2026-05-03, 17:57
Medlem
Riksreptilens avatar
https://www.sverigesradio.se/artikel/just-nu-nytt-fartyg-bordat-misstankts-vara-falskflaggat

" Ännu ett fartyg har bordats av Kustbevakningen och polis utanför Trelleborgs kust.

”Det handlar om ett fartyg som vi misstänker seglar under falsk flagg”, säger Mattias Lindholm, presschef på Kustbevakningen.

Det var under söndagseftermiddagen som bordningen skedde. Oljetankern Jin Hui, som bär syrisk flagg, står både på EU:s o Ukrainas sanktionslista. "

Jag misstänker sjöfåglarna även är glada att skorvens framfart pausas. Det ev syriska fartyget har ingen last
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-05-03 kl. 18:00. Anledning: Ingen last
Citera
2026-05-03, 18:47
Medlem
Vitiss avatar
Heja Sverige!
Tuffa tag.
Bra
Citera
2026-05-03, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Heja Sverige!
Tuffa tag.
Bra

På vilket sätt är det bra?
Sist fick Sverige släppa fartyget och jag gissar på att rederiet kommer skicka en fet räkning till oss.
Man kan inte bara hålla på o borda fartyg hur som helst. Speciellt inte när åklagaren gjort ett dåligt jobb med undersökningen. Man har inget på fötterna.
Sverige sysslar med piratverksamhet och detta gynnar inte handeln överhuvudtaget.
Citera
2026-05-03, 18:59
Medlem
JustTrollings avatar
Ska vara den här då:

JIN HUI, IMO: 9430272

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:727344/mmsi:468121000/imo:9430272/vessel:JIN_HUI
https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9430272

Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Ännu igen skämmer lilla Sverige ut sig själva och försöker suga USAs kuk igen😂
Rena tramseriet detta. Får hoppas något land lessnar och ger Sverige en ordentlig läxa.
Det är ni ryssar som skämmer ut er.

Sug Putins micropenis istället.
Citera
2026-05-03, 19:20
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Sist fick Sverige släppa fartyget och jag gissar på att rederiet kommer skicka en fet räkning till oss.
Man kan inte bara hålla på o borda fartyg hur som helst. Speciellt inte när åklagaren gjort ett dåligt jobb med undersökningen. Man har inget på fötterna.
Sverige sysslar med piratverksamhet och detta gynnar inte handeln överhuvudtaget.

Jag tycker att det är bra att Kustbevakningen är på tårna och markerar mot fulfartyg.
Citera
2026-05-03, 19:58
Bannlyst
Det blir roligt när kustbevakningen har vant sig vid att inspektera fartyg, och en vacker dag kommer ryska soldater att kliva ut ur lastrummen och skjuta ihjäl alla svenska pirater.
På så sätt kommer freden i Östersjön att vara säkerställd i ytterligare 400 år.
och
"Denmark Records 292 Russian ‘Shadow Fleet’ Tankers Passing Through Danish Straits"
https://gcaptain.com/denmark-records-292-russian-shadow-fleet-tankers-passing-through-danish-straits/

Hur många fartyg har Sverige stoppat? Tre eller fyra? Putin är i panik! Det är ju löjligt!!!
Senast redigerad av Glengalm 2026-05-03 kl. 20:22.
Citera
2026-05-03, 20:30
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Vad yrar du om? De fartyg vi släppt bordades på goda grunder och rederierna kan knappast skicka nån räkning. De fartyg som var falsk flaggade och hade förfalskade dokument är det givetvis inget fel att stoppa liksom fartyg som inte är sjövärdiga
Citera
2026-05-04, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Vad yrar du om? De fartyg vi släppt bordades på goda grunder och rederierna kan knappast skicka nån räkning. De fartyg som var falsk flaggade och hade förfalskade dokument är det givetvis inget fel att stoppa liksom fartyg som inte är sjövärdiga

Vad jag yrar om? Du menar att du är dåligt påläst och inte förstår vad jag pratar om?

De släpptes just för att vi inte hade goda grunder att stoppa dem.
Det fanns inga fartyg som var falskflaggade. Det var bara en åklagare som inte gjort sitt jobb ordentligt.

Självklart kommer någon att få stå för kostnaden som ett kvarhållande genererar.
Jag har svårt att se att ett rederi vill stå för förseningen som ett land har orsakat.
Citera
2026-05-04, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag tycker att det är bra att Kustbevakningen är på tårna och markerar mot fulfartyg.

Markerar?
Man bedriver piratverksamhet när man stoppar och bordar fartyg som har rätt till fri lejd.
Vad är ens ett fulfartyg?
Citera
2026-05-04, 06:56
Medlem
BigBusinesss avatar
Det märks på ryzztrollens kraftiga reaktion att detta är något som verkligen svider för terrorregimen i öst.

”Piratverksamhet” Gång på gång förklaras det för dem att det finns regler på sjön som är där av flera orsaker, inte minst säkerhetsskäl. Följer nan inte reglerna blir man stoppad. Men det verkar vara svårt att ta in.

Mycket bra av kustbevakningen!
Citera
2026-05-04, 07:38
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Vad jag yrar om? Du menar att du är dåligt påläst och inte förstår vad jag pratar om?

De släpptes just för att vi inte hade goda grunder att stoppa dem.
Det fanns inga fartyg som var falskflaggade. Det var bara en åklagare som inte gjort sitt jobb ordentligt.

Självklart kommer någon att få stå för kostnaden som ett kvarhållande genererar.
Jag har svårt att se att ett rederi vill stå för förseningen som ett land har orsakat.
Vilka fartyg snackar du du om? Caffa är inte släppt, det var några fartyg som kapat kablar som släpptes d bevisen att det skett avsikligt iinte gick att bevisa. Kaptenen på Caffa släpptes då det inte gick att bevisa att han känt till att pappren var förfalskade. Fartyget är belagt med nyttjandeförbud pga det inte är sjövärdigt.
Varför sitter du och försvarar dessa vrak som inte hör hemma i våra farvatten? Får du betalt av Kreml eller är du bara dum i huvudet?
Citera
2026-05-04, 07:57
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Det märks på ryzztrollens kraftiga reaktion att detta är något som verkligen svider för terrorregimen i öst.

”Piratverksamhet” Gång på gång förklaras det för dem att det finns regler på sjön som är där av flera orsaker, inte minst säkerhetsskäl. Följer nan inte reglerna blir man stoppad. Men det verkar vara svårt att ta in.

Mycket bra av kustbevakningen!

Jag misstänker att om det varit klart att fartyget var på väg till Riga så hade stridisarna i Skåne inte ryckt ut.

För mig liknar det piratverksamhet.

Var fartyget utanför svenskt territorialvatten när det angreps?
Senast redigerad av Goulburn 2026-05-04 kl. 08:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in