2026-05-04, 23:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Blev du förvånad över att Afs bara fick 16 000 röster i förra valet?

Nej, det var väntat. Innan Örebropartiet kandiderade till riksdagen så var Afs det bästa vi hade och jag skäms inte ett ögonblick för att rösta på ett parti som kan skapa ett tryggare Sverige för mina barn, även om ni SD-are skriker om en "bortkastad röst".
Citera
2026-05-04, 23:19
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Nej, det var väntat. Innan Örebropartiet kandiderade till riksdagen så var Afs det bästa vi hade och jag skäms inte ett ögonblick för att rösta på ett parti som kan skapa ett tryggare Sverige för mina barn, även om ni SD-are skriker om en "bortkastad röst".

Vad tycker du om Medborgerlig Samling då? Jag minns du skrev att du gillade några profiler från Medborgerlig samling. Jag tycker MED är det bästa partiet utanför riksdagen.
Citera
2026-05-04, 23:21
Medlem
folkgemenskaps avatar
Folkhemmet var en maskin för social ingenjörskonst där staten ägde infrastrukturen för att garantera stabilitet. SD har i praktiken accepterat den nyliberala grundbulten: allt är till salu.
Genom att försvara friskolesystemet och privata vårdbolag agerar SD dörrvakt åt det kapital som dränerar det allmänna på resurser. Det är en logisk motsägelse att påstå sig värna svenska skattemedel samtidigt som man tillåter att dessa extraheras som vinst till utländska riskkapitalbolag.
Ett folkhem kräver en enhetlig skola och vård. SD:s politik permanentar den fragmentering som nyliberalismen skapade, där medborgaren reduceras till en "kund" på en kaotisk marknad.

Nyliberalismens största triumf är att flytta fokus från materiell resursfördelning till kulturell identitet. Här är SD dess mest effektiva verktyg.
SD använder Identitetspolitik som rökridå genom att peka ut kulturell assimilation som det enda målet, osynliggörs de bakomliggande ekonomiska orsakerna till samhällets splittring. Medan debatten rasar om slöjor och modersmål, fortsätter de ekonomiska klyftorna att vidgas och den statliga kärnan att förtvina.
SD utmanar inte de ekonomiska eliterna. Tvärtom har de sökt sig till finansvärldens korridorer för att säkra stöd, vilket innebär att de i praktiken har godkänt den nyliberala maktordningen som sålde ut Sverige och öppnade era hjärtan.

Ett folkhem kräver kollektiv styrka. Nyliberalismen bygger på atomisering, att bryta ner grupper till ensamma individer som är lättare att styra.
SD:s fientlighet mot den svenska modellen och fackliga organisationer spelar direkt i händerna på de krafter som vill ha en oreglerad, billig arbetsmarknad. Utan starka arbetstagarorganisationer finns ingen mekanism som kan balansera kapitalets krav.
Ett folkhem utan en stark, organiserad arbetarklass är bara en romantisk kuliss utan bärighet.

För den som söker en återgång till ett robust, fungerande Sverige är SD en falsk flagg. Partiet erbjuder en kulturell nostalgi som döljer en ekonomisk fortsättning på den nyliberala kursen. De angriper symptomen (segregation, otrygghet) men skyddar orsaken (marknadsmisslyckanden, utförsäljning av det gemensamma).
Citera
2026-05-04, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Vad tycker du om Medborgerlig Samling då? Jag minns du skrev att du gillade några profiler från Medborgerlig samling. Jag tycker MED är det bästa partiet utanför riksdagen.

Nja, du brukar vara duktig på att komma ihåg varenda ord jag har skrivit på Flashback men jag har aldrig uttryckt stöd för MED, som är en lightversion av SD, eller någon företrädare därifrån. Den enda jag känner till är tanten som brukar vara med i Riks som är kritisk mot public service.
Citera
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Nja, du brukar vara duktig på att komma ihåg varenda ord jag har skrivit på Flashback men jag har aldrig uttryckt stöd för MED, som är en lightversion av SD, eller någon företrädare därifrån. Den enda jag känner till är tanten som brukar vara med i Riks som är kritisk mot public service.

Isabelle och Emmie som var med och grundade Riks var båda med i MED.
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Skitsnack. Flashback har historiskt varit väldigt för SD, men i år har mycket vänt. Mandatperioden är snart slut och SD har inte levererat. Däremot så har Åkesson levererat en massa idiotuttalanden senaste året

Många härinne är ju folk som röstade SD redan 2002 och 2006. Folk som nu överger partiet.

Jag tippar att SD går back jämfört med valet 2022.

SD har fortfarande inte ens suttit i någon regering utan de har nu under dessa 3 1/2 år suttit som stödparti och ändå har de fått igenom en del av deras frågor och även lyft många av dem så alla partier pratat om dem, fått till utredningar om viktiga frågor och mycket mer.

Tycks vara väldigt många här som inte har en jävla aning om hur politiken i sverige fungerar och om så nu är fallet så bör man inte rösta alls.

Många anser som mig att invandrare ska klara av ett språktest och ett prov i samhällskunskap för att få rösträtt men tror fan att många helsvenskar bör ha dessa krav också innan de får rösta.

Jag tänker iallafall lägga min röst på SD precis som jag gjort många tidigare år
Citera
2026-05-04, 23:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Samma här! Nu tror jag inte att jag som stockholmare kan rösta på Örebropartiet, det blir AfS annars.

Det kan du väl? Får Örebropartiet 1% nationellt i valet så får dom gratis valsedlar utlagda i hela landet inför nästa val, en oerhört viktig milstolpe för ett nytt parti.
Citera
2026-05-04, 23:24
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Det kan du väl? Får Örebropartiet 1% nationellt i valet så får dom gratis valsedlar utlagda i hela landet inför nästa val, en oerhört viktig milstolpe för ett nytt parti.
Nästa val ja, men tråden handlar ju om 2026...
Citera
2026-05-04, 23:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Nästa val ja, men tråden handlar ju om 2026...

Öh?

Så om Örebropartiet får 1% i nästa val så dröjer det ju ända till valet efter det tills dom får gratis valsedlar utlagda. Får dom 1% i detta val så får dom gratis valsedlar utlagda redan inför nästa val och chansen att komma in i riksdagen ökar markant. Ju förr desto bättre.

Örebropartiet ligger redan bättre till än Afs som kämpat i flera år för att nå 1%.
Citera
2026-05-04, 23:30
Medlem
Floskelsprutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag vill inte rösta SD pga deras nära sammankoppling med sionismen som i praktiken är dålig för Sverige.
Samma anledning som ovan, med tillägg för hållningen när det gäller NATO, EU samt proxykriget mot Ryssland.
Jag började röstade på SD 2002 men fick nog när de satte sig i ashkenazi-judarnas båt, gick samma ruttna väg som landsförrädarna Reinfeldt & Kristersson och började lyda order från Rothschild & Co.

Sedan 2014 har jag bl a röstat på AfS, men i år lutar det mest åt Elsa Widding eller Markus Allard.
Citera
2026-05-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Folkhemmet var en maskin för social ingenjörskonst där staten ägde infrastrukturen för att garantera stabilitet. SD har i praktiken accepterat den nyliberala grundbulten: allt är till salu.
Genom att försvara friskolesystemet och privata vårdbolag agerar SD dörrvakt åt det kapital som dränerar det allmänna på resurser. Det är en logisk motsägelse att påstå sig värna svenska skattemedel samtidigt som man tillåter att dessa extraheras som vinst till utländska riskkapitalbolag.
Ett folkhem kräver en enhetlig skola och vård. SD:s politik permanentar den fragmentering som nyliberalismen skapade, där medborgaren reduceras till en "kund" på en kaotisk marknad.

Nyliberalismens största triumf är att flytta fokus från materiell resursfördelning till kulturell identitet. Här är SD dess mest effektiva verktyg.
SD använder Identitetspolitik som rökridå genom att peka ut kulturell assimilation som det enda målet, osynliggörs de bakomliggande ekonomiska orsakerna till samhällets splittring. Medan debatten rasar om slöjor och modersmål, fortsätter de ekonomiska klyftorna att vidgas och den statliga kärnan att förtvina.
SD utmanar inte de ekonomiska eliterna. Tvärtom har de sökt sig till finansvärldens korridorer för att säkra stöd, vilket innebär att de i praktiken har godkänt den nyliberala maktordningen som sålde ut Sverige och öppnade era hjärtan.

Ett folkhem kräver kollektiv styrka. Nyliberalismen bygger på atomisering, att bryta ner grupper till ensamma individer som är lättare att styra.
SD:s fientlighet mot den svenska modellen och fackliga organisationer spelar direkt i händerna på de krafter som vill ha en oreglerad, billig arbetsmarknad. Utan starka arbetstagarorganisationer finns ingen mekanism som kan balansera kapitalets krav.
Ett folkhem utan en stark, organiserad arbetarklass är bara en romantisk kuliss utan bärighet.

För den som söker en återgång till ett robust, fungerande Sverige är SD en falsk flagg. Partiet erbjuder en kulturell nostalgi som döljer en ekonomisk fortsättning på den nyliberala kursen. De angriper symptomen (segregation, otrygghet) men skyddar orsaken (marknadsmisslyckanden, utförsäljning av det gemensamma).
Bra poänger.

SD vurmar för nyliberalismen och indiviiiiden. Skattepengar ska ut ur landet till utländska skatteparadis.

Snacket om svenskar och Sverige först går inte ta seriöst. SD i praktiken hatar kollektivet.
Citera
2026-05-04, 23:33
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det finns en uppenbar skillnad i hur partiet numera diskuteras här på Flashback. Från tidigare närmast avgudande till numera tydlig kritik. Och har även IRL hört väldigt många tidigare sd-väljare uttala sig väldigt kritiskt mot partiet, speciellt så för deras ställningstagande för Israels angrepp mot Iran och fullskaliga invasion av Libanon.

Om du nu är emot sänkta skatter på bensin antar jag att du kommer rösta på de rödgröna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in