Citat:
Ursprungligen postat av
Ormen Långe
Nu får jag försöka gissa vad du menade, eftersom du skriver som en full, dampig 10-åring, med ett raserianfall men:
Lika fullt så kommer varven att tappa enormt i produktion om de ställer om produktionen till mycket mindre fartyg, med ett mycket större teknikinnehåll.
T.ex. mångdubbelt så mycket kabeldragning trots mycket mindre skrov, med helt andra krav på hur man monterar, val av kabeltyper o.s.v. vilket gör produktionen mycket, mycket långsammare, även för varv som är byggda för att bygga örlogsfartyg.
Därtill så kommer man inte att på något magiskt sätta att få fler men mindre torrdockor, bara för att regeringen vill växla till militär produktion, så ett varv som har en torrdocka för 1st 300'000 tons fartyg, kan nu inte tillverka 40st 7500 tons fartyg samtidigt, eftersom torrdockan bara får plats med 4st, eller möjligen 6st 7500 tons fartyg, som alla kommer att gå långsammare att tillverka än ett containerfartyg.
Och sedan så har vi så klart det faktum att varven nu ska försörjas med ett helt annat innanmäte, från andra leverantörer. T.ex. då att gå från tyska dieselmotorer, till gasturbiner och dieslar, att man ska få fram AESA-radar, VLS-parker, att man faktiskt ska ha vapen att placera i dessa VLS-celler o.s.v.
Nej
Kinas varvsindustri är till skillnad från väst byggd för att enkelt ställa om till krigsproduktion, därav har de idag ca 100 ggr USAs kapacitet. De subventionerade sin varvsindustri och använde investeringar från väst för att bygga en varvsindustri som enkelt kan ställas om till krigsproduktion?
Motorer, AESA etc de kan tillverka det själva numera.
Kabeldragning wtf? Du tror det handlar om "kabeldragning" ???
Alltså, Öh Nej! Detta är inga hemligheter!!!!!!! Måste jag bena ut dina påståenden en för en och motbevisa dem med länkar?
kinesvurmartroll! Kina är ingen byfåne längre. De har kapacitet för nästan allt. De saknar avancerad chipteknologi men jösses pojk har du sett hur snabbt de närmar sig även inom detta område!? wtf vilken värld lever du i? I din värld går alla kineser runt med rishattar? Alltså wtf.
Istället för att spreta vilt, ge mig ett jävla argument! ETT argument, ett påstående att bemöta. AESA? MOTORER? VARVSKAPACITET FÖR MILITÄR PRODUKTION? GE MIG EN JÄVLA LÄNK som inte är sponsrad av .cn som stödjer ditt påstående.
EDIT: Mina uppgifter är utdaterade, Kina har inte längre 100x USAs kapacitet som jag sade, Kina har idag cirka 200X USAS kapacitet för militära skepp. Kina har också ett industrisystem antagligen 200x mer potent än USA, alltså vad fan fattar du inte? Vi pratar inte några procent hit eller dit vi pratar en kapacitet 100-tals gånger större. Alltså WTF? VAD ÄR DET DU INTE FATTAR?
wtf wtf !!!! Alltså vakna upp, kina har sina femårsplaner, förstår du hur det används i kriget mot väst?