2026-05-03, 23:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Jag håller med dig men du gör exakt samma sak när du hävdar en icke existerande laghierarki och att vi har en lagstiftning och rättstillämpning som överhuvudtaget inte existerar.

SoL kommer först, sedan LVU. Socialtjänsten gick direkt på LVU och hoppade över SoL, vilket är ett lagbrott. LVU-ansökan var fel från början, och det gäller även den ändrade rubriksättningen.

Läser man primärkällorna ser man det tydligt.
Citera
2026-05-03, 23:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Fram med den då, så jämför vi tillsammans!
Citat:
Det finns ingen mer text än så. På vilket sätt är min tolkning godtycklig? Förklara!

”Annan information som framkommit” är förmodligen sekundärkällor. Den poletten borde väl trilla ner snart?
Citat:
Jag har tillgång till fem domar, och det är de jag utgår från här. Finns det mer information någon annanstans som du bygger på, så länka den då, tack.
Läkaren ”skyddar” inte mamman – han trollar bort det synnerligen allvarliga felet med flera års felaktigt dropp som han är ansvarig för.
Citera
2026-05-03, 23:10
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du påstår att problemet till stor del beror på att det inte genomfördes SIP-möten i ärendet. Det är du ensam om, förutom att ks verkar ha gått på det.

Mina argument är att socialtjänsten inte var inblandad förrän vid orosanmälningarna och det därefter följande omedelbara omhändertagandet. Något samordningsbehov som SIP syftar till att lösa har inte på något vis framkommit varken i media eller domarna.

Lagstiftningen är extremt tydlig, och jag förstår faktiskt inte vad du tycker du vinner på din felaktiga uppfattning. Barnets rätt till skydd trumfar HSL och SoL. Finns det en påtaglig risk, oavsett varför risken har uppstått, kan LVU beslutas. Lagligen och korrekt.

SIP är en lösningen på ett helt annat problem. Nämligen att i en komplex sjukdomsbild med löpande kontakter med somatisk och psykiatrisk vård, rehab, habilitering och en rad andra instanser så blir det bäst intill omöjligt att utan samordning få till optimala lösningar för patienten utan någon slags samordning. Därför finns SIP.

I detta fall fanns inga som helst samordningsproblem, bara det enkla och tydliga faktum att vården satt på ett informationsunderskott som man inte lyckades lösa på annat sätt än att orosanmäla. Det finns nämligen inget annat sätt.

Hade det varit du eller jag som bara berättade hälften av vad vi har för symptom eller berättade om helt andra symptom än de vi i själva verket har eller överdriver besvär så drabbar det bara oss själva. Ett barn har sina föräldrar och när de inte, av olika skäl, klarar av att förmedla situationen kan vården, förutom att orosanmäla, faktiskt inte göra något annat när situationen gått så långt att den utgör en påtaglig risk för barnets hälsa och utveckling.

Då är SIP ett alldeles för klent verktyg som tar alldeles för lång tid för att ge effekt för barnet.

Mitt resonemang får också stöd av att domstolarna överhuvudtaget inte ens överväger frågan om SIP i sina domar utan de pekar klart och tydligt ut mamman som ansvarig för att ha försvårat vården med följden att en risk för barnets hälsa och utveckling har uppstått. Diskussionen om LEs olika utsagor och 40/100 dropp spelar ingen roll för frågan om LVU eller ej. Där bedöms bara om det finns en omsorgsbrist eller vanvård (försvårande av vården) med en därefter följande risk. Svaret på den frågan är förhållandevis tydligt ja från domstolarnas sida.

Jag förstår faktiskt inte varför alla andra sidospår ens är uppe för diskussion bland er självutnämnda socialrättsexperter.
Citat:
SoL kommer först, sedan LVU. Socialtjänsten gick direkt på LVU och hoppade över SoL, vilket är ett lagbrott. LVU-ansökan var fel från början, och det gäller även den ändrade rubriksättningen.

Lagarna gäller samtidigt och SIP är det verktyg som ska användas när samordning behövs. Det är inget som ens behöver diskuteras.
Citera
2026-05-03, 23:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Läkaren ”skyddar” inte mamman – han trollar bort det synnerligen allvarliga felet med flera års felaktigt dropp som han är ansvarig för.

Det som faktiskt står i vittnesförhöret är att:

1. han inte tror att mamman rapporterat symtom som inte funnits
2. det finns en diskrepans i näringsintag
3. mamman vill barnet väl

Det är vad vi har att förhålla oss till. Inget annat.
Citera
2026-05-03, 23:33
Medlem
Jag hade lovat mig själv att aldrig mer bemöta de osanningar och den okunniga dynga du sprider omkring dig men jag gör ett kort undantag för att motverka spridning av desinformation.

Det finns självklart inget sådant obligatoriskt krav som du påstår som gäller i alla fall och situationer. Det är, som vanligt med dig, i själv verket tvärt om. Du får nog lära dig att prompta lite bättre tror jag? Eller kanske läsa ett par böcker på området, det har fungerat i massor av år.

Om ett barn står inför en påtaglig fara för dess utveckling och hälsa på grund av omständigheter i dess miljö i hemmet eller på grund av sitt eget beteende vilket gör att att rättens beslut om LVU inte kan avvaktas får man till och med besluta om ett omedelbart omhändertagande av barnet. Här finns absolut inget krav och ibland alltså inte ens utrymme för insatser med stöd av SoL.

Det kan också finnas skäl om man kan anta att utredningen förhindras att gå direkt på ett omhändertagande. Eller om frivilliga insatser anses utsiktslös. Man kan ha provat på frivillig väg tidigare t ex.

Att man självklart ska pröva mindre ingripande åtgärder gäller givetvis bara i sådana situationer där sådana åtgärder är möjliga och det inte utgör en allt för stor risk för barnet.

Det är självfallet inget lagbrott.

Fråga AI om det finns några undantag från kravet att testa mindre ingripande insatser före LVU och berätta gärna för de andra i tråden vad svaret blev.

Men jag har förstått nu varför du hamnar så snett i din argumentation gång efter gång. Du promptar utan att kunna området och precis som Toto skriver så är AI värdelös på det du ber den att hjälpa dig med. Och du saknar bakgrundskunskapen för att se detta.

Du har åsikter, men du saknar kunskap.

Citat:

Senast redigerad av Uglo469 2026-05-03 kl. 23:45.
Citera
2026-05-03, 23:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det som faktiskt står i vittnesförhöret är att:

1. han inte tror att mamman rapporterat symtom som inte funnits
2. det finns en diskrepans i näringsintag
3. mamman vill barnet väl

Det är vad vi har att förhålla oss till. Inget annat.
Det motsäger inte allt annat som sagts och som ligger till grund för det fortsatta omhändertagandet.
Citera
2026-05-03, 23:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det motsäger inte allt annat som sagts och som ligger till grund för det fortsatta omhändertagandet.

Vad exakt syftar du på? Citera ur underlaget och konkretisera, så vi vet vad du faktiskt bygger ditt resonemang på.
Citera
2026-05-03, 23:41
Medlem
Nu är du själv på ks-nivå dessvärre.

LVU är överordnat övriga lagar om ett barn behöver skydd. SIP kan ingå i en vårdplan om det är flera instanser iblandade antingen som en effekt av LVU eller annars. Lagarna löser HELT olika problem och tillämpas HELT olika situationer. Vanligen också i helt olika tidslinjer.

Du får nog ta och komma med någon typ av källa för ditt påstående för du är som bekant helt ensam, förutom AI-kingen, om denna uppfattning.

Citat:
Lagarna gäller samtidigt och SIP är det verktyg som ska användas när samordning behövs. Det är inget som ens behöver diskuteras.
Citera
2026-05-03, 23:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vad exakt syftar du på? Citera ur underlaget och konkretisera, så vi vet vad du faktiskt bygger ditt resonemang på.
Underlaget utgörs av all tillgänglig information och de tre punkter som du har angett motsäger inte det som angetts som skäl för omhändertagandet. Punkt 2 är dessutom en försvårande omständighet eftersom den implicerar att föräldrarna misskött rapporteringen till vården angående matintaget. Punkt 1 och 3 utesluter inte att omfattningen av problemen överdrivits av mamman. Och som sagt, läkaren lyckas helt ta fokus från det mycket allvarliga fel med droppet som han har begått under flera år (trots tidigare kritik från IVO). Med motståndare som du behöver andra sidan inte ens försvara sig.
Citera
2026-05-03, 23:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

LVU är överordnat övriga lagar om ett barn behöver skydd. SIP kan ingå i en vårdplan om det är flera instanser iblandade antingen som en effekt av LVU eller annars. Lagarna löser HELT olika problem och tillämpas HELT olika situationer. Vanligen också i helt olika tidslinjer.

Du får nog ta och komma med någon typ av källa för ditt påstående för du är som bekant helt ensam, förutom AI-kingen, om denna uppfattning.
LVU är inte "överordnat" andra lagar. Det är en tvångslag som används när frivilliga insatser enligt Socialtjänstlagen inte räcker. Det är alltså ett komplement, inte en hierarki.

De löser inte heller "helt olika problem". Både SoL och LVU handlar om barns behov av skydd och stöd, skillnaden är graden av tvång, inte problemområdet.

Och SIP kan absolut förekomma även i LVU-ärenden när flera aktörer är inblandade. Det är ett samordningsverktyg, inte något som utesluts av LVU.

Så nej det är inte "helt olika system i helt olika tidslinjer". I praktiken överlappar de ofta i samma ärenden.
Citera
2026-05-03, 23:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Men snälla du, lagtexten är källan – och förarbetena om du vill fördjupa dig. Att du inte kan lagarna kan inte jag göra något åt. Du får läsa på helt enkelt.
Citera
2026-05-03, 23:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Underlaget utgörs av all tillgänglig information och de tre punkter som du har angett motsäger inte det som angetts som skäl för omhändertagandet. Punkt 2 är dessutom en försvårande omständighet eftersom den implicerar att föräldrarna misskött rapporteringen till vården angående matintaget. Punkt 1 och 3 utesluter inte att omfattningen av problemen överdrivits av mamman. Och som sagt, läkaren lyckas helt ta fokus från det mycket allvarliga fel med droppet som han har begått under flera år (trots tidigare kritik från IVO). Med motståndare som du behöver andra sidan inte ens försvara sig.

Men konkretisera nu. Vad menar du egentligen med "all tillgänglig information"?

Jag har, till skillnad från dig och många andra, gått direkt till de faktiska primärkällorna i domen.

Det mesta i LVU-domar är inte primärkällor, utan återberättade uppgifter som referatsamtal, sammanfattningar och orosanmälningar.

Sådant kan vara relevant, men det är inte samma sak som direkta citat eller originaldata. Och det väger under inga omständigheter lika tungt som en faktisk primärkälla.

Så visa konkret: vilken primärkälla stödjer det du påstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in