2026-05-05, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Okej, låt oss leka med tanken att EPS på något magiskt vi ökar med 1000% och hamnar på $1.3, är det värt nästan $400 för en aktie som genererar $1.3?
1.3 på kvartalsbasis så p/e runt 77?
Om det är ett stagnerat företag så låter det dyrt.
Citera
2026-05-05, 17:46
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Men det kommer inte hända, varför är det så svårt att ta in?
Det råder ingen brist på alternativa transportmedel idag, men folk vill ha sin egna bil.

Nej det är ingen våt dröm att ersätta effektiv kollektivtrafik med relativt innefektiva bilar.

Jag besparar mig framtidsutsikterna hos en person som tror att existerande robotaxis inte finns, trots överväldigande videobevis. Det bli som att be Leffe utanför systembolaget kl 10 en måndagsmorgon efter hälsotips.
Citera
2026-05-05, 18:30
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Fler robottaxibilar från andra bolag poppar upp. Men dom är väl woke homo-fjollor enlig teslakyrka.

Utrymmet för tesla krymper mer och mer

https://cleantechnica.com/2026/05/04/look-out-tesla-theres-a-new-robotaxi-in-town/

Snart kommer ju Optimus 3 som kommer dominera världen ändå med miljarder robotar som gör pengar obsolera.

Heil Musk

Konkurrensen: https://x.com/M44_1RJ/status/2051369540102353160?s=20
Citera
2026-05-05, 18:50
Medlem
raskenss avatar
Skön maffiastil på Kekkius sms-ande, eller 8åring som blivit fråntagen sitt lördagsgodis:

https://www.breakit.se/artikel/46231/musks-sms-till-openai-toppen-ni-kommer-bli-amerikas-mest-hatade-man

Ska bli spännande att se hur teslakursen utvecklar sig efter denna dom. Tesla-spacex-xAI är i princip öppna skott som Musk leker med.
Citera
2026-05-05, 18:53
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Konkurrensen: https://x.com/M44_1RJ/status/2051369540102353160?s=20

Det är ju Spirous fantakopter. Bra mycket smartare uppfinning än Musks självmords-ubåt

https://blog.chordian.net/spirou_06_p13/
Citera
2026-05-05, 19:06
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Det du missar med Tesla/Elon är att han tänker utanför boxen. Han har skjutit upp en tesla i rymden, som exempel. Because why not!

Du kanske inte vet att normbrytande människor är de som gör skillnad till slut. De som vågar ta ut svängarna och lära sig av dyra misstag. Vet inte om robovan kommer bli något, men är säker på tesla kommer samla på sig en massa lärdomar från projektet

Nä, Musk är ett bra exempel på hur obildade människor tror att en smart människa är. Eller; Musk framstår bara som smart på områden som man själv inte kan något om... jag tycker det är ett korkat och poänglöst PR-jippo att skjuta upp Teslor i rymden; de borde rullas ner i närmsta vulkan istället!

Robovanen är en sämre version av en minibuss. Det finns redan bra minibussar (med fönster), så varför skulle någon vara intresserad av en dålig minibuss???
Citera
2026-05-05, 19:38
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Nä, Musk är ett bra exempel på hur obildade människor tror att en smart människa är. Eller; Musk framstår bara som smart på områden som man själv inte kan något om... jag tycker det är ett korkat och poänglöst PR-jippo att skjuta upp Teslor i rymden; de borde rullas ner i närmsta vulkan istället!

Tror dina drömmar om vulkaniserade teslor kommer att krossas när du har använt cybertaxin första gången!
Citera
2026-05-05, 20:50
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Tror dina drömmar om vulkaniserade teslor kommer att krossas när du har använt cybertaxin första gången!

Nä, min tjejgissning är att Tesla går i konkurs långt innan en uslig cybertaxi vågar visa sitt fula tryne i staden där jag bor!

Min framtidsspaning är också att det kommer bli något av en folksport (eller iallafall ett meme på internet) att förstöra Teslabilar på kreativa och roliga sätt, när Teslas korthus till slut rasar samman!

Eller vänta; jag fick just världen bästaste affärsidé!!! Man köper upp en massa Cybertrucks och Teslabilar och ställer dem i ett inhägnat grustag, sen tar man betalt för att låta folk gå loss på skrothögarna med slägga (eller valfritt trubbigt vapen)!!!

Fy tusan vad mycket pengar jag kommer tjäna på det! Kom bara inte och sno min affärsidé nu!!!
Citera
2026-05-05, 20:56
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Men det kommer inte hända, varför är det så svårt att ta in?
Det råder ingen brist på alternativa transportmedel idag, men folk vill ha sin egna bil.

Nej det är ingen våt dröm att ersätta effektiv kollektivtrafik med relativt innefektiva bilar.

Jag besparar mig framtidsutsikterna hos en person som tror att existerande robotaxis inte finns, trots överväldigande videobevis. Det bli som att be Leffe utanför systembolaget kl 10 en måndagsmorgon efter hälsotips.
Citera
2026-05-05, 21:37
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Robotaxis finns, men inte från Tesla.
Citera
2026-05-05, 21:42
Medlem
otellos avatar
Citat:
1. Cybertaxi existerar inte, Tesla har en handful geolåsta och hårt övervakade bilar.
2. Varför skulle man betala pengar till ett företag vars VD och majoritetsägare arbetar för att söndra och försvaga Europa? Riktigt beta-beteende.
Citera
2026-05-05, 22:29
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Skön maffiastil på Kekkius sms-ande, eller 8åring som blivit fråntagen sitt lördagsgodis:

https://www.breakit.se/artikel/46231/musks-sms-till-openai-toppen-ni-kommer-bli-amerikas-mest-hatade-man

Ska bli spännande att se hur teslakursen utvecklar sig efter denna dom. Tesla-spacex-xAI är i princip öppna skott som Musk leker med.
"Ni kommer bli Amerikas mest hatade män"
Någon måste berätta för Musk om stenar och glashus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in