2026-05-02, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Kan du skriva om detta så att jag som totalt okunnig i fastighetsekonomi förstår. JV blev lurade på fastighetskostnader? Förstog jag rätt?

Man hade/har något som heter Rikets salsfonder för byggnationer. Medlemmar donerar pengar till dessa fonder.
När en församling vill bygga en större lokal kan de låna pengar ur denna fond (som medlemmarna redan donerat). Men församlingen måste betala tillbaks lånet, och då får medlemmarna lätta på plånboken igen. Men på den tiden var i a f församlingen ägare till sin lokal, även om de betalt den två gånger.
Men, för ett antal år sedan blev församlingarna beordrade att skriva över sina tillgångar på Cellskapet Vakttornet. Så, fastigheterna som medlemmarna betalar två gånger fördes nu över till organisationen centralt. Detta innebär att något som medlemmarna betalar för två gånger skänkes bort.
Den stora Rikets salen i Angered blev för stor när många JVn flyttade därifrån och många muslimer flyttade dit. Sällskapet ville därför sälja Riketssalen. Församlingen begärde då att få en del av försäljningspriset för att kunna bygga en mindre lokal. Men...... församlingen fick tji, och fick beskedet att medlemmarna skulle fördelas mellan Kungälv och några Göteborgs församlingar.
Nu är fastigheten ifråga ett muslimskt dagis och friskola.
Citera
2026-05-02, 20:55
Medlem
Citat:
Okej så ett till intyg för detta. Det är nu 2 mot 1. Också att ttsp verkade ducka mina frågor och inte har svarat än på ett annat inlägg får nog vågen att gå över till andra sidan. Jag är nog en JV motståndare nu tillsvidare.

Tror du att ett JV skulle ge dig ett rakt och ärligt svar? Du är ju en del av "kristenheten" och "Det stora Babylon". D v s det värsta JV känner till, bortsett från oss avhoppare.
Citera
2026-05-02, 20:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Tror du att ett JV skulle ge dig ett rakt och ärligt svar? Du är ju en del av "kristenheten" och "Det stora Babylon". D v s det värsta JV känner till, bortsett från oss avhoppare.
Även om jag har svårt att lita på dig överlag så verkar det faktiskt som att du har rätt denna gång. Man får ge cred när det förtjänas.
Citera
2026-05-02, 20:56
Medlem
Citat:
(FB) Frågor om Jehovas Vittnen
Detta inlägget menade jag.

Frågan var: "Kan dessa som följer guds/jesu lagar vara vanliga kristna eller är det (nästan) enbart JV som gör det?"

Du svarade inte rakt på frågan utan det kändes som du svarade runt den lite.

"Hur stor procentuell andel av mänskligheten tror du kommer till himlen?"

Du gav inget svar, inte ens en ungefärlig procent gav du.

Det kändes som hela inlägget var ganska vagt och undvikande.

Men jag kan ju inte ge dig en procentuell andel när jag inte vet hur Gud dömer. Varför är det viktigt att redovisa en procentuell andel kan man undra?

Om det vore viktigt så hade Jesus gett den exakta procenten, men han sade bara:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. " (Matt 7:13,14 Bibel2000)

Om det Jesus sade inte duger för dig, så vet jag inte vad jag ska svara, det betyder inte att jag duckar dina frågor!!!

Citat:
Sen detta inlägg som jag skrev som jag inte fick något svar på: (FB) Frågor om Jehovas Vittnen

Som sagt, jag har ett liv utanför FB med skyldigheter, jag kan inte tillfredsställa användare på FB med 10 minuters svarstid.

Citat:
Jag är fortfarande öppen för JV, men dessa frågor fick inga bra svar så tills jag får bra svar kommer jag vara tveksam.

Jag bryr mig egentligen inte, du får dra dina egna slutsatser bäst du du vill. Det är ditt eget ansvar att leva det liv du vill leva.

Citat:
Okej du kanske tänkte svara på (FB) Frågor om Jehovas Vittnen det är sant, jag ska inte anta där. Kanske har du bara annat för dig, men du kan ta en vecka på dig om du vill, jag läser när det kommer.

Jag kan inte dansa efter din pipa, jag svarar när jag kan, och jag svarar på inlägg som känns förnuftiga och resonliga.
Citera
2026-05-02, 20:58
Medlem
Citat:
Kan du skriva om detta så att jag som totalt okunnig i fastighetsekonomi förstår. JV blev lurade på fastighetskostnader? Förstog jag rätt?

Jepp. Dessutom har tydligen organisationen börjat investera i profana fastigheter, med detta har jag inte fördjupat mig i. Med jag såg en notis att man köpt en semesteranläggning i Danmark nyligen.
Citera
2026-05-02, 20:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men jag kan ju inte ge dig en procentuell andel när jag inte vet hur Gud dömer. Varför är det viktigt att redovisa en procentuell andel kan man undra?

Om det vore viktigt så hade Jesus gett den exakta procenten, men han sade bara:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. " (Matt 7:13,14 Bibel2000)

Om det Jesus sade inte duger för dig, så vet jag inte vad jag ska svara, det betyder inte att jag duckar dina frågor!!!

Som sagt, jag har ett liv utanför FB med skyldigheter, jag kan inte tillfredsställa användare på FB med 10 minuters svarstid.

Jag bryr mig egentligen inte, du får dra dina egna slutsatser bäst du du vill. Det är ditt eget ansvar att leva det liv du vill leva.

Jag kan inte dansa efter din pipa, jag svarar när jag kan, och jag svarar på inlägg som känns förnuftiga och resonliga.
Den egentliga kärnan i frågorna som det känns som om du undviker är detta:

Tror du att den absoluta majoriteten av mänskligheten (99.91%+) kommer hamna i helvetet för att de inte är JV? Inga politikersvar nu, ge mig sanningen.

Det och miraklena också. Miraklena motsäger JV direkt och jag tror inte det finns något bra svar på det. Det verkar som om det är du som förnekar och undviker de tecken som gud skickar.
Citera
2026-05-02, 21:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Man hade/har något som heter Rikets salsfonder för byggnationer. Medlemmar donerar pengar till dessa fonder.
När en församling vill bygga en större lokal kan de låna pengar ur denna fond (som medlemmarna redan donerat). Men församlingen måste betala tillbaks lånet, och då får medlemmarna lätta på plånboken igen. Men på den tiden var i a f församlingen ägare till sin lokal, även om de betalt den två gånger.
Men, för ett antal år sedan blev församlingarna beordrade att skriva över sina tillgångar på Cellskapet Vakttornet. Så, fastigheterna som medlemmarna betalar två gånger fördes nu över till organisationen centralt. Detta innebär att något som medlemmarna betalar för två gånger skänkes bort.
Den stora Rikets salen i Angered blev för stor när många JVn flyttade därifrån och många muslimer flyttade dit. Sällskapet ville därför sälja Riketssalen. Församlingen begärde då att få en del av försäljningspriset för att kunna bygga en mindre lokal. Men...... församlingen fick tji, och fick beskedet att medlemmarna skulle fördelas mellan Kungälv och några Göteborgs församlingar.
Nu är fastigheten ifråga ett muslimskt dagis och friskola.
Detta låter ju som bedrägeri. Oavsett vad man tycker om JV så är det ju råfel att göra såhär mot en grupp personer.
Citera
2026-05-02, 21:04
Medlem
Citat:
Även om jag har svårt att lita på dig överlag så verkar det faktiskt som att du har rätt denna gång. Man får ge cred när det förtjänas.

Du ska inte lita på mig bara för att jag påstår att jag har rätt. Det är klokt att vara skeptisk. Naturligtvis ska du kolla upp mina påståenden, och jag uppmuntrar dig att kolla olika källor.
Du kan även kolla upp vad TTSP säger, men han kommer att påstå att varje källa annan än jw.org är lögnaktig och otillförlitlig. 😀
Citera
2026-05-02, 21:08
Medlem
Citat:

Tror du att den absoluta majoriteten av mänskligheten (99.91%+) kommer hamna i helvetet för att de inte är JV? Inga politikersvar nu, ge mig sanningen.

Det och miraklena också. Miraklena motsäger JV direkt och jag tror inte det finns något bra svar på det. Det verkar som om det är du som förnekar och undviker de tecken som gud skickar.

Nu tror inte JV på helvetet. Man tror på en masslakt i Harmageddon (sista striden). De som överlever, läs JVn , ska först rensa jorden från alla lik.......för att sedan leva i ett jordiskt paradis där alla är veganer.....d v s även alla djur. Således ska de kunna kela med såväl lejon som skallerormar när de käkar sina morötter.
Citera
2026-05-02, 21:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nu tror inte JV på helvetet. Man tror på en masslakt i Harmageddon (sista striden). De som överlever, läs JVn , ska först rensa jorden från alla lik.......för att sedan leva i ett jordiskt paradis där alla är veganer.....d v s även alla djur. Således ska de kunna kela med såväl lejon som skallerormar när de käkar sina morötter.
Det spelar inte så stor roll. Poängen är att bara JV kommer till himlen. Kristna påstår ju också att bara dom kommer till himlen, men för kristna är det rimligt eftersom kristna är 30% av världen. När en grupp på 0.9-0.11% tror det blir det absurt.

Kristna tror även delvis att om man inte hört talas om Jesus eller inte fått bevis så kan man komma in i himlen ändå, kanske.
Citera
2026-05-02, 21:14
Medlem
Citat:

För det första: Jehovas vittnen tror inte att det existerar ett helvete.
För det andra: Jag har ju förklarat för dig, jag kan inte ge ett procentantal, hur tolkar du själv Jesu ord:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13,14 Bibel2000)

Menar du att Jesus säger här 99.91%+ eller 88,284%+ eller 65.379%+?

Jag kan bara gå efter vad bibeln och Jesus säger. Tror du på Jesu ord att det är "få som finner" vägen till livet? Eller menar du att majoriteten finner vägen till livet, hur många procent av mänskligheten menar du själv kommer till himlen?

Citat:

Ja, jag tror inte Gud ger mirakel i vår tid, om nu inte Östersjön delas så att vi torrskodda kan gå till Estland. Men det är väl inte sådana mirakel du tänker på?
Citera
2026-05-02, 21:15
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men jag kan ju inte ge dig en procentuell andel när jag inte vet hur Gud dömer.

Från ett nummer av Vakttornet 1958, så kommer mer än 99,99 % dö för att de står på Satans sida:

Citat:
”As for humans upon earth, on the side of Jehovah will be all those fully dedicated to him and who are faithfully following Jesus Christ; compared with earth’s billions these are indeed few. They are the few that walk the narrow way or cramped road that leads to life. These will not share in the fighting but will merely sing God’s praises.—2 Chron. 20:20, 21; 2 Cor. 10:4, 5; Matt. 7:13, 14.

On Satan’s side will be all the rest of mankind, more than 99.9 percent, even as we read: “The whole world is lying in the power of the wicked one.” That includes all the governments of the world together with their supporters, the commercial, religious and social institutions. Even the professedly Christian organizations? Yes, because all such that are friends of the world are making themselves enemies of God.”

https://wol.jw.org/en/wol/d/r1/lp-e/1958762
Senast redigerad av Amberfly 2026-05-02 kl. 21:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in