2023-11-19, 11:53
Medlem
https://www.dn.se/sverige/regeringen-mer-papper-och-mindre-skarm-i-skolan/

Regeringen vill inte att barn använder eller har datorer så mycket i skolan med nytt lagförslag, det är ju så man lär sig mycket av livet, av ipad eller surfplattor och datorer blir man smartare av anser jag.

Nu vill regeringen minska detta genom ett nytt förslag.

Analoga läroförslag vill dom ha istället, och det är böcker och penna, hur skall man bli smartare då? Datorer och surf-plattor är framtiden ändå, vad anser ni på flashback?
Citera
2023-11-19, 11:53
Moderator
Meijis avatar
Litet citat

Citat:
... i uppdraget [till Skolverket] formulerar regeringen ramarna. Till exempel skriver den att ”den samlade vetenskapen visar att grundläggande färdigheter som relationella förmågor, uppmärksamhet och koncentration samt förmåga att läsa, skriva och räkna bäst förvärvas ge*nom analoga aktiviteter i analoga miljöer”.

Regeringen skriver också att ”fokus i de yngre åldrarna bör ligga på analoga lärverktyg”, och att ”digitala lärverktyg kan användas i större utsträckning och ge goda effekter vid stigande ålder”.

Men ”bara under förutsättning att det görs selektivt, utifrån tydligt vetenskap*ligt stöd och dokumenterat pedagogiskt mervärde”.

– Det betyder att användningen av skärmar måste vara genomtänkt, och att man ska vara väldigt restriktiv i de låga åldrarna. Det är faktiskt enormt viktigt, säger skolminister Lotta Edholm till DN.

/Moderator
Citera
2023-11-19, 11:58
Medlem
Ärligt talat ser jag väl ingen anledning till att behöva dator på de flesta lektionerna om man tänker tillbaka på högstadiet och gymnasiet.

Boken för kursen/lektionen i fråga räcker gott och väl liksom. Att ha en dator att surfa runt på tusen grejor hjälper nog inte. Kan resultera i att dom skapar sämre förmåga att koncentrera sig djupt på något. Samt det är väldigt lätt att använda en dator för att bara "hitta svaret". När man använder böcker är det inte lika enkelt och man får läsa sig till svaret mer.

Kan tänka mig att datorer är ännu ett distraktionsmoment lärarna måste jobba med dessutom.
Citera
2023-11-19, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Ärligt talat ser jag väl ingen anledning till att behöva dator på de flesta lektionerna om man tänker tillbaka på högstadiet och gymnasiet.

Boken för kursen/lektionen i fråga räcker gott och väl liksom. Att ha en dator att surfa runt på tusen grejor hjälper nog inte. Kan resultera i att dom skapar sämre förmåga att koncentrera sig djupt på något. Samt det är väldigt lätt att använda en dator för att bara "hitta svaret". När man använder böcker är det inte lika enkelt och man får läsa sig till svaret mer.

Kan tänka mig att datorer är ännu ett distraktionsmoment lärarna måste jobba med dessutom.

Jag minns tvärtom att datorer hjälpte mig att bli smartare i och utanför skolan, jag har dock aspergers syndrom, vet inte om det spelar roll, då är datorer roligt och viktigt för en.

Att jag använt datorer sedan jag var 8 år gammal är också något som hjälpt mig i livet, är nu 32 år gammal.
Citera
2023-11-19, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravensheld
Jag minns tvärtom att datorer hjälpte mig att bli smartare i och utanför skolan, jag har dock aspergers syndrom, vet inte om det spelar roll, då är datorer roligt och viktigt för en.

Att jag använt datorer sedan jag var 8 år gammal är också något som hjälpt mig i livet, är nu 32 år gammal.

Hjälpte dig hur? Vad i mina argument håller du inte med om och varför?

Nu behöver vi dock inte oroa oss för att ungarna inte får lära sig hantera datorer och sånt bara för de minskar användningen i skolan i och med att det är så utbrett i samhället idag.
Citera
2023-11-19, 12:09
Medlem
Ekofetts avatar
Bra. Datorn är ett bra hjälpmedel. Men först skall alla behärska att kunna läsa skriva räkna mm för hand...och använda tryckta böcker. Basala kunskaper som befästs genom känsel, muskelminne, syn och hörsel.
Skolans iver att datorisera och lekifieraallt lärande har skapat minst en generation med bristfälliga förmågor.
Citera
2023-11-19, 12:11
Medlem
Citat:

Regeringen vill inte att barn använder eller har datorer så mycket i skolan med nytt lagförslag, det är ju så man lär sig mycket av livet, av ipad eller surfplattor och datorer blir man smartare av anser jag.

Analoga läroförslag vill dom ha istället, och det är böcker och penna, hur skall man bli smartare då? Datorer och surf-plattor är framtiden ändå, vad anser ni på flashback?

det skadar nog inte att lära sig använda papper och penna plus huvudräkning

det blir ett väldigt sårbart samhälle om alla är beroende av datamaskiner för att utföra enkla saker
Citera
2023-11-19, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Hjälpte dig hur? Vad i mina argument håller du inte med om och varför?

Nu behöver vi dock inte oroa oss för att ungarna inte får lära sig hantera datorer och sånt bara för de minskar användningen i skolan i och med att det är så utbrett i samhället idag.

Det hjälpte mig om vetenskap, människan, kultur och historia. Jag blev matematiskt smartare över internet också.

Genom TV och datorspel, har spelat väldigt mycket sedan jag var 8 år gammal, började då på den tiden med Neopets och newgrounds.
Citera
2023-11-19, 12:16
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Det hjälpte mig om vetenskap, människan, kultur och historia. Jag blev matematiskt smartare över internet också.

Genom TV och datorspel, har spelat väldigt mycket sedan jag var 8 år gammal, började då på den tiden med Neopets och newgrounds.
Okej, kan du hantera hammare och såg?

Idag lär sig ungarna precis allt i teorin, de får inte ens ta på grejer i fysiken eller kemin, bara text efter text...
Citera
2023-11-19, 12:24
Medlem
Citat:

Orkar inte förklara men det sens motoriska systemet utvecklas inte om du inte har en text framför dig i en bok.

Det finns en anledning till varför tech miljardärer i Silicon Valley, vars karriär bygger på att skapa appar och annat inom tech, skickar sina barn till skolor där inga digitala hjälpmedel tillåts.
Citera
2023-11-19, 12:25
Medlem
Citat:

Du beskriver fortfarande inte hur.
Citera
2023-11-19, 12:31
Medlem
Shitnuggets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Okej, kan du hantera hammare och såg?

Idag lär sig ungarna precis allt i teorin, de får inte ens ta på grejer i fysiken eller kemin, bara text efter text...

Han kan inte ens ha ett jobb pga sin utvecklingsstörning. Du kan gott bortse från allt han säger eftersom han inte har en susning om något. Att all forskning pekar på att barn lär sig överlägset bäst genom att fysiskt interagera med papper, penna och bok är irrelevant i hans förvirrade värld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in