2026-05-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Tack! Skönt med en neutral balanserad person utan kluster b. Logiken är enkel, jag föredrar avkastning och frihet framför att amortera på en identitet i en carport. Vissa räknar ören på elpriset och fantiserar om Bromma, andra räknar kassaflöde och njuter av lugnet i fårskinnet. Siffrorna ljuger aldrig, det är bara ränteångesten som talar.
Det slemhog dock inte förstår är att i hyran betalar han räntan och amorteringarna.

Spelar ingen roll hur många ggr man förklarar det för HR-kommunisterna. Det bara inte går in.

Sedan finns ju en del features med HR.

T ex att man hör grannarnas högljudda röster. Och man får lyssna på grannarnas dansbandsmusik dagarna i ända.
Citera
2026-05-02, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det slemhog dock inte förstår är att i hyran betalar han räntan och amorteringarna.

Spelar ingen roll hur många ggr man förklarar det för HR-kommunisterna. Det bara inte går in.

T ex att man hör grannarnas högljudda röster. Och man får lyssna på grannarnas dansbandsmusik dagarna i ända.

Vi har ju inte marknadshyror, så det gäller ju inte.. jag betalar ju samma månadskostnad som min granne tvärs över gatan som bor i hyresrätt i samma skick gör, och då har jag gått in med flera miljoner både i skuld och egna medel.
Citera
2026-05-02, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Vi har ju inte marknadshyror, så det gäller ju inte.. jag betalar ju samma månadskostnad som min granne tvärs över gatan som bor i hyresrätt i samma skick gör, och då har jag gått in med flera miljoner både i skuld och egna medel.
För HR i landet stämmer det jag skrev ganska bra. En avvikelse kan ju gälla ifall markpris dragit i väg extremt och det är gamla HR.

En ny HR och BR som är likvärdiga på samma plats kommer få snarlik boendeutgift. Och en HR är sedan inte billigare i drift eller att renovera upp. Snarare tvärtom.
Citera
2026-05-02, 23:58
Medlem
Citat:
För HR i landet stämmer det jag skrev ganska bra. En avvikelse kan ju gälla ifall markpris dragit i väg extremt och det är gamla HR.

En ny HR och BR som är likvärdiga på samma plats kommer få snarlik boendeutgift. Och en HR är sedan inte billigare i drift eller att renovera upp. Snarare tvärtom.

Sprillans nya lägenheter ja, men det kryllar inte av dem i innerstan i Sthlm. Majoriteten i den här tråden hade nog valt Slemhogs linje om de kunde.. dvs hyra om de hade det alternativet att välja mellan 2 identiska lägenheter, den ena måste du ut t.ex med 7 miljoner lånade eller sparade pengar.. den andra i identiskt skick på samma adress om vi ponerar 15.000 i månaden eller dylikt i kostnad för båda.

Jag hade kört på slemhog d.v.s hyresrätt köpa lägenhet på Mallorca eller vad han har, aktier, fonder plus fylla garderoben med Eton-skjortor och stammiskort på Berns.. majoriteten i den här tråden hade gjort det samma.. bortsett från om man vill äga villa.
Citera
2026-05-03, 08:56
Medlem
Citat:
Sprillans nya lägenheter ja, men det kryllar inte av dem i innerstan i Sthlm. Majoriteten i den här tråden hade nog valt Slemhogs linje om de kunde.. dvs hyra om de hade det alternativet att välja mellan 2 identiska lägenheter, den ena måste du ut t.ex med 7 miljoner lånade eller sparade pengar.. den andra i identiskt skick på samma adress om vi ponerar 15.000 i månaden eller dylikt i kostnad för båda.

Jag hade kört på slemhog d.v.s hyresrätt köpa lägenhet på Mallorca eller vad han har, aktier, fonder plus fylla garderoben med Eton-skjortor och stammiskort på Berns.. majoriteten i den här tråden hade gjort det samma.. bortsett från om man vill äga villa.

Ser man det ”strikt privatekonomiskt”, torde hyresreglerad HR vara kanon, förutsatt att du månadssparar den summan du annars betalat i ränta och amorteringar i aktier/fonder som iaf inte underpresterar index, under hela ”bostadskarriären”. Visst, du får inga X6 hävstång på börsindex, men ett månadssparande motsvarande ränta/amortering i ca 40 års tid, torde nominellt väl kompensera det ägda boendets nominella prisutveckling.

Men vad som är mest rationellt ”privatekonomimässigt”, är inte alltid mest rationellt ur livskvalitativ synvinkel. Exempelvis vore det mest rationella att dricka en smoothie beståendes av havregryn, strömming, vatten, spenat och kanske en apelsin, än att äta en måltid - gud förbjude - på restaurang. Men livskvalitativt förkastligt för de flesta.

Det sagt, jag uppskattar också slemhogs inlägg om hyresadelism och sossebourgeoisie i Stockholms innerstad. En slags urban ”off grid” som jag finner intressant
Citera
2026-05-03, 09:12
Medlem
Citat:
Vad du uppenbart gjort är att du köpt i en kass brf förening, en hyresrätt som har mycket högre underhållskostnader hamna på samma hyra/avgift per månad är facit på en kass brf förening.

Skulle du checkat upp förening innan du köpte eller valt en bra förening hade du mest troligt gjort en bra affär o legat lägre i avgift just för du lagt in en massa pengar kontant.

Köpte själv en brf 3a aug 2020, gav 1,96 kontant, nu säljer grannar likande lägenhet för 2,6 till dyraste 3 milj, dvs min har ökat med ett snitt på 840000kr, det handlar om 43% i värdeökning på 5år och 9månader.

Vad jag ska gör nu är att sälja bygga ett hus på 85kvm, genom att den är ny har man ingen fastighetsskatt 15 år framåt som motsvara ca 10000kr per år utgör jag då hamna på under 4000kr månad i boendekostnad inkl internet sopor osv. köpt bostad slår med hästvägar allt som har med hyreslägenhet o göra.
Citera
2026-05-03, 09:29
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Det är inte riktigt så enkelt. Utan hyrorna förhandlas upp efter tidigare hyror, samt förändringar av gemensamma utgifter såsom vatten, el till trappuppgången och tvättstugan, osv. men samtidigt så är det inte viktigt, utan vad som är viktigt är de faktiska utgifterna.

Du kan få en tvåa i Gamlestaden där värme och vatten ingår för för 5,500 kr/mån.

https://boplats.se/objekt/1hand/69F32A93FCB06F442469B095

På samma gata finns det bostadsrätter med motsvarande storlek.

https://www.booli.se/bostad/513501

Pris: 1,800,000 kr
Avgift: 4,600 kr/månad

Så det skiljer sig knappt en tusenlapp i månaden mellan hyran och avgiften, och en ränta på 3% på 1.5 miljoner är 3,750 kr/månad.

Så här förlorar du nästan 3,000 kr i månaden om du bor i en bostadsrätt.

Du förlorar dessutom möjligheten att investera dina pengar (kontantinsats och amortering) för egentlig avkastning.

Så i det här fallet så är det -- från ett rent ekonomiskt perspektiv -- smartare att välja hyresrätten.

Citat:
Det finns ett antal fördelar. Du har proffs som driver verksamheten: Så om hissen slutar fungera så löser hyresvärden det rätt kvickt. Hyresvärden står dessutom för vitvaror och elsystemet, så om spisen går sönder så får du den utbytt utan extra kostnad, samma sak gäller strömbrytaren till lampan på toaletten, osv. du slipper dessutom engagera dig i föreningens ekonomi.

Men det största fördelen är att du väldigt flexibelt kan flytta. Du behöver inte hitta en köpare för att ta över ditt lån, det är bara att gå in på hyresvärdens hemsida och anmäla flytt så är det löst.

För att förtydliga: All bostadsformer har för- och nackdelar.

Citat:
Det är lite roligt att du tar upp det här för hyresrätter är betydligt bättre på att förhindra detta än bostadsrätter och äganderätter (lägenheter).

En hyresrätt har en jour och en värd som effektivt kan föra bevis för att en hyresgäst har fört oljud på kvällarna och lösa situationen i domstol om det krävs. En bostadsrätt drivs av amatörer som inte alls är lika kunniga eller engagerade.

Och i äganderätter så kan du inte göra ett piss ifall din granne ska dra igång högtalarna efter ett kvällspass på fabriken.
Citera
2026-05-03, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Krisen i Hormuzsundet verkar tillta, en expert gick ut i media nu om att oljepriset kan springa iväg till 500 dollar men de flesta tror 200 dollar.
Jag har nu förberett mig på ev storkris som kan påverka svenska bostadspriser och preppat toapapper och genom senaste inköpet av en extremt bekväm fåtölj i mjuk fårull av modellen Lamino köpt med 60% rabatt. Jag har även köpt nya kaffekoppar från Rörstrand på marmorsoffbordet och Humdakin terrazzoskålar under Vesani-kristallkronan som kompletterar svenskt tenn.
Min bruksvärdeshyresrätt ser ut som en Brommavilla i smakfullhet nu.
Därmed är jag perfekt förberedd för ett skönt hemmaliv vid en bostadskris och eventuell arbetslöshet med avgångsvederlag från kommunen kombinerat med närmare 2 milj sparkapital.
Råder ingen tvecka om att detta är en vänster sosse, vad vi kan se är att hvo100 ligger på över 30kr liter, man har ca 7% i försäljning av hvo100 trots den kosta nästan 10kr mer per liter.

Vad detta berätta är att det finns alltid folk som är beredd o betala lite mer, det samma gäller för en bostad, man kanske har fått ett arv, detta kapitaltillskott ger valmöjligheten att kunna välja vart man vill bo, dvs även på kort tid, på 2-3 månader kan man flytta nästan exakt dit man vill, allt stämmer med jobb o slippa pendling, barnen hamna i rätt skola o närhet till både klasskompiser som annat.

finns inget, då menar jag inget som berätta en köpt bostad ska gå ner i pris, finns inget under 25 år so, pekat neråt, även vid kriser som 2000-03 inet heller vid bankkrisen 07-08, priser fortsatte upp med rekord fart. vi har konstanta löne ökningar o konstante hyreshöjningar, dessa kommer inte heller försvinnao har inte gjort det på över 100år. varav bostad kommer alltid öka i värde.
Citera
2026-05-03, 09:54
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad du uppenbart gjort är att du köpt i en kass brf förening, en hyresrätt som har mycket högre underhållskostnader hamna på samma hyra/avgift per månad är facit på en kass brf förening.
Problemet är väl dock att "kassa bostadsrättsföreningar" inte är ovanliga. De håller nere avgifterna, anlitar dyra firmor för underhåll, belånar sig för att renovera, och sedan när räntan sticker iväg så blir de tvungna att slå utgifterna i taket.

Citat:
Köpte själv en brf 3a aug 2020, gav 1,96 kontant, nu säljer grannar likande lägenhet för 2,6 till dyraste 3 milj, dvs min har ökat med ett snitt på 840000kr, det handlar om 43% i värdeökning på 5år och 9månader.
Om din lägenhet säljs för motsvarande priser (och du inte har lagt allt för mycket pengar på renoveringar) så har du haft tur, och det händer. Men det hör inte till det vanliga.

Sedan kan det vara så att lägenheterna är listade för ovannämnda priser men inte säljs. För det kan ha varit så att någon köpte lägenheten för 2.6 miljoner under toppen 2021/22 och vägrar gå back på den. Det händer det också. Så det är bättre att utgå från priserna på sålda lägenheter i samma bostadsrättsförening än från listpriser, eller så gör du en värdering av bostadsrätten.

Det enda du egentligen kan använda listpriser (speciellt om de har varit listade länge) är att de överskrider boendets egentliga värde.

Men som sagt, det är många som har sålt till förlust.

https://www.dagensps.se/privatekonomi/manga-svenskar-drabbade-hela-kontantinsatsen-borta/

Citat:
Vad jag ska gör nu är att sälja bygga ett hus på 85kvm, genom att den är ny har man ingen fastighetsskatt 15 år framåt som motsvara ca 10000kr per år utgör jag då hamna på under 4000kr månad i boendekostnad inkl internet sopor osv. köpt bostad slår med hästvägar allt som har med hyreslägenhet o göra.
Å nej. Som nämnt så har alla bostadsformer för- och nackdelar. Det kommer du få lära dig när saker och ting börjar krångla och du behöver anlita hantverkare, elektriker, och rörmokare. Även försäkringen är lite dyrare när det kommer till äganderätter.

Från ett rent ekonomiskt perspektiv är det en förlust, för om tomten och bygget kostar 4 miljoner, det pengar som hade kunnat växa på börsen. Huset sjunker i värde som det slits, och tomten kan öka i värde men det beror på läget och framtiden.
Citera
2026-05-03, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Det är inte riktigt så enkelt. Utan hyrorna förhandlas upp efter tidigare hyror, samt förändringar av gemensamma utgifter såsom vatten, el till trappuppgången och tvättstugan, osv. men samtidigt så är det inte viktigt, utan vad som är viktigt är de faktiska utgifterna.

Du kan få en tvåa i Gamlestaden där värme och vatten ingår för för 5,500 kr/mån.

https://boplats.se/objekt/1hand/69F32A93FCB06F442469B095

På samma gata finns det bostadsrätter med motsvarande storlek.

https://www.booli.se/bostad/513501

Pris: 1,800,000 kr
Avgift: 4,600 kr/månad

Så det skiljer sig knappt en tusenlapp i månaden mellan hyran och avgiften, och en ränta på 3% på 1.5 miljoner är 3,750 kr/månad.

Så här förlorar du nästan 3,000 kr i månaden om du bor i en bostadsrätt.

Du förlorar dessutom möjligheten att investera dina pengar (kontantinsats och amortering) för egentlig avkastning.

Så i det här fallet så är det -- från ett rent ekonomiskt perspektiv -- smartare att välja hyresrätten.

Det finns ett antal fördelar. Du har proffs som driver verksamheten: Så om hissen slutar fungera så löser hyresvärden det rätt kvickt. Hyresvärden står dessutom för vitvaror och elsystemet, så om spisen går sönder så får du den utbytt utan extra kostnad, samma sak gäller strömbrytaren till lampan på toaletten, osv. du slipper dessutom engagera dig i föreningens ekonomi.

Men det största fördelen är att du väldigt flexibelt kan flytta. Du behöver inte hitta en köpare för att ta över ditt lån, det är bara att gå in på hyresvärdens hemsida och anmäla flytt så är det löst.

För att förtydliga: All bostadsformer har för- och nackdelar.

Det är lite roligt att du tar upp det här för hyresrätter är betydligt bättre på att förhindra detta än bostadsrätter och äganderätter (lägenheter).

En hyresrätt har en jour och en värd som effektivt kan föra bevis för att en hyresgäst har fört oljud på kvällarna och lösa situationen i domstol om det krävs. En bostadsrätt drivs av amatörer som inte alls är lika kunniga eller engagerade.

Och i äganderätter så kan du inte göra ett piss ifall din granne ska dra igång högtalarna efter ett kvällspass på fabriken.
Mja, jag tog nu och kollade hos SCB vad snitthyra var, och fick siffran 1471/kvm och år.

Och så tog jag och listade alla BR på Booli efter kvm-pris och valde en i mitten. Med tanken att jag får en median. Lite grovt iaf. Och landade på kapitalutgift plus månadsavgift på 1432/kvm och år. Sedan visade sig det vara en sekelskifts-lägenhet. Så möjligen var den lite dyr? https://www.booli.se/bostad/4158167
Standarden såg ok ut. Vet inte om det ser lika ok ut i en genomsnittlig HR?
Nästa var i Huddinge https://www.booli.se/annons/6102717
Landade på 1415/kvm och år.

Jag försöker bara visa att det jag skrev inte var så fel. Och data ger stöd för det.

---------------
Sedan det där med störningar så har jag bott i HR för länge sedan. Under studietiden. Och hade bekanta då som bodde i HR. Då var störningar det normala. Sedan skaffade jag BR. Då blir det ganska tyst. (Sedan förstår jag att det finns ombildade HR där det kan finnas kvar störande personer. Så det finns inga garantier).
Senast redigerad av ekbo251 2026-05-03 kl. 10:11.
Citera
2026-05-03, 10:05
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
dvs även på kort tid, på 2-3 månader kan man flytta nästan exakt dit man vill,
Förutsatt att man kan sälja sin befintliga bostad eller få ett överbrygglån.

Citat:
finns inget, då menar jag inget som berätta en köpt bostad ska gå ner i pris,
De senaste fem åren har det gått ner i pris.

Citat:
finns inget under 25 år so, pekat neråt, även vid kriser som 2000-03 inet heller vid bankkrisen 07-08, priser fortsatte upp med rekord fart. vi har konstanta löne ökningar o konstante hyreshöjningar, dessa kommer inte heller försvinnao har inte gjort det på över 100år. varav bostad kommer alltid öka i värde.
Givet, men priserna anpassar sig efter rånande situation. De som sålda bostadsrätter för en krona under 90-tals krisen gjorde det för att avgifterna var för höga. Nu är bolånereglerna "generösa" och räntorna låga, därav är priserna höga. Skulle detta förändras så kommer priserna falla som en sten.

Du måste förstå att en bostad är (för de som inte hyr ut) inte en investering. Den generar ingen avkastning på samma sätt som börsen. Utan rent ekonomiskt är det ett spekulationsobjekt, och du kan bara tjäna pengar på bostaden om du säljer den för mer än vad du har spenderat (renoveringar, besiktning, mäklararvode, etc. kommer med i ekvationen). Och man bör även se kontantinsatsen som en förlorat tillgång, för en halv miljon i indexfonder växer snabbt.
Citera
2026-05-03, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Problemet är väl dock att "kassa bostadsrättsföreningar" inte är ovanliga. De håller nere avgifterna, anlitar dyra firmor för underhåll, belånar sig för att renovera, och sedan när räntan sticker iväg så blir de tvungna att slå utgifterna i taket.

Om din lägenhet säljs för motsvarande priser (och du inte har lagt allt för mycket pengar på renoveringar) så har du haft tur, och det händer. Men det hör inte till det vanliga.

Sedan kan det vara så att lägenheterna är listade för ovannämnda priser men inte säljs. För det kan ha varit så att någon köpte lägenheten för 2.6 miljoner under toppen 2021/22 och vägrar gå back på den. Det händer det också. Så det är bättre att utgå från priserna på sålda lägenheter i samma bostadsrättsförening än från listpriser, eller så gör du en värdering av bostadsrätten.

Det enda du egentligen kan använda listpriser (speciellt om de har varit listade länge) är att de överskrider boendets egentliga värde.

Men som sagt, det är många som har sålt till förlust.

https://www.dagensps.se/privatekonomi/manga-svenskar-drabbade-hela-kontantinsatsen-borta/

Å nej. Som nämnt så har alla bostadsformer för- och nackdelar. Det kommer du få lära dig när saker och ting börjar krångla och du behöver anlita hantverkare, elektriker, och rörmokare. Även försäkringen är lite dyrare när det kommer till äganderätter.

Från ett rent ekonomiskt perspektiv är det en förlust, för om tomten och bygget kostar 4 miljoner, det pengar som hade kunnat växa på börsen. Huset sjunker i värde som det slits, och tomten kan öka i värde men det beror på läget och framtiden.
Att köpa en bostad är att placera sina pengar, det är ingen skillnad mot att placera dessa i börsen, fördel med köpa bostad är att man kan låna upp till sin placering mycket förmånligt med ränteavdrag, samt man hamnar ev i början runt samma pris som för en hyresrätt.

Genom att man kan starta med ett mycket högre placerat kapital som utgör lånade pengar blir vinsten även mycket högre än att starta med ett begränsat sparkapital.

Min resa starta som 23 åring ett lite hus på 80kvm, denna gav en vinst på 200k, nästa hus i Uppsala 1998 fick samma reaktion som en aktie som flyger redan 2003 hade priset mer än dubblats upp, flytta hem till Umeå där marknaden int hunnit reagera fick sedan sin raket.

det utgör alla bostäder jag valt o placera min pengar i har gått extremt bra, sedan att beloppen utgjorde förmånligt lånade större belopp utgör denna vinst oändlig, dettakan man inte annars uppnå.

Nu bara från 2020 till nu har min lägenhet alltså gått upp 12000kr per månad undet 5 år9 månader.

Har en tråd hur jag som ordförande gjort via renoveringar o budget för brf förening, där man själv kan välja att skippa vissa genom lite planering o hålla nere kostnader, detta klarar inte många brf föreningar man har helt enkelt ingen kunskap i fastighetsförvaltning, ekonomi osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in