Citat:
Ursprungligen postat av
Bogandoff
Du verkar ju inte ens själv vara medveten om att du sysslar med exakt de sakerna jag drog up. Att säga att man bara "för en tid" inte sätter sig själv först är ju helt otroligt förmildrande, prova åtminstone 14 år om inte resten av livet. Det är inte som att du bemödar dig att hjälpa någon flyttstäda.
Och att säga att "kärleken smular sönder allt man eventuellt inte gillar" är ju också exakt det jag menar med helt innehållslösa argument. Igen säger du ju; "Skaffa barn, det finns ingenting man ogillar och ogillar man det så kommer man inte bry sig". Hur menar du att detta ska övertyga någon?
Att påstå att det inte finns någon förälder som ogillar föräldraskap är ju givetvis en lögn som du själv förstår.
Nej, det gör jag inte. Jag talar om hur det är.
Till och med hela barnets barndom är en kort tid av ens eget liv. Tycker man som vuxen inte det, så är det absolut lättsinnigt och att bara kunna se det som är precis framför en. Men grejen är att man får lov att vara det. Sedan är det ju heller inte så att barnlösa automatiskt sätter sig själva först bara för att de är barnlösa. De kan leva fantastiska liv och ge mycket till andra människor, vara vettiga, smarta, mogna osv.
Du visar tydligt på just det här att barnlösa inte kan förstå hur det är att ha barn. Den kärleken och anknytning är en så stark instinkt i oss, hade det inte varit så hade mänskligheten inte överlevt fram till idag. Så det är inte ett tomt argument. Det är så.
Här visar du också upp just egoism, lathet osv när du håller på att det som för med sig jobbiga saker inte kan vara så fantastiskt och så värt det att det jobbiga inte ens är en faktor. Man kan jämföra det med en löpare. Denne får kämpa, ibland gör det ont osv, men utav detta så kommer hälsa,styrka,glädje, kickar osv. Smärtan och mjölksyran är ingenting, eller kanske till och med en del av varför löpningen är så givande.
Läsförståelse....Det jag precis rantat om i flera inlägg nu är ju just att det självklart finns föräldrar som ogillar en hel massa saker med föräldraskapet, men de älskar sina barn och att vara deras föräldrar ändå. Är man inte en gnällpelle kan man ju dessutom ofta ordna sin livsstil och sitt föräldraskap så att man inte behöver göra det man tycker illa om. Det finns många sätt att vara förälder på och två föräldrar kompletterar varandra.