2026-05-02, 15:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Människan är i grunden skapad så att man alltid har "fördomar", det kallas för "kognitiv bias". Människan skulle faktiskt inte fungera utan det, eftersom det är en fundamental del av hur hjärnan bearbetar den enorma mängd information vi möter dagligen.

Det problematiska blir om man inte är ödmjuk för sina egna fördomar, om man inte är medveten om att man kan ha felaktiga uppfattningar.

Så även jag har "fördomar", alla människor har "kognitiv bias" om olika saker.

Ja ungefär så, jag vet inte. Men det handlar ju om den fria viljan, påverkan från andra och massor med andra faktorer. Man kan t.ex. fråga sig varför vissa människor blir brottslingar eller blir onda, det finns inget enkelt svar på det.

Ja, jag tycker Jehovas vittnen har dom bästa tolkningarna av bibeln och håller sig närmast bibelns/Guds lagar och bud. Men jag är alltid öppen för att jag kan ha fel, det är därför jag har befunnit mig på FB och debatterat med människor med massor med andra uppfattningar.

Det är exakt så, Gud går efter och dömer varje människas hjärta. Tänk t.ex. på Paulus, som först kallades för Saul, han förföljde och dödade kristna, men han hade tydligen ett gott hjärta nog för att accepteras av Gud, och han omvände sig och blev ett värdefullt redskap i att sprida budskapet.

Och jag vet inte om du kommer ihåg det här skriftstället:

"Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan." (Rom 2:13-16 Bibel2000)

Det här skriftstället visar tydligt att t.o.m. hedningar som inte ens hört talas om Gud, kan ha ett gott förhållande till honom.

Jag kan inte döma dig, bara Gud kan göra det. Du måste själv välja din egen väg, men bibeln är full av skriftställen som talar om att få kunskap om Gud genom bibeln, annars skulle bibeln inte existera om alla människor ska känna sig till Guds vilja. Men som sagt, det är Gud som dömer.

Inget problem, jag tog inte illa vid mig. Jag pratar mycket hellre med dig än många andra av FB:s användare.
Så som jag ser det bedömer jag handlingar på två sätt:

• Glorifierar handlingen gud?
  • Skulle du skämmas om hela världen visste om handlingen?

Detta tycker jag egentligen borde räcka utan extensiva bibeltolkningar. Om svaret på någon av dessa frågor är nej så är den bäst att undvika. Så som Jesus sa själv, det viktigaste är att älska gud, resten tror jag är mest detaljer. Att lägga tusentals timmar på att studera bibeln för att uppnå den allra bästa tolkningen tror jag inte är fel, men det är inte direkt nödvändigt heller, valfritt kanske. Kärleken är nog så mycket viktigare än akademisk förmåga.

Så ja bibeln tjänar sitt syfte och guds vilja finns i den, men samtidigt att gud är en person och inte en samling regler. Det är inte dom som är bäst på att följa regler som hamnar högst i himlen, utan de som älskar gud mest, även fast de är sammankopplade.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-05-02 kl. 16:07.
Citera
2026-05-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Om Jesus inte är gud utan istället en ängel eller vad det nu är som JV menar, betyder det att gud tvingade en ängel att göra en uppoffring? Hur bevisar det guds godhet i så fall? Hur blir vi räddade genom det?

Gud bara tvingar en ängel att ta emot straffet för hela mänsklighetens synd? Stackars ängel.

Gånge mig denna bägare förbi, bad Jesus. Det vet du. Oavsett om Jesus var en ängel eller Gud himself så ville han slippa. Ett glasklart faktum.
Citera
2026-05-02, 16:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Gånge mig denna bägare förbi, bad Jesus. Det vet du. Oavsett om Jesus var en ängel eller Gud himself så ville han slippa. Ett glasklart faktum.
Ja men han gick ändå till arresten medvetet när han kunde gått åt motsatt håll. Han värderade guds vilja högre även om hans egna vilja var att inte göra det, så hans egna vilja blev guds vilja typ, så det var inte tvång, han blev övertygad kanske man säger.
Citera
2026-05-02, 16:23
Medlem
Citat:
Var du en vanlig kristen innan du blev JV? Hur blev du en JV egentligen? Vad jag kommer ihåg från din argumentation att JV är sanningen istället för vanlig kristendom så var det en mängd av bibeltolkningar och verser. Var det en djup analys av dessa som gjorde dig till JV?

Jag vet inte hur jag skulle gå tillväga för att göra den typen av analys och utefter det bedöma vilken form av kristendom som är den rätta. Det verkar som en mardröm för mig, det skulle säkert ta månader av 24/7 bibelläsning och studier för att komma fram till något. För tillfället nöjer jag mig med att bara anta att eftersom vanlig kristendom är vad 99% tillhör så är det väl vad jag också väljer. I brist av ork för textuell analys går jag efter auktoritet istället.

Tror JV att vanliga kristna inte kommer till himlen? Är det bara JV som är tillåtna där?
Sen vad händer egentligen i dessa JV byggnader som man kan se? Jag antar att inte många icke-JV personer varit därinne, det känns lite förbjudet typ. Som om man går förbi den och ingen säger något, men alla tänker "där är dom där".

Dränker ni katter därinne? Dansas gamla folkdanser? Spelar ni FIFA? Diskuterar ni hur alla icke-JV har fel och är farliga? Kan man gå in eller kommer alla blickar vändas mot en och allt tystnar då medans man sakta backar ut då?

Vad tycker ni om vanliga kristna egentligen? Ser ni dom som vilse typ?

JV tror inte att vanliga kristna har Guds godkännande. JV fördömer hela kristenheten som avfällig, och därmed värre än hedningar. "Kristenheten" är mer eller mindre ett skällsord inom Jv
JV tror inte ens att alla JVn kommer till himlen. Endast 144000 personer kan nå himlen, där de ska regera över jorden.

Nu lämnade jag JV på 1980- talet så min direkta kunskap är gammal, men jag har haft koll på organisationen eftersom jag har släktingar kvar inom den. Men det stryps inte katter på mötena, ej heller dansas det hambo eller snoa.
Möten är väldigt enahanda och går ut på några basala saker som predikas.
Vi har sanningen.
Var därför lojal mot organisationen.
Harmageddon kommer snart. Planera inte för ett gott liv innan dess. Predika så mycket du kan.
Satan vill få dig på fall. Kom ihåg att all religion utom JV är styrd av Satan, så läs inte deras skrifter eller lyssna på deras argument.
Om inte Harmageddon och tusenårsriket kom när du trodde att det skulle komma så är det ditt problem är det p g a dina falska förväntningar. Allt tal om 1975, före 2000 och andra årtal var bara möjliga årtal för Jesu återkomst, inte profetior.
Organisationen är inte ofelbar, men ska alltid åtlydas.

Och en hel del liknande
Citera
2026-05-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ja men han gick ändå till arresten medvetet när han kunde gått åt motsatt håll. Han värderade guds vilja högre även om hans egna vilja var att inte göra det, så hans egna vilja blev guds vilja typ, så det var inte tvång, han blev övertygad kanske man säger.

Eller manipulerad.
Citera
2026-05-02, 16:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
JV tror inte att vanliga kristna har Guds godkännande. JV fördömer hela kristenheten som avfällig, och därmed värre än hedningar. "Kristenheten" är mer eller mindre ett skällsord inom Jv
JV tror inte ens att alla JVn kommer till himlen. Endast 144000 personer kan nå himlen, där de ska regera över jorden.

Nu lämnade jag JV på 1980- talet så min direkta kunskap är gammal, men jag har haft koll på organisationen eftersom jag har släktingar kvar inom den. Men det stryps inte katter på mötena, ej heller dansas det hambo eller snoa.
Möten är väldigt enahanda och går ut på några basala saker som predikas.
Vi har sanningen.
Var därför lojal mot organisationen.
Harmageddon kommer snart. Planera inte för ett gott liv innan dess. Predika så mycket du kan.
Satan vill få dig på fall. Kom ihåg att all religion utom JV är styrd av Satan, så läs inte deras skrifter eller lyssna på deras argument.
Om inte Harmageddon och tusenårsriket kom när du trodde att det skulle komma så är det ditt problem är det p g a dina falska förväntningar. Allt tal om 1975, före 2000 och andra årtal var bara möjliga årtal för Jesu återkomst, inte profetior.
Organisationen är inte ofelbar, men ska alltid åtlydas.

Och en hel del liknande
Stämmer detta verkligen? Är det så illa? Håller du med (ttsp) om detta eller snackar uhjs goja? Jag kommer ihåg dina (uhjs) resonemang och hur du skrivit förut och även hur ttsp skrev och baserat på det har jag automatiskt mer tillit till ttsp.

Detta är någonting jag inte bara vill ta som sanning enligt vad någon som jag uppfattar som oärlig påstår. Men någonstans måste jag ju ändå försöka hantera det.

Vad säger du ttsp? Är detta förtal och skitsnack eller är han något på spåret?
Citera
2026-05-02, 16:38
Medlem
Citat:
JV tror inte att vanliga kristna har Guds godkännande. JV fördömer hela kristenheten som avfällig,

Du förvränger. Du som ett f.d. döpt Jehovas vittne borde veta bättre.

Bibeln fördömer kristenheten som speciellt ansvarig för att sprida lögner eftersom dom sprider lögner om Gud själv, men detta som en grupp eller organisation !!! Jag har föklrat detta för dig många gånger ändå sprider du lögner om Jehovas vittnens uppfattningar och tro.

"vanliga kristna" dömer Gud individuellt, så det kan finnas individer i dessa grupper som ändå har Guds godkännande trots att dom tillhör Babylon, jämför med Saul/Paulus.
Citera
2026-05-02, 16:43
Medlem
Citat:
Så som jag ser det bedömer jag handlingar på två sätt:

• Glorifierar handlingen gud?
  • Skulle du skämmas om hela världen visste om handlingen?

Detta tycker jag egentligen borde räcka utan extensiva bibeltolkningar. Om svaret på någon av dessa frågor är nej så är den bäst att undvika. Så som Jesus sa själv, det viktigaste är att älska gud, resten tror jag är mest detaljer. Att lägga tusentals timmar på att studera bibeln för att uppnå den allra bästa tolkningen tror jag inte är fel, men det är inte direkt nödvändigt heller, valfritt kanske. Kärleken är nog så mycket viktigare än akademisk förmåga.

Så ja bibeln tjänar sitt syfte och guds vilja finns i den, men samtidigt att gud är en person och inte en samling regler. Det är inte dom som är bäst på att följa regler som hamnar högst i himlen, utan de som älskar gud mest, även fast de är sammankopplade.

Som agnostiker ska jag vara djävulens advokat för dig mot JV.

JV anser att Gud har en jordisk organisation. Denna liknas vid Noas ark i så motto att utanför den finns ingen frälsning/räddning. JV anser sig vara den organisationen och dess styrande krets är den enda auktoriteten för förståelsen av bibeln.Lojalitet mot organisationen är därmed lojalitet mot Gud. (Här måste jag ge JV en poäng..det räcker med att lyda underordna sig. Inget JV frågad i klartext om han/hon älskar Gud som ska slakta alla som inte är Jvn)

Som JV ska du rekrytera nya medlemmar. Fram till för några år sedan var varje JV skyldig att rapportera antalet timmar han/hon gjort detta varje månad.

Att tillbedjan Jesus är avgudadyrkan, eftersom Jesus är skapad. Detta är ett argument för att "kristenheten" är avfällig.

När du predikar ska du inte väcka anstöt. Du ska inte säga att bara JVn har Guds godkännande och får överleva harmageddon. Du ska säga att alla godhjärtade människor som älskar sanningen har detta hopp.
Det faktum att organisationen anser att man för att vara godhjärtad och älska sanningen behöver bli ett JV kan man vänta med att säga till en lämpligare tidpunkt....för att inte skrämma bort en ev intresserad.
Citera
2026-05-02, 16:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du förvränger. Du som ett f.d. döpt Jehovas vittne borde veta bättre.

Bibeln fördömer kristenheten som speciellt ansvarig för att sprida lögner eftersom dom sprider lögner om Gud själv, men detta som en grupp eller organisation !!! Jag har föklrat detta för dig många gånger ändå sprider du lögner om Jehovas vittnens uppfattningar och tro.

"vanliga kristna" dömer Gud individuellt, så det kan finnas individer i dessa grupper som ändå har Guds godkännande trots att dom tillhör Babylon, jämför med Saul/Paulus.
Trots att dom tillhör Babylon? Det är alltså undantagsfall om man tillhör vanlig kristendom?
Citera
2026-05-02, 16:48
Medlem
Citat:
Stämmer detta verkligen? Är det så illa? Håller du med (ttsp) om detta eller snackar uhjs goja? Jag kommer ihåg dina (uhjs) resonemang och hur du skrivit förut och även hur ttsp skrev och baserat på det har jag automatiskt mer tillit till ttsp.

Detta är någonting jag inte bara vill ta som sanning enligt vad någon som jag uppfattar som oärlig påstår. Men någonstans måste jag ju ändå försöka hantera det.

Vad säger du ttsp? Är detta förtal och skitsnack eller är han något på spåret?

Googla och läs på. Jag säger till dig att läsa fritt....kunskap finns för den som söker. Broder TTSP kommer säkerligen att säga till tig att bara läsa på organisationens sajt. Allt annat än från Satan himself.

Eller varför inte gå bakåt i denna tråd? Den har många år på nacken....här finns mycket fakta och erfarenheter.......och TTSP har skämt ut sig ett antal gånger.,,😁
Citera
2026-05-02, 16:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Som agnostiker ska jag vara djävulens advokat för dig mot JV.

JV anser att Gud har en jordisk organisation. Denna liknas vid Noas ark i så motto att utanför den finns ingen frälsning/räddning. JV anser sig vara den organisationen och dess styrande krets är den enda auktoriteten för förståelsen av bibeln.Lojalitet mot organisationen är därmed lojalitet mot Gud. (Här måste jag ge JV en poäng..det räcker med att lyda underordna sig. Inget JV frågad i klartext om han/hon älskar Gud som ska slakta alla som inte är Jvn)

Som JV ska du rekrytera nya medlemmar. Fram till för några år sedan var varje JV skyldig att rapportera antalet timmar han/hon gjort detta varje månad.

Att tillbedjan Jesus är avgudadyrkan, eftersom Jesus är skapad. Detta är ett argument för att "kristenheten" är avfällig.

När du predikar ska du inte väcka anstöt. Du ska inte säga att bara JVn har Guds godkännande och får överleva harmageddon. Du ska säga att alla godhjärtade människor som älskar sanningen har detta hopp.
Det faktum att organisationen anser att man för att vara godhjärtad och älska sanningen behöver bli ett JV kan man vänta med att säga till en lämpligare tidpunkt....för att inte skrämma bort en ev intresserad.
Nu blir jag ännu mer delad. Om du ljuger eller förvrider här så gör du något riktigt hemskt, men om detta är sanning så är det häpnadsväckande. Nu vet jag inte vad jag ska tycka längre, jag slits åt två håll typ.
Citera
2026-05-02, 16:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Googla och läs på. Jag säger till dig att läsa fritt....kunskap finns för den som söker. Broder TTSP kommer säkerligen att säga till tig att bara läsa på organisationens sajt. Allt annat än från Satan himself.

Eller varför inte gå bakåt i denna tråd? Den har många år på nacken....här finns mycket fakta och erfarenheter.......och TTSP har skämt ut sig ett antal gånger.,,😁
Jag vet inte hur man hittar information om detta. Googlande är alltför formellt och faktuellt. Denna typen av verklig information hittas bara från typ såna som dig, före detta JV och sånt och det är svårt att finna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in