Idag, 12:05
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
"Tycka om" är ett starkt uttryck. Tycker nog inte om någon politiker på den nivån. Det kräver sin person för att vilja dit, och hålla sig kvar där. Han representerade nog ämbetet mer värdigt ändå, tycker jag.

Gällande namngivningen är det klart det blir relevant, eftersom att hostilities och terminated mest troligt lägger grunden för någon taktik gentemot kongressen. Det är också i princip det enda vi hört från honom i frågan senaste veckan. Håller med dig, hade hellre fokat på annat. Men nu är det Trumps som är POTUS, och han fokuserar på detta.

Jag tycker inte du och en del andra här inne ska lägga så stor vikt på vad konflikten kommer namnges hädanefter. Sedan är det ju även ett smart drag av Trump och välja att de kommer stå i historieböckerna att kriget var över på någon månad.

"Tycka om" är faktiskt inte alls ett speciellt starkt ord. Är inte ens ett adjektiv utan ett partikelverb.

Kanske borde tagit Fidel Castro som liknelse i ditt fall. En militär statskupp som blev kallad "kubanska revolutionen" av framförallt Fidels anhängare.
Citera
Idag, 12:13
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Jag tycker inte du och en del andra här inne ska lägga så stor vikt på vad konflikten kommer namnges hädanefter. Sedan är det ju även ett smart drag av Trump och välja att de kommer stå i historieböckerna att kriget var över på någon månad.

Jag tycker inte du ska lägga så stor vikt på vad jag och andra här inne lägger stor vikt på.

Du framstår som orolig och sur, och vi bryr oss i alla fall inte. Jag tänker prata massor om detta hela dagen lång, eftersom att det i nuläget är ett fragment av information som går att extrapolera ut. Kommer vi landa rätt? Mest troligt inte, men att spekulera om Irankonflikten är vårt bread and butter.

Citat:
"Tycka om" är faktiskt inte alls ett speciellt starkt ord. Är inte ens ett adjektiv utan ett partikelverb.

Uttryckets värdering i sammanhanget är mitt att äga, eftersom att det var mina åsikter som uttrycktes.

Tyckte inte om Obama, nej. Respekterade honom nog mer, ja.

Citat:
Kanske borde tagit Fidel Castro som liknelse i ditt fall. En militär statskupp som blev kallad "kubanska revolutionen" av framförallt Fidels anhängare.

Precis, och det är något som diskuteras än idag. Semantik är inte oviktigt, och något som har en stor betydelse i både juridiken och historien.
Citera
Idag, 12:19
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Jag tycker inte du ska lägga så stor vikt på vad jag och andra här inne lägger stor vikt på.

Du framstår som orolig och sur, och vi bryr oss i alla fall inte. Jag tänker prata massor om detta hela dagen lång, eftersom att det i nuläget är ett fragment av information som går att extrapolera ut. Kommer vi landa rätt? Mest troligt inte, men att spekulera om Irankonflikten är vårt bread and butter.

Uttryckets värdering i sammanhanget är mitt att äga, eftersom att det var mina åsikter som uttrycktes.

Tyckte inte om Obama, nej. Respekterade honom nog mer, ja.

Precis, och det är något som diskuteras än idag. Semantik är inte oviktigt, och något som har en stor betydelse i både juridiken och historien.

Ja vad du tycker jag framstår som är ju helt och hållet upp till dig. Vad du själv framstår som här inne sedan du "hittade" hit för ett par månader sedan låter jag vara osagt.

Respektera får däremot anses vara ett väldigt starkt ord och adjektiv till skillnad från "tycka om". Är lite holabandola när det kommer till dina frekventa kappvändningar, så vet inte riktigt vad din frågeställningar var eller är i detta inlägg. Det svänger så mycket så jag får lämna det mesta tomt förutom rättelsen av "starka" ord i sammanhanget.
Citera
Idag, 13:19
Medlem
Citat:
Är det begåvningsreserven som börjar spekulera fritt här nu igen? Skillnaden är att det kommer stå "militär operation" istället för "krig" i en del rubriker. Jag lämnar det därhän varför Trump & Co har valt att lämna ordet "krig". Det är nog för tok för avancerat att förstå om man inte kan koppla det själv.

Man skall inte ställa allt för höga krav på de personer som spekulerar här i tråden, de flesta håller till exempel på att diskutera för fullt i en annan tråd, där de menar att Israel har tränat speciella Mossadhundar att självständigt spåra upp och våldta arabiska muslimer analt.

Att anhängarna av teorin om judiska Mossadanalvåldtäktshundar inte ser den totala förlust som drabbat Iran i detta krig, ej heller det ekonomiska stryptag USA:s pågående sjöblockad, som hittills kostat Iran 5 miljarder dollar bara i uteblivna oljeintäkter, är inte förvånande utan symptomatiskt för den typ av gravt störda och av hat förblindade muselmanska apologetpersoner som står på pedomullahsidan i denna konflikt.

Att å ena sidan konsekvent hävda att Trump ljuger om allt men ändå så fort han säger något som på minsta lilla vis stöder egna störda pedofildyrkartesen hävda sanning kräver en speciell typ av enögdhet man annars mest ser i den lokala källarmoskén när terrorledaren ur minnet citerar och argumenterar för att jorden visst är platt.

Oavsett om man kallar det ett krig eller militäroperation eller sjöblockad går det inte att komma runt fakta:

Kärnanläggningarna sönderbombade
Uranet ligger säkert i inrasade tunnlar
Flottan sänkt
Flygvapnet utslaget
Luftförsvaret förintat
Ledningen decimerat, avdödad och förkrympligad
All militärproduktion sönderbombad
Missilkapaciteten kraftigt decimerad
osv

Det handlar om en total iransk förlust.
Citera
Idag, 14:14
Medlem
Graavargs avatar
Nu har Iran lämnat in två fredsförslag. Ett efter att nån litet smartare i USA föreslagit att man istället för att hota Iran skulle fråga vad de egentligen vill, och ett uppdaterat förslag efter att Trump/USA sagt nej till det första.

Nu säger Trump (enligt egen utsago) nej igen. Det innebär sannolikt ett av tre möjliga alternativ:

1. att nuvarande "status quo" fortsätter, dvs. USA blockerar iranska hamnar och Iran blockerar Hormuz, eller

2. att man börjar kriga aktivt igen, eller

3. att USA kommer med ett fredsförslag.

Iran kommer nämligen INTE att komma med ett nytt, tredje förslag. Det skulle vara att visa sig svag och att förlora sin heder. Och Trump har inte sagt nåt om att USA skulle komma med ett förslag.

Enligt i stort sett alla opartiska bedömare runt om i världen är nuläget orsakat av ovannämnda iranska "stolthet" och av att USA tror att Iran håller på att säcka ihop (nåt väldigt få oberoende Iran-experter tror). Vidare verkar en del av Iran-kännarna (framförallt bland arabländerna i regionen) rätt säkra på att regimen i Iran garanterat skulle välja "krig" istället för att "säcka ihop", dvs. om Trump och USA har rätt i sin bedömning om hur bra blockaden biter så¨kommer det att leda till krig, inte till en fredsuppgörelse.

- - -

På några enstaka håll noterar man också att den iranska upphandlingen av axelavfyrade luftvärnsmissiler från Kina, vars leverans Kina stoppade med motiveringen att de inte levererar vapen till parter i ett pågående krig, nu kan slutföras (dvs. vapnen kan levereras till Iran) eftersom Trump formellt har informerat den amerikanska kongressen om att "kriget är över" ("The hostilities that began on February 28, 2026, have terminated.". Det var sannolikt med hjälp av den typen av luftvärn som de amerikanska planen sköts ner tidigare.
Citera
Idag, 14:25
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Så nu är kriget slut enligt clownen Trump. Vad har man åstadkommit egentligen (utöver att skapa en oljekris)?
Citera
Idag, 15:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Man skall inte ställa allt för höga krav på de personer som spekulerar här i tråden, de flesta håller till exempel på att diskutera för fullt i en annan tråd, där de menar att Israel har tränat speciella Mossadhundar att självständigt spåra upp och våldta arabiska muslimer analt.

Att anhängarna av teorin om judiska Mossadanalvåldtäktshundar inte ser den totala förlust som drabbat Iran i detta krig, ej heller det ekonomiska stryptag USA:s pågående sjöblockad, som hittills kostat Iran 5 miljarder dollar bara i uteblivna oljeintäkter, är inte förvånande utan symptomatiskt för den typ av gravt störda och av hat förblindade muselmanska apologetpersoner som står på pedomullahsidan i denna konflikt.

Att å ena sidan konsekvent hävda att Trump ljuger om allt men ändå så fort han säger något som på minsta lilla vis stöder egna störda pedofildyrkartesen hävda sanning kräver en speciell typ av enögdhet man annars mest ser i den lokala källarmoskén när terrorledaren ur minnet citerar och argumenterar för att jorden visst är platt.

Oavsett om man kallar det ett krig eller militäroperation eller sjöblockad går det inte att komma runt fakta:

Kärnanläggningarna sönderbombade
Uranet ligger säkert i inrasade tunnlar
Flottan sänkt
Flygvapnet utslaget
Luftförsvaret förintat
Ledningen decimerat, avdödad och förkrympligad
All militärproduktion sönderbombad
Missilkapaciteten kraftigt decimerad
osv

Det handlar om en total iransk förlust.
Bra då är sundet öppet så tankfartygen kan passera och bra tillgång på billig bensin och diesel?
Citera
Idag, 15:56
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Bra då är sundet öppet så tankfartygen kan passera och bra tillgång på billig bensin och diesel?

Det där får du ta med terroristerna som ägnar sig åt terroristhandlingar. Hörde häromdagen att det börjar skissas på att eventuellt börja med ombyggnation så sundet kan kringgås i framtiden. Så kan terroristerna hålla på och plaska där i sundet så mycket de vill och yla sina ramsor.
Citera
Idag, 16:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Det där får du ta med terroristerna som ägnar sig åt terroristhandlingar. Hörde häromdagen att det börjar skissas på att eventuellt börja med ombyggnation så sundet kan kringgås i framtiden. Så kan terroristerna hålla på och plaska där i sundet så mycket de vill och yla sina ramsor.
Dock är vi inte där än och flygbränsle är det som först kommer begränsa flyget.
Sedan skrivs det om ransonering av bensin och diesel. (kvällspressen mm)

Trump har startat ett krig och inte slutfört det så vi har en fred.
Sundet var öppet före USA startade kriget med Iran.
Nu lämnar de det till ett kaos.
Citera
Idag, 16:04
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Dock är vi inte där än och flygbränsle är det som först kommer begränsa flyget.
Sedan skrivs det om ransonering av bensin och diesel. (kvällspressen mm)

Sundet var öppet före USA startade kriget med Iran.
Nu lämnar de det till ett kaos.

Eller så är det du m.fl. som misstolkar och /eller saknar förmågan att tolka texter bortom det som står.

Jag själv är mer av den uppfattningen att militärkonflikten är på uppgång och kan eventuellt börja gå ned igen vid mitten av maj/juni.
Citera
Idag, 16:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Rent tekniskt har det inte fred mellan Iran och USA sen 1979.
Citera
Idag, 16:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Eller så är det du m.fl. som misstolkar och /eller saknar förmågan att tolka texter bortom det som står.

Jag själv är mer av den uppfattningen att militärkonflikten är på uppgång och kan eventuellt börja gå ned igen vid mitten av maj/juni.
Trump får inte kriga med Iran utan kongressens godkännande och 60 då dagar är passerade.
Därför händer inget. Iran har nu makten över området och sundet är stängt så inga tankfartyg kommer igenom där.

Fattar du problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in