2026-05-01, 21:34
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
JV tror att 144 000 personer kommer hamna i himmelriket och regera tillsammans med Jesus. Resterande kommer att leva i ett paradis på jorden.

Jag tycker att JV’s litteratur är tydlig på fronten att endast döpta vittnen kan överleva Harmageddon och antingen hamna i ett jordiskt paradis, eller i himlen. Men vittnen själva brukar påstå att det inte stämmer, det spelar ingen roll om man är ateist, tillhör annan religion etc så länge man bar rätt hjärteinställning.

JV’s syn på andra religioner och kristna är att det handlar om falsk religion.

Allmänheten är välkomna till möten (de kallar det möten, inte gudstjänster). Så inget förbjudet.

Mötena börjar och slutar med sång och bön. Sedan brukar det vara en föreläsning och vakttornsstudium (med studieupplaga). Ett möte i veckan fokuserar mer på hur man kan ta kontakt med folk om Bibeln när de går i tjänsten (missionerar) etc.

Lite mer info här.

https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/möten/film-rikets-sal/

https://www.jw.org/sv/bibliotek/broschyrer/jehovas-vilja/jehovas-vittnens-möten-2/
En till fråga också, varför tror ni 99.8% av de kristna inte är JV? Är det för att de är för dåliga på att urskilja sanning? Väljer de den lätta vägen för att deras hjärtan är hårda? Är deras motivation kontaminerad av världsliga intressen istället för genuin sanning och spiritualitet?

Det är så svårt för mig att förstå hur en grupp på 0.001% skulle vara den sanna vägen. Hur förklarar man det egentligen? Är detta avsiktligt av gud eller är det bara en slump att alla andra råkade falla av, och nu sitter han och svär i himlen för att 99.8% är dumma och gick en annan väg än den han tänkte sig?
Citera
2026-05-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Hur blev du JV då?

Jag är inget JV, men ttsp är det. Därför valde jag att hoppa över det stycket som du skrev till den användaren när jag svarade på resten. Valde bara att svara på just det jag visste.

Kanske bäst att ett riktigt vittne svarar på dina frågor och funderingar.
Citera
2026-05-02, 09:09
Medlem
Citat:
Var du en vanlig kristen innan du blev JV? Hur blev du en JV egentligen? Vad jag kommer ihåg från din argumentation att JV är sanningen istället för vanlig kristendom så var det en mängd av bibeltolkningar och verser. Var det en djup analys av dessa som gjorde dig till JV?

Jag har skrivit om det här tidigare på FB, det kanske är mer ingående än det jag tar upp nu.

Jag var icke troende när Jehovas vittnen ringde på dörren. Jag vet inte om man kunde kalla mig för ateist, jag själv hade inte tagit ståndpunkt för det ena eller det andra. Jag antog att det skolan lärde ut om t.ex. evolutionsteorin och att människan hade utvecklats från en apliknande förfader var rätt.
Jag växte upp bland icke troende, i alla fall så pratade man aldrig om religion eller gick i kyrkan eller annat i min familj, bland vänner eller bekanta.

Jag var(är) väldigt inne på vetenskap, jag började läsa in för att kunna komma in i högskolan när Jehovas vittnen ringde på dörren. Jag tyckte det dom sade och visade såg väldigt intressant ut, och dom argumenterade logiskt och förnuftigt som liknade mer vetenskap än hur andra kristna argumenterade och betedde sig, så jag började en bibelstudie med dom. T.ex. hade jag pratat med en kompis några år innan, som hade varit utbytesstudent i USA där han hade blivit "frälst". Det han sade och argumenterade, och hur han betedde sig var helt ologiskt och han var uppe i det blå(senare kom han ner på jorden och blev förnuftigare).
Så hur Jehovas vittnen argumenterade var väldigt annorlunda jämfört med andra som kallar sig för kristna, och dom var ödmjuka, omtänksamma, väldigt annorlunda än människor i samhället i övrigt, som ofta är dömande mot andra grupper av människor. Jag hade fått en negativ bild av Jehovas vittnen på grund av media och det man hörde från vänner och bekanta. Så jag hade också negativa tankar om dom, att det är en sekt o.s.v. Men jag som person ville aldrig döma någon baserat på vad andra sade om andra grupper, t.ex. om olika invandrare, romer och Jehovas vittnen. Jag ville höra saker och ting från källan.

Så jag började studera bibeln med Jehovas vittnen, men jag tyckte det gick för långsamt, man gick inte in i djupet på en gång, så jag kände mig lite rastlös och uttråkad varje gång dom kom. Om jag kommer ihåg rätt så hade jag inte börjat undersöka bibeln på egen hand vid den tidpunkten, den lusten fick jag i det här sammanhanget:
Efter ett tag ringde jag min frälsta kompis och pratade med honom att jag tyckte bibeln var intressant och att jag hade börjat studera med Jehovas vittnen , och då sade han att han precis just nu var på väg till ett hemmöte i en församling som hade kopplingar till Livets Ord, då frågade jag om jag kunde följa med, och det fick jag.

Hemmötet var surrealistiskt, det var i ett hyreshus och dom började tala i tungor och skrika högt, och jag funderade på hur grannarna reagerade på det. I alla fall, efteråt pratade jag med flera i församlingen, och en av dom gav mig en lättläst bibel som hette "Levande Bibeln", fast det var enbart NT. Jag började läsa i den varje dag, så fort jag fick tillfälle under rasterna på jobbet och intensivt hemma. Att jag började läsa så intensivt var på grund av att jag såg att allting stämde med det jag själv hade kommit fram till under dom 26 åren jag hade levt. Jag hade inte blivit påverkad av troende och religion, förutom det man läser i skolan, och t.ex. filmer på TV som "Jesus från Nasareth" och "Dom tio budorden" som jag tyckte var intressanta.

När jag läste "Levande Bibeln" så blev jag övertygad om det som stod i bibeln är sanningen, och därför började jag engagerade mig i det i princip 100% Och eftersom jag hade fått "Levande Bibeln" från den här frälsta församlingen, så trodde jag att det var dom som hade sanningen, så jag började gå på deras möten, försökte tala i tungor och allt möjligt. Vi åkte t.ex. till nyårsmötet i Uppsala med Livets Ord, där Carola också var med.
Jag tror/trodde att jag fick t.o.m. svar från "Gud", det kändes som att jag var i ett rus på mötena, men sedan började jag märka olika saker. T.ex. att ruset försvann efter mötena, och jag ville fortsätta mötet, men alla gick hem och man stängde dörrarna. Det kändes lite som att man hade festat på en nattklubb och sedan tänder dom ljuset och alla ska gå hem, men man själv vill att festen fortsätter.

Och en massa andra saker började komma upp, t.ex. sade en person "treenigheten" under en fika, och jag undrade vad det var för något. Jag tyckte det var konstigt eftersom bibeln säger att Jesus är Guds son, inte Gud själv. Och jag gick på ett förbönsmöte innan allmänheten kom, det skrämde mig. Dom höll på som vanligt med tungotal, men det var mer aggressivt, man förbannade Satan och tog på stolarna för att välsigna dom så att besökarna ska bli frälsta. Och det värsta var att det fanns barn, och vissa blev rädda och började gråta, men dom fortsatte ändå. Jag såg en man hålla kanske en 4-åring i famnen som gråter, och han fortsätter att skrika och förbanna Satan och ta i stolarna. Jag blev chockad och jag tror att dom blev överraskade att jag kom, och egentligen inte ville att jag skulle vara med där.

Och dom sade att jag inte skulle öppna dörren när Jehovas vittnen kom, jag gjorde som dom sade, jag hörde att dom ringde på dörren, men jag öppnade inte, jag fick dåligt samvete och mådde dåligt. Så jag träffade inte dom på ett tag, jag har för mig att jag var ett år hos dom frälsta kristna, men sedan träffade jag på bussen en av vittnena som hade studerat med mig. Och vi bestämde oss för att träffas, men jag frågade om jag kunde ta med min kompis, och det gick bra.
Det var under det mötet som polletten trillade ner om vilka som hade sanningen, vi diskuterade och argumenterade med varandra om olika saker, jag kommer ihåg att kompisen trodde att Jehovas vittnen trodde på att Jesus dog i Polen men det var egentligen att Jesus dog på en påle.
I alla fall, vittnena svarade logiskt och förnuftigt på alla frågor, och jag blev imponerad av att dom hade så mycket kunskap i bibeln och kunde ta fram ena bibelstället efter den andra som förnuftigt och logiskt bevisade det dom sade. Det som fick polletten att trilla ner ordentligt, var att jag började förklara för min kompis det logiska i argumentationerna, men han var helt borta, och då sade en av vittnena "förstår du nu"?

Efter det började jag studera allt som Jehovas vittnen hade väldigt intensivt. Jag hade fortfarande kontakt med dom "frälsta kristna", och jag försökte förklara olika saker som jag hade förstått i bibeln, Men dom var helt blinda för dom logiska argumenten. Och till slut ville dom att jag skulle bli döpt för att "skydda mig" eller något liknande, jag ville inte från början, men dom var ihärdiga så jag gav mig till slut och blev döpt så att dom inte kunde använda det emot mig.

Jag studerade med vittnena i jag tror det var ett halvår, jag blev mer och mer övertygad om att Jehovas vittnen är närmast bibeln på långa vägar och att det är Jehovas vittnen som är Guds folk, Guds utvalda representanter på jorden, så jag bestämde mig för att bli döpt hos dom. Och den andra församlingen rann ut i sanden.

Citat:
Jag vet inte hur jag skulle gå tillväga för att göra den typen av analys och utefter det bedöma vilken form av kristendom som är den rätta. Det verkar som en mardröm för mig, det skulle säkert ta månader av 24/7 bibelläsning och studier för att komma fram till något.

Det är just det man måste göra, man måste sätta sig in vad bibeln säger metodiskt och med ödmjukhet. Det var därför Jehovas vittnen tidigare kallade sig för bibelforskarna. Dom som började forska i bibeln på detta sätt kom från andra religiösa bakgrunder, med det gemensamma intresset att objektivt se vad bibeln säger istället för vad alla olika församlingar och präster säger.

Detta om att forska och få kunskap talar bibeln väldigt mycket om, t.ex. i detta skriftställe:

"Judarna i Beroia var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde. Många av dem kom till tro, liksom åtskilliga ansedda grekiska kvinnor och män. " (Apg 17:11-12 Bibel2000)

Det handlar alltså aldrig i bibeln om att man ska komma i extas och blir "frälst", utan det handlar om att få kunskap i bibeln för att kunna börja tro, Apollos är ett bra exempel:

"Till Efesos hade det kommit en jude vid namn Apollos. Han stammade från Alexandria och var en bildad man, väl insatt i skrifterna. Han hade fått kunskap om Herrens väg, och han predikade med glöd och undervisade noggrant om Jesus, men han kände bara till Johannes-dopet. Denne man uppträdde nu i synagogan och talade frimodigt. När Priscilla och Aquila hade hört honom tog de sig an honom och gav honom ännu noggrannare kunskap om Guds väg. När han sedan ville fara över till Achaia uppmuntrade bröderna honom och skrev till lärjungarna där att de skulle ta väl emot honom. I Achaia blev han genom Guds nåd till stor hjälp för de troende, ty han vederlade judarna energiskt, och med stöd av skrifterna bevisade han inför allt folket att Jesus är Messias." (Apg 18:24-28 Bibel2000)
Citera
2026-05-02, 09:23
Medlem
Citat:
För tillfället nöjer jag mig med att bara anta att eftersom vanlig kristendom är vad 99% tillhör så är det väl vad jag också väljer. I brist av ork för textuell analys går jag efter auktoritet istället.

Men du vet väl att varken Jesus eller dom första kristna gick efter vad majoriteten sade, eller vad auktoriteter sade. Tvärtom gick Jesus till angrepp på dom som hade makten, saddukeer, skriftlärda och fariséer eftersom dom lärde ut läror som var emot skrifterna:

"Samma dag kom det fram några saddukeer och sade att det inte finns någon uppståndelse, och de frågade honom:...
Jesus svarade: »Ni tänker fel därför att ni varken kan skriften eller vet något om Guds makt.
" (Matt 22:23,29 Bibel2000)

"Så sätter ni Guds ord ur kraft genom de regler som ni har ärvt och för vidare. Och mycket annat sådant gör ni.«"(Markus 7:13 Bibel2000)

Citat:
Tror JV att vanliga kristna inte kommer till himlen? Är det bara JV som är tillåtna där?

Gud dömer varje människa enskilt, för att kunna komma till himlen så bör man väl ändå tro på den Gud som väljer vilka som kommer till himlen, och följa hans lagar och bud?
Tror du t.ex. om en person som tror på Oden, Tor och Frej, en triad som i treenigheten, kommer till himlen?
Tror du att Jehovas vittnen, som tror på Jesus som Guds son, och Jehova som Gud kommer till himlen?

Sedan kanske du vet att majoriteten av Jehovas vittnen inte vill till himlen, utan dom vill leva på jorden, så som Gud hade i åtanke när han skapade jorden, Adam och Eva?

Citat:
Sen vad händer egentligen i dessa JV byggnader som man kan se?

Dom är i det närmaste skolor där man studerar och läser bibeln, tillsammans med sånger och bön till Gud.

Citat:
Jag antar att inte många icke-JV personer varit därinne,

Jo, det är många icke-JV som kommer till mötena, jag kom t.ex. till mötena under ett halvår utan att ha varit döpt. Det är öppet för alla att komma på mötena.

Citat:
det känns lite förbjudet typ. Som om man går förbi den och ingen säger något, men alla tänker "där är dom där".

Dränker ni katter därinne? Dansas gamla folkdanser? Spelar ni FIFA? Diskuterar ni hur alla icke-JV har fel och är farliga? Kan man gå in eller kommer alla blickar vändas mot en och allt tystnar då medans man sakta backar ut då?

Tror du inte att det handlar om fördomar och förutfattade meningar?
Här är en video på vad som händer i Rikets sal:

https://www.jw.org/sv/bibliotek/videor/Vad-h%C3%A4nder-p%C3%A5-Rikets-sal/

Citat:
Vad tycker ni om vanliga kristna egentligen? Ser ni dom som vilse typ?

Ja, i princip som övriga världen också är. Dom flesta människor i världen är inte intresserade av att söka sanningen om allting. Speciellt om man är inblandad i världen som är emot Guds lagar och bud, t.ex. på grund mänskliga traditioner och att man är mer fäst vid sin familj, än vid Jesus, eller att man gillar olika synder och inte vill ge upp dom, t.ex. ha sex med massor med olika människor.
Då vill man inte vända om och ändra sig. Man följer bekvämt med strömmen som döda fiskar, bara en liten del av jordens befolkning skulle hitta den trånga porten och smala vägen:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13-14 Bibel2000)
Citera
2026-05-02, 10:17
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har skrivit om det här tidigare på FB, det kanske är mer ingående än det jag tar upp nu.

Jag var icke troende när Jehovas vittnen ringde på dörren. Jag vet inte om man kunde kalla mig för ateist, jag själv hade inte tagit ståndpunkt för det ena eller det andra. Jag antog att det skolan lärde ut om t.ex. evolutionsteorin och att människan hade utvecklats från en apliknande förfader var rätt.
Jag växte upp bland icke troende, i alla fall så pratade man aldrig om religion eller gick i kyrkan eller annat i min familj, bland vänner eller bekanta.

Jag var(är) väldigt inne på vetenskap, jag började läsa in för att kunna komma in i högskolan när Jehovas vittnen ringde på dörren. Jag tyckte det dom sade och visade såg väldigt intressant ut, och dom argumenterade logiskt och förnuftigt som liknade mer vetenskap än hur andra kristna argumenterade och betedde sig, så jag började en bibelstudie med dom. T.ex. hade jag pratat med en kompis några år innan, som hade varit utbytesstudent i USA där han hade blivit "frälst". Det han sade och argumenterade, och hur han betedde sig var helt ologiskt och han var uppe i det blå(senare kom han ner på jorden och blev förnuftigare).
Så hur Jehovas vittnen argumenterade var väldigt annorlunda jämfört med andra som kallar sig för kristna, och dom var ödmjuka, omtänksamma, väldigt annorlunda än människor i samhället i övrigt, som ofta är dömande mot andra grupper av människor. Jag hade fått en negativ bild av Jehovas vittnen på grund av media och det man hörde från vänner och bekanta. Så jag hade också negativa tankar om dom, att det är en sekt o.s.v. Men jag som person ville aldrig döma någon baserat på vad andra sade om andra grupper, t.ex. om olika invandrare, romer och Jehovas vittnen. Jag ville höra saker och ting från källan.

Så jag började studera bibeln med Jehovas vittnen, men jag tyckte det gick för långsamt, man gick inte in i djupet på en gång, så jag kände mig lite rastlös och uttråkad varje gång dom kom. Om jag kommer ihåg rätt så hade jag inte börjat undersöka bibeln på egen hand vid den tidpunkten, den lusten fick jag i det här sammanhanget:
Efter ett tag ringde jag min frälsta kompis och pratade med honom att jag tyckte bibeln var intressant och att jag hade börjat studera med Jehovas vittnen , och då sade han att han precis just nu var på väg till ett hemmöte i en församling som hade kopplingar till Livets Ord, då frågade jag om jag kunde följa med, och det fick jag.

Hemmötet var surrealistiskt, det var i ett hyreshus och dom började tala i tungor och skrika högt, och jag funderade på hur grannarna reagerade på det. I alla fall, efteråt pratade jag med flera i församlingen, och en av dom gav mig en lättläst bibel som hette "Levande Bibeln", fast det var enbart NT. Jag började läsa i den varje dag, så fort jag fick tillfälle under rasterna på jobbet och intensivt hemma. Att jag började läsa så intensivt var på grund av att jag såg att allting stämde med det jag själv hade kommit fram till under dom 26 åren jag hade levt. Jag hade inte blivit påverkad av troende och religion, förutom det man läser i skolan, och t.ex. filmer på TV som "Jesus från Nasareth" och "Dom tio budorden" som jag tyckte var intressanta.

När jag läste "Levande Bibeln" så blev jag övertygad om det som stod i bibeln är sanningen, och därför började jag engagerade mig i det i princip 100% Och eftersom jag hade fått "Levande Bibeln" från den här frälsta församlingen, så trodde jag att det var dom som hade sanningen, så jag började gå på deras möten, försökte tala i tungor och allt möjligt. Vi åkte t.ex. till nyårsmötet i Uppsala med Livets Ord, där Carola också var med.
Jag tror/trodde att jag fick t.o.m. svar från "Gud", det kändes som att jag var i ett rus på mötena, men sedan började jag märka olika saker. T.ex. att ruset försvann efter mötena, och jag ville fortsätta mötet, men alla gick hem och man stängde dörrarna. Det kändes lite som att man hade festat på en nattklubb och sedan tänder dom ljuset och alla ska gå hem, men man själv vill att festen fortsätter.

Och en massa andra saker började komma upp, t.ex. sade en person "treenigheten" under en fika, och jag undrade vad det var för något. Jag tyckte det var konstigt eftersom bibeln säger att Jesus är Guds son, inte Gud själv. Och jag gick på ett förbönsmöte innan allmänheten kom, det skrämde mig. Dom höll på som vanligt med tungotal, men det var mer aggressivt, man förbannade Satan och tog på stolarna för att välsigna dom så att besökarna ska bli frälsta. Och det värsta var att det fanns barn, och vissa blev rädda och började gråta, men dom fortsatte ändå. Jag såg en man hålla kanske en 4-åring i famnen som gråter, och han fortsätter att skrika och förbanna Satan och ta i stolarna. Jag blev chockad och jag tror att dom blev överraskade att jag kom, och egentligen inte ville att jag skulle vara med där.

Och dom sade att jag inte skulle öppna dörren när Jehovas vittnen kom, jag gjorde som dom sade, jag hörde att dom ringde på dörren, men jag öppnade inte, jag fick dåligt samvete och mådde dåligt. Så jag träffade inte dom på ett tag, jag har för mig att jag var ett år hos dom frälsta kristna, men sedan träffade jag på bussen en av vittnena som hade studerat med mig. Och vi bestämde oss för att träffas, men jag frågade om jag kunde ta med min kompis, och det gick bra.
Det var under det mötet som polletten trillade ner om vilka som hade sanningen, vi diskuterade och argumenterade med varandra om olika saker, jag kommer ihåg att kompisen trodde att Jehovas vittnen trodde på att Jesus dog i Polen men det var egentligen att Jesus dog på en påle.
I alla fall, vittnena svarade logiskt och förnuftigt på alla frågor, och jag blev imponerad av att dom hade så mycket kunskap i bibeln och kunde ta fram ena bibelstället efter den andra som förnuftigt och logiskt bevisade det dom sade. Det som fick polletten att trilla ner ordentligt, var att jag började förklara för min kompis det logiska i argumentationerna, men han var helt borta, och då sade en av vittnena "förstår du nu"?

Efter det började jag studera allt som Jehovas vittnen hade väldigt intensivt. Jag hade fortfarande kontakt med dom "frälsta kristna", och jag försökte förklara olika saker som jag hade förstått i bibeln, Men dom var helt blinda för dom logiska argumenten. Och till slut ville dom att jag skulle bli döpt för att "skydda mig" eller något liknande, jag ville inte från början, men dom var ihärdiga så jag gav mig till slut och blev döpt så att dom inte kunde använda det emot mig.

Jag studerade med vittnena i jag tror det var ett halvår, jag blev mer och mer övertygad om att Jehovas vittnen är närmast bibeln på långa vägar och att det är Jehovas vittnen som är Guds folk, Guds utvalda representanter på jorden, så jag bestämde mig för att bli döpt hos dom. Och den andra församlingen rann ut i sanden.

Det är just det man måste göra, man måste sätta sig in vad bibeln säger metodiskt och med ödmjukhet. Det var därför Jehovas vittnen tidigare kallade sig för bibelforskarna. Dom som började forska i bibeln på detta sätt kom från andra religiösa bakgrunder, med det gemensamma intresset att objektivt se vad bibeln säger istället för vad alla olika församlingar och präster säger.

Detta om att forska och få kunskap talar bibeln väldigt mycket om, t.ex. i detta skriftställe:

"Judarna i Beroia var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde. Många av dem kom till tro, liksom åtskilliga ansedda grekiska kvinnor och män. " (Apg 17:11-12 Bibel2000)

Det handlar alltså aldrig i bibeln om att man ska komma i extas och blir "frälst", utan det handlar om att få kunskap i bibeln för att kunna börja tro, Apollos är ett bra exempel:

"Till Efesos hade det kommit en jude vid namn Apollos. Han stammade från Alexandria och var en bildad man, väl insatt i skrifterna. Han hade fått kunskap om Herrens väg, och han predikade med glöd och undervisade noggrant om Jesus, men han kände bara till Johannes-dopet. Denne man uppträdde nu i synagogan och talade frimodigt. När Priscilla och Aquila hade hört honom tog de sig an honom och gav honom ännu noggrannare kunskap om Guds väg. När han sedan ville fara över till Achaia uppmuntrade bröderna honom och skrev till lärjungarna där att de skulle ta väl emot honom. I Achaia blev han genom Guds nåd till stor hjälp för de troende, ty han vederlade judarna energiskt, och med stöd av skrifterna bevisade han inför allt folket att Jesus är Messias." (Apg 18:24-28 Bibel2000)
Jojo...att studera bibeln tills ögonen blöder är väl en sak. Men man måste ha analysförmåga också
Citera
2026-05-02, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jojo...att studera bibeln tills ögonen blöder är väl en sak. Men man måste ha analysförmåga också

Ja, och det är tråkigt att du inte har den förmågan.
Citera
2026-05-02, 10:54
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Tror du inte att det handlar om fördomar och förutfattade meningar?
Här är en video på vad som händer i Rikets sal:

https://www.jw.org/sv/bibliotek/videor/Vad-h%C3%A4nder-p%C3%A5-Rikets-sal/
Jo, självklart handlar det om fördomar. Hela livet har man ju fått intryckt i huvudet att JV är konstiga, läskiga, hjärntvättade och allt möjligt dåligt. Det var därför jag frågade, hur mycket stämmer den bilden egentligen och vad som faktiskt händer därinne. Det låter ju faktiskt mycket bättre än mainstreambilden när du förklarar det. Folk kan vara så dömande, och speciellt bland ateister som ogillar all religion överlag så blir det nog ännu värre.

Det låter faktiskt ganska lockande hur du beskriver saker.

Men även i den vanliga kristendomen finns det ju bibelforskare och folk som studerat bibeln i åratal. Varför kommer dom till andra slutsatser än JV? Antar att svaret blir att du inte vet, men enligt dig själv och dina logiska resonemang och studier så måste JV vara det korrekta? Det hade nog varit ett bra svar.

För stunden är det enbart stigma och studierädsla som håller mig från JV. Man får hoppas att gud har nåd. Jag fokuserar nog mer på känsla, kärlek och lojalitet till gud än exakt vilken tolkning som är den korrekta. Jag vill inte välja en kyrkinriktning så som ortodox, katolik, protestant heller. Jag tror gud går efter hjärtat, inte efter vilken grupp du tillhör. Om man nu missförstog någon vers eller tolkade något på fel sätt spelar det nog ingen roll, gud är större än så.

Jag går mer efter intuition och hjärta än intellektuell förmåga alltså. Jag tycker mig känna guds vilja mer än att resonera mig fram till den genom bibelstudier. Tror du det är fel?

Jag menade inte att låta dömande, jag ogillar inte JV, men jag måste erkänna att socialt stigma påverkar mig även om jag inte vill att det ska göra det. Det är en syndig mänsklig instinkt som ingen är helt fri från. Men din text verkar ta bort det stigmat en hel del faktiskt, du skriver ju bättre än de flesta vanliga kristna här på flashback i alla fall.

Kanske besöker jag en sån där JV byggnad någon gång. Det hade varit intressant.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-05-02 kl. 11:00.
Citera
2026-05-02, 12:05
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ja, och det är tråkigt att du inte har den förmågan.
Betydligt bättre än dig i varje fall
Citera
2026-05-02, 15:27
Medlem
Citat:
Jo, självklart handlar det om fördomar. Hela livet har man ju fått intryckt i huvudet att JV är konstiga, läskiga, hjärntvättade och allt möjligt dåligt. Det var därför jag frågade, hur mycket stämmer den bilden egentligen och vad som faktiskt händer därinne. Det låter ju faktiskt mycket bättre än mainstreambilden när du förklarar det. Folk kan vara så dömande, och speciellt bland ateister som ogillar all religion överlag så blir det nog ännu värre.

Men även i den vanliga kristendomen finns det ju bibelforskare och folk som studerat bibeln i åratal. Varför kommer dom till andra slutsatser än JV? Antar att svaret blir att du inte vet, men enligt dig själv och dina logiska resonemang och studier så måste JV vara det korrekta? Det hade nog varit ett bra svar.

För stunden är det enbart stigma och studierädsla som håller mig från JV. Man får hoppas att gud har nåd. Jag fokuserar nog mer på känsla, kärlek och lojalitet till gud än exakt vilken tolkning som är den korrekta. Jag vill inte välja en kyrkinriktning så som ortodox, katolik, protestant heller. Jag tror gud går efter hjärtat, inte efter vilken grupp du tillhör. Om man nu missförstog någon vers eller tolkade något på fel sätt spelar det nog ingen roll, gud är större än så.

Jag går mer efter intuition och hjärta än intellektuell förmåga alltså. Jag tycker mig känna guds vilja mer än att resonera mig fram till den genom bibelstudier. Tror du det är fel?

Jag menade inte att låta dömande, jag ogillar inte JV, men jag måste erkänna att socialt stigma påverkar mig även om jag inte vill att det ska göra det. Det är en syndig mänsklig instinkt som ingen är helt fri från. Men din text verkar ta bort det stigmat en hel del faktiskt, du skriver ju bättre än de flesta vanliga kristna här på flashback i alla fall.

Jag har ungefär samma bakgrund som TTSP och började läsa Bibeln på egen hand för att kunna disskutera med en tjejkompis som var med i Babtisterna.
Tyckte att religion var nonsens då, men efter att plöjt igenom Nya testamentet såg jag ju att det fanns logik i Bibeln.
Jag kände en del vittnen också och såg att det var de som mest följde det som stod i Bibeln.
Det tog 10 år innan något vittne lyckades få igång ett studie med mig.

Första gången på Rikets Sal kände jag att det här är ju som det ska vara.
Inte en massa mumbo jumbo och trevliga människor.

Man måste inte tokstudera Bibeln.
Det finns en del grundläggande läror som man kan kika på, ex Guds Namn ( www.gudsnamnet.se) och beskrivningen på hur man ska känna igen Jesus efterföljare (Johannes 13:34, 35 ; 1 Johannes 4:20, 21 ; 1 Johannes 3:10–12)
Citera
2026-05-02, 15:35
Medlem
Citat:

Människan är i grunden skapad så att man alltid har "fördomar", det kallas för "kognitiv bias". Människan skulle faktiskt inte fungera utan det, eftersom det är en fundamental del av hur hjärnan bearbetar den enorma mängd information vi möter dagligen.

Det problematiska blir om man inte är ödmjuk för sina egna fördomar, om man inte är medveten om att man kan ha felaktiga uppfattningar.

Så även jag har "fördomar", alla människor har "kognitiv bias" om olika saker.

Citat:
Men även i den vanliga kristendomen finns det ju bibelforskare och folk som studerat bibeln i åratal. Varför kommer dom till andra slutsatser än JV? Antar att svaret blir att du inte vet,

Ja ungefär så, jag vet inte. Men det handlar ju om den fria viljan, påverkan från andra och massor med andra faktorer. Man kan t.ex. fråga sig varför vissa människor blir brottslingar eller blir onda, det finns inget enkelt svar på det.

Citat:
men enligt dig själv och dina logiska resonemang och studier så måste JV vara det korrekta? Det hade nog varit ett bra svar.

Ja, jag tycker Jehovas vittnen har dom bästa tolkningarna av bibeln och håller sig närmast bibelns/Guds lagar och bud. Men jag är alltid öppen för att jag kan ha fel, det är därför jag har befunnit mig på FB och debatterat med människor med massor med andra uppfattningar.

Citat:

Det är exakt så, Gud går efter och dömer varje människas hjärta. Tänk t.ex. på Paulus, som först kallades för Saul, han förföljde och dödade kristna, men han hade tydligen ett gott hjärta nog för att accepteras av Gud, och han omvände sig och blev ett värdefullt redskap i att sprida budskapet.

Och jag vet inte om du kommer ihåg det här skriftstället:

"Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan." (Rom 2:13-16 Bibel2000)

Det här skriftstället visar tydligt att t.o.m. hedningar som inte ens hört talas om Gud, kan ha ett gott förhållande till honom.

Citat:

Jag kan inte döma dig, bara Gud kan göra det. Du måste själv välja din egen väg, men bibeln är full av skriftställen som talar om att få kunskap om Gud genom bibeln, annars skulle bibeln inte existera om alla människor ska känna sig till Guds vilja. Men som sagt, det är Gud som dömer.

Citat:

Inget problem, jag tog inte illa vid mig. Jag pratar mycket hellre med dig än många andra av FB:s användare.
Senast redigerad av ttsp 2026-05-02 kl. 15:37.
Citera
2026-05-02, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Fast det handlade inte bara om att minimera umgänget med sådana som inte vill utsättas för predrikan. Utan om all kontakt med icke vittnen/världsliga.

Utifrån allt jag har läst på hemsidan/i litteraturen, så spelar det ingen roll om man predikar för dem eller inte. Man avråds från att umgås med världsliga, och att gifta sig med en. Man bör hålla sig till andra vittnen (”bröder och systrar”).

Så ditt exempel där man bör hålla sig borta från dåligt sällskap (eller minimera kontakten) men att det inte behövs bör det gäller ens ensamma farmor, det verkar heller inte riktigt gälla. Eftersom alla världsliga kan ha dåligt inflytande förr eller senare (som exemplet med Salomo och hans fruar, där det skedde när han blev gammal).

Dock finns det anvisningar om att söka bli "prisade" för sina goda gärningar. D v s det är Ok att städa hos farmor och hjälpa henne att handla, men minimera det sociala umgänget när man gör det.
Citera
2026-05-02, 15:53
Medlem
Citat:
En till fråga också, varför tror ni 99.8% av de kristna inte är JV? Är det för att de är för dåliga på att urskilja sanning? Väljer de den lätta vägen för att deras hjärtan är hårda? Är deras motivation kontaminerad av världsliga intressen istället för genuin sanning och spiritualitet?

Det är så svårt för mig att förstå hur en grupp på 0.001% skulle vara den sanna vägen. Hur förklarar man det egentligen? Är detta avsiktligt av gud eller är det bara en slump att alla andra råkade falla av, och nu sitter han och svär i himlen för att 99.8% är dumma och gick en annan väg än den han tänkte sig?
Amberfly är inte JV, men han är påläst om dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in