2026-05-01, 13:14
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Som jag skrivit tidigare är jag också intresserad av datan.(studier) På det.
Dumpen kommer nog inte börja redovisa brottsoffer på sidan. Men de skulle kunna anonymisera datan.
De skulle kunna göra det, men efter 770+ gäddor har de inte brytt sig om att göra det. Kan vi då göra antaganden om att fenomenet ens existerar ö.h.t.? Det borde ligga i Dumpens intresse att visa upp det i så fall.

Citat:
Och en studie från Kanada från 2005 ska bevisa det?
Fattar du hur långt bak i tiden 2005 är?
Sedan ska det appliceras i en svensk kontext.
2005 är drygt 20 år tillbaka, det är inte jättelänge sedan anser jag. Hur gammal tycker du att en studie får vara innan den anses förlegad?

Som jag skrev så är Kanada och Sverige ganska liknande länder när det kommer till barns rättigheter. Menar du att jag har fel här? Finns det andra skäl till att avfärda kanadensiska studier? I så fall, vilka är dessa?
Citera
2026-05-01, 13:18
Medlem
rallykalle69s avatar
Lite synd att Dumpen missar totalt dom verkliga problemen för unga tjejer. Men det har vi konstaterat för länge sen (utom lådvinstanterna själva)

"Eva, 14, orkade inte leva mer efter invandrarnas gruppvåldtäkt"
https://www.friatider.se/eva-14-orkade-inte-leva-mer-efter-invandrarnas-gruppvaldtakt
Citera
2026-05-01, 13:26
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Lite synd att Dumpen missar totalt dom verkliga problemen för unga tjejer. Men det har vi konstaterat för länge sen (utom lådvinstanterna själva)

https://www.friatider.se/eva-14-orkade-inte-leva-mer-efter-invandrarnas-gruppvaldtakt
Efter samarbetet mellan Dumpen och SD började det väl bli inopportunt att kritisera handlingsförlamningen hos den sittande högerregeringen (FT). Då är det enklare och mer ofarligt att ge sig på pervogubbar som man har letat upp på Tinder.
Citat:
Tidöregeringen vägrade ställa upp på det dansk-italienska EU-initiativet för att utvisa våldtäktsdömda invandrare. Så när Sveriges modigaste 17-åring, Meya Åberg, gick ut i Norran och kritiserade att hennes våldtäktsman fått stanna blev det pinsamt för regeringen.
Vår regeringe verkar tycka att det är värre att gubbar skickar kukbilder till någon som spelar fjortis, än en regelrätt våldtäkt. Dumpen fungerar därför perfekt som avledningsmanöver för regeringens misslyckade migrationspolitik och deras fortsatta daltande med riktiga brottslingar.

Till och med Mona Sahlin själv har ju sagt att invandrare som våldtar ska ut, ska man behöva rösta på oppositionen för att få en förändring i frågan?
Senast redigerad av HugoStieglitz 2026-05-01 kl. 13:29.
Citera
2026-05-01, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
De skulle kunna göra det, men efter 770+ gäddor har de inte brytt sig om att göra det. Kan vi då göra antaganden om att fenomenet ens existerar ö.h.t.? Det borde ligga i Dumpens intresse att visa upp det i så fall.

2005 är drygt 20 år tillbaka, det är inte jättelänge sedan anser jag. Hur gammal tycker du att en studie får vara innan den anses förlegad?

Som jag skrev så är Kanada och Sverige ganska liknande länder när det kommer till barns rättigheter. Menar du att jag har fel här? Finns det andra skäl till att avfärda kanadensiska studier? I så fall, vilka är dessa?

Fast vi har ju de anonyma berättelserna på sidan.

Med tanke på att lagstiftningen kanske såg annorlunda ut 2005 etcetera. Jag skulle nog se med skepsis på studier som är mer än 10 år gamla.
Citera
2026-05-01, 13:49
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:

Med tanke på att lagstiftningen kanske såg annorlunda ut 2005 etcetera. Jag skulle nog se med skepsis på studier som är mer än 10 år gamla.
Jag ser med ännu mer skepsis mot Sara & gängets retorik & svammel. Finns varken rimlighet eller grund i egentligen någonting, förutom att dom ödelägger liv på löpande band, för i stort sett 0 nytta.

Det är deras inkomst, det är inte svårare än så. Dom bekämpar ett icke-problem medan dom faktiska problemen rullar på.
Citera
2026-05-01, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69

Det är samma sak som händer med flickorna som blir våldtagna av äldre män, de mår inte bra av det.
Citera
2026-05-01, 14:53
Medlem
Citat:
Det rimliga är väl att gäddorna vill göra vad de har skrivit i chatten? Det är i många fall sex med vad de tror är en samtyckande fjortis (som har tagit kontakt med gäddan via Tinder). Är det brottet tillräckligt allvarligt för en offentlig uthängning?

Här menar jag att iaf. saker som missbruksproblematik, psykiska störningar etc. hos gäddan bör vägas in, samt det faktum att de flesta gäddorna inte är ute efter att våldföra sig på minderåriga mot barnens vilja. Tvärtom är det vanligt att fiskarna lurar gäddorna att de är med på noterna, att de vill detta, att de tycker att gäddorna är snygga och mogna etc.

Om du hade en fjortonårig dotter som satt och raggade upp gubbar via nätet och skrev "snygg" till dem efter att ha fått högupplösta närbilder på deras gubbkukar, hade du inte själv tyckt att din dotter också har provocerat fram gäddans vilja till ett möte?

Om man vill så kan man se det så. Dumpen kämpade för en lagändring och de fick den till slut. Frågan blir varför man fortsätter ragga upp gubbar. Några fler lagar som man vill ha igenom verkar man inte ha kommit på.

Om jag gick ut på en åker och plockade en massa potatisar för att jag skulle ha ett lager inför den kommande vintern och lyckades fylla hela jordkällaren - varför skulle jag gå ut och fortsätta plocka ännu mer potatis efter det? Källaren är full redan.

Ja jag hade blivit förbannad och sagt åt henne att sluta med det.
Men det utesluter inte att gubben hade fått en utskällning och ev en smäll så att han håller sig borta, det är trots allt den vuxna som har det stora ansvaret
Citera
2026-05-01, 15:04
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:

Det finns ingenting som styrker att de anonyma berättelserna på Dumpen har koppling till de uthängda gäddorna. Inte ens Dumpen har påstått det.

Vill du ha färskare studier om barn som ger falskt vittnesmål i fråga om sexövergrepp så kan jag rekommendera en studie från 2017 av Otgaar et al. (Pubmed).
Från sidan 375 i länkad studie:
Citat:
The model of scenario-building is relevant for everyone interviewing alleged victims of sexual abuse (e.g., police, therapists). That is, when taking into consideration that statements might also be false, statements are not routinely accepted as true and are examined more critically. This might reduce the likelihood that suggestive influences occur in child sexual abuse cases.
I studien framförs bland annat kritik mot att man har låtit barn använda dockor för att peka ut sexövergrepp. Från sidan 369:
Citat:
To uncover the traumatic experiences, the therapist used anatomically-detailed dolls and Guy was asked to show whether he was perhaps (sexually) abused. A large body of research shows that such dolls are highly suggestive, lead to fantasy play behavior, and increase the chance of incorrect reports
Senast redigerad av HugoStieglitz 2026-05-01 kl. 15:15.
Citera
2026-05-01, 15:13
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Men det utesluter inte att gubben hade fått en utskällning och ev en smäll så att han håller sig borta, det är trots allt den vuxna som har det stora ansvaret
Ok, intressant. Nu är det som bekant inga fjortisar som sitter och lockar ut pervogubbar till möten. Det är andra vuxna människor som låtsas vara fjortisar. Till det ska läggas att flera av pervogubbarna har missbruksproblem, utvecklingsstörning etc.

Om ett vinstdrivande medborgargarde lurar ut psykiskt sjuka, utvecklingsstörda och missbrukare till en parkering; vem bär då ansvaret? I min värld är det de giriga fiskarna som bär ansvaret för detta möte eftersom:
  1. det är Dumpen som letar upp gäddorna,
  2. Dumpen har ekonomiska drivkrafter att lura vem som helst,
  3. personer med utvecklingsstörning kan sakna fullt utvecklat rättstänkande,
  4. drogpåverkade personers omdöme påverkas av drogerna som de missbrukar.
Citera
2026-05-01, 15:15
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Ja visst är det den vuxna som har ansvaret att se till att inget olämpligt sker.
När man har vetskap om ålder på den unga så ska den vuxna bryta kontakten.
15-20 är väl knappt heller någon ålder att hålla på med.
Det här borde vara en självklarhet och inget som måste förklaras.
Citera
2026-05-01, 15:19
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja visst är det den vuxna som har ansvaret att se till att inget olämpligt sker.
När man har vetskap om ålder på den unga så ska den vuxna bryta kontakten.
15-20 är väl knappt heller någon ålder att hålla på med.
Det här borde vara en självklarhet och inget som måste förklaras.
Det kan finnas vuxna som är utvecklingsstörda.
Äldre gubbar kan vara senildementa.
Det finns gäddor med drogmissbruk.

I vissa fall borde Dumpen kontakta det äldreboendet/vårdboendet/gruppboendet som gäddorna bor på. Då hade personalen kunnat vidtaga åtgärder som står i proportion till det inträffade i stället för att folk ska drivas till självmord.
Citera
2026-05-01, 15:35
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det kan finnas vuxna som är utvecklingsstörda.
Äldre gubbar kan vara senildementa.
Det finns gäddor med drogmissbruk.

I vissa fall borde Dumpen kontakta det äldreboendet/vårdboendet/gruppboendet som gäddorna bor på. Då hade personalen kunnat vidtaga åtgärder som står i proportion till det inträffade i stället för att folk ska drivas till självmord.
Nu överdriver du väl.
Det är väl inte många av dessa 700 gäddor som bor på särskilt boende.
Jag arbetar både på demensboende och LSS och ingen av gäddorna skulle passa där.
Men någon form av behandling är det många av gäddorna som skulle behöva.
Vare sig de vill eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in