Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Socialdemokraterna vill ha 6 timmars arbetsdag dvs 32 i veckan. Då är du ganska nära (S) trots allt. Men de vill först se om arbetsmarknadens parter kan förhandla fram det. En bra idé. Nu kan inte nästa regering riva upp det om det är en överenskommelse mellan fack och arbetsgivare.
Jag fortsätter dock att se nyktert på detta och inser att det blir ett tapp i produktiviteten och det finns en risk för att många företag får problem i internationell konkurrens om andra länder inte göra samma sak.
Därför är EU viktigt. På sikt måste det vara genom EU som vi får till 6 timmars arbetsdag i hela Europa.
Framför allt är automation och digitalisering viktigt här. Beroende på hur det går kanske vi kan sänka arbetstiden ännu mer. Men just nu kan vi inte det.
Bra, då är vi överens om principen: produktivitetsökning ska kunna tas ut i kortare arbetstid. Skillnaden är att jag inte vill låta arbetsgivarna bestämma takten. Får kapitalet vetorätt kommer arbetarklassen alltid få vänta.
Jag håller med om att automation, digitalisering och europeisk samordning spelar roll. Men Sverige behöver inte sitta passivt och vänta på EU. Vi kan börja med offentlig sektor, statliga bolag, upphandling, kollektivavtal och branscher med höga marginaler.
Vänsterpartiet föreslog 6-timmarsdag redan på 1970-talet, eftersom de redan då såg att det var möjligt. Det var 50 år sedan, och produktionen har effektiviserats enormt sedan dess.
Därför säger jag 4 timmar som start. Och 4 timmar ska inte ses som slutstationen, utan som ett steg mot mer fri tid. Annars blir det bara ännu en bekvämlighetsfälla där arbetarna nöjer sig. Vi måste fortsätta pressa fram mer.