2026-04-21, 21:08
Medlem
En bekant har haft sin facebook stängd men öppnade upp den i veckan.
Han har skrivit ett inlägg som ser ut att vara skrivet den 25 december förra året men bilderna i det inlägget är daterade som 10 april 2026.

Har han redigerat och skrivit texten den 10 april då eller hur ligger det till?

Undrar eftersom om allt är skrivet den 10 april så är hela texten efterkonstruerad och fejk eftersom det rör en händelse som inträffade förra året.
Citera
2026-05-02, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom

De som får kommentarer av främlingar brukar stå som "digitala kreatörer" och vissa kan man bara följa inte bli vän med (det är olika.)
Har också sett att om någon av mina vänner gillar och kommenterar en digital kreatör så syns det i mitt flöde.
Men om du är helt ointresserad så kan du blocka så ser du inte något mer från personen, sidan eller gruppen.
Är personerna digitala kreatörer? varför går det bara att följa och inte bli vän med?
Citera
2026-05-04, 21:40
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modest303
Är personerna digitala kreatörer? varför går det bara att följa och inte bli vän med?

När man är digital kreatör med tillräckligt många följare så kan man tjäna pengar på det.
De vill såklart inte se tusentals människor i sitt flöde, därför går det inte att bli vänner.
Däremot om du känner någon som är det så kan den personen lägga till dig och då blir ni vänner.
Citera
2026-05-06, 22:40
Medlem
Det krånglar att ta bort ett inlägg från en Facebookgrupp. Står att åtgärden inte går att utföra, försök igen senare. Konstigt nog gick det att ta bort ett inlägg från en annan grupp, men inte detta. Då har jag ändå väntat. Brukar det dröja länge innan man kan pröva igen och lyckas? Kan man göra något annat? Utöver att be en admin/moderator ta bort det då, men jag vill helst lösa det på egen hand.
Citera
2026-05-07, 20:13
Medlem
Enok1Halvars avatar
Varför laggar det när man skriver en enkel text på en tråd , tar ca 1 sek för varje bokstav?
Citera
2026-05-08, 00:18
Medlem
Hur tar man screenshot numera på ett inlägg med massa kommentarer med rullista?

Går det att ta bort den homogaya popupen "Den här sidan vill att du bekräftar att du vill lämna sidan — information som du har angett kanske inte sparas"?

Går det att stänga av den jävla autouppdateringen i flödet som gör att inlägg försvinner?
Citera
2026-05-09, 18:05
Medlem
Facebook vad mig verifiera min ålder, jag kunde göra det med att ta bild på mitt id kort eller filma mig själv, jag valde filma mig själv. Verifieringen misslyckas och dom bannar mitt konto permanent jag kan inte begära en ny verifiering. Utan det stod jag kunde överklaga via twistorganistion eller domstol.

Jag har gått via appeal centre EU men dom skrev att det var utanför deras ramar.

Jag har försökt bli mera verifierad på Instagram där jag kan få chatta med supporten men varje gång får jag ” teknisk fel” jag har fyllt i formulär via Facebook men fick tillbaka ” vi kan inte verifiera det är ditt konto av den informationen du angett ”

Någon som har tips på hur jag kan göra? Verkar helt omöjligt få tag på nån slags mänsklig support.
Jag har haft min Facebook sen 2009 har mycket bilder och videos som jag inte vill förlora.
Citera
2026-05-10, 22:15
Medlem
Facebook och manipulation:

https://www.facebook.com/groups/642719680712879

I en politisk grupp jag är med är det ganska mycket inlägg och samma återkommande personer. Ibland postas andra inlägg.

Har inte varit speciellt många dagar.

MEN, det är väldigt konstigt flöde och olika som "gillar" och kommenterar.

Nyligen dök det upp ett inlägg med som handlade om Trump och som inte stämmer speciellt bra med det allmänna åsikten i gruppen. Men inlägget hade bra mycket mer än 100 gilla markeringar bara efter någon timma. Så fort går det inte med andra inlägg som diskuteras.

Så jag tog och kopierade alla namnen som "gillat" och så tog jag alla namn från en annan lista där jag vet flera återkommande personer är. Sedan bad jag AI matcha namnen, hur många namn som var samma.

2 namn som matchade mellan de två olika inläggen. Två av över 100 röster på respektive inlägg. Eftersom det är så få namn, kan det vara att inget matchar, bara två som råkar ha samma namn.

Relativt lätt och "avslöja" facebook, om det var botar eller liknande på inlägget som fick så många gilla men som inte matchade med åsikten i gruppen.
Citera
2026-05-14, 18:04
Medlem
Magnums avatar
Nu verkar de ha ändrat så flikfältet i androidappen är längst ned. Man kanske vänjer sig men det vore bra om man kunde välja om man vill ha det upp- eller nedtill.
Citera
2026-06-02, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Ser du om de bor i närheten av dig?
Eller har gemensamma vänner?
Kanske följer ni samma företag eller är med i samma grupper?

Det är många parametrar som kan göra att de kommer upp som förslag.

Du kan välja vilka som kan se och kommentera, gå till inställningar.

De som får kommentarer av främlingar brukar stå som "digitala kreatörer" och vissa kan man bara följa inte bli vän med (det är olika.)
Har också sett att om någon av mina vänner gillar och kommenterar en digital kreatör så syns det i mitt flöde.
Men om du är helt ointresserad så kan du blocka så ser du inte något mer från personen, sidan eller gruppen.

jag har absolut inget gemensamt med dom alls.
jag gillar bara i grupper jag är med i.
det är inte på min sida dom kommenterar utan jag ser dom i mitt flöde.
jag trycker på att jag inte vill se dom mer men mer bara ploppar upp varje gång jag är inne på fb.
t.o.m på språk jag inte förstår.
det går liksom inte att stäng av alla dessa förslag på grupper, sidor, personer, reels och fan och hans moster.
man ska följa, följa, följa.
får typ inget ifrån dom grupper jag faktiskt är med i.
sen har jag förstått att fb vet precis exakt vad man gör särskilt på fb.
dom vet om man stannar upp och läser ett inlägg i flödet, dom ser om man klickar upp kommentarerna och dom ser om man tar en skärmdump.
och de gör då att jag ser mindre och mindre ifrån mina egna grupper.
det blir nästan maniskt över det hela.
Citera
2026-06-02, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Detta har börjat hända mer och mer, så jäkla jobbigt. När man sen kollar kommentarerna så är det massvis med folk som frågar ”varför ser jag detta i mitt flöde, ”känner inte dig” osv.

jag trycker på att jag inte vill se dom mer men mer bara ploppar upp varje gång jag är inne på fb.
det går liksom inte att stäng av alla dessa förslag på grupper, sidor, personer, reels och fan och hans moster.
får typ inget ifrån dom grupper jag faktiskt är med i. och om jag får så är det vara den eller dom grupper jag kollade senast eller skrev i senast. ingen som helst blandning är det.
dom vet om man stannar upp och läser ett inlägg i flödet, dom ser om man klickar upp kommentarerna och dom ser om man tar en skärmdump.
Citera
2026-06-02, 16:57
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htg500
jag har absolut inget gemensamt med dom alls.
jag gillar bara i grupper jag är med i.
det är inte på min sida dom kommenterar utan jag ser dom i mitt flöde.
får typ inget ifrån dom grupper jag faktiskt är med i.

Låter jobbigt.
Endast när mina vänner är med i någon grupp eller gillar någon sida kommer de upp som förslag för mig, jag brukar gå in på gruppen/sidan eller personen och blockera.

Antar att du bara trycker på "visa mindre"?

Problemet är nog att dina vänner är medlemmar i grupper eller gillar något och då syns det för dig också (så är det för mig.)
Men upplever inte det som något större problem.

Jag menade såklart att det kommer i flödet.
Faceb vill att du ska gilla samma saker som dina vänner och andra i närheten, räcker med att du går till affären och står bakom någon i kön som gillar något så får du också det som förslag.

Förstår att det inte blir roligt när du knappt ser det du vill se egentligen men försök gå in direkt på sidan/gruppen/personen och blockera, jag ser inte alls mycket av det jag inte vill se längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in