2026-05-02, 19:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Var hon snygg? Betänk att det är ett betydande kvinnoöverskott inom JV. Många JV-tjejer är ensamma och sexuellt frustrerade.
Skulle du planera att gifta dig med dessa religiösa kvinnor då? Varför tror du att de skulle ligga med en random person som de inte är gifta med, när de riskerar helvetet om de gör det? Äktenskapsbrott är ju superallvarligt för religiösa.

Du försöker alltså få någon som tror att de hamnar i helvetet om de ligger med dig, att göra det? Tror du att du är så förförande attraktiv och otrolig så att dom tycker att det är värt det?
Citera
2026-05-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Men va. Bara JV kommer till paradiset? Och ändå så är de en så liten grupp? Jag börjar faktiskt fundera på om hela grejen är en coverup för ett knarksmugglingsnätverk. Kanske paketerar de kokain där inne? Och deras sektcover håller misstänksamma ögon borta? Det kanske var så det började, tills de började get high on their own supply lite för mycket och blev psykotiska samtidigt som någon råkade ta med sig en bibel, och detta vi har nu är hur det blev.

Jag protesterar, himlen är för alla, inte bara JV! We want heaven too. Christian lives matter.

Det handlar nog inte om narkotika.
Men Watch Tower Society är ett registrerat företag i USA. Man har främst agerat inom förlagsbranschen, men senare även i fastighetsbranchen. De senaste 10-15åren har det hänt en del med just fastigheterna inom JV. Tidigare ägde varje församling sin lokal, som kallas för Rikets Sal. Men för 10-15 år sedan kom påbud om att varje församling skulle skriva över sina fastigheter på företaget Vakttornet. Man skulle också skriva över alla tillgångar som översteg driftskostnader för de närmaste månaderna.
Det visade sig att organisationen ville sälja av fastigheter och själva ta pengarna. Intressant nog har man sålt ett antal spektakulära fall, t ex den famösa och fundamentalistiska mosken i Vivalla i Örebro är en f d Rikets sal som byggt av frivilliga JVn. Likaså blev den stora Rikets salen i Angered i Göteborg en muslimsk friskola.
JV hade också en sammankomst Hall i Jakobsberg. Den är numera ett Shiamuslimskt centrum dominerat av regimtrogna iranier.

Vart intäkterna tagit vägen vet ytterst få JVn
Citera
2026-05-02, 20:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men Watch Tower Society är ett registrerat företag i USA. Man har främst agerat inom förlagsbranschen, men senare även i fastighetsbranchen. De senaste 10-15åren har det hänt en del med just fastigheterna inom JV. Tidigare ägde varje församling sin lokal, som kallas för Rikets Sal. Men för 10-15 år sedan kom påbud om att varje församling skulle skriva över sina fastigheter på företaget Vakttornet. Man skulle också skriva över alla tillgångar som översteg driftskostnader för de närmaste månaderna.
Det visade sig att organisationen ville sälja av fastigheter och själva ta pengarna. Intressant nog har man sålt ett antal spektakulära fall, t ex den famösa och fundamentalistiska mosken i Vivalla i Örebro är en f d Rikets sal som byggt av frivilliga JVn. Likaså blev den stora Rikets salen i Angered i Göteborg en muslimsk friskola.
JV hade också en sammankomst Hall i Jakobsberg. Den är numera ett Shiamuslimskt centrum dominerat av regimtrogna iranier.

Kan du skriva om detta så att jag som totalt okunnig i fastighetsekonomi förstår. JV blev lurade på fastighetskostnader? Förstog jag rätt?
Citera
2026-05-02, 20:04
Medlem
Citat:

Men du vet förståss vart päningarna tar vägen
Citera
2026-05-02, 20:05
Medlem
Citat:
Stämmer detta verkligen? Är det så illa? Håller du med (ttsp) om detta eller snackar uhjs goja? Jag kommer ihåg dina (uhjs) resonemang och hur du skrivit förut och även hur ttsp skrev och baserat på det har jag automatiskt mer tillit till ttsp.

Detta är någonting jag inte bara vill ta som sanning enligt vad någon som jag uppfattar som oärlig påstår. Men någonstans måste jag ju ändå försöka hantera det.

Vad säger du ttsp? Är detta förtal och skitsnack eller är han något på spåret?

Jag kan bara intyga av egna erfarenheter att ujhs har helt rätt i beskrivningen av JV. Han har dessutom varit ovanligt tydlig och saklig. Du kommer få samma svar från alla som lämnat JV; att man har en bild utåt mot allmänheten, en bild som inte stämmer med verkligheten.
Citera
2026-05-02, 20:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Jag kan bara intyga av egna erfarenheter att ujhs har helt rätt i beskrivningen av JV. Han har dessutom varit ovanligt tydlig och saklig. Du kommer få samma svar från alla som lämnat JV; att man har en bild utåt mot allmänheten, en bild som inte stämmer med verkligheten.
Okej så ett till intyg för detta. Det är nu 2 mot 1. Också att ttsp verkade ducka mina frågor och inte har svarat än på ett annat inlägg får nog vågen att gå över till andra sidan. Jag är nog en JV motståndare nu tillsvidare.
Citera
2026-05-02, 20:14
Medlem
Citat:
Okej så ett till intyg för detta. Det är nu 2 mot 1. Också att ttsp verkade ducka mina frågor och inte har svarat än på ett annat inlägg får nog vågen att gå över till andra sidan. Jag är nog en JV motståndare nu tillsvidare.
Jag hoppas att du inte lägger din eviga framtid i händerna på random folks på flashback.
undersök Bibeln, om du tror att det är Guds ord till Människorna..
Citera
2026-05-02, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5

Vet du det själv? Inget illa menat. Vad jag har hört/läst, så har vittnen i regel bara koll på grundläggande ekonomi i den egna församlingen när det redovisas (på möten).

Sedan är jag medveten om att pengarna inte bara ska gå till församlingens driftkostnader (el, hyra etc). Pengar ska även gå till litteratur, nya byggnader och underhåll, administration, katastrofhjälp, undervisning och predikoverksamhet (inte vanliga missionärer. Snarare utvalda och utbildade tjänare, som använder större delen av sin tid till predikoverksamheten, får hjälp med logi och bidrag till det grundläggande i livet).

Men man har ingen insyn i det, inte ens vittnena själva. Så de kan väl inte veta var pengarna går. Eller hur ekonomin ser ut generellt.

Själv förhåller jag mig rätt neutral till det, eftersom det tex inte finns konkreta bevis eller liknande om att tex styrande kretsen lever lyxliv (bara spekulationer vad jag har sett hittills) osv. Så jag friar hellre än fäller.
Citera
2026-05-02, 20:18
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vadå ducka dina frågor?

Du vet väl att jag har ett liv och skyldigheter utanför FB och inte är bunden att svara på 10 minuter?
(FB) Frågor om Jehovas Vittnen
Detta inlägget menade jag.

Frågan var: "Kan dessa som följer guds/jesu lagar vara vanliga kristna eller är det (nästan) enbart JV som gör det?"

Du svarade inte rakt på frågan utan det kändes som du svarade runt den lite.

"Hur stor procentuell andel av mänskligheten tror du kommer till himlen?"

Du gav inget svar, inte ens en ungefärlig procent gav du.

Det kändes som hela inlägget var ganska vagt och undvikande.

Sen detta inlägg som jag skrev som jag inte fick något svar på: (FB) Frågor om Jehovas Vittnen

Jag är fortfarande öppen för JV, men dessa frågor fick inga bra svar så tills jag får bra svar kommer jag vara tveksam.

Okej du kanske tänkte svara på (FB) Frågor om Jehovas Vittnen det är sant, jag ska inte anta där. Kanske har du bara annat för dig, men du kan ta en vecka på dig om du vill, jag läser när det kommer.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-05-02 kl. 20:25.
Citera
2026-05-02, 20:24
Medlem
Citat:
Det är självklart att ujhs och vi andra vet vart pengarna tar vägen. Detta har sällskapet skickat ut brev om till alla församlingar.

Tänk om vanliga banker skulle handla på samma sätt som organisationen? Alltså först ger banken ett lån för uppbyggnad. Byggnaden byggs med gratis arbetskraft. När byggnaden är klar ska lånet betalas av. När det är nästan betalt övertar orgen det som är kvar av lånet och övertar också ägandet. Församlingen måste däremot fortfarande betala samma summa till orgen. Visst låter det som en bra affärsidé?
Senast redigerad av Vakna. 2026-05-02 kl. 20:29.
Citera
2026-05-02, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Vet du det själv? Inget illa menat. Vad jag har hört/läst, så har vittnen i regel bara koll på grundläggande ekonomi i den egna församlingen när det redovisas (på möten).

Sedan är jag medveten om att pengarna inte bara ska gå till församlingens driftkostnader (el, hyra etc). Pengar ska även gå till litteratur, nya byggnader och underhåll, administration, katastrofhjälp, undervisning och predikoverksamhet (inte vanliga missionärer. Snarare utvalda och utbildade tjänare, som använder större delen av sin tid till predikoverksamheten, får hjälp med logi och bidrag till det grundläggande i livet).

Men man har ingen insyn i det, inte ens vittnena själva. Så de kan väl inte veta var pengarna går. Eller hur ekonomin ser ut generellt.

Själv förhåller jag mig rätt neutral till det, eftersom det tex inte finns konkreta bevis eller liknande om att tex styrande kretsen lever lyxliv (bara spekulationer vad jag har sett hittills) osv. Så jag friar hellre än fäller.

På hemsidan ser man många av de projekt som är på gång och jag vet hur stort renoveringsbehoven är på befintliga byggnader.
I vissa länder är tillväxten väldigt stor, så nya Rikets salar byggs hela tiden.

Måste slå ett slag för filmen om Jesus också.
Har glömt de i alla mina inlägg
https://www.jw.org/finder?srcid=jwlshare&wtlocale=Z&prefer=lang&pub=g njvrg

Några frågor till dig.
Tror du att hela Bibeln är Guds ord ?
Om svaret är ja, tror du att Gud har förmågan att hålla sitt budskap oförvanskat till oss ?
Vilka samfund tycker du följer Bibeln ?
Citera
2026-05-02, 20:36
Medlem
Citat:

Det vet ingen utanför den innersta kretsen. Men vi vet i a f att JP Morgan Bank är delägare i Cellskapet Vakttornet, och vi vet att denna bank gjorde enorma förluster 2008-2010.
Varför JP Morgan Bank tillälts bli delägare vet jag däremot inte. Vet du?😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in