2026-05-01, 21:44
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Som jag skrivit tidigare är jag också intresserad av datan.(studier) På det.
Dumpen kommer nog inte börja redovisa brottsoffer på sidan. Men de skulle kunna anonymisera datan.

Och en studie från Kanada från 2005 ska bevisa det?
Fattar du hur långt bak i tiden 2005 är?
Sedan ska det appliceras i en svensk kontext.
Det hävdas att pedofili är ett folkligt hatat fenomen sedan urminnes tider, alla ska veta att det är fel redan utifrån sina gamla gener, enligt er.

Sedan är 20 år gamla studier nästan förkastliga enligt dig, och inget av värde? Men om dessa cirkulerat i 20 år och om ingen ifrågasatt dem bode de få ett större värde. Så mycket har inte människor förändrats på de punkterna på 20 år.

Det hävdas att andra länder har ett mer seriöst förhållningsätt än Sverige, utifrån det varför skulle en kanadensisk studie vara av mindre värde?
Citera
2026-05-01, 21:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Det hävdas att pedofili är ett folkligt hatat fenomen sedan urminnes tider, alla ska veta att det är fel redan utifrån sina gamla gener, enligt er.

Sedan är 20 år gamla studier nästan förkastliga enligt dig, och inget av värde? Men om dessa cirkulerat i 20 år och om ingen ifrågasatt dem bode de få ett större värde. Så mycket har inte människor förändrats på de punkterna på 20 år.

Det hävdas att andra länder har ett mer seriöst förhållningsätt än Sverige, utifrån det varför skulle en kanadensisk studie vara av mindre värde?

När upphävdes Newtons tyngdlag ?
Har du möjligen koll på det eller har den möjligtvis ersatts av dumpens tyngdlag?
Citera
2026-05-01, 21:56
Medlem
Citat:
Du hade ju inte heller några studier om Dumpen.
Det är fakta att majoriteten av övergrepp som sker mot barn begås av släkt eller familj.

Alla kliver nog inte fram. Men sannolikheten ökar nog.

Tryggheten kommer nog från resten av familjen. Och kanske Dumpen som erbjuder stöd.

Håller med om att det finns mycket information.

Problemet med chatgpt är att man kan fråga efter studier. Och svaret kan bli det finns enstaka studier som säger något som bekräftar ens egen uppfattning.
Även om majoriteten av studier säger något annat.

Dumpen sitter möjligtvis på datan om hur många överlevare de räddat. Kanske i framtiden kommer tillfölitliga studier om deras arbete.

Jag har ju aldrig påstått att det finns studier som specifikt rör Dumpen som företag. Det är du som insisterar på att det måste finnas exakt det för att vara relevant.

Det jag pratar om är fenomenet i stort, uthängningar och den typen av metoder. Där finns det faktiskt underlag att luta sig mot. Att kräva en snäv träffbild på just ett enskilt bolag blir ett sätt att slippa ta in helheten.

Om en forskare i Brasilien kommer fram till att det är en dålig idé att släppa en sten på hundra kilo över sin egen fot, då sitter man ju inte här i Sverige och invänder att ”ja, där kanske, men här har vi andra stenar, så det gäller nog inte”.
Det säger sig självt att vissa saker är ganska allmängiltiga.

Det är lite där du missar poängen. Det spelar inte någon avgörande roll om det är olika organisationer som sysslar med uthängningar, eller om lagstiftningen ändras fram och tillbaka. Själva grundproblematiken med metoden förändras inte för det.
Mekaniken bakom är densamma, och därmed också konsekvenserna. Det är inte mer komplicerat än så, även om du gärna vill få det att framstå som det.

Tryggheten i hemmet ryker ju också, i samma ögonblick som hela familjen dras in i det här. Påtryckningar utifrån, uppmärksamhet man inte bett om, det är klart att det sätter spår hos anhöriga.
Det måste man ju kunna ta in. Vad det faktiskt gör med människor runt omkring.

Sen vet du inte ens om det finns några faktiska offer i de enskilda fallen. Du utgår från att det gör det. Precis som Dumpen och andra följare. Den bilden bygger du i stort sett enbart på information från en och samma källa, Dumpen.
Dom är inte direkt opartisk.

Du återkommer hela tiden till chatgpt, som om det i sig skulle vara ett argument.

Men det intressanta är ju att du, trots det, inte lyckas presentera någonting som faktiskt styrker det du påstår. Om det nu är så enkelt som du vill få det att framstå, då borde det inte vara särskilt svårt att ta fram en studie, vilken som helst, som faktiskt stödjer påståendet att uthängningar stärker rättssamhället och löser fler problem än de skapar.

Det är nog många som gärna skulle vilja se den där studien som visar att vigilantism och uthängningar faktiskt förbättrar ett samhälle mer än de skadar det.

Jag läser den gärna iallafall.
Citera
2026-05-01, 21:58
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Lite synd att Dumpen missar totalt dom verkliga problemen för unga tjejer. Men det har vi konstaterat för länge sen (utom lådvinstanterna själva)

"Eva, 14, orkade inte leva mer efter invandrarnas gruppvåldtäkt"
https://www.friatider.se/eva-14-orkade-inte-leva-mer-efter-invandrarnas-gruppvaldtakt
Helt logiskt, då de inte vill ha tillbaka svenskar som våldtagit i utlandet. De vill bara få ut folk, de tror de får äta sig mättare då!
Citera
2026-05-01, 22:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Jag har ju aldrig påstått att det finns studier som specifikt rör Dumpen som företag. Det är du som insisterar på att det måste finnas exakt det för att vara relevant.

Det jag pratar om är fenomenet i stort, uthängningar och den typen av metoder. Där finns det faktiskt underlag att luta sig mot. Att kräva en snäv träffbild på just ett enskilt bolag blir ett sätt att slippa ta in helheten.

Om en forskare i Brasilien kommer fram till att det är en dålig idé att släppa en sten på hundra kilo över sin egen fot, då sitter man ju inte här i Sverige och invänder att ”ja, där kanske, men här har vi andra stenar, så det gäller nog inte”.

Det är lite där du missar poängen. Det spelar inte någon avgörande roll om det är olika organisationer som sysslar med uthängningar, eller om lagstiftningen ändras fram och tillbaka. Själva grundproblematiken med metoden förändras inte för det.
Mekaniken bakom är densamma, och därmed också konsekvenserna. Det är inte mer komplicerat än så, även om du gärna vill få det att framstå som det.

Tryggheten i hemmet ryker ju också, i samma ögonblick som hela familjen dras in i det här. Påtryckningar utifrån, uppmärksamhet man inte bett om, det är klart att det sätter spår hos anhöriga.

Sen vet du inte ens om det finns några faktiska offer i de enskilda fallen. Du utgår från att det gör det. Precis som Dumpen och andra följare. Den bilden bygger du i stort sett enbart på information från en och samma källa, Dumpen.

Du återkommer hela tiden till chatgpt, som om det i sig skulle vara ett argument.

Men det intressanta är ju att du, trots det, inte lyckas presentera någonting som faktiskt styrker det du påstår. Om det nu är så enkelt som du vill få det att framstå, då borde det inte vara särskilt svårt att ta fram en studie, vilken som helst, som faktiskt stödjer påståendet att uthängningar stärker rättssamhället och löser fler problem än de skapar.

Det är nog många som gärna skulle vilja se den där studien som visar att vigilantism och uthängningar faktiskt förbättrar ett samhälle mer än de skadar det.

Det enda svar du kommer att få är att du fokusförflyttar när du börjar snacka om
stenar. Jag vet av erfarenhet.
Citera
2026-05-01, 22:16
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Du hade ju inte heller några studier om Dumpen.
Om just detta är ett problem så kan Dumpen bjuda in fristående forskare till att få del av allt material även av slasktyp. Dock så kommer detta inte kunna gås igenom på nolltid.

Kommer Patrik tillåta vilken forskare som helst gå igenom deras material?? En lämplig studieperson kan vare en pensionerad polis, kommer Patrik våga detta??
Citera
2026-05-01, 22:31
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja visst är det den vuxna som har ansvaret att se till att inget olämpligt sker.
När man har vetskap om ålder på den unga så ska den vuxna bryta kontakten.
15-20 är väl knappt heller någon ålder att hålla på med.
Det här borde vara en självklarhet och inget som måste förklaras.
Om fiskarna är vuxna så är det de som får ta ansvaret att olämpligt sker. Det olämpliga består av att de placerar olämpliga tankar, som dessutom kan bli bestående genom tiden.

Fiskarna har fullt ansvar såsom de springande reportrarna och huvudmännen. De har ansvar för självmorden, arbetslösheten, o.s.v. Inget bra att ha på sitt CV. Som Patrik sa, han får inga jobb numera.
Citera
2026-05-01, 22:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror inte man behöver vara rädd.
Risken att det ska hända är nog väldigt liten.
Kan du svara på mina tidigare frågor om dumpen istället för tomtesvar? Alternativt njut på sadisttråden istället!
Senast redigerad av Takanashi 2026-05-01 kl. 22:35.
Citera
2026-05-01, 22:47
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
När upphävdes Newtons tyngdlag ?
Har du möjligen koll på det eller har den möjligtvis ersatts av dumpens tyngdlag?
Numer brukar upptäckter göras på gruppnivå av forskare. Huvudmännen har återfört forskningen till att utföras enskilt, och någon meriterande utbildning behövs inte för att få trovärdighet.

Det jag undrar över till viket Nobelpris man kan nominera Patrik för, fredspriset, nej nej.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2026-05-01 kl. 22:57.
Citera
2026-05-01, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Det finns ingenting som styrker att de anonyma berättelserna på Dumpen har koppling till de uthängda gäddorna. Inte ens Dumpen har påstått det.

Vill du ha färskare studier om barn som ger falskt vittnesmål i fråga om sexövergrepp så kan jag rekommendera en studie från 2017 av Otgaar et al. (Pubmed).
Från sidan 375 i länkad studie:

I studien framförs bland annat kritik mot att man har låtit barn använda dockor för att peka ut sexövergrepp. Från sidan 369:

Jag köper inte narrativet att många barn ljuger om övergrepp. Även om det förekommer så är det inte vanligt. Försök att hålla dig till Sverige.
Citera
2026-05-01, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Förklara logiken i detta resonemang, förklara gärna i steg.
Offren blir inte fler eller färre med att det blir känt; offren känner förmodligen till att de blivit utsatt, åtminstone i huvuddelen av fallen; om någon borde veta vem förövaren är, så är det just offret.

Men jag kan ha fel, så kan du förklara så att en dumskalle som jag förstår.

Jag menar förstås att de hållit tyst och konfrotationen blir en brytpunkt för att börja prata.
Citera
2026-05-01, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark

Om du vill läsa nåt annat än studier från utlandet.
Läs gärna lagstiftningen som är ändrad p.g.a dumpen.
Den hade inte ändrats utan dumpen.
Menar du att den inte förbättrat Sverige?

Nej jag skrev att det är sannolikt att det finns fler offer.
Stor skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in