Citat:
Ovan så jämförde vi hyror med avgift + ränta, i praktiken är hyrorna är lägre. Att det inte går ihop i teorin tyder bara på att teorin är fel. Felet du gör är att utgå bara för man betalt kontant utgör inte att man inte har övriga pengar,, genom att betalt kontant bor man bra mycket billigare i brf än i en HR, just för en HR har invändigt underhålla o servic behov, detta har inte en brf, utöver det har hyres vinst behov från ägaren, det är alltså dessa som även driver hyresförhandlingar, det är inget som berör en brf.
Citat:
Vad är det med detta ständiga körsbärsplockande? Du kan lika gärna ta upp 90-talskrisen där folk köpte bostadsrätter för en krona som nu är värda strax över en miljon.
Tar man sedan kapital, ta vi tiden 2010, då kunde man belåna sin bostad till 100% dvs många låna 1milj o räntan har varit extremt låg undet 10 års tid, under denna tid har man mer än dubblat sina belånade pengar, dvs 1 milj i lån har utvecklats till nästan 2 milj i vinst för många, denna avkastning kan man inte slå via börsen, just för det handlar om lånade pengar o stora belopp som man annars inte kan låna upp utan säkerhet, dessa har spöat alla på börsen med likande utgångsläge med 0kr i sparat kapital, dvs varenda en.
Det är litegrann som Bitcoin argumentet "hade du köpt 10,000 Bitcoin för 10,000 kr så hade du varit mångmiljardär nu," det tyder ju inte på att Birtcoinspekulationer i dagsläget är vettiga.
Titta på bostadsmarknaden de senaste fem åren, folk går back på sina bostadsaffärer. En villa som jag tittat på är helrenoverad och listad för 300,000 kr lägre än vad den såldes för 2021. Det är säkert en över halv miljon i förlust.
Samtidigt så har indexfonden jag investerat i gått upp +88.84% under samma period (trots tullarna).
https://swedbankrobur.fondlista.se/en/1/details/SE0007074083
Och det här är verkliga exempel, inte något körsbärsplockande från dal till topp.
Citat:
Hävstänger är bara till fördel om du kan sälja till vinst, och till nackdel om du säljer till förlust.
Du har sedan enorma hävstänger via bostäder,
Men lånet kommer ju även med ränta.
Citat:
Nej. Köpare räknar med att kunna nyttja ROT-avdraget själva. Så de kommer inte betala mer för det än vad de själva hade lagt ut på det.
man har rotbidrag på värde höjande åtgärder 50% många ggr,
Citat:
Det är roligt att följa dina argument för du ignorerar nackdelarna. Köper du något billigare så blir det vinstskatt. Så du kommer ju egentligen aldrig kunna gå plus på din bostad, utan endast utöka lånet.
man får fytta efter reavinsten helt gratis till nästa bostad om den är lite dyrare,
Citat:
Som tidigare nämnt så finns portföljbelåning.
dvs dessa hävstänger finns ingen annanstans,
Citat:
Detta förutsätter att banken godkänner din kreditprövning. Men det gäller inte heller högbelånade eftersom du inte får belåna boendet till mer än 80%.
genom detta kan jag alltså även låna upp snabbt på min bostad ifall jag vill ligga på börsen o ändå ha lägre månadskostnad än en likvärdig HR lägenhet.
Och med de nya bolånereglerna så startar man på 90%, vilket innebär att du inte kan utöka det på 6 år, sedan är det ju så att det bara är det du har betalat in (via amortering) som du kan utöka det med. Så du vinner ingenting här.
Medans i en hyresrätt så kan du lägga alla pengarna (kontantinsats, pantbrev, lagfart, och amorteringen) direkt på börsen. Och du kommer ha ett enormt försprång jämtemot dem som "äger sitt boende."