2026-05-01, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Varför skulle mycket ha hänt på 20 år? Vilka förändringar i samhället är det som du menar har gjort att risken (för att vittnesmål från barn manipuleras) skulle ha ändrats så avsevärt? Din tes är att risken idag är mindre, inte större (för hade den varit större så hade det bara stärkt min tes).

Varför menar du att risken för manipulation av barnvittnen skulle ha minskat?
Barn manipuleras att säga saker i rättegång. Det sker ofta i ex skilsmässo fall där ena parten tränar barnen att säga saker för att få ensam vårdnad. Där barnen inte vet att de manipuleras att säga saker som gör att de leder till resultat de själva vill.

Så varför skulle det vara annorlunda i andra rättsfall?
Har ex en vän där mamman tränade barnen och drog in socialen med mera. Han som man blev inte betrodd och socialen träffades bara på veckor när hon hade dem så att hon kunde träna dem på vad de skulle säga.

Det är ju just detta tingsrätten menar i fallet med fritidspedagogen som blev uthängd.

Så du har helt rätt i att barn tränas på vad de skall säga i rättegång av föräldrar. Medvetet eller omedvetet sker det.
Citera
2026-05-01, 16:29
Medlem
Citat:
Det kan finnas vuxna som är utvecklingsstörda.
Äldre gubbar kan vara senildementa.
Det finns gäddor med drogmissbruk.

I vissa fall borde Dumpen kontakta det äldreboendet/vårdboendet/gruppboendet som gäddorna bor på. Då hade personalen kunnat vidtaga åtgärder som står i proportion till det inträffade i stället för att folk ska drivas till självmord.
Håller helt med dig. Det är bla såna här saker som gör att jag inte gillar Dumpen, det är uppenbart att det har varit fel på vissa gäddor, dom har varit enkla byten. Men vi som skriver i den här tråden vi pratar för döva öron. Jag tror att det var såna här saker som gjorde att Sanna fiskare hoppade av Dumpen. Håller man inte med Dumpen och CO då är man en gädda själv. Jag upplever det iaf.
Citera
2026-05-01, 17:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Så du menar alltså att du inte har några studier som faktiskt stödjer det du säger?

Det är i grunden antaganden, att du tror att det förhåller sig på ett visst sätt, snarare än att du kan visa på något som backar upp det, alltså rena spekulationer.

Du verkar utgå från att bara för att något exponeras så följer det automatiskt att alla som drabbats kliver fram. Så fungerar det inte i verkligheten.

I de fall där människor faktiskt berättar om sexuella övergrepp sker det oftare när de känner en viss trygghet, inte när det finns ett yttre tryck och en uppenbar risk att allt blir allmänt känt. Det är en avgörande skillnad.

Om man i stället hade arbetat med anonymisering, pixlade bilder, mindre exponering i själva konfrontationerna, då hade tröskeln sannolikt varit lägre. Möjligheten att vända sig till någon man litar på ökar när risken för offentlig spridning minskar. Det är inte särskilt komplicerat.

Det som skaver, och som gör att du och många andra som försvarar det här tappar i trovärdighet, är den där obalansen i hur ni för er.

Ni ställer höga krav på bevis från andra, gärna forskning, källor, hela paketet. Och i många fall får ni det också serverat. Men när det kommer till era egna påståenden, då blir det plötsligt betydligt tunnare. Då räcker det med vad man känner, tror eller tycker borde vara sant och den som frågar kan söka svaret själva.

Det blir svårt att ta på allvar. För antingen för man en diskussion som vilar på något mer än magkänsla, eller så gör man det inte. Men man kan inte kräva det ena av andra och själv inte ha samma krav på sina egna argument.

Det framstår ganska tydligt att många drivs av en stark känslomässig reaktion. Det är i sig inte konstigt, ämnet väcker sådant. Men problemet uppstår när fakta som inte stämmer överens med den känslan avfärdas per automatik, medans om något litet bekräftar känslan så lyfts det fram som avgörande.

Det blir nästan som att en enstaka studie som råkar peka i ”rätt” riktning väger tyngre än ett helt fält av forskning som pekar åt ett annat håll. Och där någonstans har man lämnat det som brukar kallas ett seriöst resonemang.

Det sorgliga är att vi i dag har tillgång till mer information än någonsin. Man behöver inte vara vare sig psykolog eller kriminolog för att läsa studier och ta del av forskning. Förstår man inte innehållet, då finns det verktyg för att få det förklarat på ett begripligt sätt.

Så möjligheten att faktiskt sätta sig in i frågan finns. Frågan är väl snarare om viljan finns.

Just faktaresistansen och avfärdandet av forskning , utan egna hänvisningar förutom antaganden , spekulationer och känsloyttringar som gör dessa
diskussioner om dumpen ointressanta.
Det är bara ett ständigt upprepande och en massa krumbukter levererade av helt ignoranta.
Citera
2026-05-01, 17:18
Avstängd
Citat:
Det finns ingenting som styrker att de anonyma berättelserna på Dumpen har koppling till de uthängda gäddorna. Inte ens Dumpen har påstått det.

Vill du ha färskare studier om barn som ger falskt vittnesmål i fråga om sexövergrepp så kan jag rekommendera en studie från 2017 av Otgaar et al. (Pubmed).
Från sidan 375 i länkad studie:

I studien framförs bland annat kritik mot att man har låtit barn använda dockor för att peka ut sexövergrepp. Från sidan 369:

Resultatet kring resultatet av användning av penicillinet av Flemming kom 1945.
Herregud , kanske dags att sluta använda penicillin när det är så gammalt.
Det är bättre att folk för än att använda något så gammalt.
När forskning blir gammalt är det tydligen dags att skrota det.
Gäller Newtons tyngdlag fortfarande?
Herregud det var ju flera hundra år sedan!
Citera
2026-05-01, 19:02
Avstängd
Tre tonåringar i England stenade en man till döds efter att de lurat honom till en strand.
” Vi trodde att han var pedofil ”

Dumpens anhängare i sin prydno , som förbannar att de inte kunde delta i njutningen.
Citera
2026-05-01, 19:50
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Tre tonåringar i England stenade en man till döds efter att de lurat honom till en strand.
” Vi trodde att han var pedofil ”

Dumpens anhängare i sin prydno , som förbannar att de inte kunde delta i njutningen.
Jag tror inte man behöver vara rädd.
Risken att det ska hända är nog väldigt liten.
Citera
2026-05-01, 19:57
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Så är det ju. Gäddorna här som faller mer under gubbsjuk och fjortis m.m. som inser vad dom gjort och sköter sig behöver nog inte oroa sig alls, räcker nog med hur deras psyke mår (ändå).

Däremot som nu 772, läser man bara en bit i loggen så skulle jag bli 0 förvånad om han råkar ut för saker. Det ska inte behöva vara så nej, men det blir effekten när allmänheten och inte ordningsmakten tar tag i ärendet.

Men mig veterligen har inte Dumpens publiceringar föranlett något på så vis. Vill minnas jag läst för åratal sen att det kunde förekomma klotter osv i vissa fall. Men på senare tid/år har det väl varit lugnt. Även dem som gillar hundar, småbarn osv.
Citera
2026-05-01, 20:43
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Nu överdriver du väl.
Det är väl inte många av dessa 700 gäddor som bor på särskilt boende.
Det har tidigare kommit fram från avhoppare på Dumpens raggningscentral att man medvetet har lockat ut utvecklingsstörda och missbrukare etc. (Aftonbladet). Någon statistik tror jag inte förs, allra minst av Dumpen själva som helst vill hålla allmänheten oinformerad.
Citat:
Funktionsnedsatta, missbrukare och människor med psykisk ohälsa hängs ut som pedofiler på Dumpen.

Sex avhoppade så kallade fiskare berättar för 200 sekunder hur de lockade männen med smicker, nakenbilder och grova sexlöften.

– Jag kände att man verkligen lurade in männen. Vi provocerade ju fram detta, säger en fiskare.

Citat:
Problemet är att Dumpen inspirerar andra. Om folk märker att man kan lura gubbar och pressa dem på pengar utan att myndigheterna gör något, då spinner andra vidare på det och kanske misshandlar gubbarna för nöjets skull.

I stället för att sätta punkt för Dumpens framfart, får de utgöra en remissinstans åt politikerna. Det är en väldigt antiintellektuell utveckling, men det är också vad man kan förvänta sig av en regering som är beroende av SD.
Citera
2026-05-01, 21:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Så är det ju. Gäddorna här som faller mer under gubbsjuk och fjortis m.m. som inser vad dom gjort och sköter sig behöver nog inte oroa sig alls, räcker nog med hur deras psyke mår (ändå).

Däremot som nu 772, läser man bara en bit i loggen så skulle jag bli 0 förvånad om han råkar ut för saker. Det ska inte behöva vara så nej, men det blir effekten när allmänheten och inte ordningsmakten tar tag i ärendet.

Men mig veterligen har inte Dumpens publiceringar föranlett något på så vis. Vill minnas jag läst för åratal sen att det kunde förekomma klotter osv i vissa fall. Men på senare tid/år har det väl varit lugnt. Även dem som gillar hundar, småbarn osv.
Närstående utsätts dagligen. Vad svamlar du om? Eller avsåg du enskilda gäddor?
Det är inte ens säkert att det är någon dumpengädda som har blivit rånad och misshandlad. Metoden och dumpens påhejare inspirerar dumskallar att genomföra denna typ brott. Helt enkelt sanktionerar dessa brott.
Citera
2026-05-01, 21:17
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Närstående utsätts dagligen. Vad svamlar du om? Eller avsåg du enskilda gäddor?
Det är inte ens säkert att det är någon dumpengädda som har blivit rånad och misshandlad. Metoden och dumpens påhejare inspirerar dumskallar att genomföra denna typ brott. Helt enkelt sanktionerar dessa brott.
Tänkte enskilda gäddor generellt nu. Vet att det var på tapeten för flera år sedan (typ klotter på bil osv).

Men du har helt rätt, sannolikt är det anhöriga som får ta smällen till största del. Vilket gör det ännu mer korkat att ha publiceringarna permanent.
Citera
2026-05-01, 21:22
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Deras läggning blir ju allmänt känd och därav kommer fler offer fram.
Förklara logiken i detta resonemang, förklara gärna i steg.
Offren blir inte fler eller färre med att det blir känt; offren känner förmodligen till att de blivit utsatt, åtminstone i huvuddelen av fallen; om någon borde veta vem förövaren är, så är det just offret.

Men jag kan ha fel, så kan du förklara så att en dumskalle som jag förstår.
Citera
2026-05-01, 21:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Tänkte enskilda gäddor generellt nu. Vet att det var på tapeten för flera år sedan (typ klotter på bil osv).

Men du har helt rätt, sannolikt är det anhöriga som får ta smällen till största del. Vilket gör det ännu mer korkat att ha publiceringarna permanent.

Precis, men glöm inte bort njutningen som är av största vikt och väsentlig.
Senast redigerad av Takanashi 2026-05-01 kl. 21:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in