2026-05-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Haha "matematisk analfabet", det lät lite roligt

Men ja, jag menar lite så att på den tiden de äldre gick i grundskolan så var väl inte matematiken de lärde sig lika avancerad som det man lär sig i grundskolan idag? Eller har jag fel? Sen får man ju tänka också på att om man lärde sig matematik för 40 år sedan kanske man har glömt mycket också, därav att jag tänker att en äldre förälder kanske har svårare att hjälpa till med läxhjälp.

Ja du har verkligen fel. De äldre generationerna avkrävdes mycket mer avancerade kunskaper inom matematik. Kunskapen i matematik har sjunkit tillsammans med befolkningens genomsnittliga IQ, tyvärr.
Citera
2026-05-03, 18:59
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja du har verkligen fel. De äldre generationerna avkrävdes mycket mer avancerade kunskaper inom matematik. Kunskapen i matematik har sjunkit tillsammans med befolkningens genomsnittliga IQ, tyvärr.
Jaha det var så alltså? Då får jag erkänna att jag hade fel.
Ja, jag har läst att matematikkunskaperna dalat en hel del nuförtiden.
Citera
2026-05-03, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
En fördel med äldre föräldrar är att de vanligen är pensionärer när de får barnbarn och således kan ha mer tid med dem. Makens föräldrar är äldre och de var pensionärer och styrde sin tid själva när vi fick barn. Mina föräldrar, som var varken unga eller gamla när jag föddes, är fortfarande(har tonårsbarn) mitt uppe i sina egna karriärer.
Å andra sidan kan man väl se det som att i nästa led så är det en fördel att ha fått barn ungt - man finns kvar när barnbarnsbarnen kommer. Alla fem av mina mor- och farföräldrar fanns i livet när vi fick barn. Nu är de två äldre borta, men iaf min mormor är fortfarande väldigt aktiv och ungdomlig av dig. Min dotter älskar att själv ta tåget till gammelmormor och bo över där över helger.
Vi själva var väldigt unga när vi fick barn och hittills har det väl egentligen inte funnits varken för- eller nackdelar.

De flesta är nog pensionärer när dom får barnbarn eller när barnbarnen är små.
Många får barn i 30 års åldern, så det normala är att man är kring 60-65 när man får sitt första barnbarn.
Citera
2026-05-04, 13:40
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
De flesta är nog pensionärer när dom får barnbarn eller när barnbarnen är små.
Många får barn i 30 års åldern, så det normala är att man är kring 60-65 när man får sitt första barnbarn.
Eller så kommer det att bli fler och fler som kommer att fortsätta jobba längre i och med höjd pensionsålder. Min mamma är 65, men kommer att jobba i tre-fem år till trots fysiska handikapp. Det räcker ju med att få barn när man är 30 och sedan får ens egna barn när de är 30, så är man ändå fortsatt mitt i karriären när barnbarnen föds.
Citera
2026-05-04, 18:08
Bannlyst
Det finns väl inga fördelar med det. Man är gammal och orkeslös när man får barn, helt enkelt. Pinsamt för barnet
Citera
2026-05-05, 05:24
Medlem
Mina föräldrar var strax under 40 när jag föddes. Det är ju inte genuint gammalt, men dom var nästan alltid äldst bland kompisars föräldrar o så :/ Till sättet var dom alltid jättesnälla, men mycket präglade utav sin tid (födda tidigt 50-tal) i den meningen att dom var "riktigt gamla" redan som typ 45-åringar.
Jag märkte som liten (och framför allt nu) att dom kompisars föräldrar som var födda fem, sex år senare än mina föräldrar har en helt annan mentalitet. Det måste varit en rejäl generationsklyfta där runt 1955-65ish för den generationen, som präglade deras uppväxt och föräldraskap.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in