2026-05-02, 17:27
Medlem
LVU har företräde framför SoL oavsett lydelse och även HSL.

Risker för barnets hälsa och utveckling trumfar ansvarsfrågor i HSL till 100%. Du får gärna tycka att detta är fel eller konstigt men så är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du har i grunden fel och det beror på att du inte förstår hälso- och sjukvårdslagen. Men du är lika envis som kurt-sune. Ni två är olika sidor av samma mynt.
Citera
2026-05-02, 17:31
Medlem
Det är ganska uppenbart att han försökt bygga en behandlingsallians i all välmening tycker jag mig höra i hans vittnesmål. Inte en ovanlig situation där hans agerande räddat barn väldigt många gånger och blir helt fel ibland. Detta är inte lätt om någon nu tror det.
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofsnow
En mer fyrkantig läkare skulle blivit utbytt av mamman. Läs bara mammans instagraminlägg från 17 feb 2021 där mamman hyllar läkaren L*rs Ekst*v för hans ödmjuka och lyssnande inställning och hans förmåga att se nyanser ist för svart-vitt. Så det utfall som blev var inte slumpmässigt.
Citera
2026-05-02, 17:48
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofsnow
En mer fyrkantig läkare skulle blivit utbytt av mamman. Läs bara mammans instagraminlägg från 17 feb 2021 där mamman hyllar läkaren L*rs Ekst*v för hans ödmjuka och lyssnande inställning och hans förmåga att se nyanser ist för svart-vitt. Så det utfall som blev var inte slumpmässigt.
Du har nog helt rätt faktiskt. Hon skrev även att han tog hänsyn till deras ”mentala” hälsa utöver den fysiska… vilket leder in tankarna på att han nog gått en bra bit utanför regelboken för att vara tillmötesgående.
Citera
2026-05-02, 17:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Det håller alla med om. Det vi andra säger är att mamman däremot har ansvar för de uppgifter hon lämnat till vården. De enda uppgifterna som vården fått tillgång till. Och som man tvingats bygga sin beslut på avseende barnets vård på grund av hennes agerande.

Det är liksom det som är hela kärnan i omhändertagandet.

Hon fick fel uppgifter från vården. Källa: domarna.

Testa att läsa och analysera dem neutralt med AI någon gång.
Citera
2026-05-02, 17:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Risker för barnets hälsa och utveckling trumfar ansvarsfrågor i HSL till 100%. Du får gärna tycka att detta är fel eller konstigt men så är det.

Vilka risker? Vad stod det i första orosanmälan som ledde till det akuta LVU:et?
Citera
2026-05-02, 18:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det håller alla med om. Det vi andra säger är att mamman däremot har ansvar för de uppgifter hon lämnat till vården. De enda uppgifterna som vården fått tillgång till. Och som man tvingats bygga sin beslut på avseende barnets vård på grund av hennes agerande.

Det är liksom det som är hela kärnan i omhändertagandet.
Citat:

Nej, vården får under inga omständigheter åsidosätta sin utredningsskyldighet och istället hänskjuta ansvaret till socialtjänsten genom orosanmälan på det sätt som gjorts.
Citera
2026-05-02, 18:12
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Nej, vården får under inga omständigheter åsidosätta sin utredningsskyldighet och istället hänskjuta ansvaret till socialtjänsten genom orosanmälan på det sätt som gjorts.

Vården kan inte utreda om de får felaktig eller sparsam information från familjen.

Om någon söker på vårdcentral och låter bli att nämna bröstsmärta utan istället klagar över ont i foten, är det då läkaren som har brustit i sitt utredningsansvar om patienten avlider för att denne inte har frågat om evt hjärtmässiga besvär?

Patienten har ett ansvar att ge vården en korrekt bild av sina symtom. Detta ansvar förläggs till föräldern för barn som själva inte kan förmedla (eller inte tillåts förmedla...) sin bild.

Om detta brister kan man jobba på att säkerställa allians, vilket läkaren i detta fallet verkar har gått några steg för långt för att göra, och om detta inte håller, orosanmäla för att kunna ta över ansvaret från föräldern och kunna göra en objektiv bedömning av barnet. Vilket var precis det som i slutändan hände i detta fall.
Citera
2026-05-02, 18:15
Medlem
Jag vet inte hur vi ska komma vidare i frågan men jag konstaterar att allt vi pratat om hittills i tråden redan var känt i alla fall vid kammarrättens prövning av målet.

För att du ska ha rätt så krävs att kammarätten valt att helt bortse från det du påstår. Dessutom har ingen har begärt prövningstillstånd med denna grund i HFD.

Verkar det särskilt sannolikt?

Citat:
Citera
2026-05-02, 18:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Vården kan inte utreda om de får felaktig eller sparsam information från familjen.

Om någon söker på vårdcentral och låter bli att nämna bröstsmärta utan istället klagar över ont i foten, är det då läkaren som har brustit i sitt utredningsansvar om patienten avlider för att denne inte har frågat om evt hjärtmässiga besvär?

Patienten har ett ansvar att ge vården en korrekt bild av sina symtom. Detta ansvar förläggs till föräldern för barn som själva inte kan förmedla (eller inte tillåts förmedla...) sin bild.

Om detta brister kan man jobba på att säkerställa allians, vilket läkaren i detta fallet verkar har gått några steg för långt för att göra, och om detta inte håller, orosanmäla för att kunna ta över ansvaret från föräldern och kunna göra en objektiv bedömning av barnet. Vilket var precis det som i slutändan hände i detta fall.
Som upprepat sagts så har det INTE framkommit någon fakta som styrker detta. (Tycker du inte att det här börjar bli väldigt tjatigt? Du talar konsekvent mot faktiska förhållanden.)

Citat:
Jag vet inte hur vi ska komma vidare i frågan men jag konstaterar att allt vi pratat om hittills i tråden redan var känt i alla fall vid kammarrättens prövning av målet.

För att du ska ha rätt så krävs att kammarätten valt att helt bortse från det du påstår. Dessutom har ingen har begärt prövningstillstånd med denna grund i HFD.

Det är så verkligheten ser ut.
Citera
2026-05-02, 18:36
Medlem
Det är ju faktiskt du som inte accepterar det som framkommit i domarna, reportagen och vittnesmålen i ärendet, inte vi.

Vad har jag till styrkande av detta påstående? Domsluten, i två instanser.

Citat:
Som upprepat sagts så har det INTE framkommit någon fakta som styrker detta. (Tycker du inte att det här börjar bli väldigt tjatigt? Du talar konsekvent mot faktiska förhållanden.)

Citera
2026-05-02, 18:45
Medlem
Citat:

Jag har också funderat över detta. Om nu detta skulle vara en rättsskandal etc. Varför gör Bodström ingenting?
Citera
2026-05-02, 18:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Problemet är att kammarrätterrätten gick på en icke vårdutbildad socialsekreterares refererensssmtal med samma läkare som vittnade under förhandlingen och motsa det referenssamtalet totalt. Se min analys för info.

Kammarrätten vägde sekundärkällan tyngre än primärkällan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in