2026-05-04, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ja, håller med.

Men man skall ha fullständigt klart för sig att det inte skett om Sverige haft en handelsflotta av betydelse som riskerat råka ut för repressalier. Realpolitik hur man än vänder och vrider på det.

Något ot får vi se hur det går med Stenas båtar i Persiska viken. De är visserligen utflaggade och den konflikten har inget samband men i alla fall.

Källa på det fetade?
Citera
2026-05-04, 15:40
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Vilka fartyg snackar du du om? Caffa är inte släppt, det var några fartyg som kapat kablar som släpptes d bevisen att det skett avsikligt iinte gick att bevisa. Kaptenen på Caffa släpptes då det inte gick att bevisa att han känt till att pappren var förfalskade. Fartyget är belagt med nyttjandeförbud pga det inte är sjövärdigt.
Varför sitter du och försvarar dessa vrak som inte hör hemma i våra farvatten? Får du betalt av Kreml eller är du bara dum i huvudet?

Han är bara dum i huvudet, han förstår inte bättre!
Citera
2026-05-04, 16:35
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glengalm
Sverige har gripit en kinesisk medborgare. På så sätt har Kina dragits in i konflikten mellan Ryssland och Sverige. Jag tror att man i Kina kommer att uppskatta Sveriges fientliga agerande.

Om spansk polis haffar en svensk drogbaron i Malaga, känner du också att Spanien agerat fientligt mot Sverige?
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2026-05-04 kl. 16:38.
Citera
2026-05-04, 19:31
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Så du sitter med starka åsikter i ett allvarligt ämne och har inte ens koll på det mest grundläggande i faktaväg?

Hur kan du över huvudtaget ha en åsikt om något du uppenbarligen inte begriper ett skvatt av?
När jag kollad på Marine Traffic länken som JustTrolling bifogat igår i morse kunde man se hur fartyget rört sig det senaste dygnet. Kunde då se att det gjort en skarp sväng in mot den Svenska kusten. När det gjorde svängen mot kusten utgår jag från att det var då den svenska styrkan gick ombord. Gjorde då bedömningen enligt kartbilden att fartyget innan den svängde mot land befann sig ungefär lika långt från kusten som avståndet mellan Malmö och Kastrup vilket är cirka är 25 km. Eftersom territorialvattnet normalt räknas räcka 22 km ut från kusten så ser jag frågan som befogad.

JustTrollings länk från igår nedan. Kunde nu inte se hur fartyget rört sig igår.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.marinetraffic.com%2F en%2Fais%2Fdetails%2Fships%2Fshipid%3A727344%2Fmms i%3A468121000%2Fimo%3A9430272%2Fvessel%3AJIN_HUI
Citera
2026-05-04, 19:51
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Du har rätt. Den svenska maffian breder ut sig över hela världen, och de europeiska länderna tvingas vidta åtgärder mot brottslingar mot vilka det finns starka bevis för olaglig verksamhet.
Men kustbevakningen agerar på ett helt annat sätt: Först tar de över skeppet på piratmanér, och därefter letar de efter bevis på överträdelser.
Varje månad passerar ryska krigsfartyg genom svenska territorialvatten. Hur många av dessa fartyg har stoppats av kustbevakningen? – 0. Det är just handelsfartygens oskyddade läge som gör det möjligt för kustbevakningen att attackera dem ostraffat.
Så snart piraterna möter väpnat motstånd kommer attackerna omedelbart att upphöra.

Min poäng är att kinesiska staten inte nödvändigtvis anses sig blivit angripen för att vi bötfäller en sjövild kapten, lika lite som vi vanligt inte anser det vara ett angrepp på Sverige när spansk polis haffar en svensk drogsmugglare med kokain i resväskan.
Citera
2026-05-04, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Min poäng är att kinesiska staten inte nödvändigtvis anses sig blivit angripen för att vi bötfäller en sjövild kapten, lika lite som vi vanligt inte anser det vara ett angrepp på Sverige när spansk polis haffar en svensk drogsmugglare med kokain i resväskan.
Ja. Vi vet ännu inte hur Kina kommer att reagera på gripandet av sin medborgare. Vi får ha tålamod och vänta.
Citera
2026-05-04, 21:18
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
När jag kollad på Marine Traffic länken som JustTrolling bifogat igår i morse kunde man se hur fartyget rört sig det senaste dygnet. Kunde då se att det gjort en skarp sväng in mot den Svenska kusten. När det gjorde svängen mot kusten utgår jag från att det var då den svenska styrkan gick ombord. Gjorde då bedömningen enligt kartbilden att fartyget innan den svängde mot land befann sig ungefär lika långt från kusten som avståndet mellan Malmö och Kastrup vilket är cirka är 25 km. Eftersom territorialvattnet normalt räknas räcka 22 km ut från kusten så ser jag frågan som befogad.

JustTrollings länk från igår nedan. Kunde nu inte se hur fartyget rört sig igår.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.marinetraffic.com%2F en%2Fais%2Fdetails%2Fships%2Fshipid%3A727344%2Fmms i%3A468121000%2Fimo%3A9430272%2Fvessel%3AJIN_HUI

Så mycket jobb och ändå hade du alltså helt fel. Du kanske ska sluta med att ha starka åsikter i ämnen du inte begriper?
Citera
2026-05-04, 21:19
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ja. Vi vet ännu inte hur Kina kommer att reagera på gripandet av sin medborgare. Vi får ha tålamod och vänta.

Men vad tycker du då? Ska vi strunta i när kineser bryter mot svensk lag på svenskt territorium bara för att du är rädd för hur regimen i Kina ska reagera?
Citera
2026-05-04, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Men vad tycker du då? Ska vi strunta i när kineser bryter mot svensk lag på svenskt territorium bara för att du är rädd för hur regimen i Kina ska reagera?
Det måste bevisas att han har brutit mot några lagar. Det har ännu inte skett. Det är som om man skulle dra in ditt körkort för rattfylleri och sedan börja undersöka om du verkligen var berusad eller inte.
Citera
2026-05-04, 22:03
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB-konto
Källa på det fetade?
Några tusen år av strategiskt tänkande. Sverige har i perioder varit skickliga på konsekvent realpolitik, dvs som trappan i Lustiga Huset, hoppar emellan.

Jag är förvånad över din fråga faktiskt.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-05-04 kl. 22:06.
Citera
2026-05-04, 22:07
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Det måste bevisas att han har brutit mot några lagar. Det har ännu inte skett. Det är som om man skulle dra in ditt körkort för rattfylleri och sedan börja undersöka om du verkligen var berusad eller inte.

Shit vad pantade ni ryzztroll är.

Om myndigheter misstänker dig för brott har de inte bara rätt - utan skyldighet - att agera. Det kan mycket väl innebära olägenheter för dig, i vissa fall får du rätt till kompensation om det visar sig vara felaktigt. I detta fall är ju brottet rätt uppenbart så något skadestånd är jag inte rädd kommer att utdömas.

Förstår att konceptet "rättsstat" är svårt att förstå när man inte bor i en demokrati.
Citera
2026-05-04, 22:13
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Du har rätt. Den svenska maffian breder ut sig över hela världen, och de europeiska länderna tvingas vidta åtgärder mot brottslingar mot vilka det finns starka bevis för olaglig verksamhet.
Men kustbevakningen agerar på ett helt annat sätt: Först tar de över skeppet på piratmanér, och därefter letar de efter bevis på överträdelser.
Varje månad passerar ryska krigsfartyg genom svenska territorialvatten. Hur många av dessa fartyg har stoppats av kustbevakningen? – 0. Det är just handelsfartygens oskyddade läge som gör det möjligt för kustbevakningen att attackera dem ostraffat.
Så snart piraterna möter väpnat motstånd kommer attackerna omedelbart att upphöra.

Men snälla sluta skriv du har ju totalt noll koll.

Du verkar inte ens fatta varför fartyget stoppades?

Men jag kan förklara lite som jag skulle förklara för ett dagisbarn.

Det finns ingen anledning att misstänka att de ryska fartygen du yrar om inte är rätt flaggade eller saknar försäkring, eller står under någon sanktion. I fredstid har sverige ingen rätt att gripa dessa.

Hur tycker du man ska stoppa fartyg som man misstänker för brott? Den dagen man möts av "väpnat motstånd" vill inte du vara den som gör motståndet, det kan jag lova dig.

Är du egentligen Ukrainare som vill utmåla Ryzztroll som kompletta idioter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in