2026-05-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Men käften. Det märks väl att du har noll koll på hur det är att driva företag. Ingen kalkylerar för att någon jobbar 25% på ett mindre företag.
Man blir förvånad, ja än är inte den siste idioten född, det hör man på dig.

Du är ingen stjärnstrateg hör jag, då kommer du gå i kk då?

Kommer det som en överraskning att det finns föräldrar och barn i samhället, att även dessa ska kunna arbeta.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-05-04 kl. 21:52.
Citera
2026-05-04, 21:48
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.

Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?

Sparkar du henne blir du stämd. Det är nog värre än fem vabdagar.
Vad har man för verktyg? Prata med henne. Skapa redundans, öka bussfaktorn. Omvärdera hennes roll.
Citera
2026-05-04, 21:50
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Ja barn kan bli sjuka plötsligt. Du kan inte göra nåt åt det. 5 dagar är inget. Hur kan du vara vd om du inte ens kan regler kring vabb??
Det är en liten firma vi har. Jag förbjuder inte mina anställda att vara med i facket (det får jag väl inte ens?), men ingen vill ändå va det. Vi löser problem tillsammans.
Citera
2026-05-04, 21:53
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Sparkar du henne blir du stämd. Det är nog värre än fem vabdagar.
Vad har man för verktyg? Prata med henne. Skapa redundans, öka bussfaktorn. Omvärdera hennes roll.
Precis så har jag gjort. Ringde henne i kväll. Hennes mamma tar hand om barnen i veckan. Hon kommer till jobbet klockan 8 i morgon!
Citera
2026-05-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Det är en liten firma vi har. Jag förbjuder inte mina anställda att vara med i facket (det får jag väl inte ens?), men ingen vill ändå va det. Vi löser problem tillsammans.
Vi löser våra problem tillsammans bla, bla, bla...

Det verkar inte så, du försöker ju lösa dina problem här på Flashback.
Citera
2026-05-04, 21:56
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Vi löser våra problem tillsammans bla, bla, bla...

Det verkar inte så, du försöker ju lösa dina problem här på Flashback.
Aldrig fel att pejla med andra hur man ska göra...
Citera
2026-05-04, 21:59
Medlem
Hur tror du dina anställdas förtroende skulle påverkas om de visste att du sitter på flashback och konsulterar kring detta? Du verkar vara ett riktigt psykfall till chef.

/F.d chef
Citera
2026-05-04, 22:04
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertU
Hur tror du dina anställdas förtroende skulle påverkas om de visste att du sitter på flashback och konsulterar kring detta? Du verkar vara ett riktigt psykfall till chef.

/F.d chef
Varför skriver du själv på Flashback om du tycker att alla är korkade här? Själv tycker jag att jag har fått bra (och dålig) input på frågan jag ställde här, vilket ger mig ett bättre beslutsunderlag.
Citera
2026-05-04, 22:08
Medlem
Dbloodss avatar
Arbetsgivare får aldrig kräva läkarintyg pga VAB.
Försäkringskassan får dock efter 8:e sjukdagen.
Ett barn i 1-3 års åldern går igenom mellan 10-15st infektioner varje år pga förskolan. Det är ett par dagar i snitt varje månad med mer intensivitet under vinterhalvåret självfallet.

Det man gör som förälder till småbarn när man söker arbete är att vara ärlig på intervjun, t ex att man är ensamstående med små barn, eller man är två och delar VAB. Nu om arbetsgivaren har problem med det då, då är det fel arbetsgivare att vara hos. Har man barn själv, försök hitta en chef som själv har barn annars blir man oförstådd och en börda.

Har själv vabbat en del när mina barn var små, på då ett litet företag och det blev sårbart. Men det ifrågasattes aldrig, varför? Jo min chef hade själv 3 barn.
Citera
2026-05-04, 22:10
Medlem
Knotknets avatar
Avsluta din tjänst som VD, du är olämplig. Människor som har barn arbetar i Sverige. Barn blir sjuka, då vabbar föräldern. Inga konstigheter.
Citera
2026-05-04, 22:12
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Arbetsgivare ... mina barn var små, på då ett litet företag och det blev sårbart. Men det ifrågasattes aldrig, varför? Jo min chef hade själv 3 barn.
Bästa inlägget hittills i denna tråd. Sådana här saker måste hanteras ansvarsfullt från flera håll. Då går det att lösa.
Citera
2026-05-04, 22:12
Medlem
orco2s avatar
Är svårt att komma åt men misstänkt fusk lär du ju ta upp med vederbörande är liksom en del av att va chef😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in