ens är en faktor. Man kan jämföra det med en löpare. Denne får kämpa, ibland gör det ont osv, men utav detta så kommer hälsa,styrka,glädje, kickar osv. Smärtan och mjölksyran är ingenting, eller kanske till och med en del av varför löpningen är så givande.

Läsförståelse....Det jag precis rantat om i flera inlägg nu är ju just att det självklart finns föräldrar som ogillar en hel massa saker med föräldraskapet, men de älskar sina barn och att vara deras föräldrar ändå. Är man inte en gnällpelle kan man ju dessutom ofta ordna sin livsstil och sitt föräldraskap så att man inte behöver göra det man tycker illa om. Det finns många sätt att vara förälder på och två föräldrar kompletterar varandra.
Citera
2026-05-05, 16:24
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
När man betraktar vad statsfeminismen har ställt till med och den politiska våldtäkten av Sverige, dessutom samtiden, så tackar jag Gud att jag inte har några barn i detta vanstyrets tid!
Synd. Då kan du ju inte påverka framtiden. Utan nya och bättre människor, inget nytt och bättre samhälle.
Citera
2026-05-05, 16:39
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Du visar tydligt på just det här att barnlösa inte kan förstå hur det är att ha barn. Den kärleken och anknytning är en så stark instinkt i oss, hade det inte varit så hade mänskligheten inte överlevt fram till idag. Så det är inte ett tomt argument. Det är så.
Läsförståelse....Det jag precis rantat om i flera inlägg nu är ju just att det självklart finns föräldrar som ogillar en hel massa saker med föräldraskapet, men de älskar sina barn och att vara deras föräldrar ändå.
Det är ju därför det inte finns några som helst ensamstående föräldrar i världen
Citera
2026-05-05, 16:40
Avstängd
Cadells avatar
Har aldrig ångrat mig, ångrar mig inte och kommer inte att ångra mig
Citera
2026-05-05, 17:16
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallalingen
Absolut den mest korkade kommentaren, vi som frivilligt är barnlösa är fullt medvetna om våra val, därav ingen förnekelse.
Varför är ni så förbannat korkade?

Hur gammal är du?
Många börjar "frivilligt", men slutar sedan bittra, du har inte bara nått dit än.

Kalla mig gärna korkad, dig kallar jag framtida ångerfull.
Citera
2026-05-05, 17:23
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somali-Hen
Om man frivilligt steriliserar sig så har man sannerligen skräpgener.

Ja, det är det som är själva grejen...
Citera
2026-05-05, 17:24
Medlem
ragingcows avatar
Jag hade aldrig möjlighet att skaffa barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in