2026-05-03, 10:18
Medlem
https://www.di.se/nyheter/nya-bolaneregler-paverkade-inte-bopriserna/
Nya bolåneregler har inte haft någon synbar påverkan på bostadspriserna.
Den 1 april slopades det skärpta amorteringskravet och bolånetaket höjdes. Men enligt SBAB Boolis månatliga bostadsindex indikerar inte utvecklingen under månaden någon prishöjande effekt.

Ja, det var ju inte förvånande. Men en del har ju trott något helt annat.
Och de borde ta en rejäl funderare över vart det gick fel för dom.
Citera
2026-05-03, 10:26
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Mja, jag tog nu och kollade hos SCB vad snitthyra var, och fick siffran 1471/kvm och år.
Per år skulle det betyda att hyran är 122.6 kr/kvm per månad.

För en lägenhet på 71,9 kvadrat är det 8,810 kr per månad. Vilket mycket väl kan stämma.

Citat:
Och så tog jag och listade alla BR på Booli efter kvm-pris och valde en i mitten. Med tanken att jag får en median. Lite grovt iaf. Och landade på kapitalutgift plus månadsavgift på 1432/kvm och år. Sedan visade sig det vara en sekelskifts-lägenhet. Så möjligen var den lite dyr? https://www.booli.se/bostad/4158167
Avgiften är 5,275 kr/mån, driftkostnaderna är 375 kr/mån, och 3% ränta på 2 miljoner är 5,000 kr/mån. Detta motsvarar 10,650 kr/mån (9,150 kr/mån efter ränteavdrag).

Så snitt-hyresrätten är billigare (ett par hundralappar i månaden) men det är väl skit-samma.

Men du bör ta hänsyn till att kontantinsatsen och amorteringen på lånet är förlorade investeringsmöjligheter. I det här fallet, 275,000 kr + 3,330 kr/mån.

Investerar du dessa pengar (275,000 kr + 3,330 kr/mån) i indexfonden jag investerar i (och utvecklingen försätter som den gjort) så blir det efter 5 år: 836 600 kr, efter 10 år: 1 959 800 kr, och efter 20 år: 8 698 900 kr.

Detta är pengar som du går miste om.
Citera
2026-05-03, 10:30
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
https://www.di.se/nyheter/nya-bolaneregler-paverkade-inte-bopriserna/
Nya bolåneregler har inte haft någon synbar påverkan på bostadspriserna.
Den 1 april slopades det skärpta amorteringskravet och bolånetaket höjdes. Men enligt SBAB Boolis månatliga bostadsindex indikerar inte utvecklingen under månaden någon prishöjande effekt.

Ja, det var ju inte förvånande. Men en del har ju trott något helt annat.
Och de borde ta en rejäl funderare över vart det gick fel för dom.
Du var väl en av dem som yrkade på att priserna skulle springa iväg?

Jag var emot det tills dess att någon förklarade att slopandet av det strikta amorteringskravet resulterar i att folk kan låna betydligt mycket mer (eftersom amorteringen räknades som en utgift).

En stor del av köparna gjorde väl kvicka affärer innan de nya bolånereglerna trädde i kraft och är därför inte längre på marknaden för att driva upp priserna.

Men så fort folk vänjer sig med stora lån så lär priserna stiga.
Citera
2026-05-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Förutsatt att man kan sälja sin befintliga bostad eller få ett överbrygglån.

De senaste fem åren har det gått ner i pris.

Givet, men priserna anpassar sig efter rånande situation. De som sålda bostadsrätter för en krona under 90-tals krisen gjorde det för att avgifterna var för höga. Nu är bolånereglerna "generösa" och räntorna låga, därav är priserna höga. Skulle detta förändras så kommer priserna falla som en sten.

Du måste förstå att en bostad är (för de som inte hyr ut) inte en investering. Den generar ingen avkastning på samma sätt som börsen. Utan rent ekonomiskt är det ett spekulationsobjekt, och du kan bara tjäna pengar på bostaden om du säljer den för mer än vad du har spenderat (renoveringar, besiktning, mäklararvode, etc. kommer med i ekvationen). Och man bör även se kontantinsatsen som en förlorat tillgång, för en halv miljon i indexfonder växer snabbt.
Fast det är här du bör kunna ekonomi, liksom när du placera på börsen, dvs finns inga garantier börsen ska gå upp, lika många har förlora pengar på börsen under dessa tider du tar upp.

Tar man överbryggslån, detta handlar om bristande ekonomiska kunskaper, ta som jag gör nu, jag lånar upp utan att amotera på min kontant betalade Brf 3a, detta lån utgör amoteringsfritt.

Dessa pengar köper jag nu tomten för, jag kan sedan även börja bygga, genom detta behöver jag inte ta ex byggkrediktiv, sedan för att tomt o hus ökar i värde kan jag belåna mer på lägenheten o börja amotera, innan huset är klart går jag ut i försäljning, har jag tur stämmer övergången helt smärt fritt, men skulle den inte bli såld kan jag hyra ut den, o det spelar ingen roll vad brf föreningen har för stadgar man dömer efter lagen o inget annat, o den ger rätt till uthyrning, man kan sedan sälja brf i lugn o ro medans man har skattefri inkomst på några extra tusen lappar per månad av hyresgästen.

Finns ingen lag som tvinga någon att sälja back, tar det tre år så tar det tre år om man ligger vart övriga säljer för.
Senast redigerad av hjorten16 2026-05-03 kl. 10:34.
Citera
2026-05-03, 10:52
Medlem
Citat:
Du var väl en av dem som yrkade på att priserna skulle springa iväg?
Nej. Gå tillbaka och läs.

Här levererar ditt minne falsk information. Och det är en lärdom du kan ta till dig av.
Citera
2026-05-03, 10:54
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Att köpa en bostad är att placera sina pengar, det är ingen skillnad mot att placera dessa i börsen,
Börsen ger avkastning, och aktier och obligationer är likvida (så du kan snabbt och enkelt hitta köpare, inga besiktningar eller mäklararvode) och dessutom behöver du inte sälja av hela ditt fondinnehav som du behöver med en bostad.

Dessutom slår utvecklingen av indexfonder bostadspriser med råge. Det är därför även bostadsägare väljer att ha pengarna på börsen istället för spekulera på extra boenden.

Citat:
fördel med köpa bostad är att man kan låna upp till sin placering mycket förmånligt med ränteavdrag, samt man hamnar ev i början runt samma pris som för en hyresrätt.
Du går bortfarande back på lånet. Visst, om räntan är 3% och 30% av dessa procentenheter kan räknas bort så betalar du bara 2.1% av lånet per år. Så har du ett lån på 3 miljoner så förlorar du (med ränteavdraget inräknat) 63,000 kr per år.

Och det finns inga strikta garantier för att räntorna kommer förbli låga. Och går räntorna upp så går bostadspriserna dessutom ner.

Citat:
Genom att man kan starta med ett mycket högre placerat kapital som utgör lånade pengar blir vinsten även mycket högre än att starta med ett begränsat sparkapital.
Hävstången gör även att du kan förlora mer än du placerade om bostaden faller i värde.

Men du kan även aktiebelåna din portfölj på samma sätt.

Citat:
Har en tråd hur jag som ordförande gjort via renoveringar o budget för brf förening, där man själv kan välja att skippa vissa genom lite planering o hålla nere kostnader, detta klarar inte många brf föreningar man har helt enkelt ingen kunskap i fastighetsförvaltning, ekonomi osv.
Grejen är att många som köper en bostadsrätt vill att det ska fungera lite som en hyresrätt. De vill inte engagera sig i föreningen, gå på stämmorna, osv. de vill bara ha någonstans att bo.

Och då finns det en risk att det går åt helvete. Man väljer en högt belånad förening, som kanske inte har markrätt, osv.
Citera
2026-05-03, 10:57
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Nej. Gå tillbaka och läs.

Här levererar ditt minne falsk information. Och det är en lärdom du kan ta till dig av.
Jag har för mig att du (eller flanders) yrkade på All-Time High i januari - februari.

Inte för att det spelar någon egentlig roll om du hade fel eller inte, det är väl mer en ego-grej.
Citera
2026-05-03, 11:01
Medlem
Citat:
driftkostnaderna
Motsv driftskostnader har man för en HR också.

Citat:
Men du bör ta hänsyn till att kontantinsatsen och amorteringen på lånet är förlorade investeringsmöjligheter.
Du får en avkastning som motsvarar den risk du tar.

Du får formulerade det som att jag får mindre möjligheter att ta stor risk.
Citera
2026-05-03, 11:18
Medlem
Citat:
Börsen ger avkastning, och aktier och obligationer är likvida (så du kan snabbt och enkelt hitta köpare, inga besiktningar eller mäklararvode) och dessutom behöver du inte sälja av hela ditt fondinnehav som du behöver med en bostad.

Dessutom slår utvecklingen av indexfonder bostadspriser med råge. Det är därför även bostadsägare väljer att ha pengarna på börsen istället för spekulera på extra boenden.

Du går bortfarande back på lånet. Visst, om räntan är 3% och 30% av dessa procentenheter kan räknas bort så betalar du bara 2.1% av lånet per år. Så har du ett lån på 3 miljoner så förlorar du (med ränteavdraget inräknat) 63,000 kr per år.

Och det finns inga strikta garantier för att räntorna kommer förbli låga. Och går räntorna upp så går bostadspriserna dessutom ner.

Hävstången gör även att du kan förlora mer än du placerade om bostaden faller i värde.

Men du kan även aktiebelåna din portfölj på samma sätt.

Grejen är att många som köper en bostadsrätt vill att det ska fungera lite som en hyresrätt. De vill inte engagera sig i föreningen, gå på stämmorna, osv. de vill bara ha någonstans att bo.

Och då finns det en risk att det går åt helvete. Man väljer en högt belånad förening, som kanske inte har markrätt, osv.
Felet du gör är att utgå bara för man betalt kontant utgör inte att man inte har övriga pengar,, genom att betalt kontant bor man bra mycket billigare i brf än i en HR, just för en HR har invändigt underhålla o servic behov, detta har inte en brf, utöver det har hyres vinst behov från ägaren, det är alltså dessa som även driver hyresförhandlingar, det är inget som berör en brf.

Tar man sedan kapital, ta vi tiden 2010, då kunde man belåna sin bostad till 100% dvs många låna 1milj o räntan har varit extremt låg undet 10 års tid, under denna tid har man mer än dubblat sina belånade pengar, dvs 1 milj i lån har utvecklats till nästan 2 milj i vinst för många, denna avkastning kan man inte slå via börsen, just för det handlar om lånade pengar o stora belopp som man annars inte kan låna upp utan säkerhet, dessa har spöat alla på börsen med likande utgångsläge med 0kr i sparat kapital, dvs varenda en.

Du har sedan enorma hävstänger via bostäder, även detta spåa varenda en på börsen, man har rotbidrag på värde höjande åtgärder 50% många ggr, man får fytta efter reavinsten helt gratis till nästa bostad om den är lite dyrare, dvs dessa hävstänger finns ingen annanstans, genom detta kan jag alltså även låna upp snabbt på min bostad ifall jag vill ligga på börsen o ändå ha lägre månadskostnad än en likvärdig HR lägenhet.
Citera
2026-05-03, 11:55
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Motsv driftskostnader har man för en HR också.
Det har du inte alls. Går diskmaskinen sönder så får du den utbytt, förutsatt att den är en del av lägenheten och ingenting du har köpt till privat.

Citat:
Du får en avkastning som motsvarar den risk du tar.
Det beror på vad du menar. Börsen kommer fortsätta växa, så om du investerar i vettig en indexfond (som jag gör) så kan du räkna med en fördubbling av ditt kapital på 5 år.

Men du missar poängen. Det här med att du behöver betala kontantinsatsen (för att inte tala om lagfart och pantbrev) och behöver amortera lånet begränsar kraftigt din förmåga att spara. I längden så rör det sig om mångmiljonbelopp.

Visst kan skit hända, men börsen är betydligt mer stabil än bostadsmarknaden.
Citera
2026-05-03, 12:05
Medlem
Citat:
Det är inte riktigt så enkelt. Utan hyrorna förhandlas upp efter tidigare hyror, samt förändringar av gemensamma utgifter såsom vatten, el till trappuppgången och tvättstugan, osv. men samtidigt så är det inte viktigt, utan vad som är viktigt är de faktiska utgifterna.

Du kan få en tvåa i Gamlestaden där värme och vatten ingår för för 5,500 kr/mån.

https://boplats.se/objekt/1hand/69F32A93FCB06F442469B095

På samma gata finns det bostadsrätter med motsvarande storlek.

https://www.booli.se/bostad/513501

Pris: 1,800,000 kr
Avgift: 4,600 kr/månad

Så det skiljer sig knappt en tusenlapp i månaden mellan hyran och avgiften, och en ränta på 3% på 1.5 miljoner är 3,750 kr/månad.

Så här förlorar du nästan 3,000 kr i månaden om du bor i en bostadsrätt.

Du förlorar dessutom möjligheten att investera dina pengar (kontantinsats och amortering) för egentlig avkastning.

Så i det här fallet så är det -- från ett rent ekonomiskt perspektiv -- smartare att välja hyresrätten.

Det finns ett antal fördelar. Du har proffs som driver verksamheten: Så om hissen slutar fungera så löser hyresvärden det rätt kvickt. Hyresvärden står dessutom för vitvaror och elsystemet, så om spisen går sönder så får du den utbytt utan extra kostnad, samma sak gäller strömbrytaren till lampan på toaletten, osv. du slipper dessutom engagera dig i föreningens ekonomi.

Men det största fördelen är att du väldigt flexibelt kan flytta. Du behöver inte hitta en köpare för att ta över ditt lån, det är bara att gå in på hyresvärdens hemsida och anmäla flytt så är det löst.

För att förtydliga: All bostadsformer har för- och nackdelar.

Det är lite roligt att du tar upp det här för hyresrätter är betydligt bättre på att förhindra detta än bostadsrätter och äganderätter (lägenheter).

En hyresrätt har en jour och en värd som effektivt kan föra bevis för att en hyresgäst har fört oljud på kvällarna och lösa situationen i domstol om det krävs. En bostadsrätt drivs av amatörer som inte alls är lika kunniga eller engagerade.

Och i äganderätter så kan du inte göra ett piss ifall din granne ska dra igång högtalarna efter ett kvällspass på fabriken.

Vem vid sina sinnes fulla bruk köper en bostad i gamlestaden??? Eller har man städat upp där såpass mkt att det är ett ok område?
Citera
2026-05-03, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Vem vid sina sinnes fulla bruk köper en bostad i gamlestaden??? Eller har man städat upp där såpass mkt att det är ett ok område?

Har aldrig bott i området, och är inte partisk, men från Gamlestaden är det ca 7 min in till Gbg central med rätt spårvagn. Det har gentrifierats en del runt nämnda hållplats/pendeltågstation. Tror dock gentrifieringen kom av sig lite iom lågkonjunkturen men lär nog dra igång igen vid nästa högkonjunktur.

Men visst, Gamlestaden ger fortfarande ett ganska ”pundigt” intryck på sina håll + att alla spårvagnar från förorterna i nordost passerar. Men området som sådant, är inte värre än Majorna. Lite deppigare kanske, men absolut inte värre. Potential för hipsterifiering.

Så tror faktiskt att Gamlestaden är en kandidat till hyfsad procentuell boprisutveckling när hjulen väl börjat snurra på högvarv i Gbg igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in