2026-05-01, 10:50
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jvlap
Jasså

Bevisa mig fel ge mig en fucking länk då?

Nu är det inte jag som har kommit med hårresande påståenden.
Bevisa dina egna påståenden om att Kina kan tillverka 200ggr så mycket örlogsfartyg (inklusive maskinerier, sensorsystem, vapen, helikoptrar m.m.) per år som USA.
Citera
2026-05-01, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Bevisa dina egna påståenden om att Kina kan tillverka 200ggr så mycket örlogsfartyg (inklusive maskinerier, sensorsystem, vapen, helikoptrar m.m.) per år som USA.

Bevisa motsatsen!

du har ingen heder eller hur? Vad hände? Hur blev du så här?
Citera
2026-05-01, 10:54
Medlem
Citat:

Bevisa för mig att Kina inte kan producera AESA !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Troll är vad du är.

Det går inte att prata med ett professionellt internettroll som du, det ger liksom ingenting, du vet resonera inte med idioter? De kommer dra dig ner till deras nivå och slå dig med erfarenhet.

Japp där är vi. Men visst vi kan forsätta detta på din nivå. åhhhh detta kommer bli en lång tråd utan substans!
Senast redigerad av jvlap 2026-05-01 kl. 10:58.
Citera
2026-05-01, 10:59
Medlem
Citat:

När sade jag det? Helikoptrar?

Sluta ljug för fan
Citera
2026-05-01, 11:08
Medlem
Citat:

Det känns verkligen som du försöker placera ord i min mun?

När har jag pratat om helikoptrar i denna tråd?

Vilket inlägg?
Citera
2026-05-01, 11:17
Medlem
Citat:

Kabeldragning är en viktig anledning till att det tar så lång tid att tillverka örlogsfartyg. Vi pratar om många tiotals mil med kablar som ska på plats i trånga utrymmen, genom vattentäta skott, EMP-skydd o.s.v. o.s.v.

Låter helt otroligt? Det är kabeldragningen som är problemet?

Har du någon källa från KINA ?

Jag gissar deras standard för det du pratar om skiljer sig från standarden i EU/US ?

Det du påstår är väldigt intressant (banbrytande!!!) men du får gärna bekräfta det med en källa?
Citera
2026-05-01, 11:40
Medlem
Citat:

HEJ

När sade jag det inkluderade vapen? Vad är "vapen" ?

Vet du hur stor Kinas indusrtiella kapacitet är kontra EU/US ? Hur tror du det kommer fungera vid krig/mobilisering?

Gillar du nudlar till frukost?
Senast redigerad av jvlap 2026-05-01 kl. 11:47.
Citera
2026-05-01, 21:36
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

1 - Det är inte min uppgift att motbevisa dina vansinniga påståenden. Det är din uppgift att bevisa dina vansinniga påståenden.

2 - Självfallet så kan Kina tillverka AESA-radar, men de kan inte 200-dubbla produktionen, utan att lägga årtionden på att bygga ut den industrisektorn, med allt vad det innebär med olika stödindustrier, kraftigt utökad global aluminiumbrytning (där all malm måste importeras till Kina) för att få tag i enorma mängder Gallium, import av litografimaskiner från Nederländerna o.s.v.

3 - Ytstridsfartyg består inte av tomma skrov. De består av kompletta fartyg, med bland annat maskineri (som avviker drastiskt från handelsfartyg), AESA-radar, skrovmonterade hydrofoner, släphydrofoner, aktiva och passiva motmedel, signalspaningsutrustning, datalänkar, allmålskanoner, lvrobotar av olika typer, CIWS-system, sjömålsrobotar, ubåtsjaktrobotar, ubåtsjaktstorpeder, eventuellt ubåtsjaktraketer, eventuellt kryssningsrobotar, samt självfallet 1-2st ubåtsjaktshelikoptrar. Kan man inte producera allt detta och få med det i skrovet, så har du inte ett ytstridsfartyg. Även om man skulle kalla det för det.

4 - Det är inte direkt en hemlighet att mängden kablar i moderna ytstridsfartyg, vida överstiger mängden kablar i långt större handelsfartyg och att detta är något som gör att produktionen tar mycket längre tid.
Citera
2026-05-02, 22:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Finland bygger bra isbrytare men inte ens därifrån beställer man för svensken har ofta den mentaliteten att de skiter i allt lokalt och medans våra grannländer alltid kollar på sverige så bryr sig svensken inte ett skit om vad som händer i norge,finland,danmark,estland,lettland osv utan kollar alltid på usa.
Sverige tillverkar bra och prisvärda stridsflygplan men inte brydde sig Finland, Danmark och Norge om oss utan istället "kollade de på USA" och köpte svindyra plan därifrån istället. Så länderna du nämner beter sig som du anklagar Sverige för att vara hemskt att göra.

Hemska Sverige som enligt dig inte bryr sig om sina grannar har för övrigt beställt 415 stridsfordon från Finland.
https://www.patriagroup.com/newsroom/news/2025/sverige-bestaller-ytterligare-94-patria-6x6-fordon-genom-cavs-programmet
Senast redigerad av 555-553 2026-05-02 kl. 22:24.
Citera
2026-05-03, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Ale. Atle. Ymer.

Nja...
Ale känner jag ingen, men både Atle och Ymer är/har jag varit bekant med föräldrar som döpt sina barn till.
Citera
2026-05-03, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Sjöfartsverket har sex egna isbrytare; Ale, Atle, Frej, Idun, Oden och Ymer

Varför döper man isbrytare efter män??
Jag hoppas att den sydkoreanska blir en hon. Frigg!

...
Låt mig säga såhär (vill inte göra mig/henne spårbar )men hon dök upp en sommarnatt och jag fattade inte ens hur hon hade kunnat komma dit. "Med en skeppsbåt", sa min son.
--Jag heter ...., jag är döpt efter isbrytaren. Jag behöver din son i några dagar.
Och med det besatte hon hans hjärta under lång tid.

Oden tycker man nog är lite övermaga att döpa ett barn till men en Odin har jag träffat.
Citera
2026-05-03, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Varför ska vi köpa isbrytare från Finland när Finland valde F-35 från Usa?

Självklart ska vi köpa isbrytare från finland.

Att finska politiker är mutade av usa precis som svenska politiker är mutade av usa,bankmaffian och jobbar för att berika svenska elitfamiljer har ju inget med aken att göra.

Finland bygger bra isbrytare med kvalitet och man ska stödja närområdet med jobb och pengar som går runt då finnarna handlar mycket mer av sverige och semestrar i sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Sverige tillverkar bra och prisvärda stridsflygplan men inte brydde sig Finland, Danmark och Norge som oss utan istället "kollade de på USA" och köpte svindyra plan därifrån istället. Så länderna du nämner beter sig som du anklagar Sverige för att vara hemskt att göra.

Hemska Sverige som enligt dig inte bryr sig om sina grannar har för övrigt beställt 415 stridsfordon från Finland.
https://www.patriagroup.com/newsroom/news/2025/sverige-bestaller-ytterligare-94-patria-6x6-fordon-genom-cavs-programmet

Samma svar som ovan.
Att finska mutpolitiker är samma skrot och korn som den svenska motsvarigheten men på olika saker har ju inget med saken att göra att vi inte skulle köpa riktig kvalitet av vårt grannland.

Svensken har alltid haft den skitmentaliteten att inte bry sig ett skit om det lokala utan började köpa allt från kina länge sen och kollade bara på usa och än idag ä man en bra slav och gör exakt om wahington säger i slutändan .

Pga denna mentalitet har finland fått lägga ner sin industri eller gå på minimumpersonal/tillverkning som stövlar,däck,mobiler,kläder,sängkläder,tv-apparater och annat som tillverkades i finland.

Finnarna kollar än idag på sverige vad som händer här och åke runt med bilen här på semester medans svensken knappt åker till finland förutom tar en billig kryssning på extrapris och i 85% av fallen inte ens lämnar båten.
Senast redigerad av Blatteman 2026-05-03 kl. 17:10.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in