2026-05-04, 23:45
Medlem
KapitalismKnullads avatar
SD verkar stödja kriminalitet. Bara inte utländsk.
Citera
2026-05-04, 23:54
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Folkhemmet var en maskin för social ingenjörskonst där staten ägde infrastrukturen för att garantera stabilitet. SD har i praktiken accepterat den nyliberala grundbulten: allt är till salu.
Genom att försvara friskolesystemet och privata vårdbolag agerar SD dörrvakt åt det kapital som dränerar det allmänna på resurser. Det är en logisk motsägelse att påstå sig värna svenska skattemedel samtidigt som man tillåter att dessa extraheras som vinst till utländska riskkapitalbolag.
Ett folkhem kräver en enhetlig skola och vård. SD:s politik permanentar den fragmentering som nyliberalismen skapade, där medborgaren reduceras till en "kund" på en kaotisk marknad.

Nyliberalismens största triumf är att flytta fokus från materiell resursfördelning till kulturell identitet. Här är SD dess mest effektiva verktyg.
SD använder Identitetspolitik som rökridå genom att peka ut kulturell assimilation som det enda målet, osynliggörs de bakomliggande ekonomiska orsakerna till samhällets splittring. Medan debatten rasar om slöjor och modersmål, fortsätter de ekonomiska klyftorna att vidgas och den statliga kärnan att förtvina.
SD utmanar inte de ekonomiska eliterna. Tvärtom har de sökt sig till finansvärldens korridorer för att säkra stöd, vilket innebär att de i praktiken har godkänt den nyliberala maktordningen som sålde ut Sverige och öppnade era hjärtan.

Ett folkhem kräver kollektiv styrka. Nyliberalismen bygger på atomisering, att bryta ner grupper till ensamma individer som är lättare att styra.
SD:s fientlighet mot den svenska modellen och fackliga organisationer spelar direkt i händerna på de krafter som vill ha en oreglerad, billig arbetsmarknad. Utan starka arbetstagarorganisationer finns ingen mekanism som kan balansera kapitalets krav.
Ett folkhem utan en stark, organiserad arbetarklass är bara en romantisk kuliss utan bärighet.

För den som söker en återgång till ett robust, fungerande Sverige är SD en falsk flagg. Partiet erbjuder en kulturell nostalgi som döljer en ekonomisk fortsättning på den nyliberala kursen. De angriper symptomen (segregation, otrygghet) men skyddar orsaken (marknadsmisslyckanden, utförsäljning av det gemensamma).

Ja, precis. Det är alltid så med borgarsvinen.
De pekar på typ någon kulturgrej och sedan hoppas de att du inte skall märka att de smyger fram, zippar ner gylfen och rövknullar sönder rumpan på dig.
Citera
2026-05-04, 23:58
Medlem
ReiseReises avatar
Röstat på SD sedan 2010 då jag fick rösträtt. Igen 2014 och 2018. Efter det förlorade jag hoppet.

Idag röstar jag på Nyans.
Citera
2026-05-05, 00:01
Medlem
Mycket sosse/reddit folk härinne som konstant startar trådar om hur dåliga sd är.

Jag följer inte valet men kommer rösta sd enbart för att svt och msm avskyr dom.
Citera
2026-05-05, 00:10
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Varför inte Örebropartiet?
Vad skulle det finnas för argument att rösta på ÖP?!? Jag har inte sett något som lockar.

Nu är jag på gång att störta i säng, så du får inget utförligt svar. Men det är lätt att hitta anledningar för att INTE rösta på ÖP.

Exempelvis:
Det är inte många år sedan MA satt och tyckte, att det var en jättebra idé att bussa barn fram o tillbaka så att svenskar och babbar blandas.

När kameran är avstängd, då gör inte ÖP "många knop". I stort sett stiltje. Det mindre lustfyllda vardagsarbetet tas inte tag i.
Politiskt arbete är betydligt mer än att stå och vara ball i några minuter.

ÖPs ekonomiska program går inte ihop. Naturligtvis går det att göra många kloka besparingar och använda de pengarna på ett vettigare sätt.
Men MA står och lovar allt åt alla, och den kalkylen går inte ihop.

Av det lilla som har sipprat ut, så känns inte ÖP som ett riktigt parti. Jag tycker det saknas stora byggstenar.
Citera
2026-05-05, 00:33
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Öh?

Så om Örebropartiet får 1% i nästa val så dröjer det ju ända till valet efter det tills dom får gratis valsedlar utlagda. Får dom 1% i detta val så får dom gratis valsedlar utlagda redan inför nästa val och chansen att komma in i riksdagen ökar markant. Ju förr desto bättre.

Örebropartiet ligger redan bättre till än Afs som kämpat i flera år för att nå 1%.
EDIT: Kollade nu på Val.se... ja då blir det garanterat en röst på Örebropartiet. Inbillade mig att man i detta val inte kan rösta på dem utanför deras valkrets.
Senast redigerad av FuckSweden 2026-05-05 kl. 00:43.
Citera
2026-05-05, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Skulle vara intressant att höra ni som tidigare har röstat SD men inte tänker rösta på SD detta val.

Varför vill ni inte rösta SD detta val? Vilket parti kommer ni rösta på istället?

Jag börjar:

Jag vill inte rösta SD pga deras nära sammankoppling med sionismen som i praktiken är dålig för Sverige. Det är tack vare sionismens krig i Mellanöstern som vi har kaos i Europa. För mig är det därför självmål att rösta SD då jag inte vill ha kaos i Sverige.

Dessutom är jag irriterad på Åkesson att han har 93% frånvaro och aldrig haft ett riktigt jobb. Jag tycker han saknar karaktär.

Jag tror att jag istället kommer rösta på Örebropartiet, mest för jag tycker Allard är en behövande röst i svensk politik. Har inte riktigt bestämt mig. Tar tacksamt emot tips från er som oxå gör en resa från SD.

Sionismen har du gått på det Jimmie är lätt islam kritisk och har en själsfrände i Nettan..
Citera
2026-05-05, 00:46
Medlem
FuckSwedens avatar
Jag har röstat SD i flera omgångar, men nu efter att Åkesson blivit liberal och påstår att man automatiskt är svensk om man fått ett svenskt medborgarskap så har jag tagit ut skilsmässa med dem.
Citera
2026-05-05, 00:53
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eudiktatur
Har röstat SD senaste fem valen.
Men tyvärr har de inte uppfyllt de löften de givit.
De svängde i EU.
De svängde i Nato.
De har tagit avstånd från Ryssland, där de likt alla andra partier och media tagit ställning för det korrupta Ukraina och iom det fullständigt öser våra skattepengar, ca 130 miljarder nu läste jag, samt övrigt material till detta shithole.
Detta hade med fördel kunnat göra stor nytta här.Svenska politiker sätter inte sitt egna folk främst.

Nej jag vet inte vad jag ska rösta på, men det blir definitivt ingen av de åtta partierna i riksdagen. De har spelat ut sin roll och jag har inte minsta förtroende för dem. Bara att se lekstugan på TV häromdagen.

Rösta åtminstone blankt så att det syns att vi är missnöjda
Citera
2026-05-05, 00:54
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Röstat på SD sedan 2010 då jag fick rösträtt. Igen 2014 och 2018. Efter det förlorade jag hoppet.

Idag röstar jag på Nyans.

Hur tänkte du där?
Citera
2026-05-05, 01:07
Medlem
Jag tänker rösta på SD för att du gjorde sån idiot inlägg

Det är ditt fel folk röstar på SD.
Citera
2026-05-05, 01:09
Medlem
Amitriptylins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Vad har någon politiker någonsin gjort mot kriminella? Det blir bara fler mellanchefer och pappersvändare på polisstationer runt om i Sverige. Ingen har lösningen, inte vänster och inte höger. Just detta blir det ingen skillnad på hur vi än väljer i höst. Vi kan inte bli av med det med högre straff och inte med högre skatt.

Precis, lagarna var det inget större fel på, det är den nya befolkningen det är fel på.
Kriminella bryr sig inte ett skit om nya lagar och regler.
Deras liv går ut på att bryta mot lagar och kringgå regler.
Lite roligt ändå att många tror en kriminell som läser om en ny lag tänker "oj den här nya lagen måste jag följa!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in