2026-05-02, 21:35
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Kan du inte svara på hur du tolkar Hur tolkar du Matteus 7:22 ?
Jag tolkar den versen som att de som missförstått Jesus budskap och avgudar sig själva istället för gud kommer inte bli insläppta i himlen.
Citera
2026-05-02, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du vägrar ge ett svar på frågan, KOMMER BARA (eller nästan) JV TILL HIMLEN?
Det är inte så svårt egentligen, att du inte kan ge ett rakt svar är extremt misstänksamt.

Sen så förnekar du mirakel som måste vara sanna, som är tänkta att leda en till rätt väg, utan logik, utan rationell anledning, precis som ateisterna.

Detta med JV är totalfel enligt mig nu. En demonisk lögn, kom tillbaka till ljuset.

Tänk efter. Han har duckat denna fråga så länge denna tråd funnits. Tror du han kommer att ge ett ärligt svar nu?
Även på min tid råddes vi att inte yppa för utomstående att det var JVn som skulle undgå slakten
Citera
2026-05-02, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det som står i Vakttornet och Vakna är baserat på det som står i bibeln.

Men du sa ju precis att det jag citerade från ett nummer av Vakttornet 1958 inte står i bibeln. Nu ska allt som står i Vakttornet ändå vara baserat på Bibeln. Då borde väl siffran om att fler än 99,99% kommer att dö stämma? Varför först nämna att det inte stod i bibeln, för att sedan säga att allt i Vakttornet är baserat på Bibeln?
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Tänk efter. Han har duckat denna fråga så länge denna tråd funnits. Tror du han kommer att ge ett ärligt svar nu?
Även på min tid råddes vi att inte yppa för utomstående att det var JVn som skulle undgå slakten
Jag håller med fullständigt. Men kom ihåg att inte vara dömande, ttsp behöver hjälpas, inte fördömas.
Citera
Medlem
Citat:
Det är inte något som står i bibeln.

Ingen har påstått det. Det stod i Vakttornet.
Citera
2026-05-02, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Men du sa ju precis att det jag citerade från ett nummer av Vakttornet 1958 inte står i bibeln. Nu ska allt som står i Vakttornet ändå vara baserat på Bibeln. Då borde väl siffran om att fler än 99,99% kommer att dö stämma? Varför först nämna att det inte stod i bibeln, för att sedan säga att allt i Vakttornet är baserat på Bibeln?

Nu anser JV att det kommer nytt ljus och att gamla "sanningar" inte behöver vara aktuella sanningar.
Att titta i gammal litteratur för att komma med kritik anses dessutom ytterst avfälligt.
Citera
2026-05-02, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu anser JV att det kommer nytt ljus och att gamla "sanningar" inte behöver vara aktuella sanningar.
Att titta i gammal litteratur för att komma med kritik anses dessutom ytterst avfälligt.

Det finns dock vittnen som gärna citerar gammal litteratur. När det passar. Om man har ändrat uppfattningen om det jag citerade från ett nummer av Vakttornet 1958, så kan jag inte hitta det. Får väl söka igen. Eller så har det inte kommit nytt ljus.
Citera
2026-05-02, 21:44
Medlem
Citat:
Om du inte har en aning, varför är du då JV? Säger eller säger inte JV att bara JV kommer till himlen? Det verkar vara vad flera andra säger, men du kan inte bekräfta eller förneka trots att du säger att du studerat JV teologi länge.

Jag förklarade att bibeln inte är svart och vit i den frågan, Gud kan i sin makt välja vem han vill, liknande som att han valde den mordiske Saul. Men principen är att man ska följa Guds bud och tro på honom.

Citat:
Jag kan säga rakt ut att kristendomen säger att bara kristna kommer till himlen,

Så du säger att 2/3 av jordens befolkning kommer att hamna i helvetet och pinas för evigt? Varför är det att föredra jämfört med Jv:s tro att majoriteten av jordens befolkning bara slutar att existera, inte är medvetna och inte pinas för evigt? Väldigt konstig logik.

Citat:
och kanske en och annan som aldrig fick ljuset visat för sig.

Va? Alltså ungefär som jag sade, men det dög inte för dig.

Citat:
Ingen otydlighet krävs. 97% av de som kommer till himlen kommer vara kristna tror jag.

Och resten är pedofiler, diktatorer, massmördare, seriemördare, våldtäktsmän o.s.v.?

Citat:
Detta med mirakelna är nog schack matt för JV. Du hamnar i en position där du tvingas göra samma val som fariseerna tvingades göra, acceptera miraklena eller förneka dom. Sanning eller annan motivation?

Ok, jag bryr mig inte, jag har aldrig sett ett äkta mirakel som att Moses delade Röda havet, eller att Jesus och dom kristna uppväckte dom döda. Hur många döda har du uppväckt detta år, och föregående år?
Citera
2026-05-02, 21:46
Medlem
Citat:
Jag håller med fullständigt. Men kom ihåg att inte vara dömande, ttsp behöver hjälpas, inte fördömas.

TTSP anser sig ha den absoluta sanningen i o m att han är ett JV. Han ser oss som Satans hantlangare av värsta sorten, du är mainstream kristen och jag är avhoppare. Han kan nog inte föreställa sig några vidrigare och uslare människor...... I synnerhet som vi ifrågasätter hans vilja att ge raka och ärliga svar.
Citera
2026-05-02, 21:48
Medlem
Citat:

Att allt är baserat på bibeln betyder inte att allt stämmer överens med bibeln.
Citera
2026-05-02, 21:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag förklarade att bibeln inte är svart och vit i den frågan, Gud kan i sin makt välja vem han vill, liknande som att han valde den mordiske Saul. Men principen är att man ska följa Guds bud och tro på honom.

Så du säger att 2/3 av jordens befolkning kommer att hamna i helvetet och pinas för evigt? Varför är det att föredra jämfört med Jv:s tro att majoriteten av jordens befolkning bara slutar att existera, inte är medvetna och inte pinas för evigt? Väldigt konstig logik.

Va? Alltså ungefär som jag sade, men det dög inte för dig.

Och resten är pedofiler, diktatorer, massmördare, seriemördare, våldtäktsmän o.s.v.?

Ok, jag bryr mig inte, jag har aldrig sett ett äkta mirakel som att Moses delade Röda havet, eller att Jesus och dom kristna uppväckte dom döda. Hur många döda har du uppväckt detta år, och föregående år?
Ja, jag tror att minst 2/3 av mänskligheten hamnar i helvetet. Jag säger inte att det är att föredra eller inte föredra, men jag kan ge ett ärligt svar i alla fall.

Jag tror att det inte spelar någon roll om man är JV, mormon, messianisk jude, ortodox, pentecostal eller vad man nu vill vara, om man älskar gud och är autentisk och ärlig så kommer man till himlen.

JV kan också komma till himlen tror jag, om de är autentiska och ärliga. I ditt fall verkar det ju som att du förnekar sanning, ljuger och förvrider p.g.a. din JV tillhörighet. Inte att JV i sig självt skulle vara ett problem, utan att vad det leder till eller hur det utspelar sig i verkligheten.

Jag har egentligen inget absolut problem med om det nu skulle vara så att du säger att 99.91% försvinner och deras själar raderas. Problemet är att du vägrat erkänna det och fortsätter vägra vara rak och autentisk. Om din JV tillhörighet leder till att du känner att du måste dölja sanningen för folk så är det ett gigantiskt problem. Det är spirituellt katastrofalt i så fall.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-05-02 kl. 21:59.
Citera
2026-05-02, 21:52
Medlem
Citat:
Det finns dock vittnen som gärna citerar gammal litteratur. När det passar. Om man har ändrat uppfattningen om det jag citerade från ett nummer av Vakttornet 1958, så kan jag inte hitta det. Får väl söka igen. Eller så har det inte kommit nytt ljus.

Syftet är viktigt. Det är Ok att citera gammal litteratur om det är positivt för organisationen.
Annars är det upororiskt och illojalt, och kan vara avfälligt om det görs för att kritisera en "aktuell sanning".
Ja, du är väk såpass påläst så att du vet att JV inte presenterar tolkningar eller dogmer, utan bara "sanningar".😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in