2026-05-04, 14:21
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Ändå föredrar de flesta svenska kommentatorer.

Det ställer jag mig tveksam till. Jag föredrar att kolla på Premier League med engelsk kommentator, La Liga med spansk och Serie A med italiensk. Och även om jag inte är jätteintresserad av italiensk fotboll så hade jag fått januaribantarångest om jag hade varit det och inte förstått vad som sägs i en italiensk tv-sändning och vidtagit omedelbara åtgärder för att förbättra denna fattningsförmåga.

Det är lite som Zelensky- Putin-, Iran- och Israel-hejarna på utrikespolitikfronten, varför lär de sig inte ukrainska/ryska/persiska/hebreiska om de högaktar dessa länder så mycket?
Citera
2026-05-04, 14:37
Medlem
Ilimitados avatar
Nog är engelsk fotboll med engelska kommentatorer att föredra. Svenska kommentatorer håller generellt sett mycket låg klass numera. Sönderkvoterat precis som så mycket annat i Sverige.
Citera
2026-05-04, 14:44
Medlem
Jag vill slå ett slag för att helt slippa kommentatorer. Eller ha möjlighet att välja lugna kommentatorer, i stil med VM 94.
Citera
2026-05-04, 14:48
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Jag vill slå ett slag för att helt slippa kommentatorer. Eller ha möjlighet att välja lugna kommentatorer, i stil med VM 94.

Holländska NOS har bara en väldigt lakonisk gubbe. Det är bara att slå på VPN:n och gå in på nos.nl den 20 juni.
Citera
2026-05-04, 15:00
Medlem
Dranghoffs avatar
Går det alltså att få fransk eller italiensk kommentator till Allsvenskan?
Citera
2026-05-04, 15:52
Medlem
Vi fattar att du är för fattig för viaplay men försök inte inbilla dig att det är vi andra som är konstiga som vill se med svenskt tal. Gemene man i Sverige talar väl redan mer eller mindre flytande engelska ändå
Citera
2026-05-04, 18:11
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Går det alltså att få fransk eller italiensk kommentator till Allsvenskan?

Det finns ingen anledning. Är du från Frankrike och Italien och har ett specialintresse för svensk fotboll så lär du dig svenska. Med AI så finns det inte längre några ursäkter att inte lära sig ett språk som man är intresserad av, det är det som är Mikels poäng, men oftast så underlättar det med ett intresse utöver själva språket, må det vara kolla på italiensk fotboll eller att gå på bordell i Thailand.

I framtiden kommer säkert AI vara kapabel att kommentera idrott i realtid, eller det är ju säkert teoretiskt redan möjligt. Och då är frågan om tv-bolagen kommer att erbjuda personaliserade kommentatorer, eller om klassiska kommentatorer kommer göra comback som röstkloner så att Arne och Ankan kommenterar VM-finalen i ishockey år 2046.
Citera
2026-05-05, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Det finns en språkentusiast på Youtube som heter Mikel som hävdar att "passivt lärande" av språk är en bluff och att det krävs en mer aktiv anstängning (dock ej med penna och papper som Sveriges nuvarande Enver Hoxha-regering förespråkar) för att lära sig ett språk. Jag vågar dock hävda om om man har ett specialintresse, exempelvis en idrott, och redan har grundläggande kunskaper i ett språk, t ex spanska, så är tv-sända tävlingar i den idrotten med efterföljande analyser ett ypperligt tillfälle för att få en djupare förståelse för språket. Vilket leder in diskusionen på världens största idrott, dvs fotboll.

Idag kan du se internationella turneringar med en VPN från vilket land som helst gratis. Även om det är svårare att få tag på klubblagsligor som Premier League och Champions League gratis så borde väl marknaden för att se exempelvis Premier League med engelska kommentatorer eller med bara publikljudet vara mer lukrativ än att höra svenska kommentatorer i bakgrunden?

Och då kommer frågan vilka dessa svenskspråkiga betalkanaler är riktade till. Är det bara äldre personer som aldrig lärde sig att förstå några andra språk än svenska i världens bästa skola, eller är det yngre, så kallade andra generationens invandrare som anser att svenska är vägen mot ett framgångsrikt liv? Det verkar helt otroligt hur någon person under 50 som inte är Sverigedemokrat kan vara intresserad av att kolla på internationell fotboll på svenska. Hur många av er som inte är obotliga Sverigedemokrater, eller invandrare som försöker lära sig svenska för att göra Jimmie och Simona glada, kommer att titta på exempelvis Frankrike-Norge med svenska kommentatorer?
SD? Korkad eller något???

Läs kommunistens övriga uttalanden (https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=1465107)....
Senast redigerad av Kalle-i-KBA 2026-05-05 kl. 01:32.
Citera
2026-05-05, 03:55
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
SD? Korkad eller något???

Läs kommunistens övriga uttalanden (https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=1465107)....

Jag vet inte vad som är kommunistiskt med att anse att en högavlönad politiker som glider runt i en italiensk fotbollströja borde ha förmågan att lära sig italienska, eller att otaliga Ukraina- och Israel-hejare efter 3-4 år av idogt opinionsbildande borde kunna föra enklare konversationer på ukrainska och hebreiska. Jag tycker det handlar om grundläggande bildning. Och om denna bildning saknas så undrar man spontant om övriga 80% av Sveriges befolkning är lika korkade som Sverigedemokrater.
Senast redigerad av Charles-Lynton 2026-05-05 kl. 03:58.
Citera
2026-05-05, 04:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Det finns en språkentusiast på Youtube som heter Mikel som hävdar att "passivt lärande" av språk är en bluff och att det krävs en mer aktiv anstängning (dock ej med penna och papper som Sveriges nuvarande Enver Hoxha-regering förespråkar) för att lära sig ett språk. Jag vågar dock hävda om om man har ett specialintresse, exempelvis en idrott, och redan har grundläggande kunskaper i ett språk, t ex spanska, så är tv-sända tävlingar i den idrotten med efterföljande analyser ett ypperligt tillfälle för att få en djupare förståelse för språket. Vilket leder in diskusionen på världens största idrott, dvs fotboll.

Idag kan du se internationella turneringar med en VPN från vilket land som helst gratis. Även om det är svårare att få tag på klubblagsligor som Premier League och Champions League gratis så borde väl marknaden för att se exempelvis Premier League med engelska kommentatorer eller med bara publikljudet vara mer lukrativ än att höra svenska kommentatorer i bakgrunden?

Och då kommer frågan vilka dessa svenskspråkiga betalkanaler är riktade till. Är det bara äldre personer som aldrig lärde sig att förstå några andra språk än svenska i världens bästa skola, eller är det yngre, så kallade andra generationens invandrare som anser att svenska är vägen mot ett framgångsrikt liv? Det verkar helt otroligt hur någon person under 50 som inte är Sverigedemokrat kan vara intresserad av att kolla på internationell fotboll på svenska. Hur många av er som inte är obotliga Sverigedemokrater, eller invandrare som försöker lära sig svenska för att göra Jimmie och Simona glada, kommer att titta på exempelvis Frankrike-Norge med svenska kommentatorer?

Så max 30 ord? I bästa fall lär du ditt barn att säga passa på 39 språk. Nåväl när har ditt barn nytta av detta? Kommer från en unge som fick lära sig språk i ung ålder. Vill du gynna ditt barn lär ungen latin.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-05-05 kl. 04:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in