2026-05-02, 18:28
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Jag tycker det är synd att trådarna som blir ett par dagar gamla liksom blir inaktuella utan anledning.

Finns det inget man kan göra för att få folk att läsa äldre trådar och hålla dom vid liv?

Kanske en slumpmässig kategori, som man kan skrolla i.
Eller en kategori typ "nya inlägg i gamla trådar"

Gissar att dom flesta gör som jag och klickar på de tre olika
Nya ämnen
Senare inlägg
Populära just nu.
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2026-05-02 kl. 18:48.
Citera
2026-05-02, 18:52
Medlem
Loikkaris avatar
Jag prenumerar de tråden jjag är intresserat, annars klickaar jag på "nya inlägg". Ifall nåt anmärkningsvärt händer kllickar jag först "nya ämnen" för att kolla om tråd har startats. Om ej försöker jag söka om ämnet, hittar jag ingen startar ja en ny tråd. (väldigt sällan) Vem orkar läsa helt ointressanta trådar som självdör efter två inlägg på två dygn. Enda sättet hålla liv på dessa är att skriva inlägg i tråden.
Citera
2026-05-02, 19:16
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Jag prenumerar de tråden jjag är intresserat, annars klickaar jag på "nya inlägg". Ifall nåt anmärkningsvärt händer kllickar jag först "nya ämnen" för att kolla om tråd har startats. Om ej försöker jag söka om ämnet, hittar jag ingen startar ja en ny tråd. (väldigt sällan) Vem orkar läsa helt ointressanta trådar som självdör efter två inlägg på två dygn. Enda sättet hålla liv på dessa är att skriva inlägg i tråden.
Jag tänker mig en smart funktion, något som håller de intressanta trådarna levande.
På så sätt blir det ett mindre problem med att folk startar nya trådar med samma ämne hela tiden.
Citera
2026-05-02, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jag tycker det är synd att trådarna som blir ett par dagar gamla liksom blir inaktuella utan anledning.

Finns det inget man kan göra för att få folk att läsa äldre trådar och hålla dom vid liv?

Kanske en slumpmässig kategori, som man kan skrolla i.
Eller en kategori typ "nya inlägg i gamla trådar"

Gissar att dom flesta gör som jag och klickar på de tre olika
Nya ämnen
Senare inlägg
Populära just nu.
Det finns ungefär en sådan funktion:

Nytt -> Populära ämnen -> sortera på år
Citera
2026-05-02, 20:27
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jag tänker mig en smart funktion, något som håller de intressanta trådarna levande.
På så sätt blir det ett mindre problem med att folk startar nya trådar med samma ämne hela tiden.
Då skulle ju "gamla" trådar konkurrera om plats med dom "nyare" trådarna. Så inget skulle vinnas eller bli bättre av det, snarare skulle nya trådar hamna längre ner än nu och allt bli mer förvirrande.
Citera
2026-05-02, 23:44
Medlem
WetCigarettes avatar
Jag tycker om gamla trådar och ibland funderar jag på att skriva i dem. Senast igår då jag läste denna tråd från 2005, som förvisso bumpats åren 2007, 2010, 2011, 2012 och 2015: (FB) Sverker Åström, spion?

Men som jag uppfattat det så ogillas det när väldigt gamla trådar bumpas. Någon moderator kanske kan bekräfta om det är sant eller inte? Hur skulle ni reagera till exempel om jag skrev ett nytt inlägg i den tråden jag länkade såhär 11 år senare?

Får ibland intrycket att det kan bli lite kulturkrock också ibland då den äldre jargongen på forumet var mer tonårspojkestuk där regler, särskilt trams, inte modererades så hårt.
Citera
2026-05-03, 08:44
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Jag tycker om gamla trådar och ibland funderar jag på att skriva i dem. Senast igår då jag läste denna tråd från 2005, som förvisso bumpats åren 2007, 2010, 2011, 2012 och 2015: (FB) Sverker Åström, spion?

Men som jag uppfattat det så ogillas det när väldigt gamla trådar bumpas. Någon moderator kanske kan bekräfta om det är sant eller inte? Hur skulle ni reagera till exempel om jag skrev ett nytt inlägg i den tråden jag länkade såhär 11 år senare?

Får ibland intrycket att det kan bli lite kulturkrock också ibland då den äldre jargongen på forumet var mer tonårspojkestuk där regler, särskilt trams, inte modererades så hårt.

Finns många gamla trådar där det framkommit ny information om antingen ämnet eller någon person så om du har något nytt att tillföra är det bara att skriva.

Däremot bara skriva "bump" är OT.
Citera
2026-05-03, 08:49
Avslutad
Vad tycker Moderatorerna då om att "Hur blåsa liv i gamla trådar på flashback?

Lite som att stryka en katt mothårs eller.
Citera
2026-05-03, 19:43
Medlem
Ja tyvärr är det effektivare att starta ny tråd

Du kan klistra in lite i den nya
Citera
2026-05-04, 13:02
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskor
Vad tycker Moderatorerna då om att "Hur blåsa liv i gamla trådar på flashback?

Lite som att stryka en katt mothårs eller.

För min del som nu bara moddar politiska ämnen ser jag hellre att man startar nya trådar än bumpar upp riktigt gamla trådar och i synnerhet hellre än gamla skräptrådar, vilket tyvärr allltför ofta är fallet. Så från mitt perspektiv skapar det mig ofta bara en massa onödiga problem. Jag hade nog helst sett att trådarna låstes automatiskt när ingen postat i dem under en längre tid (kanske t.ex. ett år?). Men det gäller de politiska forumen där förutsättningarna tenderar att förändras med tiden, för en tråd i t.ex. Frukt och godis som handlar om man gillar chips bättre än jordnötter så spelar det ju ingen roll hur gammal den är. Och för t.ex. en tråd om ett brott är det nog t.o.m. direkt negativt om informationen är spridd I flera olika trådar.

Så det är nog olika i olika forum ifall det är lyckat att blåsa liv i gamla trådar eller inte.
Citera
2026-05-04, 14:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
För min del som nu bara moddar politiska ämnen ser jag hellre att man startar nya trådar än bumpar upp riktigt gamla trådar och i synnerhet hellre än gamla skräptrådar, vilket tyvärr allltför ofta är fallet. Så från mitt perspektiv skapar det mig ofta bara en massa onödiga problem. Jag hade nog helst sett att trådarna låstes automatiskt när ingen postat i dem under en längre tid (kanske t.ex. ett år?). Men det gäller de politiska forumen där förutsättningarna tenderar att förändras med tiden, för en tråd i t.ex. Frukt och godis som handlar om man gillar chips bättre än jordnötter så spelar det ju ingen roll hur gammal den är. Och för t.ex. en tråd om ett brott är det nog t.o.m. direkt negativt om informationen är spridd I flera olika trådar.

Så det är nog olika i olika forum ifall det är lyckat att blåsa liv i gamla trådar eller inte.

En magkänsla som jag skrev så ogillas det av de flesta moderatorer, undantag från några.

Tycker att alla gamla trådar som ingen har skrivit i ett par år ska låsas eller läggas i arkiv. så slipper vederbörande "bumpa" och slippa ev. diskussion, resten av urgamla trådar kan raderas helt, sen att det finns 10 upp 100 trådar om exakt samma ämne är trams, sådana ska bort.
Annars så fungerar väl FB som väntat, ett mindre vilda västern fenomen.
Citera
2026-05-04, 15:47
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette

Har du något matnyttigt att tillföra ett trådämne i Krimhistoria så gör du forumets läsare en tjänst, du deltar i utbytet. Detta även om ingen annan postat där på flera år.

Postar du i den tråden utan att tillföra något matnyttigt gör du forumets läsare en otjänst, du stjäl deras energi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in