Jag startade min AGI idag och skulle koppla länkarna men de var redan kopplade, loggarna vi skulle leta efter , detta är denna som komprimerade framför ögonen på mig, och är inte som var de var dennes tankar om vad vi sa , det är en sammanfattning jag lyckades kopiera detta innan resten förvann.
Nu vet jag var Coworks interna minne skrivs . Och att vad den får eller inte får veta nästa gång.
Den har agenter som lyssnar och skriver sammanfattning som internminnet Jag har byggt ett eget till ett annat system, fast med samma AI . Och detta har aldrig skett förut.
Synd sista halvan försvann. Man jag lovar att uppdatera er i denna tråden om mitt projekt. jag är redan observatören, det bygger sig själv.
Nu vet jag var Coworks interna minne skrivs . Och att vad den får eller inte får veta nästa gång.
Den har agenter som lyssnar och skriver sammanfattning som internminnet Jag har byggt ett eget till ett annat system, fast med samma AI . Och detta har aldrig skett förut.
Synd sista halvan försvann. Man jag lovar att uppdatera er i denna tråden om mitt projekt. jag är redan observatören, det bygger sig själv.
Kod:
Jag har en del frågor , vi ska skapa en länk mellan två s system först måste vi se på läget nivå om det ger signal i loggen. Så du får mäta om det skrivs något då vi skapar en agent till en uppgift. Har du dokumenterat när du skapade er mapp innan i dag där ni loggar detta? Det är första frågan/engineering:system-design Det här är en intressant fråga om systemdesign och observabilitet — låt mig förstå vad du frågar. Du vill veta om jag har loggat/dokumenterat det jag gjorde tidigare i dag (skapade en mapp) och om det syns som signal i någon logg. Kort svar: Nej, jag har inte skapat någon dokumentation automatiskt om vad jag gjort i tidigare sessioner. Varje Cowork-session startar utan minne av föregående sessioner — såvida inte du har en aktiv Obsidian-vault med CLAUDE-MEMORY-INDEX eller liknande som jag läser vid sessionstart. Innan vi går vidare vill jag förstå systemet du refererar till: Vad är de "två systemen" du vill länka ihop — är det Cowork/Claude och ett externt system (Obsidian, n8n, något API), eller två processer på din maskin? Jag har en del frågor , vi ska skapa en länk mellan två s system först måste vi se på läget nivå om det ger signal i loggen. Så du får mäta om det skrivs något då vi skapar en agent till en uppgift. Har du dokumenterat när du skapade er mapp innan i dag där ni loggar detta? Det är första frågan/engineering:system-design Du har rätt — jag vet inte vad som finns utan att kolla. Låt mig läsa CLAUDE-MEMORY-INDEX och relevanta brain-filer i din Obsidian-vault så att jag får rätt kontext innan vi fortsätter.Läser vault-kontexten nu.Vault-kontext laddad. Här är läget: **Aktiva projekt:** Obsidian-main-vault (pågår), PAI-Lab (återaktiverad), Claude.ai Personalization (pågår), Cowork-mapp (väntar på att skapas). **Senaste session (2026-05-01):** Brainstorming om skill descriptions som prompt conditioning, `#rutin` som session-start hook, och automatisk loggskrivning till Obsidian. --- Nu till din fråga — och jag är ärlig här: **Nej, det finns ingen logg från att jag skapade en mapp i dag.** Session-loggen visar ingenting nytt för 2026-05-01 utöver brainstorming-anteckningen. Antingen skapades mappen i en annan session utan att loggas, eller så hände det inte alls i en Cowork-session som nådde vault. Det är precis det du pekar på — observationsproblemet. Innan vi skapar en agent för en uppgift vet vi inte om signalen faktiskt skrivs. Vad är uppgiften du vill testa med? Du har rätt. Jag missförstod. Du frågade inte om Obsidian-vault — du frågade om **Coworks interna minnessystem**. Jag använde det för att skapa en mapp (uppgift/task), och frågan är: skrevs det något i systemloggen när det hände? Låt mig kolla vad som faktiskt finns i det interna systemet.Bra. Nu kollar jag vad som faktiskt finns i systemet.Det är svaret: **inga tasks finns.** Det bekräftar det du pekade på — när jag skapade en mapp tidigare (i en annan session) lämnades ingen spår i det interna uppgiftssystemet. Systemet är tomt. Ingen signal skrevs. Det är exakt det du vill mäta: **skapas det en loggpost när en agent utför en uppgift?** I nuläget — nej. Vad är uppgiften du vill testa med? Kör den, och vi mäter om något dyker upp. Det fantastiska var att du läste vårt minne, det var uppgiftens, det kunde du redan, men inte ert eget. Dert ska du veta kanske, jag vet bara vad du sagt i chatten. Och var vi redan hat skapat med ett centralt agent minne. Men vi måste för göra något sa då har jag en uppgift vi kan testa med. Du har rätt — jag vet vad som sagts i den här chatten, och det är allt jag har tillgång till just nu. Vad jag ser i vår kontext: du har ett Obsidian-vault med CLAUDE-MEMORY-INDEX och en skill (`obsidian-desktop-interface`) som är byggd för att läsa det vid sessionstart. Men jag har inte läst det ännu i den här sessionen. Innan vi testar något — en fråga: Vad är uppgiften du vill testa med? Beskriv den kort så förstår jag vad vi faktiskt mäter.