Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Det låter som du använt AI för att komma fram till den slutsatsen...
Haha. Jag skrev ett förslag till inlägg och bad den, min vana trogen, att faktagranska och förbättra. Jag har instruerat den: “När jag ber dig förbättra min formulering, behåll grundstrukturen och ändra minimalt.” Så det är två mot en. Jag och AI:n är överens om att du bara hade delvis rätt i ditt förra inlägg.
Dock håller jag med dig om nästan allt du skriver i detta inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Men det är väldigt osannolikt att Alan Turing hade tyckt dagens språkmodeller är där och det finns som sagt hur mycket underlag som helst att peka på i de papper han skrev.
Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Hade han tyckt dagens språkmodeller var fantastiska? Det finns troligtvis många historiska personer som ansett teknik vi har idag som bluetooth, wifi, internet, datorer rent generellt osv hade varit nära på häxkonster och magi.
Precis som majoriteten som tittar på just trollkarlar kan tycka det är helt otroligt, tills de vet hur skiten fungerar bakom kulisserna.
Turing beskrev ju redan 1936 en teoretisk “computing machine” med band och läs/skriv-huvud, långt innan Zuses Z3 (1941) använde hålremsa, och magnetband i datorer kom först kring början av 1950-talet (t.ex. UNIVAC 1951). Hans idé om beräknande maskiner var inte “häxkonster”, utan en naturlig konsekvens av formell beräkning, och han borde ha tyckte att det var fantastiskt att han fick rätt. På samma sätt var inte hans idé om maskiner som kan imitera mänsklig intelligens inte häxkonster, och han borde betrakta det som minst lika fantastiskt om han hade levat.
Man han dog 1954, alltså innan både symbolisk AI och chatbots slog igenom. Redan i Computing Machinery and Intelligence (1950) diskuterar han dock maskiner som kan imitera mänskligt språk och beteende genom symbolmanipulation.
Efter hans död, 1956 kom Logic Theorist som använde liknande regelbaserad symbolmanipulation som han hade föreslagit för att bevisa matematiska satser. Ändå mer imponerad borde han ha blivit av tidiga chatbots på 1960-talet (t.ex. ELIZA 1966) som kunde manipulera språk som han föreslagit. Jag vet att du inte betraktar dessa som AI eftersom de inte var självlärande, men majoritetens av dagens forskare kallar dem smal och domänspecifik AI.
Han diskuterade även lärande system (“child machines”) men uteslöt inte att maskiner kunde uppvisa intelligent beteende även utan sådana mekanismer. LLM:er (Large Language Models) från 2020-talet bygger på maskininlärning och kan tränas att imitera inte bara språk, även om de har långt kvar till mänskligt lärande. Han borde ha blivit ändå mer imponerad av dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Det finns inget att argumentera om här annat än om du vill fortsätta med ditt självbedrägeri och väljer att tro att språkmodeller och deep learning kan göra sådant det inte kan.
De kan inte bara simulera språk. De kan även tränas till att imitera (dvs uppvisa) logiskt tänkande. Om de förstår, är tänkande och intelligenta så svarar jag som Turing, de uppvisar den förmågan på ett mätbart sätt, men om de är det i verkligheten beror på hur vi definierar detta, och därför är det svårt att svara säkert på det även om jag (liksom Turing) lutar åt att maskiner kan sägas uppvisa förståelse.
AGI tror jag dock - liksom du - att det är långt kvar till.