2026-05-04, 23:30
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det är helt orealistiskt.

Inget av det jag sagt är orealistiskt.
Citera
2026-05-04, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Nej, du blandar (troligtvis medvetet) ihop kapitalvinster i privat deklaration med BNP från inkomstsidan. SCB:s post handlar om inkomster som produktionen genererar: arbetskraftskostnad, skatter, driftsöverskott och sammansatt förvärvsinkomst. Det är inte samma sak som att en arbetare säljer sin lägenhet eller att ett ISK går upp.

Jag skrev dessutom tydligt att hela bruttoöverskottet inte räcker till fyra timmars arbetsdag direkt, utan ungefär till fem timmar. För fyra timmar krävs ombyggd ekonomi, automation, bort med onödigt arbete och att produktivitetsvinster tas ut som fri tid.

Så du angriper något jag inte sagt. Jag har inte föreslagit att ta undersköterskors pensioner. Jag pratar om kapitalets löpande överskott och makt över produktionen.
Här skriver du att "bruttoöverskottet" räcker till "fem timmar", men det var ju inte brottoöverskott från bolagen som du redovisade stax före det här inlägget. Det var Sveriges totala kapitalöverskott. Det är inte samma sak. Det totala kapitalöverskottet inkluderar tillväxten i arbetarnas pensionsfonder, A-kassan, ISK, vinster från bröderna Erikssons privata husförsäljning, och mycket annat.

Bruttoöverskottet är den vinstmarginal på 8% som du har fått källor på. Det förstår du väl själv att om överskottet är 8% då räcker inte det för att subventionera 50%, inte ens 25% av alla löner även om du skulle höja bolagsskatten till 100%.

Du vet inte vad olika begrepp inom nationalekonomi betyder och därför tror du att det finns oändligt med pengar.
Citera
2026-05-04, 23:37
Medlem
Citat:
Du gör samma fel igen. Det är sista gången jag upprepar detta nu, så läs noga:
Att ta från finanskapital betyder inte automatiskt att staten säljer aktier till Apple. Man kan beskatta flöden: räntor, utdelningar, bankvinster, fastighetsvinster, hyror, kapitalvinster, arv, återköp och övervinster.
Då räcker det inte till din subvention eftersom merparten av finanskapitalet ändå sitter fast i fonder och aktier. Du behöver göra en ny kalkyl baserat på det som du kan beskatta och vad det i så fall räcker till.
Citat:
Jag har heller inte sagt att fastighetsägarna ensamma ska finansiera 50 procent av alla löner. Jag säger att hela kapitalets löpande överskott ska styras om från ägare till arbetstid, löner och välfärd, som första steg.
För det löpande finns finns det knappt 8% överskott att fördela - om du höjer bolagsskatten till 100%, det är alltså ditt förslag? Hur många företag tror du vill vara kvar i Sverige med 100% i skatt?
Citat:
Varför vill du att arbetarnas tid alltid ska skyddas minst, medan ägarnas räntor, utdelningar, hyror och kapitalvinster alltid ska skyddas först? Svara på det utan att svamla och upprepa frågor jag redan svarat på.
Arbetarna skyddas mest och har det bäst om de har ett arbete och en lön. Det kommer de inte ha om du höjer bolagsskatten till 100%. (Vilken ändå inte räcker till det du vill ska hända).
Citera
2026-05-04, 23:38
Medlem
Citat:
Inget av det jag sagt är orealistiskt.
Ingenting du skriver har med någon ekonomisk verklighet att göra. Det är ju bara snömos och flosker alltihop.
Citera
2026-05-04, 23:41
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Här skriver du att "bruttoöverskottet" räcker till "fem timmar", men det var ju inte brottoöverskott från bolagen som du redovisade stax före det här inlägget. Det var Sveriges totala kapitalöverskott. Det är inte samma sak. Det totala kapitalöverskottet inkluderar tillväxten i arbetarnas pensionsfonder, A-kassan, ISK, vinster från bröderna Erikssons privata husförsäljning, och mycket annat.

Bruttoöverskottet är den vinstmarginal på 8% som du har fått källor på. Det förstår du väl själv att om överskottet är 8% då räcker inte det för att subventionera 50%, inte ens 25% av alla löner även om du skulle höja bolagsskatten till 100%.

Du vet inte vad olika begrepp inom nationalekonomi betyder och därför tror du att det finns oändligt med pengar.

Det börjar bli jävligt tröttsamt att du hela tiden drar fram samma halmgubbe om och om igen att jag på något sätt skulle vilja ta arbetares ISK, pensioner och bostadsvinster när jag flera gånger upprepat att jag pratar om banker, fastighetsägare, markägare, plattformsägare, räntor, utdelningar, hyror och stora kapitalflöden. Varför går det inte in i huvudet på dig? Är det någon fel i din hjärna?Sluta bemöta ett argument jag inte driver och svara på det jag faktiskt säger. Cuck!
Citera
2026-05-04, 23:50
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ingenting du skriver har med någon ekonomisk verklighet att göra. Det är ju bara snömos och flosker alltihop.

Jag är nästan förvånad över mitt eget tålamod när jag hanterar en så falsk och oärlig figur som dig.

Jag vill förstå ditt motiv till att försvara ett korrupt samhälle som skadar människor, djur och natur. Är du uppköpt? Är du rädd att dina ISK-investeringar ska ryka? Är det därför du försvarar status quo med näbbar och klor?

Jag har svårt att tro att du gör det av rationella skäl. Du smiter undan, blandar medvetet ihop saker, bygger halmgubbar och upprepar samma frågor trots att jag redan har svarat.

Det är inte en slump. En ärlig person reder ut saker sakligt.
Citera
2026-05-04, 23:50
Medlem
Citat:
Det börjar bli jävligt tröttsamt att du hela tiden drar fram samma halmgubbe om och om igen att jag på något sätt skulle vilja ta arbetares ISK, pensioner och bostadsvinster när jag flera gånger upprepat att jag pratar om banker, fastighetsägare, markägare, plattformsägare, räntor, utdelningar, hyror och stora kapitalflöden. Varför går det inte in i huvudet på dig? Är det någon fel i din hjärna?Sluta bemöta ett argument jag inte driver och svara på det jag faktiskt säger. Cuck!
OK men då får du ta fram var DE har i överskott, så att vi vet vad som finns att fördela från de som du vill ska subventionera 4-5 timmars arbetsdag. Du har inte visat hur det går ihop. Det du visade tidigare i tråden var totalt kapitalöverskott som inkluderar arbetares ISK, pensioner och bostadsvinster. Nu har vi uteslutit det som väl bara var en slarvig formulering från din sida. Det är okej, sånt händer. Men då får du vässa ditt argument med en justerad kalkyl så att vi kan förstå ditt förslag om att subventionera svenska löner. Annars blir det ju inget med det. Förstår du? Ja eller Nej.

Sätt dig nu med din kalkyl i stället. Du får använda AI om du redovisar det, men jag rekommenderar att du använder läget för webbsökning och att du dubbelkollar källorna. Ibland hittar den bara på siffror. Det kanske inte är ett problem för dig men det är ett problem för alla andra.
Citera
2026-05-04, 23:53
Medlem
Citat:
Jag är nästan förvånad över mitt eget tålamod när jag hanterar en så falsk och oärlig figur som dig.

Jag vill förstå ditt motiv till att försvara ett korrupt samhälle som skadar människor, djur och natur. Är du uppköpt? Är du rädd att dina ISK-investeringar ska ryka? Är det därför du försvarar status quo med näbbar och klor?

Jag har svårt att tro att du gör det av rationella skäl. Du smiter undan, blandar medvetet ihop saker, bygger halmgubbar och upprepar samma frågor trots att jag redan har svarat.

Det är inte en slump. En ärlig person reder ut saker sakligt.
Sveriges välstånd och välfärd bygger på att vi har en välfungerande marknad med export och import. Därför är våra pengar värda någonting utomlands. Du vill förstöra det med oklara metoder, med förslag som innebär 100% skatt på företagande. Det är inte seriöst. Du skulle sabotera hela samhället med dina förslag. Vi skulle få enorm arbetslöshet och fattigdom. Varför vill du detta? Är du en sadist som älskar att se misär och svält eller vad är det som driver ditt gränslösa hat mot vanligt folk?
Citera
2026-05-04, 23:57
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
OK men då får du ta fram var DE har i överskott, så att vi vet vad som finns att fördela från de som du vill ska subventionera 4-5 timmars arbetsdag. Du har inte visat hur det går ihop.

Jo, jag har visat att det går ihop. Det går att finansiera 5-timmars arbetsdag redan nu, i princip imorgon, om den politiska viljan finns. Däremot erkänner jag att 4 timmar kräver mer: ombyggd ekonomi, högre produktivitet och att vi skär bort onödigt arbete. Det kan ordnas på veckor eller månader om man faktiskt menar allvar.

Du svarar bara att “uträkningen inte fungerar” och börjar sedan svamla om Stora Enso igen. Det är inget seriöst motargument.

Oavsett exakt hur mycket arbetstiden kan kortas direkt, finns det ett tydligt överskott. Frågan är vad vi gör med det. Jag menar att det ska användas till kortare arbetstid och bättre liv för arbetare.

Vänsterpartiet sa redan på 1970-talet att 6-timmarsdag var möjlig. Det var 50 år sedan. Tror du seriöst att vi inte kan klara det nu?
Citera
2026-05-04, 23:59
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Varför vill du detta? Är du en sadist som älskar att se misär och svält eller vad är det som driver ditt gränslösa hat mot vanligt folk?

Du får först svara på vad ditt motiv är att försvara status quo, så ska jag ärligt svara på vad mitt motiv är.
Citera
2026-05-05, 00:12
Medlem
Citat:
Jo, jag har visat att det går ihop. Det går att finansiera 5-timmars arbetsdag redan nu, i princip imorgon, om den politiska viljan finns.
Du har inte visat det. När du försökte visa det blandade du ihop totalt kapitalöverskott med genomsnittlig marginal.
Citera
2026-05-05, 00:17
Medlem
Citat:
Du får först svara på vad ditt motiv är att försvara status quo, så ska jag ärligt svara på vad mitt motiv är.
Jag svarade på det. Mitt motiv till att behålla marknadsekonomi inom socialdemokratiska ramar är att vårt välstånd och välfärdssamhälle bygger på att vi har en välfungerande marknadsekonomi med välfungerande och lönsam företagsamhet som möjliggör arbetstillfällen, export och import. Därför är våra pengar värda någonting utomlands. Därför tjänar vi pengar på våra exportprodukter och därför kan vi också importera produkter som mobiltelefoner, bilar och datorer. Om vi raserar detta och isolerar oss som Nordkorea då får vi en enorm arbetslöshet, fattigdom, svält och misär. Jag vill inte göra det mot svenska folket. Varför vill du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in