2026-05-03, 09:41
Medlem
Hur göra för att vita t-shirts inte blir grå dassiga eller gula? Eller hur jag nu ska förklara det. Min vita t shirts får en ful färg redan efter en tvätt.
Citera
2026-05-03, 09:57
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Blanda aldrig vit-tvätt men svart. Men det kanske du har förstått redan?

Se till att rengöra trumman innan du startar maskin, det kan vara tussas kvar av svart tvätt.
Citera
2026-05-03, 09:57
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Hur göra för att vita t-shirts inte blir grå dassiga eller gula?

Jag tvättar mina vita t-shirts ihop med allt annat som man kan tvätta i 40 grader med Fixa tvättmedel från Hemköp, blir hur vita som helst.
Citera
2026-05-03, 10:03
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Är det ett naturmaterial så kan du lägga dem i klorin/vatten. Googla blandningsförhållandet. Det funkar dock inte på konstfiber typ polyester.

Akta ögon och hud.
Citera
2026-05-03, 10:06
Medlem
Häll i en halv deciliter Klorin, kör på 40 grader.
Citera
2026-05-03, 10:22
Medlem
Klorin är ganska starkt, miljöovänligt, och inte tänkt för tvätt i första hand.

Finns flera andra blekmedel med mindre klorhalt, samt även helt utan klor, t.ex. Ecover blekmedel.
Citera
2026-05-03, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90321
Hur göra för att vita t-shirts inte blir grå dassiga eller gula? Eller hur jag nu ska förklara det. Min vita t shirts får en ful färg redan efter en tvätt.

Var köper du T-shirts som bleks vid första tvätten?

Har en t-shirt från Tiger som fortfarande är vit. Den är 20år gammal. Tishorna från dressman och HM håller sig vita i 20minuter.
Citera
2026-05-03, 11:36
Medlem
Klorin
Citera
2026-05-03, 12:47
Medlem
Köp ett billigt tvättmedel som ICA Basic och så drar du på med så innihelvete med pulver. Både i huvudtvättsfacket och i förtvättsfacket. Sen en halv dl inne i maskinen sprinklat ovanpå kläderna. Sen kör du 40 eller 60 program med förtvätt + huvudtvätt + extra skölj.

Detta funkar för mig, t-shirts, skjortor och pikeer blir kritvitt och fint. Om det är riktigt gult så kan det behövas fler omgångar, men efter 3 omgångar så är det vitt.
Citera
2026-05-03, 13:16
Medlem
Låt det småputtra på spisen ett par timmar med lite vanish.
Rör runt lite då och då. Det brukar funka.
Citera
2026-05-03, 13:16
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Klorin är ganska starkt, miljöovänligt, och inte tänkt för tvätt i första hand.

Finns flera andra blekmedel med mindre klorhalt, samt även helt utan klor, t.ex. Ecover blekmedel.

Nej klorin är inte miljöovänligt - det är det reaktivitet som gör att det bleker - det bryts ned direkt ute i det fria - till koksalt.

Häller du 1 kubik klorin i en sjö är det salt inom 1 timma

Häller du i 1 kubik svanenmärkt tvättmedel i sjön rar det månader innan skumpartyt är över

For ya knowlegde
Citera
2026-05-03, 14:38
Medlem
Massa pissråd hittills.

Börja med att ta reda på om bomullen i ditt plagg är färgat vitt eller blekt vitt.

Är det färgat vitt skall du undvika de flesta råden hittills som går ut på att bleka/sabba den färg du har.

Färgat vitt skall behandlas som kulörtvätt vad gäller val av tvättmedel - men absolut inte blandas med andra färger. Färgat vitt blir helt enkelt en egen, separat maskin.

Är bomullen i plagget blekt vitt så kan du fortsätta bleka enligt råden ovan, men för ett plagg som är färgat vitt är det rena döden att behandla det så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in