2026-05-01, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Ja självklart ska barnet i första hand försöka själv men ibland kan ju barnet behöva lite hjälp?

Det är väl bara att läsa materialet med barnet så lär ni er det tillsammans. Man måste bara kunna visa hur man lär sig något. ...och egentligen behöver inte en förälder göra det hellre, man behöver bara kunna visa sitt barn vad man tycker är viktigt i livet.
Citera
2026-05-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag tycker det mest låter som att du är en otacksam snorunge. Enligt vad du beskriver så är han en bra pappa, har varit del av ditt liv och du har kunnat leva utan ekonomiska bekymmer. Om 10-15 år har du kanske inte någon pappa längre, ta vara på den tid du har kvar.

Jag är tacksam för min pappa för jag vet han varit en bra pappa och att alla inte har samma tur, men det är ju mest åldern jag tycker är dåligt.
Han kanske inte ens får se sina barnbarn födas.
Citera
2026-05-01, 23:29
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Nu vet jag inte var man ska dra gränsen för "gamla föräldrar". När jag växte upp räknades mina föräldrar tydligen som gamla, vilket märktes ganska tydligt när vi pratade om föräldrarnas ålder i skolan. Mina var bland de äldsta. Minns tydligt hur en tjej i klassen också sa, när vi var 12 år: "Vad gamla dina föräldrar är, min mamma är bara 37". Men mina föräldrar var under 40 båda två när jag föddes. Inte speciellt gammalt i mina ögon.

Nåväl. Ska man ändå kommentera fördelar och nackdelar med äldre föräldrar... Fördelar är väl alla livserfarenheter, mognad, stabilitet och sånt. Nackdelar kan vara att föräldrarna upplevs som lite omoderna jämfört med andras föräldrar och att hälsan kan svikta när en själv är rätt ung. Äldre föräldrar kanske inte orkar lika mycket heller.
Citera
2026-05-02, 01:05
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Jag är tacksam för min pappa för jag vet han varit en bra pappa och att alla inte har samma tur, men det är ju mest åldern jag tycker är dåligt.
Han kanske inte ens får se sina barnbarn födas.

Eller så kanske han gör det. Någon kanske har en farsa som trillar av pinn av en hjärtattack långt tidigare.

Jag kan väl möjligen förstå att detta har känts konstigt, eller t.o.m. pinsamt när du var yngre. Men du är ju enligt egen utsago 25 år gammal, d.v.s. en vuxen människa. Hur kan detta vara något problem nu?

Alla blir äldre, även du.
Citera
2026-05-02, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Jag frågade en gång min gamla mormor "Vad blir 1 - 3?".
Svaret efter en stunds betänketid var: "Det går väl inte att räkna ut...?"

Så jag undrar hur det har gått med läxhjälp? Den matematik din pappa fick lära sig på sin tid är ju inte riktigt på samma nivå som det dagens unga lär sig. Men det kanske var din mamma som hjälpte dig med detta?

Ibland stöter man på intressanta inlägg på Flashback.

Förstår jag det rätt att du menar att den äldre generationen fick lära sig mindre avancerad matematik/var sämre på matte än dagens generation, tex förstår inte negativa tal. Alltså tvärt om mot det som finns bevisat, att kunskaperna i matte har störtdykt sen 90 talet?

Och det tänker du för din mormor var matematisk analfabet?
Citera
2026-05-02, 06:23
Medlem
jcockers avatar
Jag är lite förbryllad. Du är 25. Det här låter som tankegångarna från någon som är mer 10-15. En gissning är att du upptäckte där någonstans din pappas svaghet eller dödlighet eller så, i relation till din egen, men av någon anledning så ville du inte ta det till dig. Eller så kanske du har något annat agg mot din pappa.

Det har nog vilket fall som helst inte så mycket att göra med eran kronologiska ålder i nuläget. Det är nog ingen naturlag att du har denna syn på din pappa, snarare borde det ju vara tvärtom, eftersom ni sannolikt har mindre tid kvar ihop. Men ingen press på det, du har dina skäl, oavsett hur giltiga dom är eller ej.

Har du läst ”Skynda att älska” förresten? Kanske hittar du nåt där.
Citera
2026-05-02, 09:10
Medlem
Messiah Hallberg hade ju ett bejublat sommarprat 2025 då han beskrev sin uppväxt med äldre pappa. Tror till och med att han var äldre än din pappa.

Hur som helst. Det har gått bra för honom. Han är snygg, rolig och det går bra i karriären. Han skaffade barn tidigt.

Tänk efter, du var önskad av dina föräldrar, du har varit älskad och du har haft en snäll pappa utan ekonomiska problem. Vad gnäller du för?

Det finns barn som går i lågstadiet som mister sina ännu yngre föräldrar i olyckor eller sjukdom. Det är väl ändå sorgligare?

Du är vuxen nu. Inget barn. Passa på och ta vara på tiden med din pappa. Umgås med honom. Visa att du älskar honom och är stolt över honom som pappa.

Jag håller med om att man vill att förädrarna ska få hinna lära känna sina barnbarn. Men det är ju aldrig någon mänsklig naturlag. Tyvärr.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-05-02 kl. 09:21.
Citera
2026-05-02, 10:13
Medlem
Jag är född i slutet på 60-talet och mina föräldrar, särkilt pappa, var ganska gamla för det på den tiden. Pappa var 44 år när jag kom till världen. Det finns ju både för- och nackdelar med det. Fördelarna var att mina föräldrar var klara med ungdomslivet och hade ganska stort fokus på mig, de var erfarna och därmed ganska skickliga på att hantera olika situationer som dök upp. De var också trygga i sig själva, men det kanske de hade varit även om jag hade fötts 20 år tidigare?

Nackdelar fanns också. Det var lite tråkigt och jag skämdes ibland för att mina föräldrar var så pass gamla. Jag fick frågan några gånger om det var min morfar eller farfar som var med mig. Likaså var pappa ganska gammeldags i mycket med värderingar och synsätt på världen. Detta gällde även musik och kultur. Alla föräldrar har väl en annan musiksmak och så vidare, men här blev det nästan två generationer bort.

Ska jag väga samman för- och nackdelar tänker jag att fördelarna handlar om sådant som är viktigt på riktigt medan nackdelarna mer handlade om ganska ytliga saker, så jag är glad för att mina föräldrar var mina föräldrar.
Citera
2026-05-02, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikbar
Jag är född i slutet på 60-talet och mina föräldrar, särkilt pappa, var ganska gamla för det på den tiden. Pappa var 44 år när jag kom till världen. Det finns ju både för- och nackdelar med det. Fördelarna var att mina föräldrar var klara med ungdomslivet och hade ganska stort fokus på mig, de var erfarna och därmed ganska skickliga på att hantera olika situationer som dök upp. De var också trygga i sig själva, men det kanske de hade varit även om jag hade fötts 20 år tidigare?

Nackdelar fanns också. Det var lite tråkigt och jag skämdes ibland för att mina föräldrar var så pass gamla. Jag fick frågan några gånger om det var min morfar eller farfar som var med mig. Likaså var pappa ganska gammeldags i mycket med värderingar och synsätt på världen. Detta gällde även musik och kultur. Alla föräldrar har väl en annan musiksmak och så vidare, men här blev det nästan två generationer bort.

Ska jag väga samman för- och nackdelar tänker jag att fördelarna handlar om sådant som är viktigt på riktigt medan nackdelarna mer handlade om ganska ytliga saker, så jag är glad för att mina föräldrar var mina föräldrar.

Hmm, har faktikt aldrig upplevt min pappa som kulturellt gammal.

Sen var det nog vanligare förr att män blev pappa i 40-50 årsåldern eftersom många inte använde kondom samt fertiliteten har sjunkit sedan typ 50 talet.
Citera
2026-05-02, 11:41
Medlem
godboys avatar
Citat:
Jag är 25 idag och min pappa fyllde 72 i år, så han var alltså 47 år när han fick mig.

För 5 år sedan gick jag i gymnasiet och då var det flera i min ålder som hade mor/farföräldrar i min pappas ålder vilket inte var sådär jättekul.
Min pappa har varit en bra pappa på alla sätt och vis men har ibland stört mig på hans ålder.
När jag var yngre ville jag inte ta hem kompisar för dom trodde han var min farfar tex.
Minns också att jag inte ville ha med honom till skolan på typ möten och så just pga hans höga ålder och han faktiskt var gråhårig redan när jag gick i högstadiet.

Andra nackdelar som jag tycker blivit mer uppenbar nu senaste åren är hans hälsa.
Han har opererat höften och för några år sedan och även om han är ganska aktiv och gillar att vara ute så märker man ändå att han blivit gammal jämfört med för 10-15 år sedan.
Han hade varit och storhandlat och skulle upp med grejorna uppför en 5m lång trapp och såg ut som han kämpade med det nästan.
Han har även kompisar som är gamla och vissa av hans bekanta ha redan dött.

Det positiva kanske är att han alltid varit ganska lugn i sinnet och inte bråkat och så.
Han har även varit väldigt hjälpsam och som jag upplevt det velat spendera tid med mig och min 3 år äldre bror, kanske för att han tänker att han inte kommer leva länge till?

Även fast han blev pensionär för flera år sedan så märkte jag inte av nåt av det på familjens ekonomi, så han han varit bra även på det sättet, fast okej, han blev pensionär när jag gick ut gymnasiet och då tjänade jag egna pengar men ändå.

Ni med gamla föräldrar, skriv gärna hur ni upplevt det, fördelar vs nackdelar men hade även varit kul med nån berättelse.
Jag tror personligen inte att jag kommer skaffa barn när jag är över 40 för jag har sett för mycket negativt med det.
Jag blir inte riktigt klok på ditt inlägg. Du har alltså haft en bra och trygg uppväxt och känner dig kinkig kör att din farsa är äldre? Nu skuldbelägger du honom för att du eventuellt kommer förlora honom tidigare än dina jämnåriga?

Sen att man i tonåren skäms över sina föräldrar är helt naturligt, det gör alla och mina vänner vet jag skämdes över sina föräldrar. Du är ju 25 nu och vuxen och har ditt liv. Fördelen med om han faller ifrån tidigare än dina jämnårigas föräldrar är att du då har det ur världen, för det är ett jävla meck när föräldrarna börjar bli så gamla att döden börjar knacka på dörren, de ska köras till allsköns läkarbesök, de ska ordnas med gånghjälpmedel, det ska anpassas hemmavid så att de får en säker boendemiljö.

Nu är ju mor din yngre och kommer säkert få ta det mesta med far din. Jag förlorade min far oväntat när jag gick i 5:an p g a kardiovaskulär sjukdom. Däremot hade jag morsan i livet till hon var över 80, men de sista åren var ett elände med allt man behövde hålla på med för att hon skulle ha det bra.
Citera
2026-05-02, 12:54
Medlem
bithaxs avatar
Problemet är mest att man känner sig skyldig som inte lyckats fixa en idyll med barnbarn mm till dem. Nu börjar mamma bli dement, och det är nog hemmet nästa. Själv närmar jag mig 40 streckett och är enda barnet. Önskar jag haft en äldre bror eller syster så att jag inte behövde bära på allt ansvar själv.

När mina föräldrar är borta lämnar de efter sig miljoner i tillgångar att förvalta. Jag vet inte vad jag ska göra, funderar på att ge bort vissa saker till mina kusiner.
Citera
2026-05-02, 12:57
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Hmm, har faktikt aldrig upplevt min pappa som kulturellt gammal.

Sen var det nog vanligare förr att män blev pappa i 40-50 årsåldern eftersom många inte använde kondom samt fertiliteten har sjunkit sedan typ 50 talet.

Förr hade de väl barn med pigor och liknande när frun blivit för gammal för att skaffa fler barn. Idag är det kanske mindre vanligt med utomäktenskapliga relationer som leder till barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in