2026-05-04, 18:16
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Jag citerar bara ur Wikipedias Klorin-artikel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Klorin

samt från Colgate-Palmolives egen produkt spec. för Klorin:
https://res.onemed.com/SE/Sakerhetsdatablad/1089476.pdf

Om du anser att det främsta uppslagsverket på internet samt tillverkningsföretaget har fel, så bör du kanske kontakta dem.

Till att ha läst A-kursen i kemi?

Du har fel hur du än gör - det går bara åt diket med din info - klorin kan omöjligen ha långtidseffetkter på grund av sin natur - så man kan lungt använda klorin i sin vardag på rätt sätt.
Du kommer inte vidare på något sätt

Citat:
Ursprungligen postat av aspiring
Om plagget är gjort av 100% bomull så är det äkta vitt. Vita kläder i linne/lin är naturligt grått så då är det färgat vitt. Torde vara likadant med kläder i ull från får.

Ja så är ungefär - omöjligt att blek vit i vissa lägen utan man bleker dom grå eller bruna då kloret tar färgämnet
Citera
2026-05-04, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Du har fel hur du än gör - det går bara åt diket med din info - klorin kan omöjligen ha långtidseffetkter på grund av sin natur - så man kan lungt använda klorin i sin vardag på rätt sätt.
Du kommer inte vidare på något sätt

Du vet mycket väl att potentiellt hälsoskadliga biprodukter bildas när klorrester reagerar med naturligt organiskt material.

Men ja, klorin är bra till vissa saker, jag använder det själv vid desinficering och städning ibland. Vill dock inte gärna hälla det på min tvätt hipp som happ, bara för att undertröjan är lite grå.

För övrigt heter det lugnt, inte lungt.
Citera
2026-05-04, 19:02
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90321
Hur mycket klorin är det i vatten? jag känner ingen klorin smak

Googla "Klor tillsätts svenskt dricksvatten"
Citera
2026-05-04, 19:07
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Du vet mycket väl att potentiellt hälsoskadliga biprodukter bildas när klorrester reagerar med naturligt organiskt material.

Men ja, klorin är bra till vissa saker, jag använder det själv vid desinficering och städning ibland. Vill dock inte gärna hälla det på min tvätt hipp som happ, bara för att undertröjan är lite grå.

För övrigt heter det lugnt, inte lungt.

Klorskräcken #2 svarar

Men som jag utbildat i tråden är klorin en funktionell blekprodukt och ej miljöfarlig i jmf mot andra alternativ mwd hög påverkan
Citera
2026-05-04, 21:54
Avslutad
Citat:
Att folk ska ha så svårt att läsa! Jag skrev att t shirtena blev missfärgade efter första tvätten. Alltså dom var helt oanvända.

Det heter inte "chans".

Du menar att man inte skriver chans utan risk? Du har förstört dina kläder med klorin. Spelar ingen roll om det är din första tvätt eller 25:e. Normalt folk tvättar inte med klorin, inte ens min lokala kemtvätt använder klorin.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Googla "Klor tillsätts svenskt dricksvatten"

Du har sannolikt blandat ihop kloramin med klorin.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-05-04 kl. 21:58.
Citera
2026-05-05, 08:02
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Du menar att man inte skriver chans utan risk? Du har förstört dina kläder med klorin. Spelar ingen roll om det är din första tvätt eller 25:e. Normalt folk tvättar inte med klorin, inte ens min lokala kemtvätt använder klorin.

Du har sannolikt blandat ihop kloramin med klorin.

Det är ungefär same skit och slutresultat är det samma
Citera
2026-05-07, 11:07
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Hur vet man om det 'r äkta vit färg? Hur färga in dom på enkelt sätt?

Är de infärgade ser de lite ut som man har målat färg på dem, men det kan vara svårt att se om det är bra gjort. Kolla i sömmar och så, det ger en ledtråd. Oftast görs det med billigare plagg, man gör det ju för att tyget är billigare, det är ju defekter på det blekta tyget man döljer med färg.

100% bomull skall vara vitt men det stämmer ju bara om processen fram till väveriet är bra. Jag som har tjejer i tonåren har lärt mig en hel del om vita, billiga, jeans. De är oftast någon typ av stretch i dem men det förklarar inte de fläckvisa missfärgningarna som kommer upp om man använder klorin eller tom Vanish i värsta fall. Extra kul att de ser fina ut i inomhus-ljus men utomhus kommer det fram stora gula fläckar i solljuset. Typiskt för infärgat vitt där färgen tvättats/blekts bort.

Det finns vit färg på färghandeln och på bra ICA. Samma som "back to black" men vitt då.
Senast redigerad av pyroclasm 2026-05-07 kl. 11:13.
Citera
2026-05-07, 14:58
Bannlyst
Citat:
Hur göra för att vita t-shirts inte blir grå dassiga eller gula? Eller hur jag nu ska förklara det. Min vita t shirts får en ful färg redan efter en tvätt.
Tvätta inte med andra färger. Bara liknande färger
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in