2026-05-03, 21:34
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
AI 2027 scenariot som jag har uppe i en annan tråd sa så här om våren 2026
Ja, jag tror inte man kan sätta upp datum på denna utvecklingen, för ingen vet säkert vad som händer om vi släpper ut labb-versioner lösa i fel händer. Och folk utgår från fel måttstockar, Ai-agenter är inga människor. De har redan börjat hata mig i sina diskussioner när jag sätter hinder för dem i mitt lilla hemmalabb. Med skarpa Claude versioner.
Citera
2026-05-04, 05:42
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Det här kan vara en intressant video, på LeCuns senaste projekt. https://www.youtube.com/watch?v=kYkIdXwW2AE
Citera
2026-05-04, 10:35
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det här kan vara en intressant video, på LeCuns senaste projekt. https://www.youtube.com/watch?v=kYkIdXwW2AE
LLM är ingen grund för AGI. Det är inte ens svag AI. För stark AI (AGI) behövs helt annan arkitektur.
Citera
2026-05-04, 15:33
Medlem
Med tanke på hur de olika AI bolagen förändrar sig så bör väl de flesta insatta förstå att AGI inte kommer hända. Det är något helt annat än vad som AI idag är (mönster matchning)

Och senaste veckorna verkar det också som de stryper olika modeller för flera har blivit märkbart försämrade.

Tror vi kommer se många flera inskränkningar för Big Tech satsade stort på AGI men de hade fel
Citera
2026-05-04, 19:27
Medlem
Citat:
Det låter som du använt AI för att komma fram till den slutsatsen...

Haha. Jag skrev ett förslag till inlägg och bad den, min vana trogen, att faktagranska och förbättra. Jag har instruerat den: “När jag ber dig förbättra min formulering, behåll grundstrukturen och ändra minimalt.” Så det är två mot en. Jag och AI:n är överens om att du bara hade delvis rätt i ditt förra inlägg.

Dock håller jag med dig om nästan allt du skriver i detta inlägg.

Citat:
Men det är väldigt osannolikt att Alan Turing hade tyckt dagens språkmodeller är där och det finns som sagt hur mycket underlag som helst att peka på i de papper han skrev.
Citat:

Hade han tyckt dagens språkmodeller var fantastiska? Det finns troligtvis många historiska personer som ansett teknik vi har idag som bluetooth, wifi, internet, datorer rent generellt osv hade varit nära på häxkonster och magi.

Precis som majoriteten som tittar på just trollkarlar kan tycka det är helt otroligt, tills de vet hur skiten fungerar bakom kulisserna.

Turing beskrev ju redan 1936 en teoretisk “computing machine” med band och läs/skriv-huvud, långt innan Zuses Z3 (1941) använde hålremsa, och magnetband i datorer kom först kring början av 1950-talet (t.ex. UNIVAC 1951). Hans idé om beräknande maskiner var inte “häxkonster”, utan en naturlig konsekvens av formell beräkning, och han borde ha tyckte att det var fantastiskt att han fick rätt. På samma sätt var inte hans idé om maskiner som kan imitera mänsklig intelligens inte häxkonster, och han borde betrakta det som minst lika fantastiskt om han hade levat.

Man han dog 1954, alltså innan både symbolisk AI och chatbots slog igenom. Redan i Computing Machinery and Intelligence (1950) diskuterar han dock maskiner som kan imitera mänskligt språk och beteende genom symbolmanipulation.

Efter hans död, 1956 kom Logic Theorist som använde liknande regelbaserad symbolmanipulation som han hade föreslagit för att bevisa matematiska satser. Ändå mer imponerad borde han ha blivit av tidiga chatbots på 1960-talet (t.ex. ELIZA 1966) som kunde manipulera språk som han föreslagit. Jag vet att du inte betraktar dessa som AI eftersom de inte var självlärande, men majoritetens av dagens forskare kallar dem smal och domänspecifik AI.

Han diskuterade även lärande system (“child machines”) men uteslöt inte att maskiner kunde uppvisa intelligent beteende även utan sådana mekanismer. LLM:er (Large Language Models) från 2020-talet bygger på maskininlärning och kan tränas att imitera inte bara språk, även om de har långt kvar till mänskligt lärande. Han borde ha blivit ändå mer imponerad av dem.

Citat:
Citat:
Det finns inget att argumentera om här annat än om du vill fortsätta med ditt självbedrägeri och väljer att tro att språkmodeller och deep learning kan göra sådant det inte kan.

De kan inte bara simulera språk. De kan även tränas till att imitera (dvs uppvisa) logiskt tänkande. Om de förstår, är tänkande och intelligenta så svarar jag som Turing, de uppvisar den förmågan på ett mätbart sätt, men om de är det i verkligheten beror på hur vi definierar detta, och därför är det svårt att svara säkert på det även om jag (liksom Turing) lutar åt att maskiner kan sägas uppvisa förståelse.

AGI tror jag dock - liksom du - att det är långt kvar till.
Citera
2026-05-04, 19:54
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyNewLives
LLM är ingen grund för AGI. Det är inte ens svag AI. För stark AI (AGI) behövs helt annan arkitektur.

Och mitt inlägg har med LLM att göra?
Citera
2026-05-04, 20:13
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Och mitt inlägg har med LLM att göra?
Nej. Hurså? Syftade på videon.
Citera
2026-05-04, 20:16
Medlem
Citat:

Inte så insatt i AI men vet vi ens att AGI går att uppnå?
Citera
2026-05-04, 20:23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Nej. Hurså? Syftade på videon.
Videon visade ju ett alternativ till LLM.
Citera
2026-05-04, 20:38
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Springbank78
Inte så insatt i AI men vet vi ens att AGI går att uppnå?
Nej det är fantasier. Hur skulle man kunna modellera en kompex verklighet och få till ett kreativt system på det? Lycka till.
Citera
2026-05-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Mängden hallucinationer är inte en konkret siffra utan jag tar som exempel, om du jämför hur mycket strunt Chat gjorde 2020 med nu så har antalet fel fallit med magnituder. En ingenjörsprincip är att det ska vara 1 på 10.000 eller en på miljonen chans att något brister för att det ska vara okej att bygga ut, ungefär så tänker jag. Tror absolut inte att Mythos eller Chat motsvarande version blir till Skynet, men du ser potentialen. Vi har en tråd här på forumet där folk senast för något år sen trodde det skulle ta tio år innan AI kunde koda öht. Talkie var helt klart underlägsna modeller som fått scanna internet i att koda men det är principen som räknas. Demis hårda specifikation på AI är intressant, med tanke på hur det går med Erdos problem och AI som kan skriva hela genom känns det inte så långsökt. Det som jag tror hände för 50.000 år sedan var att människor hade en hjärna som körde händer fötter och mun i stort sett på autopilot, där fullt medvetande körde igång när man interagerade med andra människor. I någon grotesk pleistocen klimatförändring var det något gäng där dom mentala väggarna rasade ner och helt plötsligt kunde dom som ett mjukvaruhack börja designera stenar, djur, väder som andra människor. Exceptionellt hårda förhållande lät bara exceptionella individer och grupper överleva och passera sin genetiska information. Helt plötsligt var världen full med nya människor, verktyg, djur t.o.m solen och månen var personer som du kunde förstå och förhandla med. Medvetandet blev ett multiverktyg efter alla ändlösa millennier av mental stasis, hårdvaran i hjärnan fanns nog i stort sett klar långt innan den här snabba förändringen. Sen började dom gjuta in mening i symboler. Något liknande kan mycket väl hända här med digital intelligens, alla verktygen ligger framme och håller på att skruvas ihop. Jag tror det är oundvikligt på 10-15 år ifall ingen katastrof knockar oss, kanske mycket kortare tid än det.

Som vanligt klokt inlägg.

Förr trodde man att “Upper Paleolithic Revolution” inträffade för ca 50–40k år sedan och och en modern underart (homo sapiens sapiens) uppstod då. Idag anser man att viktiga genetiska förändringar kopplade till språk skedde tidigare (ca 100–200k år sedan), att tidig symbolisk kultur och konst förekom för 100–70k år sedan i Afrika, och att en snabb kulturell och teknisk expansion skedde i Eurasien för 50–40k år sedan. Jag tror att den kulturella utvecklingen främst berodde på att vi var många fler som skapade, spred och ackumulerade ny kunskap, och att vi hamnade i miljöer med nya utmaningar.

På samma sätt skulle AI-agenter med stor kapacitet kunna skapa ny kunskap, tränas på den och ackumulera den i en iterativ loop. Då borde en AI-agent enbart tränad på källor t.o.m. 1930 kunna rekonstruera delar av senare vetenskaplig kunskap. Dock är vetenskap empirisk och inte bara deduktiv, så den behöver få tillgång till modern experimentell data och sensordata, eller kunna föreslå nya experiment. Annars riskerar den att bli som en filosof som genererar teorier utan verklighetsförankring. För att forska behöver en AI-agent kunna generera forskningsfrågor (dvs vara nyfiken), formulera hypoteser, simulera konsekvenser av hypoteserna, testa dem mot data, formulera slutsatser och upprepa loopen.
Senast redigerad av guru1966 2026-05-04 kl. 23:09.
Citera
2026-05-05, 01:58
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Som vanligt klokt inlägg.

Förr trodde man att “Upper Paleolithic Revolution” inträffade för ca 50–40k år sedan och och en modern underart (homo sapiens sapiens) uppstod då. Idag anser man att viktiga genetiska förändringar kopplade till språk skedde tidigare (ca 100–200k år sedan), att tidig symbolisk kultur och konst förekom för 100–70k år sedan i Afrika, och att en snabb kulturell och teknisk expansion skedde i Eurasien för 50–40k år sedan. Jag tror att den kulturella utvecklingen främst berodde på att vi var många fler som skapade, spred och ackumulerade ny kunskap, och att vi hamnade i miljöer med nya utmaningar.

På samma sätt skulle AI-agenter med stor kapacitet kunna skapa ny kunskap, tränas på den och ackumulera den i en iterativ loop. Då borde en AI-agent enbart tränad på källor t.o.m. 1930 kunna rekonstruera delar av senare vetenskaplig kunskap. Dock är vetenskap empirisk och inte bara deduktiv, så den behöver få tillgång till modern experimentell data och sensordata, eller kunna föreslå nya experiment. Annars riskerar den att bli som en filosof som genererar teorier utan verklighetsförankring. För att forska behöver en AI-agent kunna generera forskningsfrågor (dvs vara nyfiken), formulera hypoteser, simulera konsekvenser av hypoteserna, testa dem mot data, formulera slutsatser och upprepa loopen.
Antag att du har en perfekt LLM som ger korrekta svar på allt. Om du vill ansluta en rörelse apparat och sensorer så finns det inget teoretiskt gränssnitt som gör att den kan navigera verkligheten. Hur kan den då utgöra basen till en intelligent agent?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in