2026-05-04, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Därför att folk är dumma i huvudet 🤣

Du vet väl att kranvattnet kloras?

Man har dock en liten liten liten hälsorisk då klor bildar nitrosaminer vid nedbrytning av organiska saker som baciller & bajs

Men miljövänligt är det tack vare den snabba halveringstiden

Du vet kanske att klor bildas hela tiden ute i världshaven men det förstörs direkt då det är så reaktivt.Annars skulle ocenaerna bestå av en soppa som fick klorin o likna ramlösa...

Hur mycket klorin är det i vatten? jag känner ingen klorin smak
Citera
2026-05-04, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Brukar finnas speciella vit-tvättmedlel som innehåller optiska vitmedel. Som du absolut inte får köra din mörktvätt med för då blir dina svara jeans och t-shirts grådassiga, medan vita t-shirts och vita lakan behåller sin färg bättre. Men som redan skrivits bör du dela upp tvätten i två-tre grupper så att olika färger inte blandas och olika tvättmedel kan användas.

tror inte det kan rädda mina förstörda t shirts. Har jag väldigt svårt att tro när dom väl blivit förstörda.
Citera
2026-05-04, 06:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 90321
Har använt klorin hela livet.

Då förklarar det varför dina kläder är gulaktiga.

Klorin kan nämligen missfärga kläder om man inte använder korrekt dosering och som många andra skrivit ovan bryta ner färgen.

Klorin kan få vita kläder att bli gula, särskilt över tid eller på fel material. Blekmedlet kan försvaga fibrerna och kemiskt reagera med svett, vilket permanent binder gula fläckar till tyget, eller ska du ändra dig nu och säga att du inte använder klorin?

Oavsett vill jag gratulera du har 30% större chans att åka på lungsjukdomen KOL senare i livet.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-05-04 kl. 06:17.
Citera
2026-05-04, 06:45
Medlem
Citat:
Varför inte? Det du skrivit hjälper inte. Inte klorin heller. Alltså klorin gör inte t shirtarna vitare - tvärtom. Mina blev grå dasssiga - efter första tvätten.

Ja då vet jag inte..köp gråa🙂
Citera
2026-05-04, 09:23
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Saltsyra och 90 grader.
Citera
2026-05-04, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Då förklarar det varför dina kläder är gulaktiga.

Klorin kan nämligen missfärga kläder om man inte använder korrekt dosering och som många andra skrivit ovan bryta ner färgen.

Klorin kan få vita kläder att bli gula, särskilt över tid eller på fel material. Blekmedlet kan försvaga fibrerna och kemiskt reagera med svett, vilket permanent binder gula fläckar till tyget, eller ska du ändra dig nu och säga att du inte använder klorin?

Oavsett vill jag gratulera du har 30% större chans att åka på lungsjukdomen KOL senare i livet.

Att folk ska ha så svårt att läsa! Jag skrev att t shirtena blev missfärgade efter första tvätten. Alltså dom var helt oanvända.

Det heter inte "chans".
Citera
2026-05-04, 10:29
Medlem
Det låter kanske kontra intuitivt, men urintvätt fungerar utmärkt
Citera
2026-05-04, 11:27
Medlem
Citat:
Nej klorin är inte miljöovänligt - det är det reaktivitet som gör att det bleker - det bryts ned direkt ute i det fria - till koksalt.

Natriumhypoklorit är starkt dödande för alla vattenlevande organismer, även giftigt för vattenlevande organismer med långtidseffekter.

Den som använder klorin minst en gång i veckan löper en ökad risk att drabbas av lungsjukdomen KOL.

År 1992 bedrev Naturskyddsföreningen en kampanj mot Klorin, där medlet pekades ut som miljöbov.

I Västafrika cirkulerar rykten om att man kan bli fri från ebola genom att dricka klorin, och enligt Trump är hydroxiklorokin på samma vis bra mot COVID‑19 [OBS, både råden livsfarliga!]
Citera
2026-05-04, 11:37
Medlem
Gabrielswes avatar
Något som fungerar är att ta det man vill ljusa upp eller rent av få bländande vitt, lägg det i en plasthink med lock, fyll hinken med varmt vatten, i med Vanish Oxi Action White sedan textilierna - rör om. På med locket, låt stå ett par DYGN. Ja, jag vet det står blötläggning max 6 timmar på burken, men jag har aldrig lyckats förstöra något iaf.

Hittade kläder ute som var liggandes under en viadukt som var svartgråbrun som jag säkert lät ligga i en vecka, bytte lösning i omgångar, vitt blev det tillslut.
Citera
2026-05-04, 14:05
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Natriumhypoklorit är starkt dödande för alla vattenlevande organismer, även giftigt för vattenlevande organismer med långtidseffekter.

Den som använder klorin minst en gång i veckan löper en ökad risk att drabbas av lungsjukdomen KOL.

År 1992 bedrev Naturskyddsföreningen en kampanj mot Klorin, där medlet pekades ut som miljöbov.

I Västafrika cirkulerar rykten om att man kan bli fri från ebola genom att dricka klorin, och enligt Trump är hydroxiklorokin på samma vis bra mot COVID‑19 [OBS, både råden livsfarliga!]

Nej din idiot , det bryts ju ned till koksalt - är du plattjordare ixå

Sprid inte skit
Citera
2026-05-04, 15:39
Medlem
Citat:
Nej din idiot , det bryts ju ned till koksalt - är du plattjordare ixå

Sprid inte skit

Jag citerar bara ur Wikipedias Klorin-artikel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Klorin

samt från Colgate-Palmolives egen produkt spec. för Klorin:
https://res.onemed.com/SE/Sakerhetsdatablad/1089476.pdf

Om du anser att det främsta uppslagsverket på internet samt tillverkningsföretaget har fel, så bör du kanske kontakta dem.

Till att ha läst A-kursen i kemi?
Citera
2026-05-04, 17:42
Medlem
Citat:
Hur vet man om det 'r äkta vit färg? Hur färga in dom på enkelt sätt?

Om plagget är gjort av 100% bomull så är det äkta vitt. Vita kläder i linne/lin är naturligt grått så då är det färgat vitt. Torde vara likadant med kläder i ull från får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in