2026-02-17, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Vad är egentligen straffskalan vad gäller opioder som Subutex? Jag läste i en tråd att man för bara 15år sedan klassade 3 tabletter som grovt Numera sägs det grova gå först vid 300 tabletter. Någon som faktiskt vet ? Sjukt om subutex ger högre straff än kokain och amfetamin i dagens 2026 men även då för 15år sen att bara 3 tabletter skulle vara grovt när inte ens kokain och amfetamin var i närheten mängd mässigt kontra straffskalan. Nästan absurt ju med tanke på att det är klassat som läkemedel.

Under fyra tabletter är ringa brott (alltid böter), 4-600 är normalgrad och över 600 grovt.
Citera
2026-02-17, 14:48
Medlem
CatOnDopamines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smutsomir
Du ska givetvis neka. Ett brev med ditt namn och adress är inte något bevis.
Antar du blivit kallad till förhör. Där kommer de ställa frågor om din livssituation och brevlåda. De brukar även fråga om krypto och om du beställt/brukat drogen som låg i brevet.
Har personlig erfarenhet av detta och det har alltid blivit nedlagt efter förhör. Notera att jag inte vet hur de blå agerar om det finns barn med i bilden.

Vad har du sagt då?
Känns ju konstigt att bli dömd för ett paket med ens namn på.
Men krypto har man ju köpt.
Citera
2026-02-18, 01:50
Medlem
smutsomirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatOnDopamine
Vad har du sagt då?
Känns ju konstigt att bli dömd för ett paket med ens namn på.
Men krypto har man ju köpt.

Neka till all kännedom om brevet, dess innehåll eller dess avsändare. Spekulera inte.

Krypto är inte på något sätt olagligt.
Du kan neka till att ha handlat krypto men var beredd på en följdfråga i form av att om de skulle granska ditt konto skulle de då hitta spår av krypto?
Om du nu nekat så svarar du givetvis att de inte kommer hitta något.
Det är i min vetskap tomma hot. De kommer knappast granska ditt konto för detta larviga hittepå brott.

Du kan även svara ja på frågan om krypto. Men var beredd på följdfråga på den. Varför har du köpt krypto?
Det finns massor med anledningar till varför man köpt krypto, Google är din vän.

Var lugn och förberedd. De brukar vara väldigt trevliga.
Citera
2026-02-19, 21:55
Medlem
CatOnDopamines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smutsomir
Neka till all kännedom om brevet, dess innehåll eller dess avsändare. Spekulera inte.

Krypto är inte på något sätt olagligt.
Du kan neka till att ha handlat krypto men var beredd på en följdfråga i form av att om de skulle granska ditt konto skulle de då hitta spår av krypto?
Om du nu nekat så svarar du givetvis att de inte kommer hitta något.
Det är i min vetskap tomma hot. De kommer knappast granska ditt konto för detta larviga hittepå brott.

Du kan även svara ja på frågan om krypto. Men var beredd på följdfråga på den. Varför har du köpt krypto?
Det finns massor med anledningar till varför man köpt krypto, Google är din vän.

Var lugn och förberedd. De brukar vara väldigt trevliga.

Jag planerar att neka allt som har med saken att göra förutom krypton självfallet.
Hur ofta är det att man behöver lämna prover eller dylikt på en sån här affär?
Citera
2026-02-20, 02:37
Medlem
smutsomirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatOnDopamine
Jag planerar att neka allt som har med saken att göra förutom krypton självfallet.
Hur ofta är det att man behöver lämna prover eller dylikt på en sån här affär?

Om du inte ser helt nerpundad ut så är min erfarenhet att du inte behöver lämna prov.

Positivt eller negativt provresultat bevisar inte att du beställt brevet. Men ett positivt resultat är ett allvarligare brott, ringa narkotikabrott.
Senast redigerad av smutsomir 2026-02-20 kl. 02:40.
Citera
2026-02-20, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Villkorlig dom + dagsböter låter mer troligt. Narkotikabrott är inget artbrott. Mängden (utan att ha tabellerna framför mig) låter som normalgraden.

Lite sent svar här kanske, menmen.

Narkotinabrott av normalgraden är ett artbrott.
Citera
2026-02-20, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allegera
Jag som trodde att avsikten att överlåta gav ett högre straff, lägg därtill att jag var tämligen säker på det. Jag har ibland fel, men det är sällan. Det här är däremot inte mitt expertisområde.

Hade varit otroligt intressant om du kunde leverera en källa på det som du påstår, som anger att det är samma straffvärde, vid ungefär samma vikt, oavsett om det bedöms som överlåtelse eller eget bruk.

Skulle det eventuellt vara så att åklagarna som hållit i dina åtal, inte kunnat bevisa överlåtelse och valt att få dig fälld för eget bruk?

Om vi bortser från ditt specifika fall, där du erkände för att sedan ta tillbaka erkännandet och kollar på det rent generellt. Att erkänna något, tror du inte det kan ligga en person till last senare, om det går till åtal, även om personen tar tillbaka sitt erkännande?

Det är mängden som avgör om du döms för eget bruk eller narkotikabrott av normalgrad.

Även om allt pekar på att du inte hade för avsikt att sälja/överlåta, så kommer du inte komma undan med personligt bruk om du har över gränsen för detta.

Blev själv tagen med 6g amfetamin. Gränsen för ringa går vid 5g. Utifrån situationen så var det väldigt tydligt att detta var för eget bruk, men dömdes ändå till skyddstilksyn.
Citera
2026-02-21, 02:40
Medlem
Försök till mord- alt försök till grov misshandel -o presktionstid?
Citera
2026-02-21, 08:11
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagharingaben

Nej. Då hade fängelsena varit överfulla med kokainmissbrukare och rejvare.
Citera
2026-02-21, 09:35
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:

Citat:
Nej. Då hade fängelsena varit överfulla med kokainmissbrukare och rejvare.
Jag får korrigera mig! Du har rätt.

NJA 1997 s 522
Citera
2026-02-21, 14:20
Medlem
Citat:
Jag får korrigera mig! Du har rätt.

NJA 1997 s 522

Fan, såg detta efter jag suttit och klistrat in massa saker nu ju!
Citera
2026-02-21, 14:29
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Fan, såg detta efter jag suttit och klistrat in massa saker nu ju!
Klistra in det igen jag läser gärna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in